Gå til innhold

Presidentvalget 2020 - Valguken


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Kl. 10.03

av NTB

Taust fra Putin

Påtroppende president Joe Biden i USA har så langt ikke fått noen gratulasjon fra den russiske presidenten Vladimir Putin.

Mens stats- og regjeringssjefer i en lang rekke andre land har gratulert Biden, har Putin tydeligvis valgt å avvente situasjonen.

Heller ikke Brasils høyrepopulistiske president Jair Bolsonaro har så langt gratulert. Mexicos president Andres Manuel Lopez Obrador har sagt han vil avvente alle uløste rettsprosesser i USA før han gratulerer Biden.

I løpet av de siste fire årene er Donald Trump gjentatte ganger blitt kritisert for å være for lite kritisk til Putin.

En omfattende etterforskning ble igangsatt i 2017 for å finne ut om Trump-medarbeidere hadde samarbeidet med russiske myndigheter som prøvde å hjelpe Trump i valgkampen året før. Anklagene ble avvist av Trump, og noen håndfaste bevis ble ikke funnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Fijis statsminister var den første statslederen til å gratulere Joe Biden, gjorde det altså før han ble utpekt av de amerikanske mediene. 

Nå som de fleste statsledere inkludert Johnson og Netanyahu har gratulert Biden mangler det ikke så mange statsledere som tidligere har uttrykt sin støtte for Trump.

Men foreløpig er det ingenting fra disse Trump-støttespillerne:
- Putin i Russland
- Bolsonaro i Brasil 
- Anez i Bolivia
- Lukashenko i Hviterussland
- Saudi-Arabia
- Serbia

Heller ikke Slovenias statsminister har gratulert Biden. Han er stor Trump-supporter og har i stedet valgt å blande seg inn i det amerikanske valget, og spredd desinformasjon og ubegrunnede påstander om valgfusk på Twitter.

Kva med Kina og Nord-Korea?

Lenke til kommentar

Status akkurat nå :

Pennsylvania : Biden 37298  98% rapportert

Georgia :         Biden 10195  98% rapportert

Arizona :          Biden 18610  97% rapportert

Nevada :         Biden 275308  95% rapportert

N. Carolina :   Trump 75407  98% rapportert

Alaska :          Trump 51382   56% rapportert

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (32 minutter siden):

Eg svarer deg eg. Om du vil diskutere.

Det er greit. Men jeg gir meg nå. Jeg bruker egentlig denne tråden til å følge med på hva som skjer med valget. Vi er sikkert enige i at Biden kan bli en god president. Han står nær sentrum i amerikansk politikk, noe som kan være samlende. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (41 minutter siden):

Her må du være meir spesifikk.

Eg tok dette etter hukommelsen, men det var svært vanskeleg å google seg fram i den endelause nyheitsstraumen som har vore. Det stod forresten mykje om all rasismen som kinesarar i Europa og USA vart utsette for i etterkant av koronautbrota. Men her er det som eg tenkte på:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/awBMn4/kinesiske-myndigheter-ut-mot-usa-overreagerer

Redigert: Kina meinte at det vart skapt unødvendig frykt, og det står ikkje noko om rasisme.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Sarcoex - Gnålern skrev (24 minutter siden):

De mente vel å kalle covid-19 for "china virus" var rasistisk. (noe det er) Hvis jeg ikke husker feil.

Omtrent som når vi kallar influensapandemien 1918 for spanskesjuka?

Til å byrje med var vel viruset kalla Wuhan-viruset også i norske media, men sidan har det berre blitt "koronaviruset", trass i at det er mange ulike koronavirus. Det korrekte namnet er vel Sars 2 eitt eller anna (gidd ikkje å sjekke).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det store spørsmålet er om de rett og slett ikke hadde penger til Four Seasons, og velgte dette stedet så de kunne skylde på at noen hadde gjort en feil.

Og at de ikke har penger, betyr at supporterne har mest sannsynlig i stor grad trukket seg.

Forklarer og hvorfor kampanjen sender ut 16+ mailer som trygler om penger i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, toreae said:

Er det fortsatt en reell sjanse at North Carolina kan bli blått?
Har fulgt med i tråden, men det blir mest skumlesing.

Det er ganske usannsynlig at det blir blått, men fortsatt ikke helt sikkert det går til Trump. Man vet ikke helt hvor mange stemmer som er i posten, og hvilken fordeling de vil ha.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Flere republikanere gratulerer Joe Biden med seieren:

  Vis skjult innhold

 

 

Frps innvandringspolitiske talsmann og Trump-fan Jon Helgheim sender en hjertevarm gratulasjon:

Er det ikke litt rart at Helgheim tilsynelatende er så kåt på Trump når Biden faktisk ligger nærmere politisk?

Eller, tja, kanskje det handler om innvandring.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...