Gå til innhold

Presidentvalget 2020 - Valguken


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Vaniman skrev (41 minutter siden):

Jeg tror det i hovedsak var to ting som felte Trump: Media, og covid-19.

De tre første årene til Trump var økonomien bra, med sterk vekst og lav ledighet. Presidenten ville nok vunnet, hvis det ikke var for corona-utbruddet. Trump klarte å slå tilbake mot propagandaen i det venstrevridde media. Men han klarte ikke å slå tilbake mot både media og høy arbeidsledighet. Det ble for mye. Og han tapte. 

Eg er einig i det du skriv bortsett frå det med media. Han fall på grunn av sine eigne utspel og løgner og manglande dømmekraft og styring. Reaksjonen hans på utfordringane med pandemien gjorde at dette ikkje lenger var mogeleg å oversjå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vaniman skrev (3 timer siden):

identitetspolitikk

Ikkje få meg til å le. Trumpistene kaller jo alle som ikkje er for Trump, for "venstresiden". Tidenes værste identitetspolitikk. 

 

Vaniman skrev (39 minutter siden):

likevel ikke det at media og sosiale media stenger det offentlige rom for konservative stemmer.

Kan du gje eksempler?

 

Vaniman skrev (48 minutter siden):

Trump klarte å slå tilbake mot propagandaen i det venstrevridde media.

Identitetspolitikk.

 

Vaniman skrev (40 minutter siden):

Det finnes alltid dem som lar seg lure. 

Heilt riktig.

 

Vaniman skrev (3 timer siden):

Trump er den eneste sentrale politikeren som tar til motmæle, selv om han vet at media vil begå karakterdrap.

Igjen. Kan du gje eksempler på karakterdrap?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Biden leder nå med 10.125 stemmer i Georgia. Altså +0.20%. Totalt er 4.983.320 stemmer talt opp.

Det blir uansett omtelling i staten siden det er latterlig jevnt der, men ledelsen er ganske så «stor» sammenlignet med hva det har sett ut til å bli de siste dagene.

Tror Biden har mye å takke Atlantas ordfører Keisha Lance Bottoms for i Georgia. Hun har virkelig fått mange til å stemme, og stod frem som en sterk og populær figur under BLM-demonstrasjonene der. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (2 minutter siden):

Men med corona-nedstengningen stagnerte veksten, og ledigheten skjøt i været. Da er det vanskelig å vinne valg. Særlig når media, i allianse med akademia, kritiserer alt presidenten sier og gjør, uansett hva det er.

Det er i en krise man ser hva en leder er laget av.

Og DT feilet på alle punkter. Han skjulte sannheten, og da sannheten ble åpenbar for alle feide han den under teppet. Han tok ikke ansvar, men la kjelker i veien for dem som bekjempet viruset og satte økonomiske interesser foran en menneskelig katastrofe. Alt det som gikk galt var noen andre sin skyld, fortrinnsvis 'blue states'.

Hadde han vært en LEDER, hadde han fått folkets tillit i 4 år til.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (2 minutter siden):

For å tråden over på noe annet synes jeg den o-en skal få et tak over hodet ;)

Jeg fant den ikke i farta når jeg skrev - men jeg regner med at samtlige skjønte at jeg mente fôr. 
 

Gir meg i denne tråden nå, jeg er rett og slett lei av avsporingene. Jeg klikker inn i håp om flere nyheter vedr. valget og resultatene, samt kontroversene rundt nettopp dette, men finner sirkelargumentasjoner og konspirasjonsmøl som ikke har noen ting her inne å gjøre. @Snikpellik sin post rett over her f.eks kommer til å drukne i dette, og det er trist, fordi det er så mange her (som ham) som egentlig ønsker å diskutere og bidra til denne tråden, samt lese innholdet
 

Men tusen takk til alle dere som har bidratt med masse gode nyheter og gjort valget til noe som kan minne om en Champions League-finale, det har vært utrolig gøy og ufattelig spennende, og håper vi får til det samme ved det norske valget og neste valg i USA. Tusen takk! :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 minutter siden):

Eg er einig i det du skriv bortsett frå det med media. Han fall på grunn av sine eigne utspel og løgner og manglande dømmekraft og styring. Reaksjonen hans på utfordringane med pandemien gjorde at dette ikkje lenger var mogeleg å oversjå.

Trump lyver nå og da, men det gjør jammen media og. Pandemien er faktisk et godt eksempel på hvordan media gir slipp på logisk tenkning og rasjonalitet, til fordel for primitiv tribalisme. Da Trump stengte grensene i januar/februar, ble han unisont fordømt av media, venstrepolitikere og akademia. Han ble kalt rasist, xenofob etc. Nancy Pelosi danset i gatene i en folkemengde i San Fransisco, i protest mot Trump og for å vise at viruset ikke var farlig. Noe media syntes var en god ide. Og så -og det er dette som så artig- da Trump delvis åpnet, ble han fordømt av samme gruppe. Jeg må bare si man er nok litt naiv hvis man tror venstresiden tenker rasjonelt om Trump. Jeg mener: han blir tilmed kritisert for å trekke soldater ut av Midtøsten, noe venstresiden tradisjonelt har vært for. Media virkelig hater Trump. De vrir og vrenger på alt han sier og bruker alt mot ham.  

Lenke til kommentar

Frå nrk.no:

06:33 

Netanyahu gratulerer Biden

 

Israels statsminister Benjamin Netanyahu gratulerer den påtroppende presidenten i USA Joe Biden med valgseieren. På Twitter skriver Netanyahu at USA er en nær venn av Israel og at han ser fram til å samarbeide med både Biden og påtroppende visepresident Kamala Harris.

 
Redigert: Det er heilt tydeleg at Opera-nettlesaren min på ein Samsung Galaxy S4 ikkje likar Twitter, det er iallefall heilt umogeleg å få limt inn desse i tråden.
 
Redigert: Prøver ein gong til:
Congratulations @JoeBiden and @KamalaHarris. Joe, we’ve had a long & warm personal relationship for nearly 40 years, and I know you as a great friend of Israel. I look forward to working with both of you to further strengthen the special alliance between the U.S. and Israel.
Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
13 minutes ago, bshagen said:

Jeg fant den ikke i farta når jeg skrev - men jeg regner med at samtlige skjønte at jeg mente fôr. 

Ja, regnet med du visste det, ville bare ha tråden bort fra den løpende diskusjonen og minne om fôringsanbefalinger for troll. 

Lenke til kommentar

Fijis statsminister var den første statslederen til å gratulere Joe Biden, gjorde det altså før han ble utpekt av de amerikanske mediene. 

Nå som de fleste statsledere inkludert Johnson og Netanyahu har gratulert Biden mangler det ikke så mange statsledere som tidligere har uttrykt sin støtte for Trump.

Men foreløpig er det ingenting fra disse Trump-støttespillerne:
- Putin i Russland
- Bolsonaro i Brasil 
- Anez i Bolivia
- Lukashenko i Hviterussland
- Saudi-Arabia
- Serbia

Heller ikke Slovenias statsminister har gratulert Biden. Han er stor Trump-supporter og har i stedet valgt å blande seg inn i det amerikanske valget, og spredd desinformasjon og ubegrunnede påstander om valgfusk på Twitter.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 time siden):

Da Trump stengte grensene i januar/februar, ble han unisont fordømt av media, venstrepolitikere og akademia.

Han stengte ikkje grensene, han la begrensninger på reise, og mange land gjorde tilsvarende det samme både før og rundt samme tid som US.

 

Vaniman skrev (1 time siden):

Han ble kalt rasist, xenofob etc.

Ikkje pga at han begrenset reiser fra Kina. Her har du blitt lurt.

 

Vaniman skrev (1 time siden):

Nancy Pelosi danset i gatene i en folkemengde i San Fransisco, i protest mot Trump og for å vise at viruset ikke var farlig.

Igjen, falsk propaganda. Ho danset ikkje. Nancy Pelosi besøkte Chinatown på bakgrunn av at det var rettet stor hets mot det Amerikansk-Kinesiske samfunnet, mykje på bakgrunn av Trumps retorikk. Samtidig som dette var i Februar, altså før USA stengte ned landet.

 

Vaniman skrev (1 time siden):

Og så -og det er dette som så artig- da Trump delvis åpnet, ble han fordømt av samme gruppe.

Samme gruppe? Kva gruppe? "Venstresiden"???? Trump blei fordømt fordi han latet som at viruset var det samme som influensa, og meinte det var på vei bort. Han fekk rettmessig kritikk fordi han ikkje tok viruset på alvor, når han ville gjenåpne landet. 
 

 

Vaniman skrev (1 time siden):

Jeg må bare si man er nok litt naiv hvis man tror venstresiden tenker rasjonelt om Trump.

Kva rasjonelt har du kommet med?

 

Vaniman skrev (1 time siden):

De vrir og vrenger på alt han sier og bruker alt mot ham.  

Kan du gje eksempler?

Endret av Pallehysa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, Vaniman said:

Slike som dere trives best i ekkokamre. Men dette forumet heter jo diskusjon.no, da. 

Nei, men du kan lage en ny tråd som diskuterer dette så kommer jeg inn der. Litt ryddig må en ha det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...