Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (4 minutter siden):

Då tenkjer eg dei snakkar om nasehjulsfly.  Halehjulstilhengarane meiner framleis at dei ikkje er ekte fly, men no har ca alle nye fly, både store og små, nasehjul.  Dei kan fly, sjølv om eg veit at enkelte framleis er i fornektingsfasen.

Kjempefint. 

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (12 minutter siden):

Uansett er dette irrelevant for diskusjonen, som handlet om påstanden om at de ikke kan kalle det "FSD-beta" fordi det ikke er ferdig FSD enda.

Produktet er L2 og de kaller det L4 Beta. Det er svindel og en del av et større mønster hvor Elon Musk gir fullstendig blaffen i sine egne kunders og andre trafikanters sikkerhet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Kjempefint. Halhjulstilhengere og nesehjulshatere. Du vet å lage skyttergrav ut av det meste.

No var det du som brukte ordet "nesehjulshatere".  Dette er vel fyrst og framst eit spørsmål om kva eigenskapar ein set mest pris på.  Halehjul er framleis populære blant mange.  Den største ulempen er at dei er ikkje retningsstabile på bakken.  Avgang og landing er som å rygge ein bil i høg fart.  Dei kan finne på å spinne rundt eller tippe over på bakken om ikkje piloten reagerer kjapt nok eller gjer den minste feil.  Spesielt i sidevind eller dersom ein bremsar for mykje på feil hjul: https://en.wikipedia.org/wiki/Ground_loop_(aviation)

 

Meir forklaring og filmar her:  https://ladieslovetaildraggers.com/taildraggers-vs-tricylcle-gears/

 

No har "trehjulsykkelen" teke over.  Nesten alle moderne fly er av typen trehjulssykkel, som har demonstrert betre eigenskapar på dei fleste område.  Nye flyplassar har som regel parallelle i staden for kryssande rullebaner, fordi det skal blåse mykje før sidevind er eit problem for moderne fly med trehjulssykkel-understell.  På engelsk heiter det "tricycle gear": https://en.wikipedia.org/wiki/Tricycle_landing_gear

 

Men det finst stadig folk som mislikar framsteget.  Spesielt dei som har eldre halehjulsfly.  Du trefte betre enn du anar med trehjulssykkel-kommentaren din.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (15 minutter siden):

Hvor er kilden din på at det står at det er L4 Beta noen steder? Kjøpte meg Model 3 rett før helgen, men ser ingen steder hvor L4 er nevnt. Kunne du ha opplyst om det? :)

Gratulerer med ny bil.

De kaller det Full Selvkjøring og i følge SAEs definisjoner så er det minst Level 4. FSD Beta er dermed ekvivalent med L4 Beta, mens systemet i realiteten er L2. Det er falsk markedsføring.

Mens ansvarlige produsenter gjør testing med profesjonelle som har fått opplæring så har Tesla distribuert dette produktet til hardcore blodfans og Tesla-promotører sannsynligvis i håp om at de ville støtte saken(og sin egen aksjeportefølje) og feie alle skavankene under teppet. Men det ble for mye selv for blodfansen for i videoene får man høre uttrykk som "Oh, My god" og "Holy Shit" når dette produktet gjør livsfarlige manøvre.

Her er link til noen videoer som viser hvor nær denne betautgaven er ekte selvkjøring. Ser ikke ut som de har kommet et skritt videre.

"Holy Sh*t!": Videos Of Tesla's Full Self Driving Beta Are Surfacing And They're Frightening

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (13 minutter siden):

Gratulerer med ny bil.

Takk :) Får den forhåpentligvis rundt desember måned ei gang.

uname -l skrev (13 minutter siden):

Mens ansvarlige produsenter gjør testing med profesjonelle som har fått opplæring så har Tesla distribuert dette produktet til hardcore blodfans og Tesla-promotører sannsynligvis i håp om at de ville støtte saken(og sin egen aksjeportefølje) og feie alle skavankene under teppet.

Synes du (og veldig mange andre) er ganske urettferdige mot Tesla.
Jeg vet ikke om det er pga misunnelse eller om det er noe annet som ligger bak, men man burde jo være glad på Teslas vegne at de har kommet såpass langt i utviklingen. Det er temmelig rått det de har fått til.

Jeg tipper andre selskaper hadde vært enda lengre bak om man ikke hadde hatt Tesla som pusher teknologien fremover slik at de andre må henge seg på for å ikke miste grepet.

Test-versjonen som er ute nå er jo så klart vært testet internt med dedikerte testfolk over lengre tid, før det ble sluppet ut til massene.
Det er strengt tatt ikke bare "Youtubere" og "Influensere" som har mottatt testversjonen, men også helt tilfeldige folk som bare kjører forsiktig.

Det står også ekstremt klart og tydelig når man aktiverer funksjonen at det er en test, at man ALLTID må ha hendene på rattet og følge med på veien, nettopp pga det er en testversjon og bilen vil på et eller annet tidspunkt ta en feil avgjørelse som du selv må være klar for å ta over på.

Jeg synes det er helt legitimt av tesla og kalle det en FSD Beta, selv om man må som nevnt passe på, på samme måte som man ellers kjører bil. Nå snakker jeg kun for meg selv, men jeg tror om ikke 100% så godt over 95% av de som kjøper eller har kjøpt Tesla ikke har følt seg lurt på noen som helst måte når det kommer til markedsføringen av FSD så langt. Tesla har gitt veldig god informasjon både på egne nettsider og sosiale medier hvordan de ligger an ifht til FSD eller andre funksjoner de jobber med.

Når alt kommer til alt, så forstår jeg ikke alt hatet. Ingen andre bilprodusenter som reklamerer på "samme måte" opplever slik hets. Hvorfor? :) 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Jeg tipper andre selskaper hadde vært enda lengre bak om man ikke hadde hatt Tesla som pusher teknologien fremover slik at de andre må henge seg på for å ikke miste grepet.

Ikke glem hvor Elon Musk fikk ideen sin fra. Google hadde et system de kalte *trommevirvel* Auto Pilot som de startet med i 2009, der formålet var å utvikle selvkjørende biler for å skalere opp teknologien rundt "street view". 

I en periode så gjorde Google samme feil som Tesla i det å utnytte vanlige utrente ansatte i det å teste teknologien, men etter hvert som de ble mer og mer bekvemme med teknologien, så startet de å miste fokus, hvor noen brukte mobilen mer og mer, andre sminket seg mens bilen kjørte osv. Det hele endte med at en ansatt sovnet bak rattet, og Google valgte å kutte ut prosjektet og heller skille det ut i et eget selskap - Waymo.  Her blir folk opplært i systemets kvaliteter og ulemper, og de blir lønnet for å være profesjonelle testere. 

Elon Musk ble vist teknologien og ble selvfølgelig imponert, og er 100% klar over at folk mister fokus jo bedre teknologien blir, men han velger å kjøre den feilen Google selv mente var farlig istedenfor. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Ikke glem hvor Elon Musk fikk ideen sin fra.

Hvem bryr seg om hvor "ideen" kommer ifra? Om det er Elon, Trump eller Idar Vollevik.. Det viktige er jo at teknologien går fremover slik at det kommer oss forbrukere til gode. Om det er Tesla, eller Volkswagen som lager det ultimate kjøretøyet om XX år spiller jo ingen rolle. Poenget er jo bare at man trenger store selskaper som kan dytte teknologien fremover :) 

Tesla har kanskje mange svake sider, men de har ekstremt mange sterke sider også når det kommer til å være et bilselskap.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (17 minutter siden):

Gratulerer med ny bil.

De kaller det Full Selvkjøring og i følge SAEs definisjoner så er det minst Level 4. FSD Beta er dermed ekvivalent med L4 Beta, mens systemet i realiteten er L2. Det er falsk markedsføring.

Mens ansvarlige produsenter gjør testing med profesjonelle som har fått opplæring så har Tesla distribuert dette produktet til hardcore blodfans og Tesla-promotører sannsynligvis i håp om at de ville støtte saken(og sin egen aksjeportefølje) og feie alle skavankene under teppet. Men det ble for mye selv for blodfansen for i videoene får man høre uttrykk som "Oh, My god" og "Holy Shit" når dette produktet gjør livsfarlige manøvre.

Her er link til noen videoer som viser hvor nær denne betautgaven er ekte selvkjøring. Ser ikke ut som de har kommet et skritt videre.

"Holy Sh*t!": Videos Of Tesla's Full Self Driving Beta Are Surfacing And They're Frightening

Systemet er selvsalt L2 nå, fordi det er en betaversjon med noen problemer som må lukes ut, både innad i USA, men og på verdensbasis.

Overraskende nok kom Oophus med en glimrende beskrivelse på hvordan Tesla selv forklarer utviklingen i betastadiet:

oophus skrev (14 timer siden):

Et eksempel på hvordan Tesla kanskje løser dette på er slik: 

Kryss A har aldri blitt kjørt igjennom før med FSD påslått. Bil X kjører her med FSD påslått og den velger feil pathing inn og ut av krysset slik at sjåføren tar over, og det skaper en "trigger" for lokasjonen basert på GPS koordinater. Tesla kan da be Y biler ta opp video fra lokasjonen og sende dette opp for å bygge det de kaller et 4D kart autonomt. DOJO analyserer videoene fra ulike vinkler (flere videoer fra biler som har kjørt i flere lanes i flere retninger gjennom krysset) og lagrer dette krysset. Lokasjonen linket til GPS-koordinaer får så en "ground truth" i "sannheten" rundt lokasjonen. (Biler som kommer inn hit får en fin mulighet i å korrigere koordinatsystemet sitt f.eks som en ekstra bonus, der mellomrom mellom to stolper f.eks er gitt, som hjelper bilen i å analysere biler rundt lokasjonen i Z aksen for å få nøyaktig avstand til dem.)

Denne "corner casen" blir så løst og lagret silk at alle biler som kommer etter, utnytter lagret data for pathing gjennom det krysset. Da har man fjernet problemet som ofte oppstår i slike kryss hvor markeringer forsvinner over kort tid, og man vet også flyten i krysset med markeringer som kun har sving-piler til høyre eller venstre, som bilen så kan utnytte som utgangspunkt inn til krysset for å velge sin "lane". 

SNIP

Når disse feilene er luket ut, så vil man gå videre med å la enda flere få teste det ut, fremdeles som et L2-system der man må følge med og vise at man er til stedet.

Først når Tesla er fornøyd med resultatet,, som da er at man kan kjøre langt og lenger ennn langt med dette uten å trenge å gripe inn for annet enn å vise "awareness", vil det kunne lanseres som et L3 eller L4-system, dog veldig avhengig av regionale/nasjonale og internasjonale lovgivninger.

Det blir selvsagt veldig merkelig å kritisere et system som er i beta, for at det gjør feil den søker å oppdage og løse. Windows-analogien blir ikke noe bedre. Man skal aldri kjøre en beta-versjon på et kritisk system. Det står og beskrevet. Man skal kjøre det i et kontrollert testmiljø der feil oppdages og kan meldes inn slik at dette er fikset til release-versjonen kommer. Og Tesla og EM bruker jo begrepene i en forståelse ut fra IT-verdenen, der man tillater eksterne partnere/godkjente sjåfører å teste ut, mot at de er underforstått med viktigheten av "full awareness.

F.eks. fra videoen, så var det vanskelig å skjønne om han grep inn for å komme seg over veien fordi det var for mange biler bak og bilen var for forsiktig og ikke ville kjøre ut selv om det ville gå, eller om den faktisk var på vei ut og eventuelt ville stoppe midt i veibanen. Det virket mer som sjåføren ikke stolte helt på hva bilen ville gjøre, og av sikkerhetshensyn dermed grep inn, og vi faktisk ikke fikk se hva bilen hadde gjort på egenhånd, eller om bilen faktisk tok feil avgjørelse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Hvem bryr seg om hvor "ideen" kommer ifra?

Det virket som om du trur at Tesla dytter teknologien fremover, og var en pioneer i å ville løse problemet. Ikke glem at "vision only" opplegget også er en ide hentet utenifra. Mobileye var i starten av sin karriere på det sporet de også. 

Merko skrev (3 minutter siden):

Det viktige er jo at teknologien går fremover slik at det kommer oss forbrukere til gode.

Er ikke uenig i dette jeg. Men jeg har mine meninger om fremgangsmåten vi skal bruke for å havne der. 

 

Merko skrev (3 minutter siden):

Tesla har kanskje mange svake sider, men de har ekstremt mange sterke sider også når det kommer til å være et bilselskap.

Joda, men autonomi er ikke Teslas sterke side. De dytter bare strikken for hva folk mener er fornuftig og forsvarlig og er eneste selskap som tørr å gjøre det på andres mulige bekostning. De bruker autonomi for å styrke aksje-kurs. Det gir en bismak for min del angående "formålet" med opplegget. 

Det er liksom noe galt, når 1 firma tvinger nye SAE og IMO definisjoner for dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Merko said:

Jeg tipper andre selskaper hadde vært enda lengre bak om man ikke hadde hatt Tesla som pusher teknologien fremover slik at de andre må henge seg på for å ikke miste grepet.

Jeg er mer bekymret for at de er mer villige enn andre til å ignorere dyrkjøpt lærdom om sikkerhetsengineering i jakt etter markedsandeler og skaper et race til bunn hvor man er villig til å ofre sikkerhet for å være den som imponerer mest mulig og med det tvinger andre selskaper til å følge etter. Biler er en strengt regulert bransje nettopp fordi de har så store sikkerhetsimplikasjoner. Reguleringer henger imidlertid alltid ettrer teknologisk utvikling og da er det alltid en fare at skruppelløse selskaper utnytter hull i reguleringene. 

15 minutes ago, Merko said:

Når alt kommer til alt, så forstår jeg ikke alt hatet. Ingen andre bilprodusenter som reklamerer på "samme måte" opplever slik hets. Hvorfor? :) 

Hvilke selskaper tenker du da på? Og hvorfor skal absolutt all kritikk merkes 'hat'? Det må gå ann å komme med begrunnet kritikk uten å stadig bli forfulgt av slike beskyldninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Når disse feilene er luket ut, så vil man gå videre med å la enda flere få teste det ut, fremdeles som et L2-system der man må følge med og vise at man er til stedet.

Spørsmålet du må stille deg er metoden feilene blir luket ut på. 

Hvordan finner Waymo feil, og luker dem ut, og hvordan finner Tesla feil og luker dem ut? 

 

Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Først når Tesla er fornøyd med resultatet,, som da er at man kan kjøre langt og lenger ennn langt med dette uten å trenge å gripe inn for annet enn å vise "awareness", vil det kunne lanseres som et L3 eller L4-system, dog veldig avhengig av regionale/nasjonale og internasjonale lovgivninger.

L3 og L4 krever en annerledes metode i å overlevere bilen til sjåfør på. Det Tesla gjør nå, er ikke annet enn L2, og der vil det stoppe opp. 

Ved L3 funksjoner, så skal bilens systemer mot det å avverge uhell være bedre enn sjåføren ved absolutt alle situasjoner. Overleveringen skal foregå pga bilen er på vei ut av geo-fenced områder, og ikke pga krise og avvergning. 

 

Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Det blir selvsagt veldig merkelig å kritisere et system som er i beta, for at det gjør feil den søker å oppdage og løse.

Ingenting galt i å ha uferdige systemer. Men det finnes metoder å teste en beta på som er bedre. Simulasjoner er aller best. Kvalifiserte og lønnede personer som er blitt kurset er nest best. Det Tesla gjør, er desidert sist på listen for hva man skal og burde gjøre innunder denne fasen. SAE og ISO definisjoner må bli satt under lupen igjen pga Tesla, og det er galt i seg selv. Det hadde ikke vært nødvendig uten Tesla, men med Tesla så er det altså påtvunget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Det virket som om du trur at Tesla dytter teknologien fremover

De gjør jo det? :)  Har du noen gang fulgt med på disse live streamene til Tesla hvor de viser frem hva de jobber med, hva som er nytt osv i forhold til autopilot / FSD?

Det fremkommer helt tydelig at du er en "Tesla hater" eller hva det heter på fagspråket. Hvorfor legge i så mye ressurser på hat mot et selskap som gjør så mye bra? Sier ikke at det gjelder deg, men stort sett kommer det ned til en form for misunnelse, men hvorfor skal man bli misunnelig over folk som har Tesla og liker bilene de har kjøpt? Greit at underholdningsverdien er veldig høy for folkene som er "på den andre siden", men finnes da måte på. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

De gjør jo det? :)  Har du noen gang fulgt med på disse live streamene til Tesla hvor de viser frem hva de jobber med, hva som er nytt osv i forhold til autopilot / FSD?

Det fremkommer helt tydelig at du er en "Tesla hater" eller hva det heter på fagspråket. Hvorfor legge i så mye ressurser på hat mot et selskap som gjør så mye bra? Sier ikke at det gjelder deg, men stort sett kommer det ned til en form for misunnelse, men hvorfor skal man bli misunnelig over folk som har Tesla og liker bilene de har kjøpt? Greit at underholdningsverdien er veldig høy for folkene som er "på den andre siden", men finnes da måte på. :)

De trådene her er bare søppel. De ender som regel opp krangling om f.eks. hva autopilot er, hva FSD er markedsført som og det i hvert fall ikke har lov til å bli kaldt FSD, alle lovnadene som Elon Musk har gitt opp igjennom hele livet sitt og fortsetter man de samme argumentene frem og tilbake i de uendelige. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):

Hehe. Tesla-tråde.. Lenge leve misunnelse 😅

 

Det har ingenting overhode med misunnelse å gjøre for min del, snarere tvert imot 😉
Samt ønsker å ikke være et uskyldig offer for uvitende Tesla sjåfører som eventuelt er så teite i å betateste ufullstendig og ikke typegodkjent autonomi og level software på Norske veier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (10 minutter siden):

De gjør jo det? :)  Har du noen gang fulgt med på disse live streamene til Tesla hvor de viser frem hva de jobber med, hva som er nytt osv i forhold til autopilot / FSD?

Joda, jeg er genuint interessert i teknologien fordi jeg syns det er spennende, i flere segmenter - også innunder droner. 
Så jeg har sett disse videoene, men også videoene til andre firmaer som jobber med det samme. Det Tesla viser, og det firma som Mobileye og Waymo viser er på to vidt forskellige planeter. Tesla ligger langt bak, selv om de pusher dette inn i trafikken. Det er jo der kritikken kommer ifra. De andre velger å være mer forsiktige selv med løsninger som er bedre, mens Tesla dilter etter for å skape PR og berike seg på aksje-pumping. 

Merko skrev (10 minutter siden):

Det fremkommer helt tydelig at du er en "Tesla hater" eller hva det heter på fagspråket.

Det finnes nok mange flinke folk i Tesla som jobber for harde livet. Det er ikke dem jeg har et problem med. Slutt å kast rundt deg "hater" ordet for noe så fjollete. Det er et stort ord som det skal endel til for å havne ved.  

Merko skrev (10 minutter siden):

Hvorfor legge i så mye ressurser på hat mot et selskap som gjør så mye bra?

Jeg deler mine tanker om det som foregår. Innad i dette så følges det argumenter. Hvorfor ikke ta for deg argumentene og diskutere sak fremfor å hoppe til persondiskusjon? 

Merko skrev (10 minutter siden):

Sier ikke at det gjelder deg, men stort sett kommer det ned til en form for misunnelse, men hvorfor skal man bli misunnelig over folk som har Tesla og liker bilene de har kjøpt?

Nei, det har ikke noe med misunnelse å gjøre. Kom gjerne med teknologien, men før den inn på korrekt måte. 

Heldigvis blir jo ISO og SAE definisjoner nå gjennomgått igjen for å filtrere måten å innføre autonomi på. Så jeg er ikke spesielt bekymret for at vi vil se hva vi ser foregår i USA nå i Norge med det første, men temaet er uansett interessant å diskutere. Jeg har jo diskutert "vision only" temaet i noen år nå, og har hele tiden ment at Tesla til slutt kom til å utnytte lagret data i tillegg. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (6 minutter siden):

Det har ingenting overhode med misunnelse å gjøre for min del, snarere tvert imot

HEhe nei ikke vet jeg. Et eller annet ligger bak hos veldig mange hvert fall. Er liksom at noen har en "trang" til å skrive negativt. Blir litt som disse Apple vs Android-trådene. Hatet skal frem! 😛  For all del, mye legitim kritikk, men det aller meste er vel egentlig bare fjas. :)

syar2003 skrev (6 minutter siden):

Samt ønsker å ikke være et uskyldig offer for uvitende Tesla sjåfører som eventuelt er så teite i å betateste ufullstendig og ikke typegodkjent autonomi og level software på Norske veier.

Nei det er noe i det. Nå har vi heldigvis ekstremt få tilfeller så langt. De fleste ulykker er jo av alle de andre tullingene som tror de kan kjøre bil, som ender opp front i front eller i en fjellvegg.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...