Jump to content
Redaksjonen.

Nå skal førerløse biler slippes løs i tett trafikk

Recommended Posts

Er det noen som finner er link som viser hvordan selvkjøring og rygging med henger funker på tesla? Har sett dette på flere biler men ikke tesla 

Share this post


Link to post
5 minutes ago, Kastrup said:

Jeg vet ikke om noe sånt i skrivende stund, eller hvor langt man har kommet med teknologien i hemmelige militær-laber (som jeg vil tro er lenger enn noe vi kan kjenne til).

Hemmelige labber altså. Ikke helt overbevisende den påstanden der kjenner jeg. 
 

12 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er jo her man må inn og se på mulige forbedringer. F.eks kan en lov som begrenser det økonomiske ansvaret til de som lager selvkjørende biler kunne være en løsning. 

Tvert i mot. Når de som lager selvkjørende biler er klare for å påta seg samme ansvar som bilførere gjør i dag, opp til og inklusive fengselsstraff og inndragelse av kjøretillatelse, da kan vi slippe de ut i trafikken. Hvis de vil ha fritak for ansvar får de holde seg på lukkede baner.  VI kan på ingen måte ha tillit til at noen skal lage sikkerhetskritiske systemer samtidig som de vil være fritatt for ansvar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
10 minutes ago, sverreb said:

Hemmelige labber altså. Ikke helt overbevisende den påstanden der kjenner jeg. 

Det er vel heller regelen snarere enn unntaket at ny teknologi forskes på av militæret før det når forbrukermarkedet. Det gjaldt kjernekraft, det gjaldt datamaskinen selv og det gjaldt internet. At dette også gjelder A.I. kan du nok regne med (og sånn bør det vel kanskje også være).

Men glem det for et øyeblikk da: Tenk f.eks. heller på hvor mye data A.I. allerede samler inn om deg personlig, til bruk av bl.a. reklamebransjen, og hvordan disse dataene kan brukes til å pin pointe akkurat hvem du er, hva du tenker og mener, hva holdningene og drømmene dine er o.s.v. Syns du da det er et så stort hopp at A.I. også skal kunne bruke det samme prinsippet til å sope opp det som er av tilgjengelig informasjon fra vitenskapen - inkl. grunnleggende vitenskapsteori - og kunne bruke dette til å formulere hypoteser og mate relevant data inn i egenproduserte modeller?

Edited by Kastrup

Share this post


Link to post
2 hours ago, Hanhijnn said:

Du får avvente og se hvordan det går i San Francisco. En av verdens mest kaotiske storbyer. De skal kjøre der nå. Så kan du dømme i ettertid, med litt faktagrunnlag.

Akkurat det må ha blitt skrevet av noen som ikke har vært mye utenfor USA. SF er omtrent like 'kaotisk' som Oslo IMHO. Mer kompleks en byer som Dallas eller LA javel, men prøv Roma, Bangalore eller Ho Chi Minh City. Det er naturligvis ingenting galt med å ikke sikte for høyt, men å skryte på seg at SF på noe vis er selve gullstandarden på komplekse kjøremiljøer er å tøye strikken langt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
4 minutes ago, sverreb said:

Tvert i mot. Når de som lager selvkjørende biler er klare for å påta seg samme ansvar som bilførere gjør i dag, opp til og inklusive fengselsstraff og inndragelse av kjøretillatelse, da kan vi slippe de ut i trafikken. Hvis de vil ha fritak for ansvar får de holde seg på lukkede baner.  VI kan på ingen måte ha tillit til at noen skal lage sikkerhetskritiske systemer samtidig som de vil være fritatt for ansvar.

Jeg sa at ansvaret skal begrenses, ikke at det skal fjernes helt.

Det er til det beste for samfunnet at man reduserer skader og dødsfall i trafikken med 50-99%, og om da den eneste måten å få til dette er ved å implemenetere nye lover som skjermer bilprodusentene fra de verste konsekvensene av ulykker, så er det stortingets plikt å innføre slike lover.

Det er vanlig med slike lover på andre områder, ikke bare i Norge men også andre land, som f.eks ved bygging av atomkraftverk. Om myndighetene ikke begrenset ansvaret til de private selskapene bak atomkraftverk, så ville de ikke bygges. Et enkelt selskap kan ikke stå ansvarlig om det skulle inntreffe en alvorlig ulykke. For det første ville jo ingen ta på seg slike oppdrag uten å ta seg veldig godt betalt, pga risikoen, og for det andre ville da selskapet gå konkurs i en ulykke, og ingen ville få erstatning.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Just now, Kastrup said:

Men glem det for et øyeblikk da: Tenk f.eks. heller på hvor mye data A.I. allerede samler inn om deg personlig, til bruk av bl.a. reklamebransjen, og hvordan disse dataene kan brukes til å pin pointe akkurat hvem du er, hva du tenker og mener, hva holdningene og drømmene dine er o.s.v. Syns du da det er et så stort hopp at A.I. også skal kunne bruke det samme prinsippet til å sope opp det som er av tilgjengelig informasjon fra vitenskapen - inkl. grunnleggende vitenskapsteori - og kunne bruke dette til å formulere hypoteser og mate data inn i en egenprodusert modell?

Begrepet AI er veldig problematisk. Nøyaktig hva mener du skal klassifiseres som 'AI'? Jeg vil påstå at det er ikke noe som rimeligvis kan kalles AI. De systemene vi oftest ser blir kyttet til begrepet et de som er assosiert med nevralnett. Dette er for det meste glorifiserte mønstergjenkjenningsmotorer. Og selv om intelligens er vanskelig å definere, så ser jeg ikke hvordan jeg på noen praktisk måte skal kunne kalle  det intelligens. 

Det du beskriver er å benytte heuristiske og nevralnettsystemer som verktøy, men det er til sist mennesker som har definert, bygd og bruker disse systemene. Dette gjør ikke verktøyene intelligente like lite som en CNC maskin er intelligent. Begge gjør noe på egen hånd, men til sist følger de bare et sett regler lagd av mennesker.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (37 minutter siden):

Det er jo her man må inn og se på mulige forbedringer. F.eks kan en lov som begrenser det økonomiske ansvaret til de som lager selvkjørende biler kunne være en løsning. 

Kan ikke akkurat si meg enig. Det er ikke mulig å fengsle bilen som drepte et menneske, så økonomisk ansvar er det eneste man står igjen med. Det må koste å slippe ut teknologi som ikke er klart ennå. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
17 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er vanlig med slike lover på andre områder, ikke bare i Norge men også andre land, som f.eks ved bygging av atomkraftverk. Om myndighetene ikke begrenset ansvaret til de private selskapene bak atomkraftverk, så ville de ikke bygges. Et enkelt selskap kan ikke stå ansvarlig om det skulle inntreffe en alvorlig ulykke. For det første ville jo ingen ta på seg slike oppdrag uten å ta seg veldig godt betalt, pga risikoen, og for det andre ville da selskapet gå konkurs i en ulykke, og ingen ville få erstatning.

Om du bygger et kjernekraftverk og gjør en feil som medfører at mennesker dør bør du nok belage deg på en streng reaksjon. 

Om man ikke vil påta seg hele ansvaret må man finne noen å dele ansvaret med. I prosjekter som du beskriver innebærer gjerne det at alle detaljer gjennomgås og godkjennes av uavhengige tredjeparter. Hemmelige løsninger utgår. Om de som lager selvkjørende biler gjør alt åpent tilgjengelig og lar alt utsettes for peer review og uavhengig validering i detalj (I.e. dele kildekode, skjema, designdokumenter. Nok til å replisere hele systemet), da kan man diskutere ansvarsreduksjoner. Ikke uten.

Edited by sverreb
  • Like 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (40 minutter siden):

Er det noen som finner er link som viser hvordan selvkjøring og rygging med henger funker på tesla? Har sett dette på flere biler men ikke tesla 

Du får ikke aktivert autopilot samtidig med hengermodus. 

Share this post


Link to post
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 minutter siden):

Du får ikke aktivert autopilot samtidig med hengermodus. 

Men trailer assist virker vel uten selvkjøring?

Share this post


Link to post
Kastrup skrev (2 timer siden):

Mener du i all seriøsitet at datamaskiner ikke kan regne ut et utfall frem i tid, at de ikke kan forholde seg til følgefeil og at menneskehjernen kan prosessere mer data i større hastighet?

Sitter med et inntrykk av at du tar et eller annet personlig her på vegne av din yrkesgruppe - som om folk mener at transportjobber er så easy-peasy hjernedødt at hva som helst kan gjøre det. Men tingen er at det er ikke bare transportjobber A.I. kan overta - kunstnere sitter ikke trygt heller, for å si det sånn.

Vi er alle i samme båt her, bare så det er sagt. Det kommer til å bli mindre og mindre behov for menneskelig arbeidskraft over hele fjøla. Transportjobber er bare det første som ryker - ikke fordi det er så innmari lett å kjøre transport, men fordi det er en enormt stor industri med mye penger å potensielt spare på automatisering.

Det sitter nok mange smartinger bak rattet på store kjøretøy. Men hvorfor fly ikke store passasjerfly uten piloter allerede? Det er jo en plass hvor data kan fly allerede i dag. Jeg leste en plass at de store flyprodusentene sa at det kunne flys på automasjon i dag,men problemet var at hvis det skulle skje noe,ja hva da? Altså hvis det oppstår problemet,hvis det blir feil,hvis en fugl flyr inn i motoren,hvis trykket i kabinen faller osv osv. Ja hva da? Det er da datamaskinen får problemer. 

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Eller på gamle BMW'er... Hva tror du om det? Kan hardware på de brukes til å kjøre autonomt?

Garantert ikke. En 5 år gammel bmw trenger teknologi som ikke er laget ennå for å kjøre autonomt. Super raske lidar sensorer og superraske prosessorer.

 

Share this post


Link to post
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Du får ikke aktivert autopilot samtidig med hengermodus. 

Så om du betaler 80 000 kr ekstra for en bil som kjører seg selv og må rygge 500m for en trailer i hardangerfjorden og har henger, så virker ikke systemet?

Share this post


Link to post
Trestein skrev (5 timer siden):

Men trailer assist virker vel uten selvkjøring?

Jeg vet ikke hva Trailer assist er engang. Er det noe sånne greier som skal hjelpe folk som ikke kan rygge med henger til å rygge med henger? 

Share this post


Link to post
Trestein skrev (3 timer siden):

Så om du betaler 80 000 kr ekstra for en bil som kjører seg selv og må rygge 500m for en trailer i hardangerfjorden og har henger, så virker ikke systemet?

Den kjører seg ikke selv med henger, så enkelt er det vel med den saken. Bakre kamera er f.eks blokkert pga. henger, når bilen ikke kan se bakover kan den heller ikke kjøre selv skikkelig. Da må man evt. ha kamera på henger. 

Hvor må man rygge 500m med henger sa du? Sånn vei har jeg aldri kjørt på. Og jeg har kjørt på det meste av veier i Norge. Det meste jeg har måttet rygge for vogntog var vel ca. 50 meter.

For øvrig betalte jeg 25.400,- for FSD. Virker som det var en god pris, siden min 3,5 år gamle bil nå får helt ny hardware pga. det. 

Edited by Jens Kr. Kirkebø
  • Like 1

Share this post


Link to post
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke hva Trailer assist er engang. Er det noe sånne greier som skal hjelpe folk som ikke kan rygge med henger til å rygge med henger? 

Det er bilen som styrer hengeren når du rygger. De fleste moderne biler har slikt.

skal se om jeg finner en video.

Share this post


Link to post
Trestein skrev (2 minutter siden):

Det er bilen som styrer hengeren når du rygger. De fleste moderne biler har slikt.

skal se om jeg finner en video.

De fleste? Nevn 10

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

De fleste? Nevn 10


vw bmw mercedes . Det har vert på biler i mangen år. Har virkelig ikke tesla dette? Det tror jeg nesten ikke

 

Edited by Trestein

Share this post


Link to post
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

Den kjører seg ikke selv med henger, så enkelt er det vel med den saken. Bakre kamera er f.eks blokkert pga. henger, når bilen ikke kan se bakover kan den heller ikke kjøre selv skikkelig. Da må man evt. ha kamera på henger. 

Hvor må man rygge 500m med henger sa du? Sånn vei har jeg aldri kjørt på. Og jeg har kjørt på det meste av veier i Norge. Det meste jeg har måttet rygge for vogntog var vel ca. 50 meter.

For øvrig betalte jeg 25.400,- for FSD. Virker som det var en god pris, siden min 3,5 år gamle bil nå får helt ny hardware pga. det. 

Det finnes flere veistrekninger man kan risikere å måtte rygge langt. Langs hardangerfjorden er flere. 
 

Share this post


Link to post
Trestein skrev (21 minutter siden):


vw bmw mercedes . Det har vert på biler i mangen år. Har virkelig ikke tesla dette? Det tror jeg nesten ikke

 

3 biler er ikke de fleste. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...