Gå til innhold

Nå skal førerløse biler slippes løs i tett trafikk


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (16 minutter siden):

Hæ, har ikke Musk og fansen hevdet at deres system er overlegent fordi man slipper å forhåndsmappe omgivelsene? At systemet skulle være så smart at det bare skjønte alt mulig fra de billige web-kameraene sine?

Joda, men de hintet til bruk av kart angående reverse smart summon for en stund siden, og videoer nå bekrefter litt at de er i gang. Dog det å nevne HD-Kart vil nok Elon aldri gjøre. Han finner nok på et nytt teknobabbel ord for det samme. 

Det er jo ikke tilfeldig hvem som har fått tilgang til beta. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (3 timer siden):

Så ny video av FSD beta. Det er jo en grunn til at alle beta førerne er ved samme lokasjon. Tesla slapp kun beta der de hadde lagret et kart. Velkommen etter. 

De er jo slett ikke ved samme lokasjon. Det er for eksempel en i Long Island som har betaen, og LI er ganske langt fra California (nesten så langt det går an å komme). Også en i Florida.

Hva får du ut av å spre såpass åpenbart falske påstander, tro?

Nå ville det ikke vært unaturlig om de startet med bare California (som vel har større areal enn Norge, og det tar opp til 12 timer å kjøre California på langst) som et utgangspunkt for å ha bedre kontroll på den aller første testingen utenfor Tesla. Det ville ikke vært noe kritikkverdig med det i det hele tatt. Men det har de altså ikke gjort.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (40 minutter siden):

De er jo slett ikke ved samme lokasjon. Det er for eksempel en i Long Island som har betaen, og LI er ganske langt fra California (nesten så langt det går an å komme). Også en i Florida.

Poenget er at alle videoene viser lagrede data som utnyttes. Så dette vil ikke være noe man trudde Tesla skulle prøve å utvikle. Om Long Island har noe, så er testeren fått beskjed om hvor systemet fungerer. 

 

hekomo skrev (42 minutter siden):

Hva får du ut av å spre såpass åpenbart falske påstander, tro?

Ved å se på videoene. Vis meg en video uten lagret data er du grei?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 timer siden):

Poenget er at alle videoene viser lagrede data som utnyttes. Så dette vil ikke være noe man trudde Tesla skulle prøve å utvikle. Om Long Island har noe, så er testeren fått beskjed om hvor systemet fungerer. 

 

Ved å se på videoene. Vis meg en video uten lagret data er du grei?

Tesla har jo hatt muligheten til å lagre kart data "verden" over med mengden biler de har hatt på veien nå, så det er ikke noen begrensninger der..

Påstanden din er motbevist, likevel gir du deg ikke. Tragikomisk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (10 timer siden):

Poenget er at alle videoene viser lagrede data som utnyttes. Så dette vil ikke være noe man trudde Tesla skulle prøve å utvikle. Om Long Island har noe, så er testeren fått beskjed om hvor systemet fungerer. 

Selvsagt bruker betaen kartet til å vite hvilken retning den skal ta. Utenom det aner jeg ikke hva som ligger under i dette systemet, og det er egentlig irrelevant og noe jeg ikke ser poenget i å hakke på. Det var heller ikke dette jeg snakket om, men din påstand om at alle som har fått betaen er på stamme sted.

Sitat

Ved å se på videoene. Vis meg en video uten lagret data er du grei?

Den åpenbart falske påstanden var at alle som har fått betaen er på samme sted.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Nei, det var koret som har påstått dette. 

Nei, det er Musk selv som har sagt at Teslas system er overlegent fordi det visstnok skal klare å gjette seg til alt mulig uten å ha noen forhåndsinfo om hvor det kjører. Han gikk ut mot Waymo/Cruise som bare virker i geografisk avgrensede områder hvor alle detaljer er mappet på forhånd.

Tipper det blir mye historieomskrivning blant fansen når de til slutt snur. Enda morsommere når de til slutt må krype til korset og ta i bruk LIDAR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 minutter siden):

Nei, det er Musk selv som har sagt at Teslas system er overlegent fordi det visstnok skal klare å gjette seg til alt mulig uten å ha noen forhåndsinfo om hvor det kjører. Han gikk ut mot Waymo/Cruise som bare virker i geografisk avgrensede områder hvor alle detaljer er mappet på forhånd.

Tipper det blir mye historieomskrivning blant fansen når de til slutt snur. Enda morsommere når de til slutt må krype til korset og ta i bruk LIDAR.

Så du innrømmer altså at påstanden var feil, bra!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Tesla har jo hatt muligheten til å lagre kart data "verden" over med mengden biler de har hatt på veien nå, så det er ikke noen begrensninger der..

Påstanden din er motbevist, likevel gir du deg ikke. Tragikomisk.

1. Noe de ikke har gjort fordi EM mente det var unødvendig. 

2. På ingen måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Hva spør du om? EMs gamle uttalelser om HD Kart? 

 

Nei det er liksom litt vanskelig å forstå hva du mener.

 

For du sier:

Tesla bruker nå hd kart(uten kilder)

Og du sier

Tesla har ikke hd kart, for "EM" har sagt det(uten kilder)

 

Altså sier du motstridende ting, og beviste feil fakta(at de bare leverer fsd beta i LA).

 

Det blir utrolig vanskelig å forstå hva du prøver å si, så er bedre om du bare sier det du skal si og legger ved kilder på påstandene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Det blir utrolig vanskelig å forstå hva du prøver å si, så er bedre om du bare sier det du skal si og legger ved kilder på påstandene.

Påstanden var at Tesla sin strategi var bedre fordi den var generell og kunne takle alle miljøer uten premapping og geofencing slik som Wayomo/Cruise. Fra de siste videoene derimot så ser det ut til at Tesla gjør akkurat det samme.

image.png.304f66b528f66f00d6365d40ad2b1932.png

Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Påstanden var at Tesla sin strategi var bedre fordi den var generell og kunne takle alle miljøer uten premapping og geofencing slik som Wayomo/Cruise. Fra de siste videoene derimot så ser det ut til at Tesla gjør akkurat det samme.

image.png.304f66b528f66f00d6365d40ad2b1932.png

"Ser det ut til". Forøvrig er det samme for meg, så lenge jeg får god funksjonalitet. Om EM mister fjes bryr jeg meg veldig lite om. Generelt sett bryr jeg meg veldig lite om EM, i motsetning til andre her inne...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

For du sier:

Tesla bruker nå hd kart(uten kilder)

Jeg refererer til alle videoene som dukker opp. Du ser jo det selv at detaljer er mappet før det ville vært synlig fra bilens standpunkt ved veikryssene? Som FSD videoen fra 2019 som ble produsert for å hente penger. 

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Og du sier

Tesla har ikke hd kart, for "EM" har sagt det(uten kilder)

EM har uttalt seg før om Lidar og HD kart? Er du ikke klar over det? 

Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Altså sier du motstridende ting

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg sier at de som har fått beta kjører ved lokasjoner med lagrede kart, det betyr ikke nødvendigvis i samme gate. Vi har jo sett TMS med sensor suits montert på ramme utenfor bilen flere steder feks. 

 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Det blir utrolig vanskelig å forstå hva du prøver å si, så er bedre om du bare sier det du skal si og legger ved kilder på påstandene.

1. Det er tydelig at spesielt lyskryss i mange videoer er forhåndslagret. 

2. Dette går mot tidligere uttalelser angående grunnen til å droppe Lidar og HD kart. Dog nå mener EM at de har løst dette med kameraer. Kilde finner du på Twitter med en video som viser en dårlig point cloud lignende resultat slik datapunktet ser ut fra en Lidar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

"Ser det ut til". Forøvrig er det samme for meg, så lenge jeg får god funksjonalitet. Om EM mister fjes bryr jeg meg veldig lite om. Generelt sett bryr jeg meg veldig lite om EM, i motsetning til andre her inne...

Det er en bedre løsning ja, så du burde håpe jeg har rett. 😉

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Jeg refererer til alle videoene som dukker opp. Du ser jo det selv at detaljer er mappet før det ville vært synlig fra bilens standpunkt ved veikryssene? Som FSD videoen fra 2019 som ble produsert for å hente penger. 

EM har uttalt seg før om Lidar og HD kart? Er du ikke klar over det? 

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg sier at de som har fått beta kjører ved lokasjoner med lagrede kart, det betyr ikke nødvendigvis i samme gate. Vi har jo sett TMS med sensor suits montert på ramme utenfor bilen flere steder feks. 

 

1. Det er tydelig at spesielt lyskryss i mange videoer er forhåndslagret. 

2. Dette går mot tidligere uttalelser angående grunnen til å droppe Lidar og HD kart. Dog nå mener EM at de har løst dette med kameraer. Kilde finner du på Twitter med en video som viser en dårlig point cloud lignende resultat slik datapunktet ser ut fra en Lidar. 

Igjen, ikke en enste kilde og du snakker i mot deg selv. Påstandene om at det bare var i LA bommet du også på. Beklager, men det blir for forvirrende. Kom gjerne tilbake når du har kilder på plass.

 

Forøvrig kan du lese kommentarene over også, bryr meg veldig lite om det er hd kart involvert eller ikke så lenge jeg får en god funksjon til bilen min. Noe de åpenbart er godt på vei til, iallefall om en sammenligner med det andre som er tilgjengelig på markedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

"Ser det ut til". Forøvrig er det samme for meg, så lenge jeg får god funksjonalitet. Om EM mister fjes bryr jeg meg veldig lite om. Generelt sett bryr jeg meg veldig lite om EM, i motsetning til andre her inne...

Du maser om kilder og ofte om ting som enhver interessert i temaet enten burde kjenne til fra før evt.klart å finne selv ved å bruke 5 sekunder på Google. Når du da får kilder så tyr du til et personangrep.

Flott.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...