Jump to content
Redaksjonen.

Nå skal førerløse biler slippes løs i tett trafikk

Recommended Posts

Kastrup skrev (11 timer siden):

Kusker i 1890: "Motoriserte hester er bare så Jules Verne".

Har ingenting med motoriserte hester å gjøre. Sett deg i ett vogntog på 18 meter og 50 000kg og kjør fisk fra Senja til Spania i januar på glarholke og sørpe,da skjønner du hva jeg snakker om. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
ACYBN18O skrev (12 minutter siden):

Har ingenting med motoriserte hester å gjøre. Sett deg i ett vogntog på 18 meter og 50 000kg og kjør fisk fra Senja til Spania i januar på glarholke og sørpe,da skjønner du hva jeg snakker om. 

Disse bilene skal ikke kjøre i slike områder, så det er totalt irrelevant.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Disse bilene skal ikke kjøre i slike områder, så det er totalt irrelevant.

Tror ikke saken blir så mye enklere i California,Paris eller London med traffskkbildet dær. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
ACYBN18O skrev (13 minutter siden):
Salvesen. skrev (43 minutter siden):

Disse bilene skal ikke kjøre i slike områder, så det er totalt irrelevant.

Tror ikke saken blir så mye enklere i California,Paris eller London med traffskkbildet dær. 

Du får avvente og se hvordan det går i San Francisco. En av verdens mest kaotiske storbyer. De skal kjøre der nå. Så kan du dømme i ettertid, med litt faktagrunnlag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
ACYBN18O skrev (18 minutter siden):

Tror ikke saken blir så mye enklere i California,Paris eller London med traffskkbildet dær. 

Der har det kjørt førerløse biler i en "evighet", California altså. Med strålende resultater ift skade statistikk.

 

Beklager å si det, men du bør forvente å bli redundant i ila karrieren. Om du ikke er veldig gammel da.

Edited by Salvesen.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Der har det kjørt førerløse biler i en "evighet", California altså. Med strålende resultater ift skade statistikk.

 

Beklager å si det, men du bør forvente å bli redundant i ila karrieren. Om du ikke er veldig gammel da.

Ja men hva det et strålende resultat når Volvoen kjørte på ei kvinne i SAN Francisco på sykkel i halvmørket og drepte henne?

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, ACYBN18O said:

Har ingenting med motoriserte hester å gjøre. Sett deg i ett vogntog på 18 meter og 50 000kg og kjør fisk fra Senja til Spania i januar på glarholke og sørpe,da skjønner du hva jeg snakker om. 

At dette er komplisert for mennesker å prosessere, og derfor krever en del erfaring, tviler jeg ikke på. Men det er ingenting i veien for at førerløse kjøretøy skal kunne prosessere all denne informasjonen relativt lett. Datamaskiner er allerede mer intelligente enn hva vi er, så det ville nesten være mer utenkelig dersom dette ikke skjedde innen vår levetid.

Husk at førerløse kjøretøy trenger ikke å være perfekte - de trenger bare å kjøre bedre/tryggere enn hva vi gjør. Og der starter de allerede med en masse slingringsmonn (se bare på all tungtransporten som kjører seg fast her på vinteren f.eks).

At menneskestyrt transport kommer til å bli faset ut i vår levetid er vel kanskje den tryggeste spådommen man kan komme med i dag. For det er bare snakk om å videreutvikle noe som allerede er godt i gang. Førerløse kjøretøy har f.eks. allerede begynt å ta over transporten i varehus rundt om kring.

Edited by Kastrup
  • Like 2

Share this post


Link to post
ACYBN18O skrev (1 time siden):

Ja men hva det et strålende resultat når Volvoen kjørte på ei kvinne i SAN Francisco på sykkel i halvmørket og drepte henne?

Du mener at sånt ikke skjer med mennesker bak rattet? Er nok redd for at ulykkesstatistikkene motsier deg der gitt... Autonome biler er ikke 100% feilfrie, men mye mindre feilprosent enn biler kjørt av mennesker. Skjønner jo at som sjåfør så føler du at leverbrødet ditt er i fare, men du må likevel åpne øynene dine for realitetene. Eller du "må" jo ikke. Utviklingen går jo sin gang uansett.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Du mener at sånt ikke skjer med mennesker bak rattet? Er nok redd for at ulykkesstatistikkene motsier deg der gitt... Autonome biler er ikke 100% feilfrie, men mye mindre feilprosent enn biler kjørt av mennesker. Skjønner jo at som sjåfør så føler du at leverbrødet ditt er i fare, men du må likevel åpne øynene dine for realitetene. Eller du "må" jo ikke. Utviklingen går jo sin gang uansett.

Beklager men dette med førerløse biler har jeg ingen tro på. Datamaskiner klarer ikke å forstå konsekvensen av en handling og de påfølgende følgefeilene som kommer av en enkelt feil handling,slik som skjer hele tiden i trafikken. Man lærer som sjåfør å tenke hva som skjer fremover i tid ved hver handling. F.eks ved forbikjøring som er krevende nok for oss mennesker å beregne sikkert. Slike situasjoner er forskjellige fra gang til gang og en datamaskin klarer ikke å forstå hele den komplekse situasjon på en sikker måte. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
30 minutes ago, ACYBN18O said:

Beklager men dette med førerløse biler har jeg ingen tro på. Datamaskiner klarer ikke å forstå konsekvensen av en handling og de påfølgende følgefeilene som kommer av en enkelt feil handling,slik som skjer hele tiden i trafikken. Man lærer som sjåfør å tenke hva som skjer fremover i tid ved hver handling. F.eks ved forbikjøring som er krevende nok for oss mennesker å beregne sikkert. Slike situasjoner er forskjellige fra gang til gang og en datamaskin klarer ikke å forstå hele den komplekse situasjon på en sikker måte. 

Mener du i all seriøsitet at datamaskiner ikke kan regne ut et utfall frem i tid, at de ikke kan forholde seg til følgefeil og at menneskehjernen kan prosessere mer data i større hastighet?

Sitter med et inntrykk av at du tar et eller annet personlig her på vegne av din yrkesgruppe - som om folk mener at transportjobber er så easy-peasy hjernedødt at hva som helst kan gjøre det. Men tingen er at det er ikke bare transportjobber A.I. kan overta - kunstnere sitter ikke trygt heller, for å si det sånn.

Vi er alle i samme båt her, bare så det er sagt. Det kommer til å bli mindre og mindre behov for menneskelig arbeidskraft over hele fjøla. Transportjobber er bare det første som ryker - ikke fordi det er så innmari lett å kjøre transport, men fordi det er en enormt stor industri med mye penger å potensielt spare på automatisering.

Edited by Kastrup
  • Like 1

Share this post


Link to post
22 minutes ago, ACYBN18O said:

Beklager men dette med førerløse biler har jeg ingen tro på. Datamaskiner klarer ikke å forstå konsekvensen av en handling og de påfølgende følgefeilene som kommer av en enkelt feil handling,slik som skjer hele tiden i trafikken. Man lærer som sjåfør å tenke hva som skjer fremover i tid ved hver handling. F.eks ved forbikjøring som er krevende nok for oss mennesker å beregne sikkert. Slike situasjoner er forskjellige fra gang til gang og en datamaskin klarer ikke å forstå hele den komplekse situasjon på en sikker måte. 

Selvkjørende biler blir aldri perfekte. Det vil skje feil og folk vil dø.

Men så lenge det er betydelig bedre enn at mennesker kjører selv, så vil selvkjørende biler bli mer og mer vanlig, og etter hvert lovpåplagt på offentlig vei.

Realiteten er at selvkjørende biler blir ikke trøtte, de drikker seg aldri fulle, de trenger ikke opplæring, de grisekjører ikke eller får hevntanker om de ser idioter i trafikken, osv.

Dagens biler er allerede i snitt bedre enn menneskelige sjåfører, selv om en del menneskelige sjåfører er bedre enn de selvkjørende bilene. Og det vil bli mye bedre.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Kastrup said:

Datamaskiner er allerede mer intelligente enn hva vi er

Nå aner jeg ikke hvilken definisjon av 'intelligent' du bruker, men jeg kan ikke se noen rimelig forståelse av ordet 'intelligens' som tilsier at datamaskiner er intelligente. Hvor er f.eks ny forskning utført av datamaskiner? 

Mange lar seg nok forvirre av mønstergjenkjenningsegenskapene til nevrale nett, men selv om det er lett å lage noe som ser imponerende ut ved første øyekast er det svært vanskelig, kanskje uløselig, å lage noe som er robust og sikkert. 

5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Dagens biler er allerede i snitt bedre enn menneskelige sjåfører

Tatt i betraktning at vi ikke har selvkjørende biler som kan kjøpes i dag er dette en snodig påstand. Alle biler som er på veien kjøres av mennesker. En del biler har delvis automasjon, men er fortsatt helt avhengig av mennesker for å avverge ulykkene de ville forårsaket på egen hånd.  Selv GM og Waymo som er de som har kommet lengst har nok folk som følger med via kamera i bilene uten sikkerhetssjåfør.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
10 minutes ago, sverreb said:

Nå aner jeg ikke hvilken definisjon av 'intelligent' du bruker, men jeg kan ikke se noen rimelig forståelse av ordet 'intelligens' som tilsier at datamaskiner er intelligente. Hvor er f.eks ny forskning utført av datamaskiner? 

Mange lar seg nok forvirre av mønstergjenkjenningsegenskapene til nevrale nett, men selv om det er lett å lage noe som ser imponerende ut ved første øyekast er det svært vanskelig, kanskje uløselig, å lage noe som er robust og sikkert.

Du blander intelligens og bevissthet her. Datamaskiner vil aldri bli bevisste (bevisbyrden ligger i så fall hos de som vil påstå det), men mer intelligente enn oss har de vel vært siden 80-tallet.

Forskning utført av datamaskiner finnes allerede i form av modellering. Brukes innenfor en rekke med felt, som f.eks. klimaforskning, medisin og evolusjonsbiologi. Det er et relativt lite steg fra å ha mennesker som mater data inn i modellen, og det å la en A.I. finne og mate inn relevant data selv. 

Akademikere kommer også til å bli overflødige. A.I. revolusjonen gjelder som sagt ikke bare langtransport. Gi det nok tid, og det vil ikke være en eneste yrkesgruppe som ikke kommer til å være overflødig. Ikke en gang programmerere kommer vi til å trenge, da A.I. kan utvikle nytt og bedre programvare selv.

Edited by Kastrup
  • Like 1

Share this post


Link to post
3 minutes ago, sverreb said:

Tatt i betraktning at vi ikke har selvkjørende biler som kan kjøpes i dag er dette en snodig påstand. Alle biler som er på veien kjøres av mennesker. En del biler har delvis automasjon, men er fortsatt helt avhengig av mennesker for å avverge ulykkene de ville forårsaket på egen hånd.  Selv GM og Waymo som er de som har kommet lengst har nok folk som følger med via kamera i bilene uten sikkerhetssjåfør.

Det logges hvor ofte sikkerhetssjåførene må gripe inn, og dataene tilsier at dagens selvkjørende biler er bedre enn biler med menneskelige sjåfører. Det er derfor de får lov til å fjerne sikkerhetssjåførene.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
11 minutes ago, Kastrup said:

Forskning utført av datamaskiner finnes allerede i form av modellering. Brukes innenfor en rekke med felt, som f.eks. klimaforskning, medisin og evolusjonsbiologi. Det er et relativt lite steg fra å ha mennesker som mater data inn i modellen, og det å la en A.I. finne og mate inn relevant data selv. 

Vis gjerne til en kilde hvor datamaskinen ikke bare er ett annent verktøy brukt av forskeren. I.e. der datamaskinen på egen hånd har funnet problemstillinger, satt opp hypoteser og funnet metoder for å komme til en konklusjon

Edited by sverreb
  • Like 1

Share this post


Link to post
7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det logges hvor ofte sikkerhetssjåførene må gripe inn, og dataene tilsier at dagens selvkjørende biler er bedre enn biler med menneskelige sjåfører. Det er derfor de får lov til å fjerne sikkerhetssjåførene.

Ingen av disse er i salg. Mye av sikkerheten er også i at de bare får kjøre ganske sakte. (Cruise begrenser til ca 50km/h) 

Det sagt så er det nok bare et tidspørsmål før vi får en ny hendelse som den Uber opplevde. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Det logges hvor ofte sikkerhetssjåførene må gripe inn, og dataene tilsier at dagens selvkjørende biler er bedre enn biler med menneskelige sjåfører. Det er derfor de får lov til å fjerne sikkerhetssjåførene.

Skal du måle hva som er sikrest, så gjør heller sammenligningen mellom autonome biler som hos Waymo, Mobileye osv mot yrkessjåfører som Taxi sjåfører o.l. der begge grupper er opplært i å ferdes mye i trafikken. Når man slår yrkessjåførene, så kan det kanskje være greit å starte å innføre autonomi. Det å slå 18 åringen rett ut fra kjøreskolen er ikke godt nok, og vil ikke bli akseptert når man innfører autonomi. En dødsulykke der maskinen har skylden vil bli straffet 100x mer enn normalt når man ser på økonomien, og det er den som setter en stopper her for at det skal være mulig å overleve med dette som et firma som tilbyr autonomi. 

Litt teit å bruke økonomi som grunn, og ikke mindre dødsfall, men det blir altså realiteten. Vi vil tolerere dødsfall med menneskelig feil i betydelig større grad enn at vi vil tolerere dødsfall der vi ikke kan gi skylden på noen, forutenom firmaet som kastet ut det alle vil mene er uferdig teknologi blant oss. 

Edited by oophus
  • Like 2

Share this post


Link to post
8 minutes ago, sverreb said:

Ingen av disse er i salg. Mye av sikkerheten er også i at de bare får kjøre ganske sakte. (Cruise begrenser til ca 50km/h) 

Jeg har ikke påstått de er i salg. Og hastigheten vil øke over tid. (Og selv om man skulle anta at hastigheten ikke ville øke, så ville man ha kommet veldig langt når man hadde kvittet seg med alle de menneskelige sjåførene i alle verdens storbyer. Mesteparten av verdens befolkning bor i byer.)

8 minutes ago, sverreb said:

Det sagt så er det nok bare et tidspørsmål før vi får en ny hendelse som den Uber opplevde. 

Jeg er helt med på at slike hendelser vil skje regelmessig. Men totalt sett vil det bli færre og færre dødsfall ettersom man erstatter flere og flere menneskelige sjåfører med selvkjørende biler. 

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
14 minutes ago, oophus said:

En dødsulykke der maskinen har skylden vil bli straffet 100x mer enn normalt når man ser på økonomien, og det er den som setter en stopper her for at det skal være mulig å overleve med dette som et firma som tilbyr autonomi.

Det er jo her man må inn og se på mulige forbedringer. F.eks kan en lov som begrenser det økonomiske ansvaret til de som lager selvkjørende biler kunne være en løsning. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
35 minutes ago, sverreb said:

Vis gjerne til en kilde hvor datamaskinen ikke bare er ett annent verktøy brukt av forskeren. I.e. der datamaskinen på egen hånd har funnet problemstillinger, satt opp hypoteser og funnet metoder for å komme til en konklusjon

Jeg vet ikke om noe sånt i skrivende stund, eller hvor langt man har kommet med teknologien i hemmelige militær-laber (som jeg vil tro er lenger enn noe vi kan kjenne til). Alt jeg sier er at det er et relativt lite steg å gå fra at vi mater data inn i modellene, til at A.I. selv mater data inn i modellene basert på tilgjengelig litteratur/informasjon. Det er i seg selv ikke noe særlig mer sci-fi enn førerløse kjøretøy - eller programvare som lager mer programvare for den saks skyld.

Vi går spennende tider i møte!

(og NAVeren er fremtidsmennesket)

Edited by Kastrup

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...