Gå til innhold

Nå skal førerløse biler slippes løs i tett trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Prøvde å sjekke vw golf sine prislister nå, fant ikke opsjonen. Hvor mye koster pakken hos VW og hvor finner jeg det? 

https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/touareg/Volkswagen-Touareg-prisliste.pdf
 

Selges visst gjerne med hengerfeste.

som sagt svært mange biler har hatt dette i flere år. Det forundrer meg veldig at tesla som påstår at de er kommet lengst på selvkjøring ikke kan rygge en henger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/touareg/Volkswagen-Touareg-prisliste.pdf
 

Selges visst gjerne med hengerfeste.

som sagt svært mange biler har hatt dette i flere år. Det forundrer meg veldig at tesla som påstår at de er kommet lengst på selvkjøring ikke kan rygge en henger!

Enda 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/touareg/Volkswagen-Touareg-prisliste.pdf
 

Selges visst gjerne med hengerfeste.

som sagt svært mange biler har hatt dette i flere år. Det forundrer meg veldig at tesla som påstår at de er kommet lengst på selvkjøring ikke kan rygge en henger!

Trailer assisten til VW er bare en triviel fordel; assisterer greit der det er god plass, men hjelper lite der det virkelig er vrien.
Ellers er det ikke noe teknisk avansert SW i bildet her.

Spar oss for Tesla-hatet ditt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DDDD skrev (9 minutter siden):

Trailer assisten til VW er bare en triviel fordel; assisterer greit der det er god plass, men hjelper lite der det virkelig er vrien.
Ellers er det ikke noe teknisk avansert SW i bildet her.

Spar oss for Tesla-hatet ditt.

Det er som sagt ikke bare vw som klarer dette. Har sett ønske om dette på flere tesla forum også. For noen er det nok til stor hjelp. Hva er vitsen med en selvkjørende bil som ikke kan rygge om man har en henger bak? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 22.10.2020 den 20.30):

Hva er egentlig vitsen. Man må holde rattet og passe på trafikken, kan man ikke bare kjøre selv som vanlig like godt? (PS har mye erfaring med ap1, fint system det.)

Med Autopilot på en Tesla så bruker man mindre mental og fysisk kapasitet på enkelte ting som man får hjelp til, noe som gjør det mindre tungt å kjøre særlig lengre turer. Det er selvsagt mindre slitsomt å bare måtte følge med på trafikken og være klar til å gripe inn, enn å gjøre dette samtidig som man holder avstand til bilen foran, holder seg i eget felt, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 22.10.2020 den 20.35):

Hvordan styrer disse systemene unna slaghull og vannspor i veien? Det er jo stort sett derfor man må være oppmerksom hele tiden

De ser dem med kameraene som alt annet.

Trestein skrev (På 22.10.2020 den 20.40):

Har sett videoer av biler som kjører rundt førerløse på parkeringsplasser. Om det er dette de skal slippe ut i normal trafikk. Trøste og bære

Nei, FSD-betaen er for å kjøre rundt i bygater, eller alt som ikke er motorvei eller lignende. Tror ikke den støtter parkeringsplasser enda.

Trestein skrev (11 timer siden):

Er det noen som finner er link som viser hvordan selvkjøring og rygging med henger funker på tesla? Har sett dette på flere biler men ikke tesla 

Er det noen som finner en link som viser hvordan selvkjøring og rygging med henger malt i banangul med apekatter dansende rundt på taket i tango-takt iført selvlysende bikinier? Hvis ingen kan vise noe slikt så er hele greia bare ubrukelig.

Trestein skrev (8 timer siden):

Så om du betaler 80 000 kr ekstra for en bil som kjører seg selv og må rygge 500m for en trailer i hardangerfjorden og har henger, så virker ikke systemet?

Men hva om man må rygge 550 meter for en isbil ved Glomma? Ubrukelig hvis ingen har en video av dette!

Men nå må jeg ta en pause, for jeg må finne flere merkelige scenarier bare for å ha noe på pirke på. Viktig det i en Tesla-diskusjon.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

De ser dem med kameraene som alt annet.

Nei, FSD-betaen er for å kjøre rundt i bygater, eller alt som ikke er motorvei eller lignende. Tror ikke den støtter parkeringsplasser enda.

Er det noen som finner en link som viser hvordan selvkjøring og rygging med henger malt i banangul med apekatter dansende rundt på taket i tango-takt iført selvlysende bikinier? Hvis ingen kan vise noe slikt så er hele greia bare ubrukelig.

Men hva om man må rygge 550 meter for en isbil ved Glomma? Ubrukelig hvis ingen har en video av dette!

Men nå må jeg ta en pause, for jeg må finne flere merkelige scenarier bare for å ha noe på pirke på. Viktig det i en Tesla-diskusjon.

Vi har nok folk med campingvogn som ikke kan rygge her på vestlandet. Veiene blir blokkert i timesvis. Les aviser. Folk er fortvilet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (39 minutter siden):

De ser dem med kameraene som alt annet.

Nei, FSD-betaen er for å kjøre rundt i bygater, eller alt som ikke er motorvei eller lignende. Tror ikke den støtter parkeringsplasser enda.

Er det noen som finner en link som viser hvordan selvkjøring og rygging med henger malt i banangul med apekatter dansende rundt på taket i tango-takt iført selvlysende bikinier? Hvis ingen kan vise noe slikt så er hele greia bare ubrukelig.

Men hva om man må rygge 550 meter for en isbil ved Glomma? Ubrukelig hvis ingen har en video av dette!

Men nå må jeg ta en pause, for jeg må finne flere merkelige scenarier bare for å ha noe på pirke på. Viktig det i en Tesla-diskusjon.

Du kan få nesten det du ønsker her

Ellers så jeg en video om teslas tilbakekalling av biler i kina.

Tesla sendte svar at kineserne ødela bilene selv ved å kjøre i slaghull!

Det var visst bærearmen som knakk bak

 

Endret av Trestein
Link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Det er som sagt ikke bare vw som klarer dette. Har sett ønske om dette på flere tesla forum også. For noen er det nok til stor hjelp. Hva er vitsen med en selvkjørende bil som ikke kan rygge om man har en henger bak? 

Som jeg har nevnt tidligere; du får ikke brukt selvkjøring når du kjører med henger. Bl.a fordi bilen ikke kan se bakover. 

Selvkjøring med henger? Det kalles "levert på døra av Bring" ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 timer siden):

Utrolig morsomt. Men når man ser hvordan de manøverer førerløse på parkeringsplasser forstår man at rygging med tilhenger ligger et stykke frem

Skjønner ikke hva du mener, etter at fsd kom ut har jeg ikke sett noen problemer her. Forøvrig navigerer den bedre på parkeringsplasser enn noen av de bilene du nevner med tilhenger assist... Ingen av de har tilsvarende funksjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 timer siden):

Problemet er at man blir en sløv sjåfør.

Jeg er farlig nok i trafikken Liker bedre å se på landskapet enn trafikken.

Er også redd for hvordan jeg vil kjøre med en bil uten hjelpemiddel. 
 

Når det kommer en bil med ekte selvkjøring kommer jeg til å kjøpe det. 

Sjåfører er sløve uansett. Med førerstøtte-systemer så øker bilen i det minste sikkerheten ved at det er mindre sannsynlig at sløvheten fører til negative hendelser. En som er sløv uten førerstøttesystem vil kunne forårsake en ulykke etter bare få sekunder med sløvhet, mens dersom han var sløv med førerstøtte så kunne systemet sørget for å holde bilen på veien, stoppe for hindre, osv., og varsle fører.

Dette er særlig relevant for de som sovner bak rattet, der å sovne bak rattet uten støttesystem mest sannsynlig går forferdelig galt, mens med førerstøtte så vil bilen med all sannsynlighet holde kontroll på bilen og varsle den sovende føreren så han våkner og unngår ulykke.  

Trestein skrev (12 timer siden):

Du kan få nesten det du ønsker her

Ellers så jeg en video om teslas tilbakekalling av biler i kina.

Tesla sendte svar at kineserne ødela bilene selv ved å kjøre i slaghull!

Det var visst bærearmen som knakk bak

Fint det, men hva har det med trådens tema å gjøre? Var det virkelig så viktig å få ut dette at du slengte det ut i en tilfeldig tråd der Tesla er nevnt?

Bærearm-greia er allerede undersøkt av myndighetene i USA, og de fant ingen svakhet.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 timer siden):

Sjåfører er sløve uansett. Med førerstøtte-systemer så øker bilen i det minste sikkerheten ved at det er mindre sannsynlig at sløvheten fører til negative hendelser. En som er sløv uten førerstøttesystem vil kunne forårsake en ulykke etter bare få sekunder med sløvhet, mens dersom han var sløv med førerstøtte så kunne systemet sørget for å holde bilen på veien, stoppe for hindre, osv., og varsle fører.

Dette er særlig relevant for de som sovner bak rattet, der å sovne bak rattet uten støttesystem mest sannsynlig går forferdelig galt, mens med førerstøtte så vil bilen med all sannsynlighet holde kontroll på bilen og varsle den sovende føreren så han våkner og unngår ulykke.  

Fint det, men hva har det med trådens tema å gjøre? Var det virkelig så viktig å få ut dette at du slengte det ut i en tilfeldig tråd der Tesla er nevnt?

Bærearm-greia er allerede undersøkt av myndighetene i USA, og de fant ingen svakhet.

Tesla selger vel biler med autopilot i kina også. De anklager kineserne for å ødelegge bilene i slaghull. Om bilen kan se disse og styre unna er det vel teslas problem? Om bilen velger å kjøre bilene ned i slaghull i stedet for å styre utenom?

Eller er det kineserne som slår av disse systemene og tvinger bilen over alt de finner av slaghull i veien?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Tesla selger vel biler med autopilot i kina også. De anklager kineserne for å ødelegge bilene i slaghull. Om bilen kan se disse og styre unna er det vel teslas problem? Om bilen velger å kjøre bilene ned i slaghull i stedet for å styre utenom?

Eller er det kineserne som slår av disse systemene og tvinger bilen over alt de finner av slaghull i veien?

Hvorfor begynner du å snakke om Kina? Slaghull?

Nei, Autopilot er ikke FSD og krever fortsatt at føreren følger med hele tiden. Alt som skjer under bruk av Autopilot er 100% sjåførens ansvar.

Hva i all verden har Kina med saken å gjøre? Hvorfor skal enhver tråd spammes og avspores med ukens siste nye FUD mot Tesla? Kan du ikke prøve å holde det i en relevant tråd i stedet for å avspore denne?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (26 minutter siden):

Så ny video av FSD beta. Det er jo en grunn til at alle beta førerne er ved samme lokasjon. Tesla slapp kun beta der de hadde lagret et kart. Velkommen etter. 

Hæ, har ikke Musk og fansen hevdet at deres system er overlegent fordi man slipper å forhåndsmappe omgivelsene? At systemet skulle være så smart at det bare skjønte alt mulig fra de billige web-kameraene sine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...