Gå til innhold

Duell: Slik måler Polestar 2 seg mot Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

Just now, Dr. Bombay said:

Ettermontert støydemping? Hvem kjøper en ny bil og ettermonterer det? 😂

Populært på Model 3. Ekstra lister til dørene og tykkere innlegg i hjulbuene f.eks. Koster ikke så mye.
Teslbjørn har jo og en ganske tidlig utgave av Model 3 som er ekstra bråkete. Nye Model 3 kommer med bedre støydemping.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Justering av dører og panser på egen hånd skal visstnok være vanlig også. Mange sier byggekvaliteten har blitt bedre men kan ikke si meg enig. Så en 3 2020 mod her en dag og gapene var dårlig særlig på panseret. Litt sykt når man beundrer den 10 år gamle Combo-en ved siden av for hvor god byggekvalitet den har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (4 timer siden):

Hvorfor spør du om dette? :)
Det eneste en vanlig bruker vil bry seg om er hvor langt bilen går pr.lading/hvor mye *praktisk* rekkevidde bilen har.
Polestar har i likhet med eTron ett vannvittig høyt forbruk i forhold til f.eks. Tesla M3 og ett par koreanske modeller.
VAG har med ID.3 vist at dette kan gjøres like bra som Tesla.

Fordi dette er "Tekinsk" ukeblad? Ikke Broom?

Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (5 timer siden):

Polestar er ikke laget med dårlig energieffektivitet. Det er rett og slett bare en annen type bil. Man har gjort andre designvalg og har derfor fått en bil som er litt høyere og tyngre enn Model 3. Derfor bruker den også mer energi. Men for å sette det i perspektiv så bruker Polestar2 likevel bare halvparten så mye energi som en ny Toyota Yaris hybrid. En bil som er mye mindre og som Toyota fortsatt selger store mengder av.

Ja det meste av forklaringen ligger i at Polstar 2 er 300 kg tyngre enn Model S, og deretter forskjell i luftmotstand (cd 0,27 mot 0,23). Polstar har ca samme vekt som Model S og Model S (100D) bruker ca 28% mer strøm enn Model 3 (LR D)!

Det store spørsmål for meg er hvorfor Polstar 2 er så mye tyngre enn Model 3, til tross for samme ytre mål og prestasjoner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes bilen ser bra ut. Tesla model 3 og ikke minst y ser jo ut som en lett modifisert bestemor Duck el bil forfra. Utrolig lavt panser og kjempe høyt tak. 

Dessuten er det heldigvis heller ingen som har kopiert teslas instrumentbord. Det ser urtrolig kjipt ut.

Til og med racer utgaven av tesla m3  som kjørte opp på et fjell i USA hadde fått inn et display foran øynene på føreren. Det må ha gjort vondt for mange i tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (6 minutter siden):

Ja det meste av forklaringen ligger i at Polstar 2 er 300 kg tyngre enn Model S, og deretter forskjell i luftmotstand (cd 0,27 mot 0,23). Polstar har ca samme vekt som Model S og Model S (100D) bruker ca 28% mer strøm enn Model 3 (LR D)!

Det store spørsmål for meg er hvorfor Polstar 2 er så mye tyngre enn Model 3, til tross for samme ytre mål og prestasjoner?

Svenskene bruker ofte tykt stål i bilene sine for å beskytte passasjerer. Dessuten har den litt større batteri.

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (1 time siden):

Tydelig forskjell i aerodynamisk "filosofi" når de absolutt må designe bilen med grill.

Mener du det samme Tesla har gjort med S og X? For de har vitterlig er grill foran de også, om enn en noe mindre.

 

For øvrig er luftinntak noe alle biler må ha foran, uavhengig av drivlinje. Vi har gjort oss avhengige av AC og den har en radiator som trenger luftkjøling (enn så lenge).

Endret av Dr. Bombay
Lenke til kommentar
8 hours ago, Eivind Helle said:

Det er ikke valg av motorer som utgjør den store forskjellen i forbruk.

Vel, i følge Wikipedia får Skoda Enyaq 80 iV 11% økning i rekkevidde i forhold til 80x iV. Når den altså slipper å dra på en ekstra PM motor. Og vektforskjellen er bare 1.5%.  

Mens Tesla Model 3 LR RWD har  en rekkeviddeøkning som utgjør mindre enn  vektforskjellen på over 6% i forhold til AWD, som altså har en ekstra induksjonsmotor.

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aerodynamikk og vekt har nok litt å si. Men jeg tror hovedårsaken til forbruket er hvordan elmotoren er bygget opp og hvordan indre motstand og kjemi er i batteriet pluss drivlinjen oppbygging. Det er nok effektiviteten,motstand og hvor sømløs den er i drivlinjen helt fra batteri videre til elmotor og ut til hjulene,som er som er mest avgjørende på forbruket. Å lage en effektiv drivlinje er særdeles meget komplisert. Det forstår man når man leser om elbilen Lucid Air og hvor mye jobb de har lagt ned i akkurat det med lav motstand for å få en effektiv drivlinje. For det er ingen tvil om at Tesla og nå Lucid Air kan sitt fag og er langt foran alle andre bilmerker på akkurat det med energieffektivitet,altså lavt forbruk. Koreanerne med sine Huyndai og Kia er også langt fremme. 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Dr. Bombay said:

Mener du det samme Tesla har gjort med S og X? For de har vitterlig er grill foran de også, om enn en noe mindre.

 

For øvrig er luftinntak noe alle biler må ha foran, uavhengig av drivlinje. Vi har gjort oss avhengige av AC og den har en radiator som trenger luftkjøling (enn så lenge).

Det er stor forskjell på de. Polestar har en enorm grill. Sannsynligvis fordi de tror folk vil ha en bil som ser ut som de alltid har gjort. 

Luftinntakets utforming er noe som påvirker luftmotstanden enormt mye, og må tilpasses bilens behov for å oppnå god virkningsgrad. Elbil trenger ikke stort luftinntak.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr. Bombay said:

Mener du det samme Tesla har gjort med S og X? For de har vitterlig er grill foran de også, om enn en noe mindre.

 

Grill og grill.. De har en liten stripe der som vel forørig ikke har noe åpning. Model 3\Y har ikke grill og neste generasjon S\X mister den nok og helt.

Luftinntaket er nede på sidene av fangeren. Små luker der som åpnes om nødvendig.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"or det er ingen tvil om at Tesla og nå Lucid Air kan sitt fag og er langt foran alle andre bilmerker på akkurat det med energieffektivitet,altså lavt forbruk. Koreanerne med sine Huyndai og Kia er også langt fremme. "

Ja, for Siemens, med sine 300.000 ansatte har jo bare hatt hovedfokus på kraftelektronikk siden 1847, så det har de neppe peiling på. Forøvrig har vel Lucid kjøpt mesteparten av sin teknologi hos kundedelen av det som for tiden er det aller svakeste teamet i F1. Nei, det er nok veldig lite av forbruket som skyldes motoren/batteriene/inverterens effektivitet. Det handler nok mest om kjølestystem, vekt og aerodynamikk. Forskjellene på de ulike PM-motorene er ekstremt små og forskjellene i effektivitet er sjelden mer enn 3-4%

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (27 minutter siden):

"or det er ingen tvil om at Tesla og nå Lucid Air kan sitt fag og er langt foran alle andre bilmerker på akkurat det med energieffektivitet,altså lavt forbruk. Koreanerne med sine Huyndai og Kia er også langt fremme. "

Ja, for Siemens, med sine 300.000 ansatte har jo bare hatt hovedfokus på kraftelektronikk siden 1847, så det har de neppe peiling på. Forøvrig har vel Lucid kjøpt mesteparten av sin teknologi hos kundedelen av det som for tiden er det aller svakeste teamet i F1. Nei, det er nok veldig lite av forbruket som skyldes motoren/batteriene/inverterens effektivitet. Det handler nok mest om kjølestystem, vekt og aerodynamikk. Forskjellene på de ulike PM-motorene er ekstremt små og forskjellene i effektivitet er sjelden mer enn 3-4%

 

Du kan jo lese artikkelen om hva Lucid Air har fått til. De har ikke kjøpt mye hverken her eller dær. De har laget det aller meste på huset som sjefen sier. Derimot så henger Siemens fast i gamle tradisjoner og tenker nok mest på profitt. Om elektromotorene de lager bruker mye strøm er ett fett for de. Siemens har aldri før laget energieffektive motorer for elbiler som er noe helt annet enn en elmotor som skal stå på ei eller anna vinsj eller knuseverk i industrien og som kan bruke så mye strøm åkke som. 
Lucid Air har utviklet motoren fra bunnen av selv som består av elektromotor,reduksjonsgir,differensial og kraftelektronikk. Og den er 2,5 ganger mindre enn Tesla sin motor. 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppetid er langt, langt viktigere enn noen skarve prosenter effektivitet. Stopper det motorer hele tiden fra et visst fabrikat blir det svært dyrt for den fabrikken eller hva det er den driver. Med nok motorhavari fra et visst merke vil man begynne å kjøpe motorer fra andre merker ganske fort. Siemens og ABB har svært gode rykter og vil ikke risikere det med å lage subpar produkter som ikke er skikkelig gjennomtestet før driftssetting hos kunder.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, AL123 said:

Ja, for Siemens, med sine 300.000 ansatte har jo bare hatt hovedfokus på kraftelektronikk siden 1847, så det har de neppe peiling på. 

Det er nok bra kompetanse på e-motorer både i Valeo og Siemens.  Men det spørs hvor mye de har sluppet til på hele drivlinjen. Det vil alltid være (teknisk) feil å installere like motorer foran og bak i en elbil. Når en ser det skjer, så er det et tegn på at økonomene har overtatt kontrollen.

Samarbeidet i Valeo-Siemens JVet gikk forresten ikke så bra. Tyskere og franskmenn har ofte litt problemer med det. Så Siemens trakk seg ut etter bare to år.  https://www.electrive.com/2018/07/09/siemens-to-exit-electric-motor-jv-with-valeo/

Endret av J-Å
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Trestein said:

Til og med racer utgaven av tesla m3  som kjørte opp på et fjell i USA hadde fått inn et display foran øynene på føreren. Det må ha gjort vondt for mange i tesla.

Det kan virke som det er vondere for deg å lese en test der en Tesla får gode skussmål... da virker det som blodtrykket blir litt høyt 🙂

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...