Jump to content
Redaksjonen.

Duell: Slik måler Polestar 2 seg mot Tesla Model 3

Recommended Posts

Man får litt inntrykket av at det er to forskjellige tankesett her. På den ene siden har du Tesla som har bestemt seg (på godt og vondt) å lage en effektiv og nytenkende bil (medregnet ladenettverk, navigasjon mm.), og så har du Polestar som forsøker (på godt og vondt) å lage en bil som skal overtale usikre kjøpere at elbil ikke er noe annerledes enn vanlig bil. Begge, som nevnt, har gode og dårlige sider, men jeg forstår ikke hvorfor Polestar er blitt laget med så dårllig energieffektivitet. Den et stor, nokså firkantet, store hjul og antagelig nokså dårlig(e) motorer (med tanke på energieffektivitet). Misforstå meg ikke, det er ikke dårlig bil, men en kan spørre seg om det er en god nok elbil? Verden går fremover og vi må kunne forvente at effektivitet er noe vi skal vektlegge høyt, fremfor sløsing gjennom sløve valg og gamle tankesett.

Edited by The Very End
  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Med oppgradert model 3 har avstanden økt, bokstavelig talt til PS2, særlig om vinteren siden varmepumpe nå er på plass. Har lest at PS2 vil få type Netflix osv, men med stående skjerm blir det en mye dårligere opplevelse enn med liggende som tm3 har. Fordelen til PS2 er hatchback luken. Det er en deal-breaker dersom den skal være en nr.1 bil, hvertfall frem til model Y kommer.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, The Very End said:

 jeg forstår ikke hvorfor Polestar er blitt laget med så dårllig energieffektivitet. Den et stor, nokså firkantet, store hjul og antagelig nokså dårlig(e) motorer (med tanke på energieffektivitet). 

Jeg tror ikke motorene i seg selv er så dårlige, men feilen er å plassere to PM motorer i samme bil. En PM motor kan ikke kobles ut elektrisk uten at den bremser. Dermed må begge motorene ligge inne hele tiden (hvis man ikke har en mekanisk frikobling, slik Porsche har). Det er heller ikke bra å plassere to induksjonsmotorer i samme bil, slik Audi har gjort, for de er mindre effektive (mer av den tilførte effekten blir avgitt som varme). Det Tesla gjør er å ha en av hver. PM motoren (varianten PMSynRM) brukes til vanlig, mens induksjonsmotoren bare kobles til (elektrisk) for akselerasjon og retardasjon. Dermed spiller det liten rolle at den er mindre effektiv.

Edited by J-Å
  • Like 7
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Hva med støynivå inne i bilen? Har svært dårlig erfaring med Tesla, og svært god erfaring med Volvo. Finnes det tall som sier noe om dette?

  • Like 1

Share this post


Link to post
J-Å skrev (42 minutter siden):

Jeg tror ikke motorene i seg selv er så dårlige, men feilen er å plassere to PM motorer i samme bil. En PM motor kan ikke kobles ut elektrisk uten at den bremser. Dermed må begge motorene ligge inne hele tiden (hvis man ikke har en mekanisk frikobling, slik Porsche har). Det er heller ikke bra å plassere to induksjonsmotorer i samme bil, slik Audi har gjort, for de er mindre effektive (mer av den tilførte effekten blir avgitt som varme). Det Tesla gjør er å ha en av hver. PM motoren (varianten PMSynRM) brukes til vanlig, mens induksjonsmotoren bare kobles til (elektrisk) for akselerasjon og retardasjon. Dermed spiller det liten rolle at den er mindre effektiv.

Det er ikke valg av motorer som utgjør den store forskjellen i forbruk. Du kan knipe et par prosent her og der på valg av motorteknologi eller ved å velge silisium karbid i inverteren. Det størst bidraget får du fra ekstra vekt og luftmotstand. Er bilen tung vil man også trenge bredere dekk som igjen har større rullemotstand. Jeg ser dette tydelig når jeg sammenligner forbruket i e-golf og Audi etron. 900 kg ekstra vekt pluss dekk som er 255 mm brede sammenlignet med 205 mm for e-golf, gjør at forbruket nesten er dobbelt så høyt. Forskjellen er logisk nok størst ved lave hastigheter, der forbruket er mest påvirket av rullemotstanden som igjen er gitt av bilens vekt og valg av dekk.

Derfor er det helt som forventet at model 3, som både er lettere og mer aerodynamisk, har betydelig lavere forbruk enn Polestar 2.

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
The Very End skrev (2 timer siden):

Verden går fremover og vi må kunne forvente at effektivitet er noe vi skal vektlegge høyt, fremfor sløsing gjennom sløve valg og gamle tankesett.

Det viktigste for at vanlige kjøpere er at totalpakka er god og da er rekkevidde bare én av mange faktorer. Ikke noe av det som andre testere synes er bra med Polestar er en gang nevnt i denne TU-artikkelen. Selv TESLA-Bjørn har en mer nyansert vurdering.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Her traff artikkelen spot on: "For mange vil nok Polestar 2 være den mest attraktive bilen enkelt og greit fordi det ikke er en Tesla." :D

Om du derimot er *litt* mer merkepragmatisk så er bilene relativt sammenliknbare. Der det først og fremst er forskjell er forbruk/rekkevidde/lading og bagesjeromsåpning. Med andre ord, kjører du mye og langt velger du TM3, har du ofte med deg litt omfangsrike greier(barnevogn) i bagasjerommet velger du PS2. 

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Veldig godt poeng.

Her vil jeg føye til hvor ulogisk og lite effektivt det er at alle absolutt må kjøpe SUV. Mye høyere luftmotstand og forbruk og dertil mye kortere rekkevidde, samt dårligere stabilitet og veigrep ("vinglepetter").

Det burde tydeligvis vært en mekanisme for å regulere folks bilvalg. Det kommer muligens en vektavgift når vi får nybilavgift på elbiler, men det burde nok vært en på forbruk også. Det er jo tross alt ekvivalent med CO2-utslipp nå som tyskerne eier all den grønne vannkraften vår og vi bruker 92% skitten strøm fra utlandet i følge sertifikatene.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Skulle vert interessant å vite fordelingen mellom energiforbruket til bilene. Skifter man luften i kupeen ut oftere vil varmebehovet øke.

Dessuten er det interessant hvordan de girer bilene. Er det differensial? Har denne en utveksling? De fleste el biler har ett gir. Ofte 10:1

De hjelper lite å oppgi dreiemomentet på el motoren om du ikke kjenner totalutveksling. Det er tross alt dreiemoment på drivhjulene som er viktig.

Savner også sammenligning av bilenes kontaktflate ved korrekt dekktrykk. Har inntrykk av at tesla kjører relativt lite kontakt areal. (Høyt dekktrykk i forhold til vekt) dette påvirker energiforbruk mye. Toe in på hjulene skulle også vert interessant å vite.

Share this post


Link to post
DSR skrev (1 time siden):

Hva med støynivå inne i bilen? Har svært dårlig erfaring med Tesla, og svært god erfaring med Volvo. Finnes det tall som sier noe om dette?

Det finnes sikkert, men i likhet med mye annet så talte det sikkert ikke til Teslas fordel og ble følgelig utelatt fra artikkelen. Det følger jo også av slutten på artikkelen hvor det ble konkludert med at største grunnen til å velge Polestar er hvis man har en irrasjonell aversjon mot Tesla.

  • Like 2

Share this post


Link to post
1 hour ago, DSR said:

Hva med støynivå inne i bilen? Har svært dårlig erfaring med Tesla, og svært god erfaring med Volvo. Finnes det tall som sier noe om dette?

TeslaBjørn måler støy på alle de bilene har tilgang til å teste. Inkludert Polestar og naturlig nok Tesla M3 (som han eier.. han leaser en Polestar også svjv).
Så da kan du finne tallene via YouTube "channel'en" hans (Google doc).

Edit:
Jeg synes Polestar er en "finere" og mer praktisk bil enn Tesla M3, men utifra at det er en "KinaBil" og dårlige bruker-erfaringer (sålangt) burde den være 100k billigere enn tilsvarende M3.
Ren synsing da 😄

Edited by TL1000S
  • Like 5

Share this post


Link to post
Herr Akkar skrev (27 minutter siden):

Veldig godt poeng.

Her vil jeg føye til hvor ulogisk og lite effektivt det er at alle absolutt må kjøpe SUV. Mye høyere luftmotstand og forbruk og dertil mye kortere rekkevidde, samt dårligere stabilitet og veigrep ("vinglepetter").

Det burde tydeligvis vært en mekanisme for å regulere folks bilvalg. Det kommer muligens en vektavgift når vi får nybilavgift på elbiler, men det burde nok vært en på forbruk også. Det er jo tross alt ekvivalent med CO2-utslipp nå som tyskerne eier all den grønne vannkraften vår og vi bruker 92% skitten strøm fra utlandet i følge sertifikatene.

Det er en god grunn til at SUV fasongen har blitt populær. Du sitter høyt og oversiktlig og bilen er lettere å komme inn og ut av for de som sliter med vond rygg eller dårlige knær. Det er heller ikke så stor forskjell på luftmotstanden sammenlignet med en vanlig stasjonsvogn. Du får 10-15% større frontareal på grunn av høyden. Det utgjør omtrent samme forskjell som  5% høyere fart, altså forskjellen mellom å kjøre i 80 eller 84 km/t. For elbiler som har veldig lavt tyngdepunkt på grunn av batteripakken utgjør den ekstra bakkeklaringen svært lite for stabiliteten.

Edited by Eivind Helle
  • Like 7
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
26 minutes ago, Trestein said:

Skulle vert interessant å vite fordelingen mellom energiforbruket til bilene. Skifter man luften i kupeen ut oftere vil varmebehovet øke.

Dessuten er det interessant hvordan de girer bilene. Er det differensial? Har denne en utveksling? De fleste el biler har ett gir. Ofte 10:1

De hjelper lite å oppgi dreiemomentet på el motoren om du ikke kjenner totalutveksling. Det er tross alt dreiemoment på drivhjulene som er viktig.

Savner også sammenligning av bilenes kontaktflate ved korrekt dekktrykk. Har inntrykk av at tesla kjører relativt lite kontakt areal. (Høyt dekktrykk i forhold til vekt) dette påvirker energiforbruk mye. Toe in på hjulene skulle også vert interessant å vite.

Hvorfor spør du om dette? :)
Det eneste en vanlig bruker vil bry seg om er hvor langt bilen går pr.lading/hvor mye *praktisk* rekkevidde bilen har.
Polestar har i likhet med eTron ett vannvittig høyt forbruk i forhold til f.eks. Tesla M3 og ett par koreanske modeller.
VAG har med ID.3 vist at dette kan gjøres like bra som Tesla.

  • Like 4

Share this post


Link to post
The Very End skrev (3 timer siden):

Man får litt inntrykket av at det er to forskjellige tankesett her. På den ene siden har du Tesla som har bestemt seg (på godt og vondt) å lage en effektiv og nytenkende bil (medregnet ladenettverk, navigasjon mm.), og så har du Polestar som forsøker (på godt og vondt) å lage en bil som skal overtale usikre kjøpere at elbil ikke er noe annerledes enn vanlig bil. Begge, som nevnt, har gode og dårlige sider, men jeg forstår ikke hvorfor Polestar er blitt laget med så dårllig energieffektivitet. Den et stor, nokså firkantet, store hjul og antagelig nokså dårlig(e) motorer (med tanke på energieffektivitet). Misforstå meg ikke, det er ikke dårlig bil, men en kan spørre seg om det er en god nok elbil? Verden går fremover og vi må kunne forvente at effektivitet er noe vi skal vektlegge høyt, fremfor sløsing gjennom sløve valg og gamle tankesett.

Polestar er ikke laget med dårlig energieffektivitet. Det er rett og slett bare en annen type bil. Man har gjort andre designvalg og har derfor fått en bil som er litt høyere og tyngre enn Model 3. Derfor bruker den også mer energi. Men for å sette det i perspektiv så bruker Polestar2 likevel bare halvparten så mye energi som en ny Toyota Yaris hybrid. En bil som er mye mindre og som Toyota fortsatt selger store mengder av.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
TL1000S skrev (9 minutter siden):

Hvorfor spør du om dette? :)
Det eneste en vanlig bruker vil bry seg om er hvor langt bilen går pr.lading/hvor mye *praktisk* rekkevidde bilen har.
Polestar har i likhet med eTron ett vannvittig høyt forbruk i forhold til f.eks. Tesla M3 og ett par koreanske modeller.
VAG har med ID.3 vist at dette kan gjøres like bra som Tesla.

De fleste av TUs lesere er ingeniører. Da er man interessert i hvorfor en polestar bruker 30% mere strøm enn en Porsche taycan ved 90km PR time.  

  • Like 1

Share this post


Link to post
DSR skrev (2 timer siden):

Hva med støynivå inne i bilen? Har svært dårlig erfaring med Tesla, og svært god erfaring med Volvo. Finnes det tall som sier noe om dette?

Målinger av TB:

                                 80km/t         100km/t     120 km/t   avg

Tesla model 3 p:     65,8.              67,6.                68,9.       67,61

Polestar p:.               66,8.              67,9.               69,8.        68,3

Edited by mrxx
  • Like 4

Share this post


Link to post
Eivind Helle skrev (51 minutter siden):

Polestar er ikke laget med dårlig energieffektivitet. Det er rett og slett bare en annen type bil. Man har gjort andre designvalg og har derfor fått en bil som er litt høyere og tyngre enn Model 3. Derfor bruker den også mer energi. Men for å sette det i perspektiv så bruker Polestar2 likevel bare halvparten så mye energi som en ny Toyota Yaris hybrid. En bil som er mye mindre og som Toyota fortsatt selger store mengder av.

Hva mener du med "annen type bil"? Den er 3 cm høyere,  9 cm kortere, og 5 cm smalere enn tm3. Tesla Model y er vesentlig høyere og større men bruker mye mindre strøm. Sammenlikne med annet enn elbiler blir også bare tullete.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
mrxx skrev (4 minutter siden):

Målinger av TB:

                                 80km/t         100km/t     120 km/t   avg

Tesla model 3 p:     65,8.              67,6.                68,9.       67,61

Polestar p:.               66,8.              67,9.               69,8.        68,3

Model 3 med ettermontert støydemping 

Uten 69dba i snitt

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...