Gå til innhold

Hva skjer med AP?


Dirigo

Anbefalte innlegg

Dirigo skrev (18 timer siden):

AP gjør sin dårligste måling på to år

Hva skjer med dette tidligere så dominante partiet? Er landet på vei vekk fra sosialdemokratiet? Vi har jo sett den samme utviklingen i flere europeiske land at "sossarna" reduseres og at høyre-partiene tar over.

Liker du at AP svinner hen? Er det tid nok før storingsvalget om drøye 11 måneder til at de kan ta tilbake tapt mark?

"Arbeiderpartiet" med en rik Høyre-pamp i toppen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vaniman skrev (På 3.10.2020 den 2.53):

Ap har vel blitt et parti for offentlig ansatte. Eller et parti for folk som lever av statlige overføringer. De bryr seg ikke om arbeiderklassen. Det gjør ikke Høyre, heller. Men H og FrP gir ihvertfall lavere skatt. 

Du er litt på rett spor. Høyre og FRP har skiftet statens inntekter fra skatt til avgifter. Det har de gjort bevisst. Det sparer penger for de rike og er belastenede for de som har liten inntekt. I tilegg har AP et kvinne nettverk som har drevet med mye rart i partiet. Det er nesten ikke til å kjenne igjen desverre. Kvinnene i AP har nok en jobb å gjøre med å se på hva de har gjort mot partiet over tid. Desverre er dette ikke lenger et makt basert parti med folk fra arbeidsklassen i ledelsen. Støre er en rik mann https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BRoeKg/stoere-snur-om-egen-formue-setter-75-millioner-i-banken .Et parti med en ideologisk motsetning på toppen og et kvinne nettverk som til tider motarbeider partiet for egne motiver er problemet med AP i dag. AP har også et annet problem som er storbyene. I Oslo spesiellt har de drevet bevisst valgkamp mot våre nye landsmenn. Mange av disse ser på politikk som kilde til egen vinning. De kommer jo fra land mange av dem, hvor det er vanlig. Det har effekt på storby samfunn med økende konfliktnivå og rasisme. Nå skal det sies at AP på langt nær er den verste iklassen her med FRP i tankene. Så der er grunnene.

  1. Ideologisk splittelse på toppen.
  2. Et kvinnenettverk med egen agenda.
  3. Økende politisk avstand mellom by og land.

Så er det enkeltsaker hvor økonomi er det største problemet. AP må tilbake til røttene sine og slutte med å angripe bare for å angripe. Det må være substans og konfrontasjons vilje. Hadja Tadjik må stoppes rett og slett. Hun er kunnskapsløs på økonomiske saker, noe vi så da hun var økonomisk talskvinne for AP etter at hun manøvrerte Trond Giske ut av partiet. Når du kjemper mot høyre så må du kjenne økonomi og lovevrket for ikke å bli utmanøvrert av et parti hvis eksistens bygger på nettopp dette. Glemmer aldri hva hun sa til NRK i sin rolle som rådgiver til Martin Kolberg at 'alle som avgir vitnemål til 22 Juli kommisjonen vil få sine vitnemål hemmeligholdt'. Hun har også sagt tidlig i sin karriere, 'det er forskjell på arrangerte ekteskap og tvangsekteskap'. Begge uttalelsene mener hun sikkert ikke lenger. Men hun har vist seg som en farlig politiker som opererer utifra en tålmodig og målrettet strategi. Hun er ikke bra for partiet. AP må tilbake til røttene med slagkraftige folk med god sosial økonomisk bakgrunn i arbeiderbevegelsen sammen med dyktige rådgivere. Snu politikken vekk fra  avgiftspolitikken som struper fattige folk. Dette etter etter min mening et AP folk vil ha. Et tydeligere AP med sin kjernepolitikk mer synlig.

MERK: Oslo politikeren Jan Bøhler: https://www.dagbladet.no/nyheter/jan-bohler-bytter-parti/72902480

Endret av Oddvardm
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Spenstig skrev (På 3.10.2020 den 0.58):

Helt enig!

Men det er ikke bare FrP som er et ekkelt parti, men også SV, MDG og Rødt er partier som vil Norge vondt, uten at de helt skjønner det selv.

Setningen din gir ikke helt mening. Mener du at de vil oss vondt så må de vel vite det selv? Mener du at politikken deres vil lede til vonde ting så kan det tenkes at de ikke skjønner det selv.

Jeg foretrekker å ikke tenke på politiske partier på den måten. Vi er heldige og kan velge mellom forskjellige partier. Noen er jeg litt uenig med, noen er jeg mye uenig med. Jeg håper at politikken blir formet av dem jeg er minst uenig med.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dirigo skrev (På 2.10.2020 den 16.11):

Liker du at AP svinner hen?

Jeg har ikke så sterke følelser for eller imot et politisk parti som sådan.

Jeg synes det er mer interessant hva som skjer med tankegodset og velgerne deres. Er tanken om sosialdemokrati på vikende front? Hvis ett scenario er at AP legges ned og velgerne fordeler seg likt mellom SV og SP så er det noe helt annet enn at de alle går til Frp.

-k

Lenke til kommentar

Senter og mer rødt enn AP virker å være i vinden i Norge for tiden. AP har slitt med identitet de siste 20 årene og en gang underveis skiftet de tydeligvis fokus.

Høyre og FRP har hatt sin storhetstid og mange er misfornøyd med hva de har gjort med landet (økte forskjeller). Jeg tror stadig flere velgere også her går til senter og knallrødt. MDG virker å være noe poppis i byer men ikke ellers.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det som har skjedd med Arbeiderpartiet er at de gikk fra en tid hvor de hadde full oppslutning fra arbeidere til å bli ett blått parti med fokus på interne maktkamper. Arbeiderklassen har i hovedsak beveget seg til andre partier på venstresiden og de som har kjøpt Høyres løgner om at alt blir bedre om de rike blir rikere og at mest mulig blir privatisert har gått dit.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (56 minutter siden):

Arbeiderklassen har i hovedsak beveget seg til andre partier på venstresiden og de som har kjøpt Høyres løgner om at alt blir bedre om de rike blir rikere og at mest mulig blir privatisert har gått dit.

Jeg tror at endel AP-velgere har gått til Frp.

Mange i arbeider-klassen lever utenfor de store byene, hegner om familie og tradisjoner, har opplevd arbeidsinnvandring som en trussel mot levebrødet, frykter import av fremmede kulturer, og opplever APs språk som akademisk nedlatende og urbant. Mange av oss har vanskelig for å forstå hvor tungt bompenger, nasjonal regulering av det som sees på som «lokale anliggender» engasjerer. I bunn så ligger det nok en frustrasjon over stagnasjon og fraflytting, en tanke om korrupt hovedstad som drikker latte mens verdiene blir skapt i distriktene, og som ikke gir distriktet den respekten de fortjener. En klasse som pusser opp med billige øst-europeiske håndverkere, kjøper ost og skinke fra Frankrike og Spania, jobber med uviktige papirer og ikke går i bunad 17.mai. I nord norge så er det i tillegg en konflikt om «same-politikk» hvor Frp kan sanke stemmer fra majoritetsbefolkningen.

Jeg tror at Senterpartiet har hatt en gjennomtenkt plan i senere år for å henvende seg til mange av de samme folkene.

Jeg kommer fra bygde-norge. Alle gamlingene stemte AP med mindre de var kjøp-menn. Det var egentlig ikke noe diskusjon, og AP-preferansen gikk i arv. Sånn er det ikke lengre og det må være vanskelig for partiet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (22 minutter siden):

Jeg kommer fra bygde-norge. Alle gamlingene stemte AP med mindre de var kjøp-menn. Det var egentlig ikke noe diskusjon, og AP-preferansen gikk i arv. Sånn er det ikke lengre og det må være vanskelig for partiet.

Yep. Denne effekten fikk mange til å søke makt i AP for egen vinning. Partiet må bli hardere i klypa og se hvem i ledelsen som ikke er der for egen vinning. SP er så mye bedre der. Men det er bønder og de er skikkelig harde i klypa. Te en i neven så finner du fort ut det ☺️

Lenke til kommentar
knutinh skrev (28 minutter siden):

Jeg tror at endel AP-velgere har gått til Frp.

Mange i arbeider-klassen lever utenfor de store byene, hegner om familie og tradisjoner, har opplevd arbeidsinnvandring som en trussel mot levebrødet, frykter import av fremmede kulturer, og opplever APs språk som akademisk nedlatende og urbant. Mange av oss har vanskelig for å forstå hvor tungt bompenger, nasjonal regulering av det som sees på som «lokale anliggender» engasjerer. I bunn så ligger det nok en frustrasjon over stagnasjon og fraflytting, en tanke om korrupt hovedstad som drikker latte mens verdiene blir skapt i distriktene, og som ikke gir distriktet den respekten de fortjener. I nord norge så er det i tillegg en konflikt om «same-politikk» hvor Frp kan sanke stemmer fra majoritetsbefolkningen.

Jeg tror at Senterpartiet har hatt en gjennomtenkt plan i senere år for å henvende seg til mange av de samme folkene.

Jeg kommer fra bygde-norge. Alle gamlingene stemte AP med mindre de var kjøp-menn. Det var egentlig ikke noe diskusjon, og AP-preferansen gikk i arv. Sånn er det ikke lengre og det må være vanskelig for partiet.

-k

Tror du har rett i mye her. Kan vel også føye til: Tapte velgere for Ap på grunn av færre industriarbeidere. Men dette har du sikkert allerede tenkt på, hvis jeg kjenner deg rett. Det skyldes teknologisk utvikling (mekanisering, automatisering), og større grad av import fra lavkostland. Og så er det mange innvandrere i industrien som ikke stemmer.  

Jeg unner ikke å være politiker eller politisk rådgiver for Ap. Er det egentlig mulig å styre en så stor organisasjon i ønsket retning? Organisasjoner har jo det med å leve sitt eget liv. Da nytter det ikke om ledelsen ser problemene. Det bærer galt avsted likevel. 

Ap skal nok i regjering neste år. Regjeringsslitasjen kommer i første periode, tenker jeg. Og så får vi muligens se et Ap under 20 %, og i tilfelle to perioder kanskje ned på 16-17 %. Ja, det skal bli litt av et skue. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (23 minutter siden):

Tror du har rett i mye her. Kan vel også føye til: Tapte velgere for Ap på grunn av færre industriarbeidere. Men dette har du sikkert allerede tenkt på, hvis jeg kjenner deg rett. Det skyldes teknologisk utvikling (mekanisering, automatisering), og større grad av import fra lavkostland. Og så er det mange innvandrere i industrien som ikke stemmer.  

Jeg unner ikke å være politiker eller politisk rådgiver for Ap. Er det egentlig mulig å styre en så stor organisasjon i ønsket retning? Organisasjoner har jo det med å leve sitt eget liv. Da nytter det ikke om ledelsen ser problemene. Det bærer galt avsted likevel. 

Ap skal nok i regjering neste år. Regjeringsslitasjen kommer i første periode, tenker jeg. Og så får vi muligens se et Ap under 20 %, og i tilfelle to perioder kanskje ned på 16-17 %. Ja, det skal bli litt av et skue. 

Unnskyld meg. Hvorfor er abeiderne i det Norske samfunnet begrenset til industrien? Med industrien vil jeg mene at du tenker tungindustri og kraftkrevende prosess industri. Jeg vil mene at 'arbeidsfolk' er folt i alle idustrier. Produksjon og tjenesteytende såfremt både i offentlig og privat sektor. Du belyser egentlig problemet AP har neglisjert i de senere år. Røttene sine blandt arbeidsfolk. Der kommer det fra og der hører det hjemme. Kjempe for at folk skal kunne ha et familieliv, arbeid og tid for et godt samliv. Der er det AP skal være og selv du (som jeg mistenker å være en meningsfelle 🙂 ) har problem med å få dette ut i noen enkle setninger. AP vil fort få oppsluttningen tilbake når de finner tilbake til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 timer siden):

Høyre vridd mener du vel?

AP er jo på samme nivå som SV og MDG nå, det fulle vanvidd.

Dessuten har folk helt glemt hvor forferdelig det var under Stoltenbergs styre? kan nevne noen stikkord, soningskøer, overfallvoldtekter, korridorpasienter, lønnstagnasjon(ja det sliter vi fortsatt med), doplangere på hvert gatehjørne, korrupsjon.. Sikkert mye jeg har glemt

Et samfunn i forfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Unnskyld meg. Hvorfor er abeiderne i det Norske samfunnet begrenset til industrien? Med industrien vil jeg mene at du tenker tungindustri og kraftkrevende prosess industri. Jeg vil mene at 'arbeidsfolk' er folt i alle idustrier. Produksjon og tjenesteytende såfremt både i offentlig og privat sektor. Du belyser egentlig problemet AP har neglisjert i de senere år. Røttene sine blandt arbeidsfolk. Der kommer det fra og der hører det hjemme. Kjempe for at folk skal kunne ha et familieliv, arbeid og tid for et godt samliv. Der er det AP skal være og selv du (som jeg mistenker å være en meningsfelle 🙂 ) har problem med å få dette ut i noen enkle setninger. AP vil fort få oppsluttningen tilbake når de finner tilbake til det.

Ap har tradisjonelt hatt støtte fra industriarbeidere. Men nå finnes det ikke så mange fabrikker lenger. Så jeg tror Ap har tapt velgere på dette over tid.

Mange innen helse, utdannelse, offentlig administrasjon stemmer nok SV og MDG. Men også Ap, Sp, og Rødt. 

Alt i alt tror jeg velgersamensetningen er mer fragmentert og komplisert enn tidligere, og det er vanskeligere å få oversikt over hva ulike grupper stemmer på. Velgere skifter parti i våre dager, de er ikke lenger så trofaste. 

Men den største politiske tabben har Høyre gjort. For nå har de latt offentlig sektor vokse i 8 år. Og offentlig sektor var allerede stor. Og neste år kommer de rødgrønne og utvider offentlig sektor enda mer. Dette er en politisk tabbe fordi svært få i offentlig sektor stemmer H og FrP. Altså taper H terreng, ettersom stadig flere blir svorne sosialdemokrater i den offentlige etat. 

Ikke at Erna bryr seg. Hun får sine 8 år som statsminister, og er vel fornøyd med det. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

AP er ikke lenger et parti for lavtlønte eller arbeidere med en gjennomsnittlig inntekt og "de på gølvet". Det er flere tiår siden en "arbeider" var synonymt med industriarbeider, håndverker og generelt yrkesfag. Jeg vil si det er en vesentlig bredere gruppe under et visst lønnsnivå som tilhører denne gruppen og ikke lenger føler noen tilhørighet til AP.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (31 minutter siden):

Hvorfor ikke, og hvilket parti er for disse gruppene nå?

«

Hvem er det som har forlatt Arbeiderpartiet? Den første og kanskje største gruppen er sofavelgerne. I arbeiderklassen har den generelle valgdeltagelsen falt kraftig. I Sverige har den falt fra 80 til 50 prosent. I Norge er valgdeltagelse blant arbeiderklassen lavere enn i resten av befolkningen. Arbeiderpartiet bør kjenne på et stort ansvar for at denne gruppen ikke lenger stemmer og hente dem tilbake.

Den andre gruppen finner vi blant en stadig økende andel høyt utdannede middelklassevelgere. Mange av disse har beveget seg mot sentrum av politikken. De er verdiliberale, har ofte et sterkt sosialt engasjement og er opptatt av miljø. Disse velgerne er overrepresentert hos Venstre, SV og MDG. Utdanningsrevolusjonen har gjort den tradisjonelle arbeiderklassen mindre.

Den siste og tredje gruppen har beveget seg enda lenger til høyre og stemmer i dag på Fremskrittspartiet. I mange verdispørsmål er arbeiderklassen mer konservativ enn den omtalte middelklassen i gruppe to. Og når politikken i langt tid har handlet om verdier, har mange i arbeiderklassen følt seg mer hjemme i Frp.»

https://agendamagasin.no/kommentarer/strategisk-bommert-fra-ap/

Innlegget er fra 2018. Jeg tror nok at SP sin suksess vil måtte være en faktor i dag, og at de demmer opp for noe av lekkasjen til Frp. Det er liksom greit å være verdi-konservativ og for bunad og fårikål og stengte grenser hvis man stemmer SP men litt mer frynsete om man stemmer Frp.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...