Gå til innhold

Hva skjer med AP?


Dirigo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

On 10/22/2020 at 5:51 PM, Oddvardm said:

Jeg liker henne ikke. Hun er farlig.

Hva med å begrunne litt? En ubegrunna påstand/synsing er ikke interessant.

Forsøk:

Har hun en lite kledelig "klasse-nisse" boende i seg? Foretatt en "klasse-reise" i et samfunn der en ikke bør anerkjenne tilhørighet til samfunns-klasse? Og hun brukte tidligere sin advokat-bakgrunn for å understreke argumenter for å bli kvitt Giske. Stygt uansett hva man mener om Giske. Hun har nå fått utgitt en bok med en blanding av personlig historie og AP-argumentasjon.  Hva er greia med det? 

Er hun et "beregnende" maktmenneske? Da passer vel AP for henne? 🙂

Ellers ser jeg for meg muligheter til å bruke Hadia til å stikke kjepper i hjulene på AP ved neste evalg - eller for å holde henne nede innen AP. Hun har vel familie/slekt i Pakistan som er kjent for mye korrupsjon, kriminalitet og klaner som opererer utafor loven internasjonalt - også med forbindelser innen f.eks. Arabia  Dette kan brukes i et oppkok om at kriminelle i Pakistan prøver å presse landsmenn med slekt i Norge til å skaffe sensitiv informasjon (stats-hemmeligheter) som Putin er villig til å betale godt for. Dette publiseres så to-tre dager før neste stortings-valg der Hadia bare nevnes litt indirekte i forbifarten uten at hun har mulighet til å forsvare seg. Var jeg kreativ nå? 🙂

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

AP kommer til å kjøre på "ulikhets-samfunnet" i sin kommende valgkamp. Med det mener de bekjempelse av ulikheter i inntekt/formue. Dette kan høres pent ut rent overfatisk. Under siste AP-periode økte forskjellene på samme måte som under Erna-styret. Det er ingen grunn tilå tro at nytt AP-styre vil bety vesentlig minde forskjeller i inntekt/formue. Ingen regjering kan det, Det toget har gått. Og det er på tide å fortelle sannheten og slutte å lyve til folk om dette. Et mindretall er i ferd med å høste det meste av fordelene med globiseringen og den teknologiske utviklingen slik AP legger opp til. Et mindretall som ikke passer inn får det værre.

Nå gjelder det  å ta en annen reise der en konsentrerer seg om frihet og sosial sikkerhet for alle. En kan begynne å implementere med et lavt inntekts-gulv for alle for slik å øke sjansen for realisering.  Redusere behovet for NAV, la folk ha god tilgang til studier etc. Dette er ikke en kostnad -  det er fordeling.

Jeg for min del bryr meg ikke om forskjeller i materiell standard så lenge rike naboer ikke forstyrrer meg i min greie i livet 🙂 Og jeg kan godt tenke meg store variasjoner i årlig inntekt gjennom mitt liv - da må en rent matematisk godta forskjeller i inntekt i samfunnet dersom en mener at andre skal kunne leve like bra som en selv.

Det politiske tankegoset til AP er som islam - stagnert i fortiden 🙂  

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (5 timer siden):

 

Hva med å begrunne litt? En ubegrunna påstand/synsing er ikke interessant.

Forsøk:

Har hun en lite kledelig "klasse-nisse" boende i seg? Foretatt en "klasse-reise" i et samfunn der en ikke bør anerkjenne tilhørighet til samfunns-klasse? Og hun brukte tidligere sin advokat-bakgrunn for å understreke argumenter for å bli kvitt Giske. Stygt uansett hva man mener om Giske. Hun har nå fått utgitt en bok med en blanding av personlig historie og AP-argumentasjon.  Hva er greia med det? 

Er hun et "beregnende" maktmenneske? Da passer vel AP for henne? 🙂

Ellers ser jeg for meg muligheter til å bruke Hadia til å stikke kjepper i hjulene på AP ved neste evalg - eller for å holde henne nede innen AP. Hun har vel familie/slekt i Pakistan som er kjent for mye korrupsjon, kriminalitet og klaner som opererer utafor loven internasjonalt - også med forbindelser innen f.eks. Arabia  Dette kan brukes i et oppkok om at kriminelle i Pakistan prøver å presse landsmenn med slekt i Norge til å skaffe sensitiv informasjon (stats-hemmeligheter) som Putin er villig til å betale godt for. Dette publiseres så to-tre dager før neste stortings-valg der Hadia bare nevnes litt indirekte i forbifarten uten at hun har mulighet til å forsvare seg. Var jeg kreativ nå? 🙂

Jeg har gitt en forklaring på det i tidligere innlegg. Hennes uttalelser om 22 Juli kommisjonen da hun var lærlingen til Martin Kolberg, der hun sa at alle vitnemål fra statsansatte skulle være hemmligstemplet. Det samt hennes uttalelser om tvangsekteskap og arrangerte ekteskap tidlig i hennes karriere. Nå holder hun nok ikke disse meningene lenger, men tilsammen signaliserte de to fundamentale egenskaper hos henne.

  1. Hennes villighet til å beskytte systemet på bekostning av alt som heter åpenhet.
    Det er farlig for det viser hvordan hun ville oppført seg hvis/når hun fikk makt.
    Til en viss grad viser det også hennes oppførsel i Giske saken.
  2. Hennes bakgrunn i Pakistansk kultur.
    Hun er 2. Generasjons innvandrer. Ikke noe feil på det, men da hun sa at det er forskjell
    på arrangerte ekteskap og tvangsekteskap ble det avdekket hos henne hennes oppdragelse.
    Jeg er humanist og ateist. Alt hun fikk fra sine foreldre er sikkert bra og riktig, men det bare
    resonerer ikke hos meg. Jeg vil ikke bli regjert av en slik person.

Det er i hovedsak mine annmerkninger på Hadja Tadjik som politiker. Som menneske kan jeg ikke si noe som helst om henne da hun er fremmed for meg. Det ville bare en tåpe gjøre. Jeg forholder meg til hva hun gjør og sier i det offentlige rom.

MERK: Jeg mener at kultur danner grunnlaget for våre holdninger til samfunn, medmennesker og andre moralske begreper som er viktige for oss. Kulturen man vokser opp i kan man ikke endre. Det er en grunnleggende egenskap du får i tidlig alder som du bærer med deg livet ut.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Oddvardm said:
  1. Hennes bakgrunn i Pakistansk kultur.
    Hun er 2. Generasjons innvandrer. Ikke noe feil på det, men da hun sa at det er forskjell
    på arrangerte ekteskap og tvangsekteskap ble det avdekket hos henne hennes oppdragelse.
    Jeg er humanist og ateist. Alt hun fikk fra sine foreldre er sikkert bra og riktig, men det bare
    resonerer ikke hos meg. Jeg vil ikke bli regjert av en slik person.

Det er forskjell på arrangerte ekteskap og tvangsekteskap. Stor forskjell.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Oddvardm said:

Der er vi uenige du og meg. Aksepterer du arrangerte ekteskap er du på kollisjonskurs med ihvertfall meg.

Arrangerte ekteskap har fungert bra til alle tider og man ser jo at mange ønsker seg tilbake til det og oppsøker diverse apper for å hjelpe til med å finne "den rette".

Det er først når de arrangerte ekteskapene går på tvers av barnas ønsker det oppstår problemer og man er over i tvangsekteskap. Ingen bør tvinges til å gifte seg med noen man ikke vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

og man ser jo at mange ønsker seg tilbake til det og oppsøker diverse apper for å hjelpe til med å finne "den rette".

Det er først når de arrangerte ekteskapene går på tvers av barnas ønsker det oppstår problemer og man er over i tvangsekteskap. Ingen bør tvinges til å gifte seg med noen man ikke vil.

Det kan kanskje være vanskelig å identifisere gråsonene mellom frivillighet og tvang i enkelte kulturer, men jeg er enig. Så lenge det er et fritt valg så må det være lov å la mamma eller mobilen bestemme hvem du skal dele livet med.

Sitat

Arrangerte ekteskap har fungert bra til alle tider

Jeg er usikker på hvor bra det har fungert, men det har i alle fall vært utbredt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, knutinh said:

Jeg er usikker på hvor bra det har fungert, men det har i alle fall vært utbredt.

-k

Hey. Jeg modererte meg fra utmerket som var første utkast. 😀

Det er selvsagt der som ellers i livet store variasjoner og ja, det er gråsoner som er vanskelig å finne.

Poenget var at det er forskjell på arrangerte ekteskap og tvangsekteskap.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (29 minutter siden):

Det kan kanskje være vanskelig å identifisere gråsonene mellom frivillighet og tvang i enkelte kulturer, men jeg er enig. Så lenge det er et fritt valg så må det være lov å la mamma eller mobilen bestemme hvem du skal dele livet med.

Akkurat slik jeg burde ha sagt det. Enig 100%

Lenke til kommentar
On 10/26/2020 at 10:08 AM, Oddvardm said:

MERK: Jeg mener at kultur danner grunnlaget for våre holdninger til samfunn, medmennesker og andre moralske begreper som er viktige for oss. Kulturen man vokser opp i kan man ikke endre. Det er en grunnleggende egenskap du får i tidlig alder som du bærer med deg livet ut.

Og kultur i denne sammenheng gjelder ikke bare pakistansk/muslimsk kultur - men også Oslo-AP-kultur og internasjonal/amerikansk politiker-kultur. Kanskje en blanding. Det er noe ved henne som minner for mye  klasse-/elite-holdninger som jeg ikke liker.  At hun ikke ikke vil være en av oss - men over eller bortenfor oss. Skulle nesten tro hun var svensk politiker 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (20 timer siden):

AP lever på historie, ikke på fremtiden..

Hvis du kaller arbeidernes rettigheter for fortids historie og ikke del av fremtidig historie kommer jo spørsmålet;  hva skal da folk leve av? Vil du tilbake til 20 årene hvor folk ikke hadde vern ovenfor noe som helst og ble behandlet som kveg? Vil du at arbeidstaker forbund skal forbys eller streikeretten innskrenkes? Vil du overlate til arbeiderne å by på jobber? Vil du at arbeidsgivere skal få rett til å ansette folk på midlertidige kontrakter som de kan si opp når som helst? Hvis ikke så er fortiden absolutt en del av fremtiden.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
9 hours ago, Oddvardm said:

Hvis du kaller arbeidernes rettigheter for fortids historie og ikke del av fremtidig historie kommer jo spørsmålet;  hva skal da folk leve av? 

Av tullejobber og privilegier? Fiskale fiksfakserier? Er det ikke slikt økonomene våre foreslår?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddvardm said:

Kan du forklare hva du mener?

Jeg mener at begrepet "arbeid" har forandret mening de siste 50-100 år.  Dette har med teknologi (og kanskje også organisering) å gjøre.  Og mye av det som har vært produsert de siste åra kan vi klare oss godt uten. Jeg mener at det er kunstig at f.eks. stopp i reiseliv skaper "krise" og fattigdom (f.eks. sør i Europa).

Mye av det vi kaller (betalt) arbeid er nå 80-90 (?) prosent *privilegier* - basert på naturen og samfunnet rundt og hva forfedrene våre gjorde. Mitt betalte arbeid har aldri vært et "offer" fra min side. Det har heller vært mer enn 90 prosent privilegie basert på samfunnet rundt. Jeg har ikke fortjent denne inntekten mer enn en hvilken som helst nav-er. Flaks og utdannelse gir i stor grad *tilgang* til materielle verdier og som har lite med produksjon å gjøre.  Ekstra perverst blir det når f.eks. karakterer fra VGS ofte skal avgjøre hva folk skal ha av tilgang til verdier og privilegier resten av livet.

Mer utbrodering: Alle er vel enige om at det var ikke rogalendingene alene som ofret seg og skapte vår olje-rikdom og at olje-arbeiderne og olje-selskapene derfor ikke fortjener all inntekt fra olje-virksomheten.  Tilsvarende gjelder for det meste av dagens økonomiske aktivitet. 

Jeg mener at vi trenger en bedre samfunns-kontrakt som tar hensyn til den teknologiske utviklingen.  Her er AP bakpå.

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

Mye av det vi kaller (betalt) arbeid er nå 80-90 (?) prosent *privilegier* - basert på naturen og samfunnet rundt og hva forfedrene våre gjorde. Mitt betalte arbeid har aldri vært et "offer" fra min side. Det har heller vært mer enn 90 prosent privilegie basert på samfunnet rundt. Jeg har ikke fortjent denne inntekten mer enn en hvilken som helst nav-er. Flaks og utdannelse gir i stor grad *tilgang* til materielle verdier og som har lite med produksjon å gjøre.  Ekstra perverst blir det når f.eks. karakterer fra VGS ofte skal avgjøre hva folk skal ha av tilgang til verdier og privilegier resten av livet.

Hvis det du sier er rett så er det vel et enormt potensiale (for private bedrifter) til å utdanne og ansette nav-ere til moderat lønn heller enn å ansette sånne som deg til høy lønn?

Det er helt klart en sorteringsprosess og den er hverken perfekt rasjonell eller rettferdig. Men evnen og viljen til å ta en lang utdanning, få greie karakterer betyr helt klart noe for hvor godt du vil klare deg i din første jobb. Ikke alt, og ikke like mye i alle bransjer/stillinger.

Det finnes alternative løp for de som har spesielle personlige egenskaper, høy arbeidsmoral etc.

Norge er i en spesiell situasjon ved at terskelen for å ta høy utdanning er lav, og finansieres i stor grad av skattebetalerne. Gjør det at vi bruker folk med Mastergrad der hvor videregående hadde vært nok? At vi skaper «tullejobber» for at de høyt utdannede skal ha noe å gjøre? Kanskje.

Sitat

Mer utbrodering: Alle er vel enige om at det var ikke rogalendingene alene som ofret seg og skapte vår olje-rikdom og at olje-arbeiderne og olje-selskapene derfor ikke fortjener all inntekt fra olje-virksomheten.  Tilsvarende gjelder for det meste av dagens økonomiske aktivitet. 

Lokal økonomi vs nasjonal økonomi er spennende. Et det rett at kraft-kommunen som har demningen skal ha gratis barnehageplasser, mens nabo-kommunen som i like stor grad har mistet tur-område skal ha dårlig økonomi?

Når det går bra i en region, skal vi holde den tilbake og redistribuere velstanden til regioner som går dårlig? Må vi ikke da først etablere om det et snakk om «dårlige veivalg» eller «uflaks»?

-k

Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Hvis det du sier er rett så er det vel et enormt potensiale (for private bedrifter) til å utdanne og ansette nav-ere til moderat lønn heller enn å ansette sånne som deg til høy lønn?

Det er helt klart en sorteringsprosess og den er hverken perfekt rasjonell eller rettferdig. Men evnen og viljen til å ta en lang utdanning, få greie karakterer betyr helt klart noe for hvor godt du vil klare deg i din første jobb. Ikke alt, og ikke like mye i alle bransjer/stillinger.

Det finnes alternative løp for de som har spesielle personlige egenskaper, høy arbeidsmoral etc.

Norge er i en spesiell situasjon ved at terskelen for å ta høy utdanning er lav, og finansieres i stor grad av skattebetalerne. Gjør det at vi bruker folk med Mastergrad der hvor videregående hadde vært nok? At vi skaper «tullejobber» for at de høyt utdannede skal ha noe å gjøre? Kanskje.

Lokal økonomi vs nasjonal økonomi er spennende. Et det rett at kraft-kommunen som har demningen skal ha gratis barnehageplasser, mens nabo-kommunen som i like stor grad har mistet tur-område skal ha dårlig økonomi?

Når det går bra i en region, skal vi holde den tilbake og redistribuere velstanden til regioner som går dårlig? Må vi ikke da først etablere om det et snakk om «dårlige veivalg» eller «uflaks»?

-k

Å være i en forhandlings-posisjon er ikke det samme som å "fortjene" eller å "produsere".  I enkelte korrupte land er mange i en "posisjon" til å ta imot bestikkelser som de mener er "fortjent" av forskjellige grunner - for eksempel fordi en er "smart". Nærhet til penge-strømmer kan forklare mye hvorfor enkelte tjener merenn andre.  

Men mener du at arbeid-somme folk med mye utdannelse skal ha spesiell rett på mer fra salg av strøm, olje og fiske-kvoter sammenlignet med andre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 minutter siden):

Men mener du at arbeid-somme folk med mye utdannelse skal ha spesiell rett på mer fra salg av strøm, olje og fiske-kvoter sammenlignet med andre? 

Jeg ser ikke helt hvordan du slutter det ut fra hva jeg skrev?

Norge har et system hvor olje-produksjon blir hardt beskattet og disse skatte-pengene kommer alle til gode. Det virker som et fornuftig regime, og det er rart at ikke fiske (som også er høsting av felles ressurser) kan tåle en ekstra beskatning.

I et kapitalistisk system så kan smarte, flinke, arbeidsomme og heldige individer se behov som andre ikke ser, se løsninger som andre ikke ser og knuse på til de har etablert en virksomhet som løser problemet og gir dem handlingsrom til å kjøpe finere hus enn oss andre. Jeg tror at det er et fornuftig system. Hvis fordelingen av velstand blir veldig polarisert så tror jeg at det er et problem.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...