Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Donald Trump smittet av coronaviruset


xRun

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det rapporteres om enda en positiv i WH; Stephen Miller, politisk rådgiver til Trump. Miller har bla. skrevet endel av Trumps taler og utviklet policy vedr. immigrasjon. Han deltok på eventet i Rosehagen, og var med ombord i Marine One og Airforce One sammen med Hope Hicks, Trump og flere andre.

 

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Finnes det noen liste over hvor godt ulike stater har fulgt Trump sine råd? Så vi kan korrelere den lista med arbeidledighetsstatistikken?

Fra det jeg har sett så har republikanske stater fulgt Trumps råd om å åpne opp, mens demokratiske stater gjorde ikke det. Det er også min erfaring fra enkeltstater, f.eks. New York og California beholdte lockdown mye lenger enn Texas og South Dakota.

Kanskje er det bare tilfeldigheter at de korrelerer med arbeidsledighet, og du kan tro det hvis du ønsker. Personlig mener jeg det gir det mening at stater med lenger lockdown opplever mer økonomisk skade.

Jeg er ingen covid-benekter eller en fan av Trump, men vi bør ikke underestimere den økonomiske skaden av langvarig lockdown.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (11 timer siden):

Fra det jeg har sett så har republikanske stater fulgt Trumps råd om å åpne opp, mens demokratiske stater gjorde ikke det. Det er også min erfaring fra enkeltstater, f.eks. New York og California beholdte lockdown mye lenger enn Texas og South Dakota.

Kanskje er det bare tilfeldigheter at de korrelerer med arbeidsledighet, og du kan tro det hvis du ønsker. Personlig mener jeg det gir det mening at stater med lenger lockdown opplever mer økonomisk skade.

Denne studien fra MIT av 1918-pandemien i USA indikerer at smitteverntiltak av lengre varighet snarere resulterte i bedre (ikke verre) økonomisk situasjon enn der de hadde smitteverntiltak av kortere varighet. Utdrag nedenfor:

The data speak: Stronger pandemic response yields better economic recovery
https://news.mit.edu/2020/pandemic-health-response-economic-recovery-0401
We find no evidence that cities that acted more aggressively in public health terms performed worse in economic terms,” says Emil Verner, an assistant professor in the MIT Sloan School of Management and co-author of a new paper detailing the findings. “If anything, the cities that acted more aggressively performed better.


Det omtales forskjellige faktorer, det er antagelig mulig å finne ting å like og mislike for begge sider av spørsmålet, tross det som later til å være hovedkonklusjonen. Det er også mulig det utspiller seg litt annerledes i dagens verden som er forskjellig på mange måter. Fasiten for pandemien nå kommer etterhvert, ila. de neste årene.

Endret av xRun
Litt spesifisering.
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Flere medier melder om redusert bemanning i WH pga. antallet stabsmedlemmer som har testet positivt de siste dagene, og andre som er bekymret for å tilbringe tid der og helst jobber fra andre bygninger på campus, eller har gått i karantene pga. nærkontakt med noen som er påvist smittet. Ihvertfall i de tilfeller hvor CDC's retningslinjer følges. West Wing omtales som en spøkelsesby med tomme kontorer og pulter, hvor det ellers har pleid å være mer folk og aktivitet.
https://abcnews.go.com/Politics/wireStory/white-house-staff-secret-service-eye-virus-fear-73445565

Det skal være gjort forsøk på å desinfisere deler av bygningen, folk i hazmat-suit har bla. sprayet der hvor pressesekretær Kayleigh McEnany har stått på podiet i presserommet:
EMist-in-the-White-house-reduced.jpg

Dette bildet brukes nå på nettsiden til selskapet emist som leverer denne desinfeksjonsutrustningen.


Flere bilder:

Spoiler

d67ae1399c554c61825a54f82106a422_md.jpg

2020-10-06-white-house-outbreak_0.jpg

b067df6574d24d488e7a36ad4ff3c4ac_md.jpg

34030884-8808907-Pictured_a_member_of_th

 

Endret av xRun
Typo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, xRun said:

Denne studien fra MIT av 1918-pandemien i USA indikerer at smitteverntiltak av lengre varighet snarere resulterte i bedre (ikke verre) økonomisk situasjon enn der de hadde smitteverntiltak av kortere varighet. Utdrag nedenfor:

The data speak: Stronger pandemic response yields better economic recovery
https://news.mit.edu/2020/pandemic-health-response-economic-recovery-0401
We find no evidence that cities that acted more aggressively in public health terms performed worse in economic terms,” says Emil Verner, an assistant professor in the MIT Sloan School of Management and co-author of a new paper detailing the findings. “If anything, the cities that acted more aggressively performed better.


Det omtales forskjellige faktorer, det er antagelig mulig å finne ting å like og mislike for begge sider av spørsmålet, tross det som later til å være hovedkonklusjonen. Det er også mulig det utspiller seg litt annerledes i dagens verden som er forskjellig på mange måter. Fasiten for pandemien nå kommer etterhvert, ila. de neste årene.

Å sammenligne de økonomiske konsekvensene av 1918-pandemien blir etter min mening feil, fordi 

1. Spanskesyken var dødligere generelt og mye dødligere for unge. Å la et virus ta livet av et par millioner unge i USA er ikke det samme som å la et virus ta liv av noen hundre tusen eldre.

2. Lockdown i 1918 var ikke det samme som lockdown i 2020. Tiltakene i 1918 var svakere og ble beholdt i en kortere periode. Selv stater som valgte å åpne opp idag, har fortsatt tiltak som obligatoriske masker, smittevernstiltak, karantene, etc.

3. Økonomien i 1918 var svært annerledes enn 2020. Det skjedde ingen migrasjon vekk fra stater med svak økonomi og lockdown og økonomien var vesentlig mindre avhengig av lån. Et eksempel er New York City hvor leieprisene er ekstremt høye men landeierene nekter å redusere prisene på grunn av lån som vil bli misligholdt om de gjør det. Lokale myndigheter har allerede et massivt underskudd på grunn av lockdown og vil få enorme problemer om boligprisene faller fordi offentlige utgifter er avhengig av høye boligpriser. Men skal de unngå at masse folk og bedrifter flytter ut av byen så må prisene ned. Med andre ord, "damned if they do, damned if they don't". New York er bare et eksempel, andre steder som California og Illinois har også store problemer.

Det er mye vi kan lære fra 1918, men det er fortsatt en veldig annerledes pandemi enn dagens pandemi.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Å sammenligne de økonomiske konsekvensene av de to pandemiene med omtrent 100 års mellomrom er ikke «feil», det er interessant! Det er selvsagt masse enorme forskjeller, noe jeg tviler på MIT ikke har fått med seg, men det er jammen en del likheter også som man kan lære av.

Dette er nok uansett spørsmål som vil bli bedre besvart om en del år når pandemien forhåpentligvis er over og man har kunnet forske med litt mer grunnlag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utviklingen går i retning at det å ta forhåndsregler mot viruset nå er blitt "egoistisk" ifølge Trump og republikanernes nye narrativ. Journalist Miranda Devine fra konservative New York Post virker å ha kjøpt denne retorikken, og deler den i et intervju på Fox News. Programlederen virker å bli litt satt ut.

Selv er jeg litt usikker på om den nye "fuck old people and kids, they're holding us back"-retorikken vil fungere særlig godt opp mot valget.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Pr. dags dato har viruset tatt livet av minst 215.000 amerikanere, og tallet stiger daglig.

For å sette det i perspektiv: Allerede har mer enn dobbelt så mange amerikanere dødd av covid-19, enn summen av influensadødsfall i 2019–2020-sesongen (22.000), alle selvmord (48.344) og alle trafikkulykker i USA hvert år (36.560).

Man må faktisk legge til alle amerikanere som døde i kamp under Vietnamkrigen (47.242), Koreakrigen (33.686), Irakkrigen (3836), krigen i Afghanistan (1833), 11. september (2977) og alle som myrdes i USA årlig (rundt 15.000). Fortsatt når vi ikke opp til antallet døde av koronaviruset.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/oApWoW/trump-risikerer-menneskeliv-for-aa-bli-gjenvalgt

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Viser seg igjen for første gang på to døgn, i en ny veldig bisarr video.

Først sier han at han kom tilbake fra sykehuset for en dag siden, men det er jo to dager siden. Så enten sier han feil, eller så er videoen spilt inn i går.

Snakker om vaksine, og at han vil ha den ut før valget, men «unfortunately politics get involved» som han sier.

Sier at det var en «blessing from god» at han ble smittet, for da fikk han høre om en medisin (Regeneron) som han selv foreslo at han burde ta (ikke legene?!), og den var incredible. «It was unbelievable, I felt good immiedately». Sier at hvis han ikke hadde fått viruset ville de ikke funnet ut hvor bra medisinen funker (!). Så nå har han autorisert den for bruk. Holdt på å si «vi» først. (Dette har nok ingenting å gjøre med at Regenerons CEO har kjent Trump i mange år og er medlem av Trumps golfklubb).

Videre sier han til seeren at det IKKE var «your fault» at han ble smittet, det var Kinas skyld (!!!) og at de skal få betale en stor pris for hva de har gjort mot USA. Og verden da.

Avslutter med «good luck!». Det tror jeg mange trenger!

Hvis målet med denne videoen er å vise at han føler seg «better than ever» så tror jeg ikke han lykkes så godt med det, med mindre MAGA-capsen allerede sitter godt tredd nedover øra.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
frohmage skrev (32 minutter siden):

Nå puster iallefall jeg lettet ut. Hvem hadde trodd at Trump skulle løse problemet på egenhånd? Heldigvis slipper vi flere dødsfall etter dette.

Nå skal jeg gå rundt på gaten og kysse alle jeg møter, og gi de en god klem etterpå. .Dette var jo gode nyheter.
Endelig ferdig med Covid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bloombergs WH-reporter melder at Crede Bailey som er sikkerhetssjef i WH, er alvorlig syk med koronaviruset og ble innlagt på sykehus den 26. september. Det var samme dag som eventen i Rose Garden, så han ble smittet før dette. At Bailey er smittet er ikke blitt offentliggjort, som passer godt med hemmeligholdet WH forsøkte seg på i starten.

Bailey er dermed den tredje av de smittede som er/har vært innlagt på sykehus, sammen med Chris Christie og Donald Trump.

White House security official contracted Covid-19 in September
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-10-07/white-house-security-official-contracted-covid-19-in-september?sref=yYYRek8e

EDIT: Litt sein der ja :)

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

ier at det var en «blessing from god» at han ble smittet, for da fikk han høre om en medisin (Regeneron) som han selv foreslo at han burde ta (ikke legene?!), og den var incredible.

Merkelig at han valgte andres medisin når han for lengst har funnet opp sin egen.

klor.jpg.81826bf455537282d855a9736f87acfe.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Stabssjef Mark Meadows nekter fortsatt å si når Trumps siste negative test var. Dette er veldig merkelig. Han begrunner det med at det ikke er noe de normalt gjør, men hva er egentlig normalt med denne situasjonen? Burde være en smal sak å informere om dette.

Det virker som de vil skjule enten at han var positiv tidligere enn de sier, at de løy om at han ble testet før debatten, eller så kan dette være fordi Trump ikke har testet seg regelmessig slik de tidligere har sagt han gjør.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/6/2020 at 10:16 PM, Pallehysa said:

Ser ikkje bra ut. Har aldri sett ein mann prøve så febrilsk å fremstå sterkere enn han tydeligvis er. At folk kjøper det, er heilt uforståelig for meg. Kva er det mannen kompanserer for?

Kom seg i seng, med ein kopp varm drikke og godta at ein er sjuk, som normale folk.

Er mulig det at alderen hans er i målgruppen som viruset tar livet av da, som sikkert gjorde at det ble gjort tiltak. Det å bli tung i pusten har sikkert gjort presidenten litt nervøs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...