Gå til innhold

Selvkjørende biler: – Med litt flaks kan de være her om bare fem år


Anbefalte innlegg

Autonome biler i by må enten kjøre på veier hvor gående og syklende fysisk er sperret ute, eller så må de ha lov til å kjøre på gående som bryter trafikkreglene. Hvorfor det? Jo, fordi gående ellers vil lære seg at de kan krysse veien når som helst, uten risiko, siden den autonome bilen alltid vil stoppe for dem. Perfekt for gående, men forferdelig for de i bilen, som håper å komme seg fram...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, KjeRogJør said:

Det nærmeste vi har selvkjøring er vel toget, ? og det kom før bilen.

Togets "intelligens" heter skinner,

og er sikrere enn dagens autonomi.

Tror ubemannede tog ville være mulig, men selv det er antagelig for dyrt,  ellers ville vi hatt det(?)

Metro linje 1 i Paris er helt selvkjørende.  Sikkerheten er ivaretatt ved at det er satt opp en glassvegg mot skinnene og skyvedører som åpnes synkront med togdørene.  På den måten unngås både uhell og selvmord.

Helt knirkefritt fungerer det dog ikke. Jeg har iakttatt grupper som har blitt skilt ved at dørene klapper igjen når noen er ombord mens andre er på vei mot inngangen. Det nytter ikke å rope eller slå på vinduet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det mye å ta tak i.

 

Påstanden "I autonomiens tidsalder vil bilparken tilhøre kollektivselskapene, og de vil la dem gå døgnet rundt."

sammen med "Sikkerhet er et annet kronargument for tilhengerne av autonomi."

er en kombinasjon som bør kunne brukes i utdanning som et eksempel på selvmotsigelse.

 

Likedan er det enkle uttrykket "et ufeilbarlig og kraftfullt kommunikasjonsnettverk" en så kompakt og kraftfull selvmotsigelse at det nesten krever en pris for å verdsettes skikkelig.

 

Når autonomi avhenger av ufeilbarlighet i funksjoner som vi alle vet er ekstremt feilbeheftet, begynner det å se ut som bortkastet tid å diskutere autonomi overhodet.

 

Optimismen bare koker : "i løpet av 2024. Også vinterstid"

 

Men den som leser dette nøye, finner også tegn til realisme : "Hva om selvkjørende biler legger ut på veien før den er måkt? – Det vil ikke skje."

Akkurat. Fins det her en fare for at de selvkjørende bilene kommer til å kjøre sakte i en lang kø langs én "godkjent" hovedvei, og nekte å kjøre deg til døra? Tenker det ja.

Da er det som bussen i dag. Autonomi finnes allerede på personnivå, du kan ta bussen hjem fra byen med promille, bussjåføren er mer autonom og fleksibel, og faktisk mer "ufeilbarlig" enn alt som fremstilles her, selv om det er et uttrykk som kanskje sjelden brukes om bussjåfører.

 

Det er fint at vi vurderer autonomi og finner ut av begrensningene, men disse enorme vyene er som tankene om flyvende biler og bosetning på Månen og på Mars som har vært presentert siden 30-tallet : Underholdende fantasy-litteratur, men det kommer aldri til å skje. Det er for mange forstyrrelser der ute. Skal vi fjernstyre elgen også, eller sette opp gjerder? Hvis det lages tiltak rundt autonomi som øker sikkerheten i den grad at det kan brukes, ville de samme tiltakene øke sikkerheten for vanlig bilkjøring i minst samme grad. Da er det snart bare fyllekjøring som avhjelpes av autonomi, og det bør vi kunne ta hånd om på andre måter.

 

På andre områder enn privatbilen derimot kan autonomi ha noe for seg. Båter, tog, fly.....kanskje ikke i alle situasjoner for fly i første omgang, selv om de har brukt autopilot i svært lang tid, som båter og tog også har. Det er vel ca. nivå 3 allerede på disse områdene.

 

Endret av 0QE8JCM8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
60watt skrev (9 timer siden):

Elon Musk har lovet selvkjøring i desember i USA. Ark invest spurte Elon om hvilket land som kom til å få selvkjøring etter USA. Da svarte han "sannsynligvis Norway". Jeg spår at en tesla fra 2016 og nyere med retrofit ny gratis datamaskin, kan kjøre uten sjåfør 2022. I Norge. Muligens 2023. Dette ved hjelp av kunstig intelligens. Ikke noe kartbaserte eller at biler prater sammen. Det er tullprat.

 

Tesla, som intill nylig ikke kunne gjenkjenne fartsgrenser fra skilt og måtte bruke kartdata? Snakker vi om samme Tesla?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Tesla, som intill nylig ikke kunne gjenkjenne fartsgrenser fra skilt og måtte bruke kartdata? Snakker vi om samme Tesla?

Det skyldtes dels patentproblemer, men de er veldig langt unna selvkjøring på en vanlig norsk landevei eller bygate ja. En skal takle lav sol,  tåke, gjenstander i kjørebanen, rygging til møteplass, myke veiskuldre,  manglende brøyting, vinglete syklister osv. osv. . Jeg tror det vil trenges en betydelig tilpasning og overvåkning av veinettet for å få dette til, og det vil også kreves en utstrakt kommunikasjon om annen trafikk og hendelser til hvert kjøretøy.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker artikkelen «autonomi» når man mener automasjon? Det henvises til de fem nivåene i J3016, og i den standarden er «autonomi» klart frarådet som begrep. Grunnen er at «autonomi» betyr at kjøretøyet er helt selvstendig, noe bilindustrien har interesse av å innprente oss forbrukere med god hjelp fra pressen. I virkeligheten må det automatiserte kjøretøyet samhandle med andre kjøretøy og vegkant, samt ta imot ordre (trafikkregler og dynamiske reguleringer) fra myndighetene. Derfor så stor fokus på kommunikasjon og cybersikkerhet. Heldigvis bruker de fleste i kommentarfeltet selvkjøring som er et godt, norsk begrep og viser derved bedre forståelse enn både intervjuobjekt og journalist.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke hva disse intervjuobjektene snakket om. De sier at man vil få selvkjøring i 2024/2027, men full autonomi kommer flere tiår senere. Hva er forskjellen? Hvis de mener selvkjøring er med ratt og en sjåfør som overvåker så er vi allerede der i dag.

Ellers ser det ut som de store(Waymo etc) har jekket ned forventningene til selvkjøring og at man er over toppen av hype-kurven. Det er veldig mye arbeid som gjenstår.

image.png.ac72ce80aeed29d9227fb9962e0ba19a.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen åpner med: "– I det lange løp vil autonomi bety færre biler på veien, fordi hver bil vil brukes mer". Hovland tar jo grovt feil her! Det blir færre biler totalt og det blir færre biler som står stille. Det blir imidlertid flere biler på veiene (ikke færre) fordi bort i mot halve tiden vil bilene være tomme (på vei for å plukke opp noen). Det kan bli færre biler på veiene om folk begynner å sykle og gå mer, og om bilene når de skal hente meg, kan plukke opp andre på veien (slik som drosjer gjør i Sør-Korea, men som de ikke gjør i Norge).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Jeg skjønte ikke hva disse intervjuobjektene snakket om. De sier at man vil få selvkjøring i 2024/2027, men full autonomi kommer flere tiår senere. Hva er forskjellen? Hvis de mener selvkjøring er med ratt og en sjåfør som overvåker så er vi allerede der i dag.

Ellers ser det ut som de store(Waymo etc) har jekket ned forventningene til selvkjøring og at man er over toppen av hype-kurven. Det er veldig mye arbeid som gjenstår.

image.png.ac72ce80aeed29d9227fb9962e0ba19a.png

Selvkjøring starter ved nivå 3, "eyes off". Der har jo Audi allerede solgt en bil, men de failet. Det er flere som nå mener de skal ha dette ila kort tid. Når dette er på markedet har en selvkjøring, i noen(svært få) tilfeller i trafikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Selvkjøring starter ved nivå 3, "eyes off". Der har jo Audi allerede solgt en bil, men de failet. Det er flere som nå mener de skal ha dette ila kort tid. Når dette er på markedet har en selvkjøring, i noen(svært få) tilfeller i trafikken. 

Eventuelt så inkluderte de seg inn i samtalene rundt revisjonen av J3016, og så at man uansett ble nødt til å gjøre forandringer. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Det har de nok, men de failet fortsatt. De solgte en bil de ikke klarte å levere, ikke sett at de har betalt tilbake for det heller. 

Definisjonen du isåfall bruker på å "faile" inkluderer flere OEM's innenfor samme logikk. Isåfall, så greit nok. Vanskelig å vite at regelverk fordrer forandringer. I det minste står de kun ansvarlige for å betale tilbake små summer mot 1 bil-modell, vs det Tesla mulighens må gjøre som må stå til ansvar for hele sin bilflåte med samme type "fail". 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Definisjonen du isåfall bruker på å "faile" inkluderer flere OEM's innenfor samme logikk. Isåfall, så greit nok. Vanskelig å vite at regelverk fordrer forandringer. I det minste står de kun ansvarlige for å betale tilbake små summer mot 1 bil-modell, vs det Tesla mulighens må gjøre som må stå til ansvar for hele sin bilflåte med samme type "fail". 

Nei, Tesla har vært åpen om dette hele tiden de. Bare til å gå på nettsidene deres å lese. Teksten har vært lik i fra starten. 

Audi, de failet rett og slett. I tillegg har de avsluttet prosjektet. Det har ikke Tesla. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Salvesen. said:

Selvkjøring starter ved nivå 3, "eyes off". Der har jo Audi allerede solgt en bil, men de failet. Det er flere som nå mener de skal ha dette ila kort tid. Når dette er på markedet har en selvkjøring, i noen(svært få) tilfeller i trafikken. 

Kan du utdype dette? Jeg ser de har sagt at de ikke lenger planlegger å selge noen slags selvkjøring dagens A8 modell, men jeg kan ikke finne noen referanse til at de faktisk har solgt selvkjøring (Som i tatt betalt for eller lovt at det skal bli tilgjengelig for kjøp for ettermontering).

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei, Tesla har vært åpen om dette hele tiden de. Bare til å gå på nettsidene deres å lese. Teksten har vært lik i fra starten. 

Tesla er isåfall den eneste bedriften på kloden der man feier ord fra firmaets egen CEO under teppet, og later som om de ikke ekisterer. Selv når de er blitt brukt under presentasjoner for å hente penger i markedet på børsen. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Tesla er isåfall den eneste bedriften på kloden der man feier ord fra firmaets egen CEO under teppet, og later som om de ikke ekisterer. Selv når de er blitt brukt under presentasjoner for å hente penger i markedet på børsen. 

Ja det kan absolutt bli ett problem, han har sagt mange ting som de egentlig har "fraskrevet" i dokumenter. Så det kan absolutt bli en tvist der, det er jeg helt enig i :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mannen (Trond Hovland) må jo være gal når han hevder: " At Toyota og andre store bilmerker ikke har lansert sin første rene elbil ennå, tror han skyldes at de sitter på kolossale lagre av usolgte bensin- og dieselbiler". Ingenting tyder på at dette har noe med virkeligheten å gjøre. At Toyota er vanskelig å forstå, er nok riktig, men deres motstand mot elbiler (de er for elhybrider) kan delvis forklares i Toyotas satsing på hydrogenbiler (hydrogenøkonomi/samfunn).

Overproduksjonen ligger årlig på cirka 40 millioner biler, hevder Trond Hovland".

At Toyota (i dag og også ellers) "sitter på kolossale lagre av usolgte bensin- og dieselbiler" er en kolossal løgn. Av en årsproduksjon på ca 80 millioner biler, klarer man bare å selge ca halvparten! Dette er kolossal løgn nummer to. Trond Hovland framstår som en fantast som det er lite grunn til lytte til!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...