Jump to content

0QE8JCM8

Medlemmer
  • Content Count

    81
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

95 :)

Recent Profile Visitors

604 profile views
  1. Akkurat. Og de går fortere enn vanlige produksjonsmotorsykler. Raskeste produksjons eksos motorsykkel : 337km/h. Raskeste spesial eksos motorsykkel : 606km/h. Raskeste produksjons batteri motorsykkel : 351km/h. Mål for raskeste spesial batteri motorsykkel : 330km/h? Nei.
  2. Stemmer, fortøy og bad. Du trenger ikke dra noe sted. Når du har kjøpt en båt har du uansett bare kjøpt et hull i vannet. Oppi det hullet skal du putte store mengder penger så lenge du har båten. Begynn med regattaseiling hvis du virkelig vil seile. Eller du kan ta på den dyreste dressen du har, gå inn i dusjen og sette på iskaldt vann på max. og stå der og rive i stykker tusenlapper så fort du klarer, det er omtrent det samme.
  3. Odd Børretzen : Jeg elsker å seile og seiler så seint det går an, for turen tar slutt når du kommer til land. Hvis alle skal ha stort batteri så trenger vi i alle fall trådløs hurtiglading i havnene, for det å erstatte dagens bensin- og dieselmotorer i fritidsbåter vil gi en ladekø som blir verre enn drosjekøene etter julebordet. Og landstrøm til alle vil gi jordfeil konstant på landanlegget med nedetid som følge. Rekkeviddeangst får også selskap av angst for å drive på land utenfor en le kyst, ref. Viking Sky. Redningsselskapet får nok å gjøre. Men ikke dermed sagt at vi skal frede forurensende fritidsbåter. Fritidsbåter trenger ikke å reise langt. Det er som cruise, ligg og driv så trenger du ikke stort batteri, gleden får du ved å se på showet, bade i poolen og spise ved kapteinens bord. Da rekker det med seilbåt.
  4. Analogi : En top fuel dragster som er nesten like rask på kvartmila som en VW golf, er det en nyhet? LS-218 er altså en street legal masseprodusert motorsykkel som er raskere enn det som er nevnt her, og har vært i produksjon siden 2014. Hvis dette prosjektet skal ha noen hensikt overhodet må det ikke bare slå Wilhelm Herz sin rekord fra 1956, sykkelen må være raskere enn alle masseproduserte sykler, ta steget over i spesialklassen og snuse på Rocky Robinson sin rekord fra 2010 : 606km/h.
  5. Fungerer for høyere effekter også. Felles standard er nøkkelen. https://www.tu.no/artikler/de-lader-ferge-med-1-2-megawatt-effekt-uten-fysisk-kontakt-med-fartoyet/409255
  6. Klyper meg i armen, men har allerede blåmerker. En tilsynelatende nøytral, faktabasert artikkel, hvor man har gått til det skritt å finne data og samle dem på en forståelig måte. Ikke en bunke med grunnløse påstander som selger inn en bestemt retning for å tjene politiske eller økonomiske hensikter. Tommel opp. Klart at jeg ønsker mer når jeg ser hvor ryddig det kan gjøres. Risiko ved store enheter? Et kjernekraftverk er en stor enhet hvor et potensielt farlig anlegg styres og kontrolleres av en begrenset mengde personell. Det gir både muligheter for, og store konsekvenser ved, ukultur og risikoadferd både på driftssiden og på forskningssiden som kjent. Klart leverandørsiden og cyberkriminalitet (Stuxnet) ol. også står for risiki, og siden de mulige konsekvensene er ekstreme må ikke risikoen for feil bare være liten, det trengs ekstremt små tall der også. Er vi i Norge for små til å håndtere dette? Det trengs egen kunnskap og et fagmiljø både på kjernekraft og på cybersiden for å drifte kjernekraftverk sikkert. For oss som ønsker å gjøre det sikkert og ikke kjøre som i Tsjernobyl, Three Mile Island eller Sellafield. Grådighet og risikoadferd tar over i mange tilfeller, og konsekvensene er enorme.
  7. Pila peker mot flytende hydrogen uten tank, kjølesystem og alt som trengs. Så snart du har det på tanken så er energiinnholdet 2-4kWh/kg. Men det avhenger av tanken.
  8. Hvis Hydrogen virkelig er en mye dårligere energibærer enn treverk burde noen burde fortelle de sentrale aktørene det. Det går jo med uendelig med arbeid på dette området. Eller er det Norsk Klimastiftelse som roter? https://www.tu.no/artikler/tyskerne-vil-pushe-eu-til-a-satse-pa-hydrogen/494234 https://www.tu.no/artikler/trobbel-for-hydrogen-ferge-fiskerstrand-far-nei-til-stotte-fra-fylket/494815
  9. 17,6% står det i artikkelen. Virkningsgrad isolert sett blir uansett mindre viktig enn pris pr. kg produsert H2 gass, som den bidrar til. Solskinnet koster ingen ting, det er det anlegget vi bygger som koster noe.
  10. Way to go! Langt fram sikkert, men hvis dette kan gjøres i stor skala så er ett (av mange) problem med hydrogen løst. Når det gjelder transport med fly, bil og hurtigbåter der vekt og volum teller så er ikke egenskapene til hydrogen særlig bra hvis man skal tro på denne figuren : https://www.researchgate.net/figure/Energy-densities-of-various-energy-storage-materials-and-technologies-illustrating-the_fig3_238394762 https://www.researchgate.net/publication/238394762_Hydrogen_nexus_in_a_sustainable_energy_future Både flytende hydrogen og 700Bar komprimert hydrogen havner på bunnen av skalaen både på spesifikk energi og på energitetthet. Dette er gamle data, men Norsk Klimastiftelse bruker det samme innholdet fortsatt : https://klimastiftelsen.no/publikasjoner/ammoniakk-kan-kutte-store-utslipp-i-skipsfart/ Hvis dette fortsatt stemmer til tross for de 12 årene som har gått og all forskningen som har skjedd siden dataene ble publisert, burde vi få det mer fram i lyset. Denne figuren slår bruk av hydrogen til jorda i ett slag. Ikke bare til jorda. Langt under torva. Vi trenger ikke å diskutere hydrogen som energibærer til transport lenger, det har det laveste energiinnholdet av alt som er vurdert. Treverk er bedre. Eller trengs det en oppdatering?
  11. "Tilkoblede tjenester"? Like nyttig som at kaffetrakteren og kjøleskapet ditt får en crappy webtilkobling som ikke oppdateres og blir hijacket av en ond aktør som bruker ditt hjemmenettverk til å spre junk. Her trengs det en stor og tydelig merking som viser hvor antenna er så du kan røske den ut. Ellers piper og flasher det reklamesnutter fra hver eneste butikk du kjører forbi over skjermen og skjuler speedometeret, helt til "...could not find object.re.is.234234234_666........" kommer og hele greia går i BSOD idet du kjører inn i ei rundkjøring i UK der du stoler fullt og fast på GPSen.
  12. Dette er interessant. Det å lage gamle energibærere fra bunnen av er like interessant som å finne nye energibærere. Men det vil nok ta tid, og det er noen spørsmål knyttet til prosessen. "Drivstoffet skal komme i salg på bensinstasjoner i løpet av året." Neeeiiii....? Nei. Wikipedia : "Prometheus er noen steder en forkjemper for mennesket, andre steder en rival av Zevs og andre steder igjen en mer Loke-aktig lurendreier." Det gjenstår å se. Men Prometheus hadde en bror som hette Epimetheus (=etterpåklokskap), og han kommer nok på banen etter hvert hvis flere satser store penger på dette prosjektet uten å forstå realitetene på forhånd. Her flyr det begreper som karbon nanorør-membran og zeolittkatalysator som stopper all videre diskusjon, men det nevnes heldigvis også at all energien som trengs må tilføres i form av elektrisitet. Så da er vi tilbake på spørsmålet om hvilken virkningsgrad man kan håpe på. H2O og CO2 er trygt plassert helt på bunnen av listen over stoffers energiinnhold. Sammen med Al2O3 er de blant de stoffene som man må tilføre energi utenfra uansett hva man ønsker å gjøre med dem. Det er også derfor de er de optimale sluttproduktene i en energifremstillingsprosess, all energi er tatt ut når du sitter igjen med CO2 og H2O. Det eneste spennende trekket er faktisk å blande dem så du får karbonsyre, men deretter har vi også en lang motbakke foran oss. "Virkningsgraden er max 63%". Det er ikke feil. Men hva er realistisk virkningsgrad? Med alle disse overgangene fra CO2 til alkohol og videre til bensin, kan det hende at prosessen fra ren elektrisitet i stikkontakten til hjulene i bilen sliter med å kommer opp på 1/10 av dette. Hvis de oppnår 8% virkningsgrad så er det en suksess. Men sammenlignet med li-Ion batteriet med sine 97% som gir oss en total virkningsgrad fra stikkontakt til hjul på 80-90% avhengig av hvordan vi regner, så betyr det at strømprisen blir ganget med 10 når du teller kilometer. Kanskje ikke en umulig case, dette er nok mer et drivstoff for lange avstander, fly og båt og tilsvarende hvor batterier ikke tilbyr høyt nok spesifikt energiinhold så vi har ingen CO2-fri løsning ennå.
  13. Fangst og lagring av CO2 kan sidestilles med planer om at alle mennesker skal forlate jorda og starte på nytt på Mars. Den største effekten av begge disse illusjonene er at de som forurenser mest får et arsenal av argumenter tilgjengelig for å fortsette å slippe ut skadelige substanser, siden det finnes en plan for å gjøre utslippene ufarlige. Imidlertid er det ingen av disse løsningene som fungerer på sikt. Det er bare å se på mengden av kull som brennes i Kina og hvilke ekstreme mengder gass som må fanges og injiseres før man skjønner at dette er spill for galleriet i ordets verste betydning. Vi må slutte å kaste bort tid på å jobbe med CCS og bruke tida på å finne brukbare energibærere samt å redusere utslipp. Krisehjelp til flyselskaper og reisebyråer når det vi trenger er å redusere flytrafikk og reising? Njaaa..........
  14. Så for valg er det ikke greit, mens for skattemeldinga er det greit. Sjekker du at Altinn fungerer hver gang du signerer og leverer skattemeldinga?
  15. Forstår, valg kan ikke gjennomføres uansett. Kan det ikke spores, kan det tukles med. Kan det spores, er det ikke hemmelig valg. Og det står ingen ting om dette i artikkelen. Leste du den? Hva er det et mellomledd av papir tilfører av magiske egenskaper som gjør at det er hevet over alle problemer? Vi kan sette en PC i hvert valglokale hvor alle skriver inn de samme data som tellekorpset skriver inn når de leser valgsedlene. Vi kan logge oss på en nettside hvor vi skriver inn de nødvendige data. Beklager, men papir i seg selv tilfører ikke noe som automatisk fjerner de problemene du nevner.
×
×
  • Create New...