Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner


Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

722 stemmer

  1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

    • Ja
      55
    • Nei
      585
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      56
    • Vet ikke
      25


Anbefalte innlegg

GiaMahan skrev (11 timer siden):

Så idag "Helene sjekker ut: koronaskeptikere". Til dere som tror på konspirasjonsteorier, har dere sett det og i så fall: hva tenker dere om dette programmet?

Og til dere som ikke er koronaskeptikere, hva tenker dere om det samme programmet? 

Har ikke sett den enda, vet ikke om jeg orker heller. Disse folkene burde få minst mulig oppmerksomhet, spør du meg.

Kom over denne tråden på Twitter. Det er mye grums i dette miljøet, synd at NRK ikke tok mer tak i det.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (Akkurat nå):

Har ikke sett den enda, vet ikke om jeg orker heller. Disse folkene burde få minst mulig oppmerksomhet, spør du meg.

Kom over denne tråden på Twitter. Det er mye grums i dette miljøet, synd at NRK ikke tok mer tak i det.

 

 

Antisemittisme er absolutt utbredt hos flere konspirasjonsaktører, det er helt riktig. Men det er langt fra alle innenfor konspirasjonsmiljøet som er antisemittiske. Mitt inntrykk er at det er en ganske uensartet gruppe; nazisme er i seg selv en konspirasjonsteori så det er ikke overraskende at man finner nynazister representert i disse demonstrasjonene. Men forøvrig finner man også anti-muslimske miljøer godt representert; noen av disse er veldig pro-israelske. Andre igjen er bare generelt anti-stat, anarkister og kretser og miljøer som har stor frykt for alt som er av farmasøytiske legemidler og sverger til alternativ medisin og behandling. At jødehat er gjennomsyrende vet jeg ikke helt om jeg er enig med Sønderlind i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier ikke at alle er det. Men når en av de som blir intervjuet (Dreyer) har hatt noen drøye uttalelser om dette tidligere, så kunne jo en ordentlig journalist pirket litt borti det. 

Men Helene er vel ikke den typen. Jeg har sett mange av de andre programmene hennes, og det er mye sånn "næh, sier du det..." type "forstå seg på" koseprat.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Sier ikke at alle er det. Men når en av de som blir intervjuet (Dreyer) har hatt noen drøye uttalelser om dette tidligere, så kunne jo en ordentlig journalist pirket litt borti det. 

Men Helene er vel ikke den typen. Jeg har sett mange av de andre programmene hennes, og det er mye sånn "næh, sier du det..." type "forstå seg på" koseprat.

 

 

OK, jeg visste ikke at Kjetil Dreyer var antisemittisk. Men det stemmer; jeg ser det nå og da burde NRK absolutt pirket bort i det og stilt kritiske spørsmål, også til de som står bak disse markeringene og spurt om de er klar over hva de er med på å nære oppp under. Men det er en tendens jeg har merket hos NRK lenge nå; den kritiske journalistikken blir stadig dårligere og mangelen på kritiske spørsmål er påfallende stor. De burde kanskje rådført seg bedre med eksperter på det emnet de gir seg ut i. NRK var flinkere på slikt før, men nivået på jouirnalistikken deres har sunket betraktelig de siste årene; spesielt etter at den eldre garde trakk seg ut i pensjon.

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (15 timer siden):

Teknologien finnes og tas i bruk. Her er det snakk om teknologi som gjør det mulig å fjernstyre mennesker. Vi har sett at batcher av disse vaksinene inneholder metallpartikler som ikke skal være der, vi har også sett ting som tyder på at man kan bli magnetisk etter injeksjon. Jeg har lurt på hvordan det går an å hjernevaske en hel verden, og her har vi et mulig svar. Fem minutter lang video på Svensk, forutsigelse fra 1995 av teologiprofessor Pierre Gilbert: 

https://rumble.com/vlzuqt-ystein-rnne-155-vilken-frutsgelse.html?fbclid=IwAR0qNrQxttzkxcgY5RYp__BS9Hx4uFygMAnjLSCu7lURNJl0JECAzOn76Co

Når ble det et argument for sannhetsgestalten i en påstand at noen har fremmet påstanden tidligere? På 50-tallet var det mange som mente at vi alle kom til å kjøre rundt i atomdrevne biler i fremtiden. Skal man tro logikken din her, må dette være sant siden noen påstod det.

Når man klarer å få seg til å påstå at det er mulig å fjernstyre mennesker vha. nanopartikler, vitner det utelukkende om hvor lite kunnskap man har om både teknologi og sentralnervesystemet. Vi er ikke teknologisk i nærheten av å klare noe slikt. Vi klarer jo ikke en gang å lage proteser som kan integreres fullgodt med nervesystemet vårt, ei heller har vi noen fullstendig forståelse av hvordan hjernen vår er bygget opp. Faktisk forstår vi ikke en gang hvordan sentralnervesystemet til "enkle" arter - som feks. rundormer - fungerer. Gidder man sette seg inn i en brøkdel av den forskingen som er gjort på sentralnervesystemet, innser man raskt at påstander om fjernstyring av mennesker er fullstendig urimelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (16 timer siden):

Teknologien finnes og tas i bruk. Her er det snakk om teknologi som gjør det mulig å fjernstyre mennesker. Vi har sett at batcher av disse vaksinene inneholder metallpartikler som ikke skal være der, vi har også sett ting som tyder på at man kan bli magnetisk etter injeksjon. [..]

Du burde begynne å skrive science fiction, da du er veldig flink til å plukke fakta her og der, som så vris og kombineres til noe mer fryktinngytende. :thumbup:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Lederen av partiet, Hans Jørgen Lysglimt Johansen, slite opp med plakater som det sto «stopp døds-kvaksinen» på.

Samtidig forsøkte han å dele ut penger til elever som lovet at de ikke skal ta vaksinen. Han viftet med 500-lapper foran elevene.

Som om ikke den forrige løkrullen i Tønsberg var ille nok. Man kan alltid stole på at Lysglimt drar det enda lenger. 

https://www.nrk.no/osloogviken/hans-jorgen-lysglimt-johansen-fra-alliansen-delte-ut-penger-til-elever-under-skolevalget-1.15638512

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har jo sett programmet. programmet nok ikke ment til å være gravejournalistikk, men det heller et program for å få belyst meninger som er upopulære, kanskje forstå hvor skepsisen kommer fra. 

Følte meg dog ikke klokere på dette.  Så de burde nok ha gått mer i dybden enn de gjorde i programmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det ikke være ting i dag som er viktigere enn hva som skjedde under 2. verdenskrig? Som at Frankrike og Tyskland nekter folk å komme inn i matbutikker uten de rette beviser. De kan kanskje bestille mat på døra, men hvor lenge skal dette vare? Italia vurderer å gjøre vaksine obligatorisk for alle voksne. Dette opprører dere ikke. 

I Norge virker det som om det totale antallet fullvaksinerte har sunket igjen. Tidligere mener jeg det har vært oppe i 80 prosent, da ble barna sikkert ikke regnet med. Nå er det en statistikk der tallet på fullvaksinerte er nede i 59%. Så olm som Erna var på forrige pressekonferanse, tenker de vel å bruke dette tallet til å skremme befolkningen enda mer. 

I USA forsvinner det en del sykepleiere, fordi de nekter å ta vaksinen. Dette er folk som kunne fortsatt i jobben. I stedet blir de sparket. Dette kan bli det neste som skjer her også, at det settes en dato for helsearbeidere. På den annen side har jeg vanskelig for å tro at delta-varianten vil vare særlig lenge til. De andre variantene har jo forsvunnet, og flere bare i år. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, :utakt said:

Som om ikke den forrige løkrullen i Tønsberg var ille nok. Man kan alltid stole på at Lysglimt drar det enda lenger. 

https://www.nrk.no/osloogviken/hans-jorgen-lysglimt-johansen-fra-alliansen-delte-ut-penger-til-elever-under-skolevalget-1.15638512

Jeg ville tatt pengene og så donert dem til feks. Unicef. De arbeider med å dele ut vaksiner til fattige land.

En vaksine koster ca. 32kr for Unicef å gi bort så 500kr ville vært nok til å hjelpe ca. 15 personer.

https://www.unicef.no/vart-arbeid/internasjonalt/helse/vaksiner/covax

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (33 minutter siden):

Kan det ikke være ting i dag som er viktigere enn hva som skjedde under 2. verdenskrig? Som at Frankrike og Tyskland nekter folk å komme inn i matbutikker uten de rette beviser. De kan kanskje bestille mat på døra, men hvor lenge skal dette vare? Italia vurderer å gjøre vaksine obligatorisk for alle voksne. Dette opprører dere ikke. 

I Norge virker det som om det totale antallet fullvaksinerte har sunket igjen. Tidligere mener jeg det har vært oppe i 80 prosent, da ble barna sikkert ikke regnet med. Nå er det en statistikk der tallet på fullvaksinerte er nede i 59%. Så olm som Erna var på forrige pressekonferanse, tenker de vel å bruke dette tallet til å skremme befolkningen enda mer. 

I USA forsvinner det en del sykepleiere, fordi de nekter å ta vaksinen. Dette er folk som kunne fortsatt i jobben. I stedet blir de sparket. Dette kan bli det neste som skjer her også, at det settes en dato for helsearbeidere. På den annen side har jeg vanskelig for å tro at delta-varianten vil vare særlig lenge til. De andre variantene har jo forsvunnet, og flere bare i år. 

Her var det flust med kilder...

Og statistikken peker du jo på selv: Andelen vaksinerte vil selvsagt variere ut fra hvilke grupper man regner med. Det har aldri vært 80% fullvaksinerte for befolkningen som helhet.

De andre virusvariantene har ikke forsvunnet. De har minsket i hyppighet, fordi naturlig utvalg fungerer slik at det er den mutasjonen som smitter flest som blir den dominerende og utkonkurrerer de andre.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (15 minutter siden):

Kilde på at Italia vurderer obligatorisk vaksinering for alle voksne:

https://www.nrk.no/urix/italia-vurderer-obligatorisk-vaksinering-for-alle-voksne-1.15637199

 

Fint, da mangler det bare kilde på at man ikke får handle på matbutikken i Tyskland og Frankrike uten de rette bevisene og at sykepleiere i USA forsvinner. Sistnevnte vet jeg at finnes, men jeg gjør meg vanskelig fordi jeg er ganske møkk lei av å skulle finne kilder på dine påstander.

Så kan vi godt diskutere stråmannen din "Dette opprører dere ikke" i neste omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (17 minutter siden):

Sistnevnte vet jeg at finnes, men jeg gjør meg vanskelig fordi jeg er ganske møkk lei av å skulle finne kilder på dine påstander.

Bruk av vaksinepass er en generell greie nedover i Europa. Det er også slik her i Norge, særlig på noen utendørs arrangementer(!) som har vært ble det krevd gyldig vaksinepass for å slippe inn. Var ikke slik at jeg prøvde å slippe inn, men f.eks. på et opplegg for NRKs Sommerskute var det noen folk som satt utendørs ved piknikbord. Undrer meg over at det krevdes vaksinepass for å kunne sette seg ved et tilsvarende bord. 

https://www.cnbc.com/2021/08/13/unvaccinated-people-face-more-covid-restrictions-in-future.html

Kan ikke se at du har uttrykt at du reagerer negativt på noe av dette. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 timer siden):

I USA forsvinner det en del sykepleiere, fordi de nekter å ta vaksinen. Dette er folk som kunne fortsatt i jobben. I stedet blir de sparket. Dette kan bli det neste som skjer her også, at det settes en dato for helsearbeidere. [..] 

Er det virkelig så mye å kreve at sykepleiere skal hoste og kremte minst mulig COVID-basiller når man besøker sykehuset? Svaret burde være rimelig opplagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Du har ikke fått med deg at vaksinerte også bærer smitte?

Det fordrer jo at de faktisk blir syke. Som vaksinert er det mye mindre sjanse for å bli syk. Det er liksom hele poenget med vaksiner. Men selvsagt, om man som vaksinert tar i et dørhåndtak som er fullt av koronavirus, så vil man spre dette videre til neste håndtak, som alle andre, om man ikke følger anbefalt smittehygiene.

Endret av graavik
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (På 25.8.2021 den 11.52):

Essensen er at det er et metastudie som har gått gjennom nærmere 800 forskningsartikler for å se på effekten på barnedødeligheten av to typer vaksiner. I utgangspunktet skulle studie se på hvorvidt disse to vaksinene har en ikke-spesifikk effekt på dødeligheten, altså hvorvidt de reduserer dødeligheten for andre lidelser enn de sykdommene de er ment å beskytte mot. En slik ikke-spesifikk effekt fant man ikke. Men det studiet også oppsummerer svært godt, er hvor mye evidens som finnes for den spesifikke effekten av disse to vaksinene på barnedødeligheten, altså at vaksinene gir færre dødsfall knyttet til de to sykdommene de er ment å beskytte mot.

Det er da også innvendingen mot Hapi70 sitt argument. Selv om det isolert sett kan stemme at dødeligheten av ulike sykdommer falt kraftig før massevaksinasjonen mot dem startet, som følge av generell bedring i folkehelsen, eliminerer ikke det at vaksiner også har en effekt. Det blir - satt på spissen - litt som å fjerne en sikkerhetsfunksjon i bilen din fordi setebelter er den funksjonen som redder flest liv.

Med andre ord er vaksiner generelt nærmest ubrukelige når vi måler mot maks dødsfall på det verste under epidemier og pandemier, men nyttige for å ta knekken på noen få tilfeller i senere tid, etter at makstallene har sunket mot null, FØR vaksinen kom? Kan man oppsummere det sånn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...