Gå til innhold

Støttet dere buss-streiken, og hva synes dere om resultatet?


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Fordi de holder på med lønnsforhandlinger.

Og sjåførene virker å hengt etter lønnsmessig i en tid nå. Dessuten er det mye mer enn lønn de forhandler om.

Ja hva om de gjorde det? De har da like mye rett til å streike som alle andre? Derimot er jeg ikke sikker på at de er like godt organisert som mange andre.

Ja ok at de vil ha mere lønn. Men vi har corona viruset nå, og det hjelper ikke å få ned det når de streiker.

De vil ha industri lønn, det er hoved årsaken for streiken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, LMH1 said:

Men finnes sikkert flere yrker som henger etter lønnmessig, særlig hotell og butikkdrift, jordbærplukkere etc. Er bare problemet de aldri blir tatt ut i strek på samme måte eller de får viljen sin fortere. Heldigvis går vel streiekasse tom så godt mulig det som over kun varer i morgen. Men alilevel mest surt for de som må ta taxi eller ligdene som erstattning. For busssjåførene taper vel lite på det.

...Kva er egentlig denne retorikken her? Du skriv i praksis "men kvifor får buss-sjåfører streike, men ikkje ____," men det er da vitterlig eit heilt anna emne kor også svaret er "dei kan det," kor deiras krav har blitt imøtekommet i dei siste årene og derfor avverget streik.

At dei ikkje skape meir omfattende lønnsforhandlinger går på dei ansvarlige for forhandlingene, ikkje dei ansatte.

31 minutes ago, Kjetil Lura said:

Ja ok at de vil ha mere lønn. Men vi har corona viruset nå, og det hjelper ikke å få ned det når de streiker.

De vil ha industri lønn, det er hoved årsaken for streiken.

Skulle det vera noko kontroversielt her i det du seie? Ein grunn til at buss-sjåfører ikkje skulle kunne streike no, når bussene har minst pågang på lengre tid?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 hours ago, LMH1 said:

Men finnes sikkert flere yrker som henger etter lønnmessig, særlig hotell og butikkdrift, jordbærplukkere etc. Er bare problemet de aldri blir tatt ut i strek på samme måte eller de får viljen sin fortere. Heldigvis går vel streiekasse tom så godt mulig det som over kun varer i morgen. Men alilevel mest surt for de som må ta taxi eller ligdene som erstattning. For busssjåførene taper vel lite på det.

Har du basal kunnskap om organiseringen av arbeidslivet, og hvem som vedtar en eventuell streik? Ut fra det du skriver har du ikke det.

19 hours ago, LMH1 said:

Heldigvis går vel streiekasse tom så godt mulig det som over kun varer i morgen.

De har store forbund i ryggen. Det er ingen grunn til å anta at streikekasse går tom spesielt fort - ei heller at det er noe heldigvis. Igjen. Har du fundamental forståelse av hvordan samfunnet fungerer? 

19 hours ago, LMH1 said:

For busssjåførene taper vel lite på det.

Målet med arbeidskamp er selvsagt å tjene på det, i det lange løp. Selv om det medfører et kortvarig tap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, barfoo said:

Målet med arbeidskamp er selvsagt å tjene på det, i det lange løp. Selv om det medfører et kortvarig tap.

Klassekamp i offentlig sektor er udemokratisk. Hvis de vil ha høyere lønn så kan de stemme på partier som vil gi dem høyere lønn.

Kan man kreve høyere lønn med streik så vil lønnen reflektere ansattes mulighet til å streike og ikke hva folket mener de fortjener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Drunkenvalley said:

Renspikka tull. Det du påstår er kva som er udemokratisk. Ein buss-sjåfør skal da ikkje vera ved nåden til norske befolkning for å få betre jobb-vilkår? Rett og slett flaut å lese slikt tull.

Mye bedre at de er på nåden av sin fagforening? Har de en svak fagforening så får de bare akseptere dårlige lønnsvilkår.

Offentlig sektor er ikke det samme som privat sektor. I offentlig sektor så finnes det ingen overskudd, lønnsøkningen deres vil gå på bekostning av alle andre. I offentlig sektor så har de allerede makt til å få lønnsøkninger, fra deres egne stemmer og sympatistemmer. Hvis de allikavel ikke klarer å få lønnsøkning så er det trolig en grunn til det.

Norge har hatt en tradisjon om å la lønningene i offentlig sektor bli styrt av store lønnsoppgjør istedenfor med streik. Det er fordi vi forsto at å la streikemakt bestemme lønningene vil føre til at yrker med mye streikemakt vil kunme presse lønningene i taket på bekostning av velferdtjenestene. I London så tjener metrosjåførene 70k - 80k pund per år, fordi de har mye streikemakt. Arbeidere med lav lønn må betale for dette igjennom høyere billettpriser når de skal pendle inn til sentrum for en jobb som betaler 20k pund i året. Synes du det er rettferdig?

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Ja, men mye vil ha mer vet du.  Å kunne hive inn i halv mill på å sitte og kjøre bus virker urimelig godt betalt i mine øyne.  

Før skatt. Jeg synes sjåfører fortjener den lønna. De har mye stress og ansvar. Særlig de som får drittunger, voldelige folk og alskens rask med seg på turen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som tar høyere utdannelse står uten full jobb i 3-5 år lengre og opparbeider seg til og med studielån i den tida. Da er det etter min mening ikke urimelig at de får høyere lønn for å hente seg inn økonomisk, sammenlignet med en en som bare gikk trafikkskolen klasse D.

Jeg tror hele tankesettet om at folk bør tjene enten gjennomsnittlig industrilønn eller mer, vitner om manglende forståelse for begrepet gjennomsnitt.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 28.9.2020 den 23.02):

I en lykkelig drømmeverden hadde vi alle tjent en million hver, uansett hvilken jobb vi utførte. Direktør eller parkeringsvakt - 1 mill. Men velkommen tilbake til virkelighetens verden. Lønnsforskjeller er en del av virkeligheten og det er faktisk fordeler med det, selv om det politisk korrekte på venstresida i politikken er å tilbe stalinistiske idealer. Spør du meg så er industri, særlig eksportindustri viktigere for landets økonomi og skatteinngang enn bussjåfører og renholdere. Ikke at de skal lønnes helt elendig, men det er naturlig at de lønnes lavere enn industriarbeidere.

Det er også et sunt at innbyggerne klatrer opp verdiskapnings-stigen og samfunnsnytte-stigen med økt lønn som incentiv. Det gavner oss alle.

Hva LMH1 "klarer seg med" er helt irrelevant. Det er vår felles interesse at han skaper så mye verdier som mulig i samfunnet og da bør det vanke gulrøtter for de som gjør nettopp det.

Her tror jeg du misforstod meg litt, denne kommentaren var ment til LMH1 siden han sa han ikke synes synd på bussjåførene, da tenker jeg at han burde vel klare seg selv med 350k i lønn.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Simen1 said:

 

Njaaaaaaaaaaaaaaaaa. Då burde vel lønn normalisere seg etter... ca 10 år med den logikken? Eg seie ikkje at høgere utdanning ikkje skal belønnes, men argumentet gitt er tynt meine eg. 

Også kan eg sverge at eg såg nokre her prate om korleis man skal bli lønna etter kva etterspørsel er... men har ikkje buss-selskaper nesten kontinuerlig og aktivt reklame i (relativ desperat) søk etter fleire sjåfører? Det blir litt snodig å sei at etterspørselen ikkje er der, samtidig som dei utføre ein tilsynelatende samfunnskritisk funksjon og arbeidsgiverne trenger fleire heile tida...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 29.9.2020 den 1.11):

Tja, ideelt sett burde vel alle tjent mer enn gjennomsnittet?

</med en viss fare for sarkasme.. :p >

Hvorfor skjønner ikke folk at lønnsforskjeller er en nødvendighet for et godt fungerende samfunn? Får man folk til å ta en jobb for 350 000 så kjør på og fortsett med det. Da gjør man jo tydeligvis noe riktig.

Synes heller start lønna til ingeniør burde vært 350 000 enn bussjåførene sin lønn ?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

Mye bedre at de er på nåden av sin fagforening? Har de en svak fagforening så får de bare akseptere dårlige lønnsvilkår.

Offentlig sektor er ikke det samme som privat sektor. I offentlig sektor så finnes det ingen overskudd, lønnsøkningen deres vil gå på bekostning av alle andre. I offentlig sektor så har de allerede makt til å få lønnsøkninger, fra deres egne stemmer og sympatistemmer. Hvis de allikavel ikke klarer å få lønnsøkning så er det trolig en grunn til det.

Norge har hatt en tradisjon om å la lønningene i offentlig sektor bli styrt av store lønnsoppgjør istedenfor med streik. Det er fordi vi forsto at å la streikemakt bestemme lønningene vil føre til at yrker med mye streikemakt vil kunme presse lønningene i taket på bekostning av velferdtjenestene. I London så tjener metrosjåførene 70k - 80k pund per år, fordi de har mye streikemakt. Arbeidere med lav lønn må betale for dette igjennom høyere billettpriser når de skal pendle inn til sentrum for en jobb som betaler 20k pund i året. Synes du det er rettferdig?

Bussjåførene er ikke ansatt i det offentlige… ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (20 minutter siden):

Njaaaaaaaaaaaaaaaaa. Då burde vel lønn normalisere seg etter... ca 10 år med den logikken? Eg seie ikkje at høgere utdanning ikkje skal belønnes, men argumentet gitt er tynt meine eg. 

Hvis 5 års differanse i skolegang skal taes igjen med renter, inflasjon og boligpriser så må man altså tjene ganske mye over 50% mer. La oss si 75% for å være nøkterne. Så hvis en bussjåfør tjener 400 000 burde en jevnaldrende med høyere utdannelse tjene rundt 700 000. Eventuelt hvis bussjåførene hopper opp til 550 000, så burde de med høyere utdannelse tjene rundt 960 000. Men nå skal det jo være en gulrot å ta høyere utdannelse, ikke bare gå i null sammenlignet med bussjåføren, 15 år etter man begynte utdannelsen. Man burde jo få noe ekstra ut av den iherdige innsatsen, eksamenspress og risikoen med å potensielt ikke fullføre studiet. Det er jo også ønskelig fra et samfunnsperspektiv og økonomisk perspektiv at folk tar utdannelser som gir høyverdige arbeidsplasser, eksportverdier osv. Så 960 000 er nok alt for nøkternt dersom bussjåførene tjener 550 000.

Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv vil vi jo ikke at talentfulle folk skal føle de blir økonomisk skadelidende av å velge høyere utdannelse og dermed velge bussjåføryrket av økonomiske grunner i stedet for.

Nå kan vi sikkert finregne og diskutere differansene i detalj, men det er ikke poenget. Poenget er at det er helt naturlig at bussjåførene har relativt lav lønn. Bussjåføryrket er noe man enkelt kan falle ned på dersom man faller ut av et annet yrke. Det er lett å omskoleres til, fra f.eks tradigere tilværelser, det er enkelt dersom man ikke kan, vil eller er motivert for å ta høyere utdannelse eller har andre talenter som bringer en opp på et mer høytlønnet yrke.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Simen1 said:

 

Det er for meg ganske naturlig at høgere utdanning belønnes på eit vis, og eg sitt sjølv med ein bachelor som eg nyter godt av, men retorikken din virker som du virkelig ser stygt på buss-sjåfører frå mitt ståsted, og stinker av elitisme.

Høgere utdanning er først og fremst relevant i å gje tilgang til meir lukrative jobbområder. Intet meir. Det er ofte i seg sjølv ei vesentlig belønning, for ikkje å nemne at slike yrker normalt har eit vesentlig høgere lønnstak, vesentlig høgere komfort, og generelt har mange lukrative goder assosiert med det.

For mange er jo også høgere utdanning ei verdi i seg sjølv, sida mange studielinjer ikkje er i nærleiken til så forpliktende som f.eks fast arbeid.

Det byrje bli litt tuslete å kreve at andre må se seg fornøgd med dagens lønn så dei ikkje berører dine følsomme, gudommelige tær med deiras stygge nærvær.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (12 minutter siden):

Det er for meg ganske naturlig at høgere utdanning belønnes på eit vis, og eg sitt sjølv med ein bachelor som eg nyter godt av, men retorikken din virker som du virkelig ser stygt på buss-sjåfører frå mitt ståsted, og stinker av elitisme.

Jeg tror du misforstår. Det handler ikke om elitisme, i hvert fall ikke klassisk elitisme der lønna går til himmels i den øvre enden av skalaen. Jeg synes bare det trengs en motrøst til holdningen om at lønnsnivået skal være nærmest flatt helt fra minstelønn og opp til en ganske høy persentil, eller helt opp. Det stinker noe stalinistisk planøkonomi over det. Lønnsforskjeller er bra for samfunnet og moralsk riktig, uten at du trenger å tolke det helt ut av proporsjoner. Det er to hovedområder jeg mener er dårlig fordelingsøkonomi: Det er for flatt i området 10-50 persentilene. Og det er for bratt i området 95-100 persentilen. Jeg tror det blir et økonomisk bedre samfunn med litt økt forskjell i bunn og sterkt redusert forskjell i toppen.

Når bussjåfører krever å komme opp på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn så harmonerer det over hodet ikke med hvordan jeg mener reallønnskurven bør se ut. Jeg vil kalle det direkte samfunnsskadelig dersom de kom så høyt. Det mener jeg å ha illustrert godt i forrige innlegg med motivasjon for å ta høyere utdannelse og få seg en jobb med høyere verdiskapning (særlig eksportverdier).

Hvis bussjåfører virkelig fikk ønsket oppfyllt, hvilke signaler sender det til unge som skal foreta et yrkesvalg? Hvilke økonomiske konsekvenser får det for landet dersom talentfulle folk i større grad velger bussjåfør framfor høyere utdannelse, fordi de føler at sistnevnte blir en stor økonomsik byrde de ikke vil få betalt for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...