Gå til innhold

Støttet dere buss-streiken, og hva synes dere om resultatet?


Anbefalte innlegg

Rudde skrev (30 minutter siden):

 

 

Kunne vært smart å gå den retningen da, er jo bedre lønn den veien. Men du trenger faktisk ikke gå videregående for å bli bussjåfør. Det er bare den raske veien. 

Faglærte i Norge har god lønn, men noen har såklart bedre enn andre. Dog er lønnsøkning relativt lav for de fleste(sett bort i fra individuelle tillegg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rudde skrev (4 timer siden):

350k i startlønn som bussjåfør? Hva er problemet med det? Jeg started med 300k fulltid med bachelor innenfor bransjen for få år siden. 350k i STARTLØNN for en ufaglært stilling er da ikke så ille, nå må du ta skjerpe deg.  

Ja og jeg startet med ca 180K i året når jeg begynnte i arbeidslivet og klarte meg helt greitt, hvem er det nå som må skjerpe seg?

Jeg begynnte i arbeidslivet for 25 år siden.

Jeg skjønner godt at det ikke er mulig å leve på den lønnen i Oslo, når en liten hybel koster flere mill.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner godt at det ikke er mulig å leve på den lønnen i Oslo, når en liten hybel koster flere mill.

.. i sentrum. Noe som er grunnen til at mange arbeidstakere dagpendler til Oslo. Boligprisene faller med pendleavstanden. Skal man inn på boligmarkedet er altså taktikken å starte langt unna, jobbe og tjene penger til å flytte nærmere osv. Stagnerer lønnsutviklingen så stagnerer flytteprosessen. Sist jeg sjekket var det ingen menneskerett å bo Aker Brygge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 time siden):

Ja og jeg startet med ca 180K i året når jeg begynnte i arbeidslivet og klarte meg helt greitt, hvem er det nå som må skjerpe seg?

Jeg begynnte i arbeidslivet for 25 år siden.

Jeg skjønner godt at det ikke er mulig å leve på den lønnen i Oslo, når en liten hybel koster flere mill.

 

 

DU og holdningene dine. Du er ikke underklasse med 350k som nyutlært. De har 100 mer i snitt 450k, er dette bra nok for deg? Eller hva syns du egentlig de bør tjene, og hvorfor? Bør da dette være minstelønnen for all fult arbeid i Norge? De tvinges ikke til å bo i Oslo, det er frivillig og bo det absolutt dyreste stedet i Norge når du vet du ikke tjener så mye du vil tydeligvis. 

Det er fult mulig å leve på 350k i Oslo, tror du en hybel koster mindre for noen andre? Den koster det samme. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, ITtraktor said:

Om det er så attraktivt å kjøre buss, som mange her skal ha det til, hvorfor sliter da bussbransjen voldsomt med å rekruttere sjåfører? Det er jo også et faktum at mange av sjåførene er innvandrere som kun må ta til takke med dette og folk som får sponset førerkort fra NAV? Hvorfor vil så få nordmenn kjøre buss dersom det er så jævlig attraktivt?

Det som er det egentlige problemet er at det koster mye penger å skaffe seg førekort til å kunne kjøre buss med ingen garanti om jobb. 

Sett opp et årstudium hvor alle kan søke om en gratis studieplass for bussutdanning og hele rekruteringsproblemet vil forsvinne av seg selv.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (14 timer siden):

Om det er så attraktivt å kjøre buss, som mange her skal ha det til, hvorfor sliter da bussbransjen voldsomt med å rekruttere sjåfører? Det er jo også et faktum at mange av sjåførene er innvandrere som kun må ta til takke med dette og folk som får sponset førerkort fra NAV? Hvorfor vil så få nordmenn kjøre buss dersom det er så jævlig attraktivt?

Hvem har sagt det er attraktivt? Det er en lett og rask vei til en stabil og enkel jobb? Er det ikke lov å ha slike jobber? 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Camlon said:

Det som er det egentlige problemet er at det koster mye penger å skaffe seg førekort til å kunne kjøre buss med ingen garanti om jobb. 

Samme risiko tar man vel med en bachelor eller master. Det er ikke sikkert man får jobb. Plutselig finner man ut at man har gått feil retning også, da blir det fort enda dyrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Sexylubb1 said:

Det finnes jo en linje på videregående hvor du får full pakke? Men om det er bedre betalt å kjøre lastebil velger jo folk det... 

Da får du ikke studiekompetanse.

 

1 minute ago, Emsal said:

Samme risiko tar man vel med en bachelor eller master. Det er ikke sikkert man får jobb. Plutselig finner man ut at man har gått feil retning også, da blir det fort enda dyrere.

Å ta bachelor eller master i Norge er gratis. 

Hele poenget mitt er at hvis vi hadde gjort det samme for bussjåfører så ville det ikke vært noe problem med rekrutteringen. 

Det er slik de sikrer rekruteringen idag, ved å gi utvalgte individer gratis opplæring. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Emsal said:

Det er gratis så lenge du får noen andre til å betale for bokostnader og mat i 3-5 år. Synes det er teit å si at det er gratis når så og si alle går ut med masse gjeld etter endt studie.

Kostnad for mat og bolig er noe man må betale for uansett.

Det er gjerne arbeidsledige som vil prøve å bli bussjåfør, men de bil naturligvis ikke betale mye penger for opplæring uten garanti for jobb. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Camlon said:

Da får du ikke studiekompetanse.

 

Å ta bachelor eller master i Norge er gratis. 

Hele poenget mitt er at hvis vi hadde gjort det samme for bussjåfører så ville det ikke vært noe problem med rekrutteringen. 

Det er slik de sikrer rekruteringen idag, ved å gi utvalgte individer gratis opplæring. 

De kan ta et påbygningsår dersom de ønsker studiekompetanse. Akkurat som alle andre fagutdanninger. Det er verken vanskelig eller dyrt å få fagbrev som yrkessjåfør.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, ism_InnleggNO said:

De kan ta et påbygningsår dersom de ønsker studiekompetanse. Akkurat som alle andre fagutdanninger. Det er verken vanskelig eller dyrt å få fagbrev som yrkessjåfør.

Poenget gikk tydligvis rett over hodet ditt.

Man kan ha rekruteringsproblemer selv om noe ikke er vanskelig. Lær deg hva rekrutering betyr og kom tilbake med et mer fornuftig svar.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
5 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Nei. "Poenget" ditt var rett og slett bare feil. Det er gratis å  ta fagbrev som yrkessjåfør. Det er en utdanning på lik linje med bachelor og master.

:rofl:

Det er bare gratis å ta fagbrev hvis du har ikke fullført videregående. Og som nevnt før, så gir det ikke studiekompetanse. 

Søk opp "Rekruttering" på Google. Det er tydlig at du ikke vet hva det er for noe.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (53 minutter siden):

Kostnad for mat og bolig er noe man må betale for uansett.

Det er gjerne arbeidsledige som vil prøve å bli bussjåfør, men de bil naturligvis ikke betale mye penger for opplæring uten garanti for jobb. 

Du får ikke utgiftene med mat og bolig dekket av andre når du studerer, det gjør du når du prøver å bli bussjåfør som arbeidsledig. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Camlon said:

:rofl:

Det er bare gratis å ta fagbrev hvis du har ikke fullført videregående. Og som nevnt før, så gir det ikke studiekompetanse. 

Søk opp "Rekruttering" på Google. Det er tydlig at du ikke vet hva det er for noe.

Alle fagutdannelser på videregående kan ta et påbyggingsår for å få generell studiekompetanse og for de som allerede er ferdig med videregående, men ønsker å ta fagbrev som yrkessjåfør så er dette en godkjent utdanning hos lånekassen.

Du er ikke en person som bør uttale deg for mye om hva andre vet eller ikke vet…

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Rudde said:

Du får ikke utgiftene med mat og bolig dekket av andre når du studerer, det gjør du når du prøver å bli bussjåfør som arbeidsledig. 

Du får studielån og stipend. 

Kravene for å få dagpenger er at man har hatt en jobb før og har vært arbeidsledig i mindre enn 2 år, og de er naturligvis lite interessert i å bytte karriere.

Det er de som ikke har rett på dagpenger, som kunne være interessert i å bli bussjåfør. Men de har ikke pengene som kreves for å skaffe seg opplæring. Kostnadene for mat og bolig er irrelevant, det må de uansett betale. For å løse dette problemet idag så gir man gratis opplæring til utvalgte individer. Det jeg foreslår er å gjøre det tilgjengelig for alle igjennom et studieprogram.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
23 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Alle fagutdannelser på videregående kan ta et påbyggingsår for å få generell studiekompetanse og for de som allerede er ferdig med videregående, men ønsker å ta fagbrev som yrkessjåfør så er dette en godkjent utdanning hos lånekassen.

Du er ikke en person som bør uttale deg for mye om hva andre vet eller ikke vet…

Ser ut som jeg må drive med voksenopplæring. 

Her er definisjonen på rekruttering
"Rekruttering er det en virksomhet gjør for å knytte nye medarbeidere til seg."

Hindringer reduserer rekrutteringen, insentiver øker rekrutteringen. Å måtte ta et ekstra påbyggingsår hvis man angrer er en hindring som reduserer rekrutteringen blant ungdom.

Det samme gjelder ditt argument at det er ikke vanskelig og dyrt for arbeidsledige. Poenget er ikke at man skal føle synd på dem, men at rekrutteringen blir redusert når man må ta ekstra kostnader uten garanti for jobb.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Camlon said:

Ser ut som jeg må drive med voksenopplæring. 

Her er definisjonen på rekruttering
"Rekruttering er det en virksomhet gjør for å knytte nye medarbeidere til seg."

Hindringer reduserer rekrutteringen, insentiver øker rekrutteringen. Å måtte ta et ekstra påbyggingsår er en hindring som reduserer rekrutteringen.

Riiight… Maser du fremdeles om påbygningsåret på VG? Det er helt likt som for alle yrkesfag.

For de som er ferdig med videregående er det irrelevant. De kan få utdanningssstøtte fra lånekassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...