Gå til innhold

Støttet dere buss-streiken, og hva synes dere om resultatet?


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (24 minutter siden):

Kort og greit: Jeg vil ha økt brukerbetaling på bussen. Kildene som kom fram tidligere i tråden viste at subsidieandelen varierte fra hele 43 til 60%. Det er jo egentlig ganske vanvittig. Buss brukes i stor grad fordi det er billig, men da ser man bare isolert på billettprisen og ikke reell kostnad. Det gir et "overforbruk" av buss. Ikke fullt like ekstremt som bensinprisen i Venezuela (ca 0,05 kr/liter) men det er et lite stykke i samme gata.

Nok en gang klarer du ikke å se det store bildet. Samfunnet er tjent med at folk reiser kollektivt i stedet for at folk blir sittende i kø i hver sin bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, ITtraktor said:

Nok en gang klarer du ikke å se det store bildet. Samfunnet er tjent med at folk reiser kollektivt i stedet for at folk blir sittende i kø i hver sin bil. 

Opplest og vedtatt politikk for å nå politikk om nullvekst grunnet forurensende biler. Pt foreligger det ingen rapporter som viser hva som blir god politikk i de norske byene når bilene blir utslippsfrie (som nye biler nå nærmer seg). En stor negativ faktor med bilene ligger iallfall an til å bli fjernet, så får vi se hva utredningene kommer frem til. Utslippsfrie biler er iallfall ikke til fordel for kollektivtrafikk. At samfunnet er tjent med kollektivtrafikk uansett størrelse på norsk by er jeg neppe sikker på er rett konklusjon lengre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Jo det er jeg rimelig sikker på. Personbiler er både dyrt, ulønnsomt og ekstremt arealkrevende. At en negativ faktor (utslipp) fjernes veier ikke opp for alle de andre negative faktorene.

Dyrt kun pga. avgifter. Blir bilen ønsket så snur det seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Jo det er jeg rimelig sikker på. Personbiler er både dyrt, ulønnsomt og ekstremt arealkrevende. At en negativ faktor (utslipp) fjernes veier ikke opp for alle de andre negative faktorene.

Personbiler er egentlig ikke så dyrt, det er skattenivået som gjør det dyrt.

Og arealkrav er naturligvis ikke et viktig faktor i en liten by.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (19 timer siden):

Her tror jeg du misforstod meg litt, denne kommentaren var ment til LMH1 siden han sa han ikke synes synd på bussjåførene, da tenker jeg at han burde vel klare seg selv med 350k i lønn.

350k i startlønn som bussjåfør? Hva er problemet med det? Jeg started med 300k fulltid med bachelor innenfor bransjen for få år siden. 350k i STARTLØNN for en ufaglært stilling er da ikke så ille, nå må du ta skjerpe deg.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (28 minutter siden):

Opplest og vedtatt politikk for å nå politikk om nullvekst grunnet forurensende biler. Pt foreligger det ingen rapporter som viser hva som blir god politikk i de norske byene når bilene blir utslippsfrie (som nye biler nå nærmer seg). En stor negativ faktor med bilene ligger iallfall an til å bli fjernet, så får vi se hva utredningene kommer frem til. Utslippsfrie biler er iallfall ikke til fordel for kollektivtrafikk. At samfunnet er tjent med kollektivtrafikk uansett størrelse på norsk by er jeg neppe sikker på er rett konklusjon lengre.

Det blir ikke noe mindre kø i blant annet Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø fordi bilene blir utslippsfrie. Etter hva jeg har skjønt sliter alle disse byene med rushtidstrafikk som neppe ville blitt noe bedre uten kollektivtransport. Det er også mindre steder, slik som tidligere Fet kommune hvor jeg kommer fra som sliter med enorme køer i rushen. Jeg sier ikke at kollektivtransport er løsningen for hele landet. Men mange steder er det rett og slett ikke realistisk eller samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge nok kapasitet på veien slik at man ikke trenger kollektivtransport. Det er jo heller ikke slik at alle nødvendigvis ønsker eller i det hele tatt kan kjøre selv.

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, ITtraktor said:

Det blir ikke noe mindre kø i blant annet Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø fordi bilene blir utslippsfrie. Etter hva jeg har skjønt sliter alle disse byene med rushtidstrafikk som neppe ville blitt noe bedre uten kollektivtransport. Det er også mindre steder, slik som tidligere Fet kommune hvor jeg kommer fra som sliter med enorme køer i rushen. Jeg sier ikke at kollektivtransport er løsningen for hele landet. Men mange steder er det rett og slett ikke realistisk eller samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge nok kapasitet på veien slik at man ikke trenger kollektivtransport. Det er jo heller ikke slik at alle nødvendigvis ønsker eller i det hele tatt kan kjøre selv.

Støtter deg i Oslo. Resten er jeg usikker på. Bussen er heller ikke optimal, så bilen behøver ikke være perfekt for å være et verdig alternativ. Vi får se hva TØI kommer frem til. Det er såpass komplekst at det krever en god gjennomgang.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ism_InnleggNO said:

De aller fleste byene i Norge er store nok til at arealproblemet er reelt om alle skal ha hver sin bil. Det er lite som er mindre lønnsomt enn rushtrafikk.

Du tar feil. Åpne opp Google maps og trykk på trafikkfilter. Da vil du se at det er bare Oslo, Bergen og Stavanger og Trondheim med mye kø i rushen. Det er 104 byer i Norge.

Og mindre subsidier til busser betyr ikke at alle skaffer seg en bil. Familier vil fortsette å dele bil og mange vil fortsette å bruke sykkel.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja, det er jo nettopp det som er faglært. ?

 

ism_InnleggNO skrev (53 minutter siden):

Akkurat som rørleggere, tømrere og elektrikere. Vet du i det hele tatt hva en fagarbeider er?

 

Kunne vært smart å gå den retningen da, er jo bedre lønn den veien. Men du trenger faktisk ikke gå videregående for å bli bussjåfør. Det er bare den raske veien. 

Endret av Rudde
Lenke til kommentar
Sitat

Garnes trekker fram at bussjåførene ender på en lønnsøkning på 16.000 kroner, som er lavere en de 40.000 som ville tettet gapet til industriarbeiderlønnen.

https://www.itromso.no/ntb/iriks/2020/10/01/Bussforbundsleder-–-En-stor-seier-22756325.ece

 
Detaljene i oppgjøret:
Sitat

Årslønna til sjåførene vil øke med nærmere 20.000 kroner, sier Fellesforbundet-leder Jørn Eggum.

https://frifagbevegelse.no/magasinet-for-fagorganiserte/bussjaforene-far-ny-lonn-streiken-er-over-6.158.733309.e593ef325d

 

 

Lenke til kommentar

Om det er så attraktivt å kjøre buss, som mange her skal ha det til, hvorfor sliter da bussbransjen voldsomt med å rekruttere sjåfører? Det er jo også et faktum at mange av sjåførene er innvandrere som kun må ta til takke med dette og folk som får sponset førerkort fra NAV? Hvorfor vil så få nordmenn kjøre buss dersom det er så jævlig attraktivt?

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...