Gå til innhold

Støttet dere buss-streiken, og hva synes dere om resultatet?


Anbefalte innlegg

9 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Riiight… Maser du fremdeles om påbygningsåret på VG? Det er helt likt som for alle yrkesfag.

For de som er ferdig med videregående er det irrelevant. De kan få utdanningssstøtte fra lånekassen.

Nå snakker du tull igjen.

Alternativet til yrkesfag er yrkessjåførutdanning for tunge kjøretøy ved en trafikkskole. Det er ikke gratis og er derfor et hinder for rekruttering.

For å løse dette gir NAV gratis opplæring for utvalgte individer. Jeg mener vi bør gjøre det om til et studium som er tilgjengelig for alle.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Camlon said:

Nå snakker du tull igjen.

Alternativet til yrkesfag er yrkessjåførutdanning for tunge kjøretøy ved en trafikkskole. Det er ikke gratis og er derfor et hinder for rekruttering.

🙄

https://www.transport.no/artikler/2019/god-rekruttering-og-stort-mangfold/

Quote

Utdanningsstøtte via Lånekassen har bidratt svært positivt til rekrutteringen av yrkessjåfører. 628 voksne personer benyttet anledningen til å bli bussjåfør det første året ordningen var tilgjengelig. Nå kan også lastebilsjåfører få økonomisk støtte via Lånekassen, og siden august i år er ytterligere 281 personer innvilget støtte.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Leste du hva de skrev
"Utdanningsstøtte via Lånekassen har bidratt svært positivt til rekrutteringen av yrkessjåfører."

Det er nøyaktig hva jeg har argumentert hele veien. Rekrutteringsproblemene kommer av at det koster mye penger å ta opplæring uten garanti for jobb. Det ville vært enda bedre for rekrutteringen om dette var en studie man kunne søke på, fordi det er mange som ikke kjenner til denne støtten og hvordan den fungerer.

Så hvis du er enig med kilden du ga meg, så er du enig med meg.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 timer siden):

Da får du ikke studiekompetanse.

Du trenger ikke studiekompetanse for å få jobb som bussjåfør. Om du ønsker fagbrev i yrkestransportsjåførfaget, eller hva det nå heter, kan du enten da samferdselsveien via VGS og så påbygg eller ta fagbrev som privatist når du har 5 års erfaring bak rattet på 23/5-regelen (og ta evt. fag du mangler fra VGS privat, som privatist eller via evt tilgjengelige offentlige tilbud).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Sexylubb1 said:

Du trenger ikke studiekompetanse for å få jobb som bussjåfør. Om du ønsker fagbrev i yrkestransportsjåførfaget, eller hva det nå heter, kan du enten da samferdselsveien via VGS og så påbygg eller ta fagbrev som privatist når du har 5 års erfaring bak rattet på 23/5-regelen (og ta evt. fag du mangler fra VGS privat, som privatist eller via evt tilgjengelige offentlige tilbud).

Her snakker vi om rekruttering. Å ta en utdannelse som bare gir deg rett til til å bli bussjåfør er naturligvis mindre attraktivt enn å ta en utdannelse som gir deg rett til hundrevis av yrker.

10-klassinger har ofte ikke bestemt seg hva de vil gjøre med livet, og vil derfor velge alernativet som gir dem flest mulige alternativer.

 

1 hour ago, Simen1 said:

Får ikke mange nye busssjåfører sponset D-lappen via NAV da?

Og angående garanti for jobb så er det vel få yrker der man er mer garantert jobb enn NAV-sponsede klasse D-sertifikater?

Det virker som de som står bak det sitatet ikke helt skjønner hva de selv skriver.

Jeg snakket ikke om de som får NAV-sposet klasse D-serfikater, men om de som ikke får det.

Hvis man er arbeidsledig som har gått tom for dagpenger, hva er mest attraktivt
1. Ta utdanning fra universitetet gratis
2. Betale 100,000 for opplæring til buss, uten noen form for garanti for jobb.

Det er kostnaden som skaper rekrutteringsproblemen og som gjør det nødvendig for NAV å subsidiere opplæring. Istedenfor å ha NAV subsidiere opplæringen, så mener jeg det bør bli et gratis studium som andre studier på universitetene. Da kan de begrense antall plasser til det sektoren trenger og det vil ikke lenger være nødvendig for NAV å subsidiere opplæring.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Her snakker vi om rekruttering. Å ta en utdannelse som bare gir deg rett til til å bli bussjåfør er naturligvis mindre attraktivt enn å ta en utdannelse som gir deg rett til hundrevis av yrker.

Du får i tillegg CE på retningen jeg nevnte. Da har du tilgang på et variert arbeidsmarked med forskjellig type transportjobber. Å ta påbygg for å få studiekompetanse er forøvrig helt vanlig i Norge om man velger yrkesfaglig utdanning. Man vil og ha mange fag og ett eller to år på VGS felles med andre linjer innen samferdsel/logistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (12 minutter siden):

1. Ta utdanning fra universitetet gratis

Hvor har du den forestillingen fra? En universitetsutdannelse tar lang tid og krever at studenten selv betaler alt av utgifter til tak over hodet, mat, klær, transport, bøker osv i hele perioden. Mange må kombinere det å sette seg i gjeld med kvelds- og helge-jobber for å klare å finansiere det. Universitetsutdannelse er ikke gratis selv om semesteravgiften i Norge er lav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Simen1 said:

Hvor har du den forestillingen fra? En universitetsutdannelse tar lang tid og krever at studenten selv betaler alt av utgifter til tak over hodet, mat, klær, transport, bøker osv i hele perioden. Mange må kombinere det å sette seg i gjeld med kvelds- og helge-jobber for å klare å finansiere det. Universitetsutdannelse er ikke gratis selv om semesteravgiften i Norge er lav.

De må ihvertfall ikke betale for levekostnader, og i tillegg betale for en studieavgift.

Vi ser dette problemet veldig godt for medisin i USA. Siden studentene må betale for millioner av kroner i studieavgift, så må man kompansere med skyhøye lønninger for å kunne rekruttere nok leger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Bussjåførene får 20.000 kroner mer i året: – Hadde håpet på mer

Syns sjåførene klager urimlig de får ca 1 månedslønn ekstra? Så er mange som har måtte godtatt nedbemaninger og redusert arbeidstid. Selv ser jeg på det som de får bonus fordi streiker. Så nei syns ikke synd på de utlanske sjåførene, har de ikke råd å bo i norge for de flytte.

Det ble lovet gull og grønne skoger så jeg kan forstå frustrasjonen.

Men tilslutt så seiret fornuften og de fikk bare en symbolisk lønnsøkning som vil forsvinne om noen år når kommunene må kutte i budsjettene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (44 minutter siden):

Men tilslutt så seiret fornuften og de fikk bare en symbolisk lønnsøkning som vil forsvinne om noen år når kommunene må kutte i budsjettene.

Hvis flere av arbeidstakerne velger heller å gå til jobb eller ha hjemmekontor må jo busssjåførene vinke til bonus vertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...