Gå til innhold

Støttet dere buss-streiken, og hva synes dere om resultatet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

når motparten ikkje gidd møte ved bordet for å sei nei ein gang.

Ser at du påstår det, men det har vel vært rimelig klart at arbeidsgiverne ikke vil etterkomme noe i nærheten av de forslagene sjåførorganisasjonene kom med. Lønn er så vidt jeg vet en stor del av økonomien i disse selskapene og anbudene inngås jo gjerne for ganske mange år av gangen. Da kan man ikke bare be om latterlig høye hopp sånn uten videre. Som om ikke selskapene slet nok med likviditeten allerede. Det er jo ikke særlig konstruktivt eller smart av sjåførene å be arbeidsgiver om et lønnsnivå som i praksis fører til konkurs.

Lenke til kommentar

De trenger ikke høyere lønninger, men bedre arbeidstid
Var snakk om at noen hadde flere timers fri midt på dagen, ikke betalt, men en rekker ikke å gjøre noe

De har ugunstige arbeidstider og dårlige pauserom
De burde få betalt fra de klokker inn og til de klokker ut

De burde få bestemme selv når de vil kjøre, basert på ansiennitet, så noen nye får ikke velge
Kunne godt å ha kjørt buss, men kun om jeg fikk faste tider gjennom hele året

Lenke til kommentar

Vel, rushen, altså etterspørselen etter sjåførtjenesten deres varer faktisk ca 07-09 og 15-17-ish. Hva foreslår du da? Kjøre tomme busser rundt midt på dagen bare for å "sysselsette"? Eller betale de for å sitte i beredskap på pauserommet i 4 timer? Eller la de gjøre hva de vil i 4 timer med lønn, uten å ha oppmøteplikt eller oppgaver disse timene?

Eller for å spørre på en annen måte: Hva får skattebetalerne og bussbillettbetalerne ut av en sånn avtale? Kan ikke snillistene være like snille med meg og gi meg 12 timers lønn for 8 timer på jobb? Eller er ikke ingeniør et like sympatisk og jovialt yrke, så jeg ikke fortjener det?

Vær nå litt realistiske her! De får betalt for å utføre en jobb og det er da ikke arbeidsgivers eller bussbrukernes problem at de ikke klarer å gjøre noe i løpet av 4 timer.. De har tross alt valgt disse jobbene helt frivillig - med dagens lønnsnivå. Det er bare urimelig å bruke vanlige bussavhengige folk som gissel for å utpresse arbeidsgiveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (19 minutter siden):

De burde få bestemme selv når de vil kjøre

Hehe... seriøst? De er ikke der for kundene altså, kun for "sysselsetting" for sysselsettingens del?

Eller mente du valg av rute og skift i følge ansiennitet? I så fall er det en fantastisk oppskrift på null rekruttering. Det høres ikke særlig gjennomtenkt ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker som de fleste yrker der det ikke krever høgskoleutdanning sakter akterut i forhold til den generelle prisveksten, bra at noen tar opp kampen mot den ikke verdige sosiale dumpingen.

Spesielt for den eldre skaren så må det være psykisk hard å oppleve hvordan lønningene deres bare har blitt mindre og mindre verdt.

Syntes også det er rart med tanke på hvor mye penger som blir sprøytet inn i kollektivtrafikken, er rett å slett for mange godt betalte papirflyttere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mangel av svar på konkrete tall tidligere i tråden får jeg bare gjette:

Kanskje 1/3 av omsetningen i busselskapene er skattebetalernes subsidier og 2/3 er billettpriser.

Så gjetter jeg på at halvparten av utgiftene går til sjåførlønninger.

Så gjetter jeg på at sjåførene ikke blir fornøyde med noe mindre enn 20% lønnsøkning.

Da regner jeg kjapt at dette alene vil utgjøre 10% økte totalutgifter som igjen skal dekkes av 2/3 av inntektene, altså 15% økte billettpriser på lønnsøkninga alene. I tillegg vil de ha betalt for å sitte på venterommet i 4 timer mellom rushtids-skiftene. Hvis det angår 40% av skiftene så koster der like mye som den generelle lønnsøkninga. Så vil de ha bedre pauserom i disse pausene. Kanskje med blader, tv, playstation, lenestoler osv? Det koster sikkert også en del ekstra. La oss si tilsvarende 5% økt billettpris.

Da summerer jeg opp mine høyst spekulative gjettinger til 35% økte billettpriser. Håper noen kan bidra med reelle tall så vi eventuelt får finjustert det tallet, eller i det minste kvalitetssikret det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

I mangel av svar på konkrete tall tidligere i tråden får jeg bare gjette:

Kanskje 1/3 av omsetningen i busselskapene er skattebetalernes subsidier og 2/3 er billettpriser.

Så gjetter jeg på at halvparten av utgiftene går til sjåførlønninger.

Så gjetter jeg på at sjåførene ikke blir fornøyde med noe mindre enn 20% lønnsøkning.

Da regner jeg kjapt at dette alene vil utgjøre 10% økte totalutgifter som igjen skal dekkes av 2/3 av inntektene, altså 15% økte billettpriser på lønnsøkninga alene. I tillegg vil de ha betalt for å sitte på venterommet i 4 timer mellom rushtids-skiftene. Hvis det angår 40% av skiftene så koster der like mye som den generelle lønnsøkninga. Så vil de ha bedre pauserom i disse pausene. Kanskje med blader, tv, playstation, lenestoler osv? Det koster sikkert også en del ekstra. La oss si tilsvarende 5% økt billettpris.

Da summerer jeg opp mine høyst spekulative gjettinger til 35% økte billettpriser. Håper noen kan bidra med reelle tall så vi eventuelt får finjustert det tallet, eller i det minste kvalitetssikret det.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0nkdaJ/kollektivtransporten-i-storbyene-stoettes-med-milliarder 

Kjapt google søk så får du svaret:

  • 43 prosent for Ruter (Oslo og Akershus)
  • 54 prosent for Skyss (Bergen/Hordaland)
  • 57 prosent for AtB (Trondheim/Trøndelag)
  • 60 prosent for Kolumbus (Stavanger/Rogaland)

Er offtentlige tilskudd.
 

20% lønnsøkning i et oppgjør er ikke realistisk for noen. Det kommer ikke til å skje.
Det de faktisk kjemper for er bedre arbeidstider. De ønsker ikke den pausen midt på dagen i det hele tatt. Heller ha en hel arbeidsdag som normale arbeidstakere.

At passasjerer blir lidende er bare et godt eksempel på hvor viktig denne næringen er for folk, og hvis man da ikke kan prioritere at også bussjåførene skal ha et levelig liv så viser det bare at noe er alvorlig galt.

  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Softis12 skrev (2 minutter siden):

Det de faktisk kjemper for er bedre arbeidstider. De ønsker ikke den pausen midt på dagen i det hele tatt. Heller ha en hel arbeidsdag som normale arbeidstakere.

Noe som betyr flere sjåfører på jobb midt på dagen enn det som er behovet. Da blir dilemmaet: skal de kjøre rundt med tomme busser og forurense og forbruke diesel eller skal alle andre arbeidsplasser innrette seg etter et busstilbud som innskrenkes i tid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Noe som betyr flere sjåfører på jobb midt på dagen enn det som er behovet. Da blir dilemmaet: skal de kjøre rundt med tomme busser og forurense og forbruke diesel eller skal alle andre arbeidsplasser innrette seg etter et busstilbud som innskrenkes i tid?

Stort fokus på elbusser i tidene som kommer så akkurat dieselproblematikken vil nok forsvinne etterhvert.

Busser går etter tidetabeller fordi noen kanskje har behov for en buss midt på dagen. Ikke fordi det er et ekstremt behov akkurat da, men fordi det er et transporttilbud folk kan benytte seg av og kan stole på at går.  

Skulle alt samferdsel her i landet vært basert på en modell der det kun går når det er ekstremt behov for det så hadde det jaggu ikke vært mye igjen. 

Sånt er det bare.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Softis12 skrev (6 minutter siden):

At passasjerer blir lidende er bare et godt eksempel på hvor viktig denne næringen er for folk, og hvis man da ikke kan prioritere at også bussjåførene skal ha et levelig liv så viser det bare at noe er alvorlig galt.

De har faktisk valgt sjåførjobbene sine helt frivillig - med dagens lønnsnivå. Hadde det vært for dårlig så kunne de bare byttet jobb.

Hvis en startlønn på 350 000 kr for de dårligst betalte sjåførene ikke er et levelig liv, så burde de finne seg noe annet å gjøre.

Det er også mange andre yrkesrgrupper som også kan bruke sine kunder som gissel i utpressing av arbeidsgiveren sin. Det har vi sett før. Flygeledere, renholdere, heismontører etc. Det betyr ikke at de faktisk har så sentrale samfunnsposisjoner og er så uerstattelige at de bare kan utpresse og få det som de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

De har faktisk valgt sjåførjobbene sine helt frivillig - med dagens lønnsnivå. Hadde det vært for dårlig så kunne de bare byttet jobb.

Hvis en startlønn på 350 000 kr for de dårligst betalte sjåførene ikke er et levelig liv, så burde de finne seg noe annet å gjøre.

Det er også mange andre yrkesrgrupper som også kan bruke sine kunder som gissel i utpressing av arbeidsgiveren sin. Det har vi sett før. Flygeledere, renholdere, heismontører etc. Det betyr ikke at de faktisk har så sentrale samfunnsposisjoner og er så uerstattelige at de bare kan utpresse og få det som de vil.

Det ser vi jo nå, for det er jo absolutt ingen som klager når bussene ikke går, flyene etc. Dette er samfunnsfunksjoner som mange folk faktisk tar og stoler på for at de skal kunne komme frem.

Når gjennomsnittslønna er 550 000 i Norge så begynner vi å snakke en liten forskjell hvor de seiler akterut.

Endret av Softis12
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Softis12 skrev (2 minutter siden):

Busser går etter tidetabeller fordi noen kanskje har behov for en buss midt på dagen. Ikke fordi det er et ekstremt behov akkurat da, men fordi det er et transporttilbud folk kan benytte seg av og kan stole på at går.  

Skulle alt samferdsel her i landet vært basert på en modell der det kun går når det er ekstremt behov for det så hadde det jaggu ikke vært mye igjen. 

Sånt er det bare.

Selvsagt følger de fleste rutetider (unntaket er vel Sauda), men det betyr jo ikke at det går like mange busser f.eks kl 12-13 som kl 16-17. Det er jo både miljøfiendtlig og økonomisk skadelig å kjøre rundt like hyppig store deler av døgnet. Rutene bør selvsagt følge etterspørselen til en viss grad og beregne kapasiteten sånn at det ikke er sprengt. Men med unntak av Sauda så er det jo rutetider som gjelder og ikke noe forespørsel-basert trafikk a la Taxi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Softis12 skrev (8 minutter siden):

Når gjennomsnittslønna er 550 000 i Norge så begynner vi å snakke en liten forskjell hvor de seiler akterut.

Tja, ideelt sett burde vel alle tjent mer enn gjennomsnittet?

</med en viss fare for sarkasme.. :p >

Hvorfor skjønner ikke folk at lønnsforskjeller er en nødvendighet for et godt fungerende samfunn? Får man folk til å ta en jobb for 350 000 så kjør på og fortsett med det. Da gjør man jo tydeligvis noe riktig.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Selvsagt følger de fleste rutetider (unntaket er vel Sauda), men det betyr jo ikke at det går like mange busser f.eks kl 12-13 som kl 16-17. Det er jo både miljøfiendtlig og økonomisk skadelig å kjøre rundt like hyppig store deler av døgnet. Rutene bør selvsagt følge etterspørselen til en viss grad og beregne kapasiteten sånn at det ikke er sprengt. Men med unntak av Sauda så er det jo rutetider som gjelder og ikke noe forespørsel-basert trafikk a la Taxi.

Selvfølgelig, men hvorfor skal akkurat dette gjøre at sjåfører må ta en 4 timers avbrekk bare fordi det er mer økonomisk for selskapene? Vi er mennesker ikke maskiner. 4 timers pause vil fort føles meningsløst.

Man går 06-10. Pause 10-14 før man går 14-18. I den "pausen" så får man ikke sett familien mest sannsynlig, ikke gjort noe spesielt fordi man ikke har tiden til å fullføre. Kanskje går 1 time vekk i pendling fram og tilbake fra arbeidsplassen. Man har arbeidsdag i 12 timer føles det som men får betalt for 8.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Softis12 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig, men hvorfor skal akkurat dette gjøre at sjåfører må ta en 4 timers avbrekk bare fordi det er mer økonomisk for selskapene? Vi er mennesker ikke maskiner. 4 timers pause vil fort føles meningsløst.

Man går 06-10. Pause 10-14 før man går 14-18. I den "pausen" så får man ikke sett familien mest sannsynlig, ikke gjort noe spesielt fordi man ikke har tiden til å fullføre. Kanskje går 1 time vekk i pendling fram og tilbake fra arbeidsplassen. Man har arbeidsdag i 12 timer føles det som men får betalt for 8.

Si det, men folk tar jo tydeligvis slike jobber helt frivillig. De kan jo ikke hevde at de ikke har lest arbeidskontrakten akkurat.. Det er helt frivillig å takke nei til et jobbtilbud om man ikke synes kombinasjonen av lønn og arbeidstider er akseptable.

Bussjåfør er og blir et lavtlønnsyrke enten man vil det eller ei. Det krever lite utdanning og kunnskap, er lett å omskolere til og er tydeligvis god tilgang på folk med nok kompetanse som er villig til å jobbe både med det lønnsnivået og med de arbeidstidene. Slutter en, så starter bare en annen med akkurat samme vilkår. Derfor vil det forbli et lavtlønnsyrke. Lønner ett selskap sjåførene sine vesentlig høyere enn et annet selskap så taper de anbudene og sjåførene må uansett finne seg ny jobb, f.eks i selskapet som vant anbudet, basert på lavere lønninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Simen1 har et godt poeng i at det arbeidsgiverne som sitter med makta da det er for få jobber tilgjengelige, det er rett å slett ikke enkelt å finne en annen jobb som betaler mer. På andre siden så er det å finne ny arbeidskraft for bussnæringen det enkleste tingen i verden.
Andre næring som ikke krever utdanning overhode som handel og servicenæring(butikkmedarbeider, renholdere, lagerarbeidere osv) så står det enda dårligere til. Nærmest tragiske tilstander.

Jappetiden er over for lengst for å si det mildt

Billig arbeidskraft er primærgrunnen til at mange har jobbet dag inn og dag ut for å tillate masseinnvandring fra nær og fjern, dette slår spesielt dårlig ut i yrker der det kreves lite norsk kunnskaper og høgere utdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Vel, rushen, altså etterspørselen etter sjåførtjenesten deres varer faktisk ca 07-09 og 15-17-ish. Hva foreslår du da? Kjøre tomme busser rundt midt på dagen bare for å "sysselsette"? Eller betale de for å sitte i beredskap på pauserommet i 4 timer? Eller la de gjøre hva de vil i 4 timer med lønn, uten å ha oppmøteplikt eller oppgaver disse timene?

Første buss kjører 5, og de som starter før 5 burde få kortere arbeidsdag
De må ikke ha 8 timers dag hver dag, og de kan ha 13 timers dager, så den "tapte" tiden kan taes igjen en annen dag

Når jeg kjører lastebil så har jeg frivillig 12 timers dager, så jeg slipper å kjøre 2 turer på opp til 8 timer hver

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Dragonlove said:

Så du klarer deg med 350 000,- i året du da?

Selvfølgelig klarer jeg meg på 350 000 i året. Jeg hadde klart å bo i Oslo med 150 000 i året også. Det handler om å kutte ned på unødvendige utgifter.

Og gjennomsnittlønnen til bussjåfører er 450 000 i året og de jobber 34 timer i uken. Det er en rimelig god lønn for en jobb som ikke krever høyere utdannelse og har ingen krav om å gi god service.

Min erfaring er at servicenivået for bussjåførene er veldig lavt. De stenger dørene rett foran passasjerer som vil inn, skriker sinte kommentarer til de som gjør feil. Det verste jeg så var når noen hjalp en handicappet gå av bussen og sjåføren stengte dørene og kjørte vekk fra personen som hjalp. Noen prøvde å si ifra, men han stoppet ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...