Gå til innhold

Norske eksperter om Teslas «Battery day»: – Lykkes de, vil de absolutt være verdensledende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (På 23.9.2020 den 22.44):

Ja, hva lurer du på? :)

«Lykkes Tesla med batteriene, vil de være verdensledende»

 

Dei lurer på dette

Magasinerer

i nyhetsmagasin

 

4 år forran sin tid (forhåndssalg og utsettelser)

 

Det eg lurer på er følgende : Vart noe formidlet, og i så tilfelle hva ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Nei nei, i følge forumbrukerne her, så er Tesla langt bak, gjør alt feil og har i hvert fall ikke noe forsprang, og har avsluttet samarbeidet med Panasonic som visstnok ekslusivt jobber med Toyota med fremtiden om å ta over verden med sine batterier... osv osv. 

Delvis einig.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som dagt mercedes har alle rede solid state batterier for salg. Det betyr at de har utviklet batteri og klart å lage fabrikasjonsutstyr for slike batterier.

Tesla går tydligvis i sine gamle spor.

De tror at de skal klare å lage litt bedre og billigere batterier om 3 år. Mercedes selger ssb med levering i år. De har vistnok solgt flere busser med dette. 
 

Når mercedes har fått til dette vil andre følge etter rimelig raskt. Fordelene er enorme for dem som klarer å produsere slike batterier. De som ikke klarer det vil stå tilbake med produksjonsutstyr som er fullstendig avlegs. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

@Trestein Så det er SS-batterier i de nye elbilene til Mercedes også da?

Det kommer garantert. Virker batteriet på en buss funker det på en personbil også.

Pakkene er vel moduler på 35kwh el. Men det er nok busser og lastebiler som har størst behov for denne typen batterier pga hardere bruk og mindre tap av nyttelast. En brann i batteriet er vel også greit å kunne unngå på en buss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Hvilken bil kommer dette på da? For Mercedes har jo en som kommer nå snart. Er det Solid State-batterier i denne? 

Det vet jeg ingenting om. Batteriene er fullstendig ombyttbare med vanlige litium batterier. På bussene kan man velge hva man trenger. 
 

Problemet med europa er at mercedes direktøren ikke har lov å tvitre om børs sensitive ting. Derfor kom dette litt overaskende på folk flest

http://www.bestmag.co.uk/indnews/mercedes-benz-rolls-out-solid-state-lithium-ion-powered-electric-bus

Lenke til kommentar

Ingen som leste artikkelen? Ekspertene sier at Tesla vil lede hvis de får til alt, men de sier også at en haug av stegene er noe stort sett alle uansett jobber med fra før av. Altså er det et kappløp mellom Tesla som aldri har skalert opp slikt før, mot en haug firma som har gjort det. Ergo finner jeg retningen håpløs å gå i der de kunne utnyttet seg av ekspertise og fått storskalafordeler den veien i mye større skala fra det de eventuelt selv kan få til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et av imperativene bak Teslas (aksjen) skyhøye prising er 30-50 % vekst YOY frem til minst 2025, og ingen hemmelighet at den store flaskehalsen i så måte er ramp up av batterier.

Det jeg spør meg er om Tesla er avhengig av å lykkes med "Road Runner" allerede i 2022 for å unngå brems i ramp up, eller om de eks kan klare seg et par år til ?

Dette er et nøkkelspørsmål for Tesla på lengre sikt , og for aksjen på kort om mellomlang sikt.

 

Lenke til kommentar

Ingen har skalert dette opp på en slik måte før.

Jeg tror du bør se Battery day I sin helhet.

Man sikter seg inn på 3 terrawatt årlig produksjon det tilsvarer 3000 gigawatt ,sammenlikn det med eksisterende volum (hos alle ) så skjønner du at dette har ingen vært i nærheten før og det er ingen i dag med ressurser til en slik satsning.

Lenke til kommentar

 

13 hours ago, Trestein said:

Som dagt mercedes har alle rede solid state batterier for salg. Det betyr at de har utviklet batteri og klart å lage fabrikasjonsutstyr for slike batterier.

Disse solid state batterier er av type LMP (lithium metal polymer) produsert av BlueSolutions (https://www.blue-solutions.com/en/blue-solutions/technology/batteries-lmp/). Ifølge eieren Bolloré Group har de allerede 400 busser med disse batterier kjørende (https://www.bollore.com/en/activites-et-participations-2/stockage-delectricite-et-systemes/blue-solutions-films-plastiques/), så Daimler er ikke først ut. Batteriet er også brukt i en liten elbil, i kombinasjon med supercapacitor, siden 2011! (https://en.wikipedia.org/wiki/Bollor%C3%A9_Bluecar).

Jeg er usikker om dette er batteriteknologien vi alle venter på. Energitettheten av LMP er lavere enn state-of-the-art lition-ion batteries (https://iopscience.iop.org/article/10.1149/1945-7111/ab7221). Selv Daimler sier moderne nickel-manganese-cobalt batterier er kraftiger enn solid state: "Mercedes-Benz wants transport operators to have the choice: the eCitaro G and eCitaro will both be available with the option of solid-state batteries or new, more powerful NMC batteries." (https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko.xhtml?rs=0&ls=L3NlYXJjaHJlc3VsdC9zZWFyY2hyZXN1bHQueGh0bWw_c2VhcmNoU3RyaW5nPXNvbGlkK3N0YXRlJnNlYXJjaElkPTAmc2VhcmNoVHlwZT1kZXRhaWxlZCZib3JkZXJzPXRydWUmcmVzdWx0SW5mb1R5cGVJZD00MDYyNiZ2aWV3VHlwZT1saXN0JnNvcnREZWZpbml0aW9uPVBVQkxJU0hFRF9BVC0yJnRodW1iU2NhbGVJbmRleD0wJnJvd0NvdW50c0luZGV4PTU!&oid=47518230)

Endret av n.v.t.
Missing quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, n.v.t. said:

Selv Daimler sier moderne nickel-manganese-cobalt batterier er kraftiger enn solid state: "Mercedes-Benz wants transport operators to have the choice: the eCitaro G and eCitaro will both be available with the option of solid-state batteries or new, more powerful NMC batteries."

Nå er vel ikke 0-100 tider så viktig for en buss så hvis det solid state muligens har lengre levetid er det antagligvis mer interessant for potensielle kunder.

Lenke til kommentar

@Jotne71 Spørsmålet er bare hva som skjer om Solid State batteriene kommer. 

Flytendestoff litium batteri er gammel teknologi sammenlignet med faststoff batteri, med ulemper som blant annet at de er mer forurensende, de er tyngre, de er brann/eksplosjon farlige, de har også mindre slitasje som gir lengre levetid og mindre vedlikehold.

Når en sammenligner disse to teknologiene, er det nesten som å sammenligne "fossil-bil" forbrenningsmotor med el-bil.. Hvor de prøver å optimalisere og skvise ut det de kan for å holde liv i gammel teknologi. Som noen her liker å si "beating the dead horse".

3TW kommer ikke før 2030, 10år er LENGE!

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
2 hours ago, Limbeck said:

Jeg elsker det som skjer nå. Teknologien går så fort frem.

Jeg antar det er batterier du tenker på ? Det kan virke som det går fort i media, men det gjør ikke det i virkeligheten...

Quote

The first commercial Li-ion battery was built and sold by Sonyin the early 1990s. Since its market introduction, the Li-ion battery has increased its energy density by a factor of three while the cost has dropped by a factor of 15. Relying on this battery concept, a plenitude of efforts is underway worldwide to further increase battery performance by developing better storage materials, better electrolytes and more efficient new cell concepts.

comp.thumb.jpeg.a5a932d2481479332203089fbbb0fce6.jpeg

https://battery2030.eu/digitalAssets/817/c_817144-l_1-k_battery-2030_roadmap-v2.1.pdf

Endret av 6RCURCGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den andre skisse-rapporten er ganske fersk, fra november 2019, men virker allerede klar for en gjennomgående oppdatering. En annen ting er at slike studier gjort av professorer på et universitet nødvendigvis ligger og observerer i kjølvannet av publikasjoner fra industrien i stedet for å vite hva som foregår helt i front av utviklinga. Hvilke patenter som ikke er søkt om ennå, hvilket produksjonsutstyr som er i prototyp-fasen nå og hvilket utstyr som settes i masseprodksjon når.

Utviklinga går rasende fort - og bra er det :thumbup:

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...