
Jotne71
Medlemmer-
Content Count
18 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
18 :)-
Regn med at årets priser blir den nye normalen. Europa går uforberedt inn i et grønt skifte , og kablene sørger for utjamning av priser i Sør-Norge jmf nord Europa. Samt at kraftleverandøren har fått lov til å holde på som dem vil , "de frie markedskrefter" uten politisk styring. Kabling av norsk strøm mm vanskeliggjør grønt skifte i Norge som er.kraftkevende , som kommer i tillegg til økonomiske byrder for de fleste av oss. Hvem har skylden ? Høyre , AP , SP ,FrP , mange har fremsnakket kabling og avtaler , INGEN har forsøkt å stoppe det (i tide ).
-
"Nedtynget av batteriene forbruker elektriske biler store mengder energi". Er dette riktig ?! Ift ICE er vel EV betydelig mer energiøkonomisk. 1 liter bensin inneholder omkring 10 kwt , en to tonns Tesla bruker omkring 2 kwt mila.. Maks halve vekta er vel batteri , der omkring,så da bruker du vel maks 1 kwt pr mil for å flytte et tonn batteri. Mao maks 1 dl bensin. En fossil bil på 400 hester skulle mao brukt 2 kwt / 10 = 0,2 l or mil for å kunne bruke tilsvarende lite.
-
Derfor vurderte Norge å forby Tesla på visse områder
Jotne71 replied to thelebrity68's topic in Diskuter artikler (Digi.no)
Overvåkning og brudd på personvern er ok fra stat til individ , og kommersielt siden google , Facebook og alle disse tjener seg styrtrike på å selge pers info til selskaper ww, for ikke snakke om Kina som overvåker folket på en måte som får Orwells 1984 til å blekne. Men når det skjer / mulig kan skje motsatt vei, fra individ til stat , så er det plutselig ikke greit. Hykleri av verste sort. -
Snakk om å konstruere en sak. Her sammenliknes klager på hjuloppheng i Kina med ei skive i hjullager i USA , to vidt forskjellige ting , bare siden førstnevnte er betydelig mer alvorlig , og sistnevnte kun er under etterforskning. De to har ingenting med hverandre å gjøre. Tesla har selv oppgitt prosentandelen av bilene som har fått dette problemet i Kina med tilsvarende i USA, forskjellen er stor , og det kan derfor tyde på ulikheter i kjørekultur eller veikvalitet heller enn kvalitetsfeil på produkt. Tesla valgt å godta kravet fra kinesiske myndigheter selv om de var uenig konklusjonen på årsak , fordi slike saker ville ført til en lang rettsprosess , samt , og sistnevnte her er min personlige mening, at det å "skylle på kinesiske sjåfører" ville potensielt skadet deres forhold til kunder og potensielt etterspørsel i Kina.
-
Osborne effekten ble hensyntatt ila presentasjonen på battery day , ved at de flere ganger presiserte at dette var langt frem i tid. Mange har gjort bitre erfaringer med lang ventetid på model 3 , undertegnede inkludert, samt at man helst bør få med seg avgifts og momsfri tilgang , og den varer ikke evig. Så jeg tror ikke noe på det. Riktignok er det rykter i investormiljø der det heter seg at Elon were "sandbagging the timeline" under presentasjonen , bevisst selvfølgelig og med nettopp osborne I bakhodet. Dette blir underbygget eks av at Model Y kom 6 mnd tidligere enn opprinnelig annonsert , og at Elon derfor viser at han "har lært " , samt at han ved sin annonserte og altfor optimistiske tidslinje på model 3 , kanibaliserte salg av model s en periode. Men; Elon dette utgjør likevel unntakene. Eksemplene er mange på at Elon nok er samme gamle , kunne nevnt flust her, FSD for være nok. Skulle ikke selvkjørende biler vært her for minst 2 år siden allerede ??
-
Ingen har skalert dette opp på en slik måte før. Jeg tror du bør se Battery day I sin helhet. Man sikter seg inn på 3 terrawatt årlig produksjon det tilsvarer 3000 gigawatt ,sammenlikn det med eksisterende volum (hos alle ) så skjønner du at dette har ingen vært i nærheten før og det er ingen i dag med ressurser til en slik satsning.
-
Et av imperativene bak Teslas (aksjen) skyhøye prising er 30-50 % vekst YOY frem til minst 2025, og ingen hemmelighet at den store flaskehalsen i så måte er ramp up av batterier. Det jeg spør meg er om Tesla er avhengig av å lykkes med "Road Runner" allerede i 2022 for å unngå brems i ramp up, eller om de eks kan klare seg et par år til ? Dette er et nøkkelspørsmål for Tesla på lengre sikt , og for aksjen på kort om mellomlang sikt.