Jump to content

Jotne71

Medlemmer
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 :)
  1. Regn med at årets priser blir den nye normalen. Europa går uforberedt inn i et grønt skifte , og kablene sørger for utjamning av priser i Sør-Norge jmf nord Europa. Samt at kraftleverandøren har fått lov til å holde på som dem vil , "de frie markedskrefter" uten politisk styring. Kabling av norsk strøm mm vanskeliggjør grønt skifte i Norge som er.kraftkevende , som kommer i tillegg til økonomiske byrder for de fleste av oss. Hvem har skylden ? Høyre , AP , SP ,FrP , mange har fremsnakket kabling og avtaler , INGEN har forsøkt å stoppe det (i tide ).
  2. "Nedtynget av batteriene forbruker elektriske biler store mengder energi". Er dette riktig ?! Ift ICE er vel EV betydelig mer energiøkonomisk. 1 liter bensin inneholder omkring 10 kwt , en to tonns Tesla bruker omkring 2 kwt mila.. Maks halve vekta er vel batteri , der omkring,så da bruker du vel maks 1 kwt pr mil for å flytte et tonn batteri. Mao maks 1 dl bensin. En fossil bil på 400 hester skulle mao brukt 2 kwt / 10 = 0,2 l or mil for å kunne bruke tilsvarende lite.
  3. Overvåkning og brudd på personvern er ok fra stat til individ , og kommersielt siden google , Facebook og alle disse tjener seg styrtrike på å selge pers info til selskaper ww, for ikke snakke om Kina som overvåker folket på en måte som får Orwells 1984 til å blekne. Men når det skjer / mulig kan skje motsatt vei, fra individ til stat , så er det plutselig ikke greit. Hykleri av verste sort.
  4. Veldig bra utvikling. Elbil er suverent bedre teknologi enn ICE og forskjellen bare øker. Markedet og de store bilfabrikantene har forlengst oppfattet dette. Om ikke ICE snart blir subsidiert , er de klare for historiebøkene.
  5. Snakk om å konstruere en sak. Her sammenliknes klager på hjuloppheng i Kina med ei skive i hjullager i USA , to vidt forskjellige ting , bare siden førstnevnte er betydelig mer alvorlig , og sistnevnte kun er under etterforskning. De to har ingenting med hverandre å gjøre. Tesla har selv oppgitt prosentandelen av bilene som har fått dette problemet i Kina med tilsvarende i USA, forskjellen er stor , og det kan derfor tyde på ulikheter i kjørekultur eller veikvalitet heller enn kvalitetsfeil på produkt. Tesla valgt å godta kravet fra kinesiske myndigheter selv om de var uenig konklusjonen på årsak , fordi slike saker ville ført til en lang rettsprosess , samt , og sistnevnte her er min personlige mening, at det å "skylle på kinesiske sjåfører" ville potensielt skadet deres forhold til kunder og potensielt etterspørsel i Kina.
  6. Osborne effekten ble hensyntatt ila presentasjonen på battery day , ved at de flere ganger presiserte at dette var langt frem i tid. Mange har gjort bitre erfaringer med lang ventetid på model 3 , undertegnede inkludert, samt at man helst bør få med seg avgifts og momsfri tilgang , og den varer ikke evig. Så jeg tror ikke noe på det. Riktignok er det rykter i investormiljø der det heter seg at Elon were "sandbagging the timeline" under presentasjonen , bevisst selvfølgelig og med nettopp osborne I bakhodet. Dette blir underbygget eks av at Model Y kom 6 mnd tidligere enn opprinnelig annonsert , og at Elon derfor viser at han "har lært " , samt at han ved sin annonserte og altfor optimistiske tidslinje på model 3 , kanibaliserte salg av model s en periode. Men; Elon dette utgjør likevel unntakene. Eksemplene er mange på at Elon nok er samme gamle , kunne nevnt flust her, FSD for være nok. Skulle ikke selvkjørende biler vært her for minst 2 år siden allerede ??
  7. Ingen har skalert dette opp på en slik måte før. Jeg tror du bør se Battery day I sin helhet. Man sikter seg inn på 3 terrawatt årlig produksjon det tilsvarer 3000 gigawatt ,sammenlikn det med eksisterende volum (hos alle ) så skjønner du at dette har ingen vært i nærheten før og det er ingen i dag med ressurser til en slik satsning.
  8. Et av imperativene bak Teslas (aksjen) skyhøye prising er 30-50 % vekst YOY frem til minst 2025, og ingen hemmelighet at den store flaskehalsen i så måte er ramp up av batterier. Det jeg spør meg er om Tesla er avhengig av å lykkes med "Road Runner" allerede i 2022 for å unngå brems i ramp up, eller om de eks kan klare seg et par år til ? Dette er et nøkkelspørsmål for Tesla på lengre sikt , og for aksjen på kort om mellomlang sikt.
  9. Model S og X utgjør en svært liten del av Teslas leveringer , rundt ti prosent skulle jeg tro, når Model Y nå tar av , vil denne andelen bli enda mindre. Plaid vil kun være for spesielt interesserte .
  10. Anbefaler "Battery day preview" med Rob Maurer , Tesla Daily podcast på bla YouTube. Her gis det en god oversikt av hva vi har i vente. Million mile Battery , under 100 dollar pr kwt med mer , men Roadrunner - som kan mangedoble produksjons hastighet er , spør du meg, det mest spennende
×
×
  • Create New...