Jump to content

Jotne71

Medlemmer
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

17 :)
  1. "Nedtynget av batteriene forbruker elektriske biler store mengder energi". Er dette riktig ?! Ift ICE er vel EV betydelig mer energiøkonomisk. 1 liter bensin inneholder omkring 10 kwt , en to tonns Tesla bruker omkring 2 kwt mila.. Maks halve vekta er vel batteri , der omkring,så da bruker du vel maks 1 kwt pr mil for å flytte et tonn batteri. Mao maks 1 dl bensin. En fossil bil på 400 hester skulle mao brukt 2 kwt / 10 = 0,2 l or mil for å kunne bruke tilsvarende lite.
  2. Overvåkning og brudd på personvern er ok fra stat til individ , og kommersielt siden google , Facebook og alle disse tjener seg styrtrike på å selge pers info til selskaper ww, for ikke snakke om Kina som overvåker folket på en måte som får Orwells 1984 til å blekne. Men når det skjer / mulig kan skje motsatt vei, fra individ til stat , så er det plutselig ikke greit. Hykleri av verste sort.
  3. Veldig bra utvikling. Elbil er suverent bedre teknologi enn ICE og forskjellen bare øker. Markedet og de store bilfabrikantene har forlengst oppfattet dette. Om ikke ICE snart blir subsidiert , er de klare for historiebøkene.
  4. Snakk om å konstruere en sak. Her sammenliknes klager på hjuloppheng i Kina med ei skive i hjullager i USA , to vidt forskjellige ting , bare siden førstnevnte er betydelig mer alvorlig , og sistnevnte kun er under etterforskning. De to har ingenting med hverandre å gjøre. Tesla har selv oppgitt prosentandelen av bilene som har fått dette problemet i Kina med tilsvarende i USA, forskjellen er stor , og det kan derfor tyde på ulikheter i kjørekultur eller veikvalitet heller enn kvalitetsfeil på produkt. Tesla valgt å godta kravet fra kinesiske myndigheter selv om de var uenig konklusjonen på årsak , fordi slike saker ville ført til en lang rettsprosess , samt , og sistnevnte her er min personlige mening, at det å "skylle på kinesiske sjåfører" ville potensielt skadet deres forhold til kunder og potensielt etterspørsel i Kina.
  5. Osborne effekten ble hensyntatt ila presentasjonen på battery day , ved at de flere ganger presiserte at dette var langt frem i tid. Mange har gjort bitre erfaringer med lang ventetid på model 3 , undertegnede inkludert, samt at man helst bør få med seg avgifts og momsfri tilgang , og den varer ikke evig. Så jeg tror ikke noe på det. Riktignok er det rykter i investormiljø der det heter seg at Elon were "sandbagging the timeline" under presentasjonen , bevisst selvfølgelig og med nettopp osborne I bakhodet. Dette blir underbygget eks av at Model Y kom 6 mnd tidligere enn opprinnelig annonsert , og at Elon derfor viser at han "har lært " , samt at han ved sin annonserte og altfor optimistiske tidslinje på model 3 , kanibaliserte salg av model s en periode. Men; Elon dette utgjør likevel unntakene. Eksemplene er mange på at Elon nok er samme gamle , kunne nevnt flust her, FSD for være nok. Skulle ikke selvkjørende biler vært her for minst 2 år siden allerede ??
  6. Ingen har skalert dette opp på en slik måte før. Jeg tror du bør se Battery day I sin helhet. Man sikter seg inn på 3 terrawatt årlig produksjon det tilsvarer 3000 gigawatt ,sammenlikn det med eksisterende volum (hos alle ) så skjønner du at dette har ingen vært i nærheten før og det er ingen i dag med ressurser til en slik satsning.
  7. Et av imperativene bak Teslas (aksjen) skyhøye prising er 30-50 % vekst YOY frem til minst 2025, og ingen hemmelighet at den store flaskehalsen i så måte er ramp up av batterier. Det jeg spør meg er om Tesla er avhengig av å lykkes med "Road Runner" allerede i 2022 for å unngå brems i ramp up, eller om de eks kan klare seg et par år til ? Dette er et nøkkelspørsmål for Tesla på lengre sikt , og for aksjen på kort om mellomlang sikt.
  8. Model S og X utgjør en svært liten del av Teslas leveringer , rundt ti prosent skulle jeg tro, når Model Y nå tar av , vil denne andelen bli enda mindre. Plaid vil kun være for spesielt interesserte .
  9. Anbefaler "Battery day preview" med Rob Maurer , Tesla Daily podcast på bla YouTube. Her gis det en god oversikt av hva vi har i vente. Million mile Battery , under 100 dollar pr kwt med mer , men Roadrunner - som kan mangedoble produksjons hastighet er , spør du meg, det mest spennende
  10. Strategisk vaksinering kalles også ring-vaksinering og gjelder ikke bare familie, men også de som den smittede har vært i kontakt med siste par dager. Denne vaksinasjonsform kan teoretisk gi en ferdig utprøvd vaksine mye raskere enn ved vanlig bred vaksinering, potensielt 6 mnd kontra 18. Norske forskere bidro ved utvikling av ebolavaksinen , på rekordtid , nettopp på denne måten. Vaksine kandidatene på covid 19 har man jo allerede flere av, så strategisk vaksinering regner jeg med igangsettes så raskt som mulig.
  11. Mange ville nok velge mulige bivirkninger fremfor en mulig smitte med covid 19 i en slik situasjon , og samtidig kunne man human etisk forsvart et slik type vaksinering da de vaksinerte allerede er svært utsatt.
  12. Strategisk kontra bred vaksinering har to fordeler : I en normal bred vaksinering blir dette gjort på mange mennesker (fase 3 ) , men disse vil ikke i like stor grad være utsatt for smitte . I en strategisk vaksinering vil alle rundt den smittede ha en høy eksponering. De vil derfor få svar mye raskere. Hvis man strategisk vaksinerer mange nok, vil man teoretisk kunne oppdage eventuelle bivirkninger , liksom ved bred vaksinering . Men da vil også dette innebære risiko ift bivirkninger . Likevel , hvis man ser for seg at man kun strategisk vaksinerer familier som er i rsikogruppen, kan man se for seg at disse familiene formelt godtar at de utsetter seg for mulige bivirkninger , da de allerede er utsatt ift smitte OG å bli alvorlig syke av covid 19.
  13. Her kan de vaksinere strategisk som de gjorde under ebola epidemien . Altså istedet for bredt , som er det vanlige. Den gang vaksinerte de familiemedlemmer av ebolapasienter , og fikk sånn raskt svar på om den virket. Farlige bivirnInger minimeres på den måten fordi de er sjeldne , men ikke sjeldne nok dersom man vaksinerer bredt. Slik fikk de viktige svar utrolig raskt. Regner med de vil prøve ut tilsvarende denne gang.
  14. Tesla mod Y kommer nok til sin rett innen året er omme. At de leverer i bølger er intet nytt. Disse konkurrentene ligger på nivå med modell S 2012 modellen , de aller beste av dem , og korona-situasjonen vil gi dem ytterligere forsprang. Vent å se. Sånn sett er det "kunstige" tall så langt ,men året har såvidt begynt
  15. Dette om battericeller stemmer ikke. Tesla har produsert ,også cellene, sine selv siden 2017 . Tesla skal også lage fabrikk i Tyskland ,det gjelder vel også batterier .
×
×
  • Create New...