Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

56 minutes ago, 6RCURCGB said:

En Tesla model S får etter det jeg kan skjønne ingen strukturell hjelp fra batteriet. Et karosseri er jo et fagverk i seg selv og torsjonstivheten kommer herifra. Bunnplate og tak er forbundet med sidepaneler som inneholder A, B, C stolpe osv.

At batteriet kan hjelpe til med stivheten er jo hyggelig. Men hvis batteriet skal bli en vesentlig del av strukturen vil man vanligvis ikke basere seg på skrueforbindelser pga. utmattning, risiko for feil moment. osv.

Blir interessant å se hvordan de har tenkt å løse dette. Skal setene monteres på toppen av batteriet?

Model S får en del strukturell hjelp av batteripakken, men den hjelper ikke på langt nær så mye som det nye designet. Batteripakken i Model S er mer som en "box girder" fylt med batterier, der battericellene i seg selv ikke hjelper veldig mye. Mens det nye designet limer fast alle cellene til topp og bunnplaten, slik at cellene i seg selv blir en del av den bærende konstruksjonen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Tesla Shanghai var stengt de 10 siste dagene av September for å oppgradere produksjonslinjene. Med færre biler å selge har Tesla færre salg.

De hadde ikke færre biler å selge når de hadde 6000 på lager som tilsvarer 50% av produksjonen. Disse ryktene om at de plutselig skal begynne med eksport fra Kina oppstod ikke uten grunn. Som i Europa så blir de knust av konkurransen. Markedsandelen er halvert siden juni.

image.png.430a3eefebfe21eaa36d9910340ea5be.png

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -l said:

De hadde ikke færre biler å selge når de hadde 6000 på lager som tilsvarer 50% av produksjonen.

Det kan være dumt å selge alle demobilene og slikt. Når folk ikke får prøvekjørt så er det mindre sannsynlig at de kjøper bil.

14 minutes ago, uname -l said:

Disse ryktene om at de plutselig skal begynne med eksport fra Kina oppstod ikke uten grunn.

Jeg tror det er en ganske god sannsynlighet for at Tesla faktisk vil eksportere biler fra Kina til Europa. Mot slutten av året skal produksjonen av Model 3 i Shanghai være oppe i 250k/år eller 62,5k/kvartal. Da kan de f.eks selge 50k Model 3 i Kina per kvartal, samtidig som de sender 12,5k SR til Europa. Disse vil være billigere enn SR produsert ved Fremont, og Tesla kan da prioritere å bygge Model 3 LR og Model Y ved Fremont, som de tjener med på enn ved å produsere Model 3 SR.

Fullt mulig vi ser dette gjenta seg på Model Y. At Model Y SR produseres stort sett i Kina med LFP batterier, og LR produseres i Berlin og Fremont.

14 minutes ago, uname -l said:

Som i Europa så blir de knust av konkurransen.

Tesla knuser konkurransen. Det er realiteten.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det kan være dumt å selge alle demobilene og slikt. Når folk ikke får prøvekjørt så er det mindre sannsynlig at de kjøper bil.

Faller du ikke tilbake fra tidligere argumenter om usett forhåndsbestillinger? Det er da nok av biler i bilflåten til at man får sett dem, og mest sannsynlgivis kjenner noen som har dem. Dog det i seg selv kan virke til å være en større barriære for salg enn det motsatte, som jo var planen fra start av. Ingen PR, og selg gjennom "word of mouth". 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Vekt har egentlig ganske lite å si på forbruket. Luftmotstanden er jo helt upåvirket av vekt og det er den som dominerer forbruket når man kjører langt. Differansen i batterivekt utgjør uansett veldig lite for rekkevidda.

Helt feil, se på figur 3.

https://theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_LDV-Driving-Resistances-EU_121516.pdf

Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

Faller du ikke tilbake fra tidligere argumenter om usett forhåndsbestillinger? Det er da nok av biler i bilflåten til at man får sett dem, og mest sannsynlgivis kjenner noen som har dem. Dog det i seg selv kan virke til å være en større barriære for salg enn det motsatte, som jo var planen fra start av. Ingen PR, og selg gjennom "word of mouth". 

Det har alltid vært slik at prøvekjøringer skulle være en mulighet. Men de var inne på tanken at en av hovedmetodene folk skulle få prøvekjørt var å bare bestille bil, prøve den i inntil en uke og så levere den tilbake om man ikke likte den. Nå er det fortsatt slik at man kan levere tilbake bilen om man ikke har fått prøvekjøre, men det hadde definitivt ikke vært optimalt å *kun* tilby dette. Det kan skape masse krøll med finansieringsløsninger, innbytte, forsikring, osv.

Folk er forskjellig. Optimalt sett tilbyr Tesla alt folk ønsker. Det inkluderer (spesielt i USA) at man kan gå inn i en Tesla-butikk, legge $50k i cash på bordet, og så kjøre hjem med en ny bil. Enkelte er faktisk så gammeldags. Derfor vil Tesla optimalt ha en viss andel lagerbiler som er klar for øyeblikkelig levering. Tynt fordelt utover butikkene de har.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Tesla knuser konkurransen. Det er realiteten.

Realiteten:

  • Fall i salget i Europa til tross for 90% økning i elbil-salget.
  • Markedsandel i Norge har falt fra 30% til litt over 5% på et år.
  • Halvert markedsandel i Kina, GM leverte dobbelt så mange elbiler der i September.

Det at du mener halvparten av bilproduksjonen går til demobiler lar jeg være å kommentere ytterligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -l said:

Realiteten:

  • Fall i salget i Europa til tross for 90% økning i elbil-salget.
  • Markedsandel i Norge har falt fra 30% til litt over 5% på et år.
  • Halvert markedsandel i Kina, GM leverte dobbelt så mange elbiler der i September.

Det at du mener halvparten av bilproduksjonen går til demobiler lar jeg være å kommentere ytterligere.

Nei, jeg mener de hadde 6000 demobiler, biler i transitt, servicebiler, lånebiler, osv. Trolig også en del biler som var tilgjengelig for kjøp. Kanskje biler som har blitt levert tilbake pga feil, eller som ikke har blitt betalt pga betalingsproblemer, osv. (Antatt at ditt tall på 6000 stemmer, noe jeg ikke har sjekket.)

Hvor mange biler mener du det er naturlig at Tesla til enhver tid har i omløp i Kina?

Og Tesla hadde nettopp sitt beste kvartal noensinne. 145k produksjon og 139k leveranser. Det at enkelte markeder går opp og ned har mindre betydning.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg mener de hadde 6000 demobiler, biler i transitt, servicebiler, lånebiler, osv. Trolig også en del biler som var tilgjengelig for kjøp. Kanskje biler som har blitt levert tilbake pga feil, eller som ikke har blitt betalt pga betalingsproblemer, osv. (Antatt at ditt tall på 6000 stemmer, noe jeg ikke har sjekket.)

Har du funnet ut på egenhånd at 7000, og nærmere 60% av månedsproduksjonen, som demobiler er akkurat passe? Eller er det bare sånn at de har på lager 7000 biler og dermed konkluderer du med at det må være demobiler slik at mer naturlige forklaringer må vike?

Hvordan forklarer du alle priskuttene om det ikke skulle være noe problem med etterspørselen?

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Det har alltid vært slik at prøvekjøringer skulle være en mulighet. Men de var inne på tanken at en av hovedmetodene folk skulle få prøvekjørt var å bare bestille bil, prøve den i inntil en uke og så levere den tilbake om man ikke likte den. Nå er det fortsatt slik at man kan levere tilbake bilen om man ikke har fått prøvekjøre, men det hadde definitivt ikke vært optimalt å *kun* tilby dette. Det kan skape masse krøll med finansieringsløsninger, innbytte, forsikring, osv.

Det skaper krøll, men de skal altså fortsette med det? Fremfor å bestemme seg for en optimal strategi, så gjør man det altså verre og dyrere ved å tilby både og? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus said:

Det skaper krøll, men de skal altså fortsette med det? Fremfor å bestemme seg for en optimal strategi, så gjør man det altså verre og dyrere ved å tilby både og? 

Det kan skape krøll. Men stort sett ikke for de som kjøper med oppsparte midler og ikke har innbytte. Det er ikke noe galt med å ha alternativer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det kan skape krøll. Men stort sett ikke for de som kjøper med oppsparte midler og ikke har innbytte. Det er ikke noe galt med å ha alternativer.

Spiller ingen rolle for meg, men det er artig å se at landskapet skifter seg så kjapt. Så fort Tesla tar en 90  til 180 graders, så er folket bak helt enig, selv om det ble motargumentert for kun 2 år siden. 

Det var jo helt genialt at man bare kunne kjøpe og levere tilbake bilen innen 7 dager om man ikke var fornøyd, mens nå så unnskyldes økende lagerbiler at de plutselig trenger mange tusen flere demobiler enn normalt. Dog merkelig at demobiler som bare skal fraktes rett til sin destinasjon står dagesvis og ukesvis ved samme lokasjoner. 

Tesla Norge fikk jo 3-4 år gamle biler registrert på seg selv nå i år, så kanskje de blir værende i 3-4 år disse også? Spare opp litt back-up midler om regnskapet trenger litt glamour? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

Det blir oppgitt produksjonstall og salgstall. Differansen er antall biler på lager og det er nå vokst til over 7000. Hvor hver og én av disse befinner seg, aner jeg ikke og det er vel heller ikke så relevant.

Men er dette ett økende nummer eller er det bare biler de har for å ta unna? Hvor mye har det økt si de siste 24 månedene? 7000 er jo veldig lite av estimert 500 000 biler..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -l said:

Har du funnet ut på egenhånd at 7000, og nærmere 60% av månedsproduksjonen, som demobiler er akkurat passe? Eller er det bare sånn at de har på lager 7000 biler og dermed konkluderer du med at det må være demobiler slik at mer naturlige forklaringer må vike?

Jeg syns ikke 7000 biler er usedvanlig høyt. Det kunne kanskje vært 3500 stk også uten at det heller var usedvanlig lavt, men noen tusen biler i hvert fall må man forvente. Jeg vet egentlig ikke noe mer enn det. Men det virker litt som du har bestemt deg for at det er problemer med etterspørsel - hvordan kommer du frem til det?

Og bare så det er nevnt, over tid vil antallet biler i omløp trolig øke ettersom salgsvolumet øker. Men det når nok en bunn igjen 31. desember, så da kan vi kanskje se hvor mange biler Tesla absolutt må ha i omløp for at systemet skal fungere.

10 minutes ago, uname -l said:

Hvordan forklarer du alle priskuttene om det ikke skulle være noe problem med etterspørselen?

Tesla kutter prisene ettersom de kutter kostnadene. I begynnelsen av produksjonsoppstart er gjerne bilene som produseres dyrere, både fordi avskriving av produksjonsutstyr o.l. fordeles på færre enheter, og fordi arbeiderne fortsatt lærer hvordan å gjøre ting, med resulterende feil og mertid.

Hvordan forklarer du alle prisøkningene utenfor Kina?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Jeg syns ikke 7000 biler er usedvanlig høyt. Det kunne kanskje vært 3500 stk også uten at det heller var usedvanlig lavt, men noen tusen biler i hvert fall må man forvente. Jeg vet egentlig ikke noe mer enn det. Men det virker litt som du har bestemt deg for at det er problemer med etterspørsel - hvordan kommer du frem til det?

Du bare endrer forklaring etter hvert som det kommer nye opplysninger. Først var antall biler på lager et resultat av høyere produksjon og salg, men både salget og produksjonen gikk ned MoM i September samtidig som lageret økte. Da var det plutselig noe annet og at man synes at de plutselig trengte enda flere demobiler av en eller annen grunn.

Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Tesla kutter prisene ettersom de kutter kostnadene.

Hvem med en tøddel bedriftsøkonomisk vett vil senke prisene om etterspørselen holder seg høy?

Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Hvordan forklarer du alle prisøkningene utenfor Kina?

De satte akkurat ned prisen på Model S. I dag.

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Tesla Norge fikk jo 3-4 år gamle biler registrert på seg selv nå i år, så kanskje de blir værende i 3-4 år disse også? Spare opp litt back-up midler om regnskapet trenger litt glamour? 

Model S? De bruker en god del Model S innbyttebiler som servicebiler til de mobile teknikerne. Liten vits i å bruke fabrikknye biler til dette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...