Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (Akkurat nå):

Spent på hvordan dette går.

Kurven vil nok flate litt ut, siden de sparte litt på bilene. Men ID.3 har en god potensiale etter 1'st modellene, ettersom folk da får velge litt mer friere for funksjoner de vil ha. Samt så kan man nok forvente at ID.3 R starter å komme i nyhetsbildet etterhvert, som vil øke salget der også. 

VW er jo flittig bruker av motorsport også, så sjansen er nok stor for at ID.3 eller ID.2 dukker opp der over tid inn mot 2021 når Rally og den slags skal ha biler klare. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke helt det samme konkurranseelementet mellom elbilmodellene som andre gjør. Men jeg ser at begge piler peker oppover, sannsynligvis på bekostning av fossilbiler, og det er bra! :thumbup:

Blir naturlig det da, når produksjonslinjer som tidligere produserte fossilbiler blir erstattet med produksjonslinjer for elbiler. Er jo slik de store "skipene" hos de etablerte produsentene skiftes og snues over lengre tid. De linjene som tjente minst ryker først for elbilene hvor man både får kreditter for snitt-kravet av utslipp samt elbiler som for første gang sies å kunne selges med et overskudd. Til sammen gir det kanskje akkurat nok til å skifte ut de dårligste av ICEV modellene. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

For ikke å snakke om hvordan Møller kommer til å behandle disse sakene, de har ikke akkurat det beste ryktet i bransjen her til lands :(

Har aldri opplevd at Møller er vanskelige rundt garantisaker. Det er jo ikke en utgift de har, ettersom det blir fakturert videre. 

Salvesen. skrev (1 time siden):

Er det bare Tyskland de har fått for tort og svie?

Litt usikker på hva du sikter til? Trur ikke noen har fått noe allerede for slikt? Men jeg forventer at VW kommer med noen form for plaster på såret slik de i utgangspunktet gjorde mot 1'st kunder som fikk gratis vinterhjul o.l. om dette eskalerer. 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Har aldri opplevd at Møller er vanskelige rundt garantisaker. Det er jo ikke en utgift de har, ettersom det blir fakturert videre. 

Litt usikker på hva du sikter til? Trur ikke noen har fått noe allerede for slikt? Men jeg forventer at VW kommer med noen form for plaster på såret slik de i utgangspunktet gjorde mot 1'st kunder som fikk gratis vinterhjul o.l. om dette eskalerer. 

 

Sikter til leasing kunder, battery life sa de fikk 3 mnd gratis:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Sikter til leasing kunder, battery life sa de fikk 3 mnd gratis:)

Ja, det er visstnok ulike "goder" man har fått ulike steder. For leasing-kunder, så fikk de 3 måneder gratis leasing, mens for de som kjøpte, så fikk de gratis felg og dekk. Er sikkert andre variasjoner også. 

Men disse kompensasjonene var jo basert på beta-software uten at bilen skulle streike pga 12v batteriet. Så om dette blir en gjenganger, så håper jeg for VW sin skyld at de fortsetter i samme spor.

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Ja, det er visstnok ulike "goder" man har fått ulike steder. For leasing-kunder, så fikk de 3 måneder gratis leasing, mens for de som kjøpte, så fikk de gratis felg og dekk. Er sikkert andre variasjoner også. 

Men disse kompensasjonene var jo basert på beta-software uten at bilen skulle streike pga 12v batteriet. Så om dette blir en gjenganger, så håper jeg for VW sin skyld at de fortsetter i samme spor.

Ja det er sant! 

Lenke til kommentar
10 hours ago, uname -l said:

I følge Tesla selv så har de en produksjonskapasitet på 170k i kvartalet. Når de da produserte 145k i Q3 så er vel sannheten at de ikke produserer mer enn de regner med å selge.

Det er forskjell på nameplate kapasitet og realisert kapasitet. Realisert kapasitet er ca alltid under nameplate kapasitet, men det varierer med hvor mye. Produksjonen av Model Y ved Fremont og Model 3 ved Shanghai er ikke ennå så høy som de kan være, men de er på vei opp. Nå holder de på med å sette inn et tredje skift i Kina, så da reduserer de avviket mellom nameplate kapasitet og realisert kapasitet. I USA virker det som Tesla må jobbe litt mer med batteriproduksjonen ved Gigafactory, for å klare å fullt utnytte Fremont.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, oophus said:

Etter Q3 så ble det rapportert om flere biler ved typiske lager-parkeringer enn noen gang tidligere, selv om Fremont ikke nødvendigivs har økt sin produksjon tilsvarende. Økt salg kommer jo av å ha 2 fabrikker vs 1 i majoritet, dog ingen av dem produserer ved forespeilet maks kapasitet.

Det er naturlig at antallet lagerbiler øker ettersom produksjonen øker. Men antallet lagerbiler er fortsatt ekstremt lavt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Det er naturlig at antallet lagerbiler øker ettersom produksjonen øker. Men antallet lagerbiler er fortsatt ekstremt lavt.

Altså regner du med at Tesla vil ha tilsvarende mengde lagerbiler som de andre når de kan produsere 10M biler i året? 

Vekst i antall lagerbiler stemmer dårlig med at de selger alt de produserer, og spesielt ikke når kapasiteten for begge fabrikkene ikke ligger opp mot forespeilet maks-kapasitet. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

Altså regner du med at Tesla vil ha tilsvarende mengde lagerbiler som de andre når de kan produsere 10M biler i året?

Sannsynligvis ikke, når de ikke er på det nivået i dag. Jeg har ikke finregnet på det i det siste, men om vi sier Tesla har 10 dagers lagerbeholdning og de andre har 60 dager, så vil Tesla ha 274.000 lagerbiler ved en produksjon på 10 mill/år, der de andre ville hatt 1,64 mill lagerbiler.

11 minutes ago, oophus said:

Vekst i antall lagerbiler stemmer dårlig med at de selger alt de produserer, og spesielt ikke når kapasiteten for begge fabrikkene ikke ligger opp mot forespeilet maks-kapasitet. 

Vekst i antall lagerbiler stemmer fint med økt produksjon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (41 minutter siden):

Det er forskjell på nameplate kapasitet og realisert kapasitet. Realisert kapasitet er ca alltid under nameplate kapasitet, men det varierer med hvor mye. Produksjonen av Model Y ved Fremont og Model 3 ved Shanghai er ikke ennå så høy som de kan være, men de er på vei opp. Nå holder de på med å sette inn et tredje skift i Kina, så da reduserer de avviket mellom nameplate kapasitet og realisert kapasitet. I USA virker det som Tesla må jobbe litt mer med batteriproduksjonen ved Gigafactory, for å klare å fullt utnytte Fremont.

Visste ikke at Fremont-produksjonen ble holdt igjen av Teslas batterifabrikk, Gigafactory. Det var nytt for meg.  Ser at de ligger på omtrent samme Fremont-rate som i fjor med 90k biler i kvartalet. At de ikke har klart å øke batteriproduksjonen fra i fjor må jo være litt krise.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...