Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

2 hours ago, uname -l said:

Så at lille Mercedes(verdt 1/7 av Tesla) hadde $3,6 milliarder i overskudd i Q3. Det er 10 gangern Teslas overskudd hele det siste året. Et overskudd som var 100% regnskapstriks og inntektsføring av fremtidige miljøkreditter som snart forsvinner. Ikke rart youtube/tiktok-analytikere verdsetter Tesla til to billioner dollar.

Et selskaps markedsverdi er basert på fremtiden, ikke fortiden. Mercedes har store investeringer i fossilteknologi, som er på vei ut. Tesla har store investeringer i elbilteknologi, som er på vei inn.

Når det gjelder overskuddet til Tesla så er det forventet å havne i området av $100 mill i Q3, *etter* man har trukket fra miljøkredittene. Dette er nok normalen for Tesla fremover, med økende overskudd kvartal for kvartal, selv før man legger miljøkredittene på toppen.

Vi får vite akkurat hvordan det gikk i Q3 på onsdag så du får følge med.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (48 minutter siden):

Et selskaps markedsverdi er basert på fremtiden, ikke fortiden.

Det er en meningsløs floskel som kan brukes om ethvert pill råttent selskap og forteller stort sett ingenting. Fortid teller selvfølgelig, de som har vært flinke, profitable og tilpasningsdyktige frem til nå, har selvfølgelig en høyere sannsynlighet for å være det i fremtiden enn de som har vært det motsatte. Det er ingenting som tilsier at Tesla-aksjen skal være verdt mer enn $15 annet enn en eufori rundt en aksjeboble som får Enron og tulipanløker til å blekne.

Espen Hugaas Andersen skrev (48 minutter siden):

Mercedes har store investeringer i fossilteknologi, som er på vei ut. Tesla har store investeringer i elbilteknologi, som er på vei inn.

Av det jeg kan se så er Mercedes investeringer i elbilteknologi mye større enn Teslas og de har også et modellprogram i nær fremtid som er mye mer omfattende enn Tesla sitt.

Espen Hugaas Andersen skrev (48 minutter siden):

Når det gjelder overskuddet til Tesla så er det forventet å havne i området av $100 mill i Q3, *etter* man har trukket fra miljøkredittene. 

$100 mill i overskudd før miljøkreditter? Husk at hvis du tar feil om det så kan jeg som @bshagen dra det opp i alle mulige sammenhenger i åresvis framover uten å ellers bidra med noe til diskusjonen😃.

(Neida, jeg synes det er kjempefint at noen tør å gjøre noen gjett selv om det av og til er feil.)

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du mener fortiden er viktig, så burde du se på hvorfor de store tyske merkene er såpass etablerte som de er, da de ble drevet opp og frem av en massiv krig som drepte millioner av jøder. Så om du skal sammenligne «handicap» så var tyskerne sin vei opp myyyyye enklere enn Tesla sin, da flere av disse skalerte på bestilling av en klin kokos diktator. Men klart, fortiden er kun viktig når du har er poeng å komme med? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du amerikansk bilindustri ikke produserte biler, fly og tankser? De produserte noe så hinsides mye og det hele var en gullalder for bla Ford. Mange deler av verden dro stor nytte av denne krigen selv om man ikke liker å snakke om det, en krig er på mange måter samfunnet i høygir på de fleste plan. At amerikansk bilindustri nå igjen skal drive eksport til hele verden virker veldig feil. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Hvis du mener fortiden er viktig, så burde du se på hvorfor de store tyske merkene er såpass etablerte som de er, da de ble drevet opp og frem av en massiv krig som drepte millioner av jøder. Så om du skal sammenligne «handicap» så var tyskerne sin vei opp myyyyye enklere enn Tesla sin, da flere av disse skalerte på bestilling av en klin kokos diktator. Men klart, fortiden er kun viktig når du har er poeng å komme med? 

De aller fleste tyske bilfabrikanter var fullstendig knekt etter krigen. Ingeniørene som var gode forsynte USA og Russland seg med. 

Amerikansk bilindustri ble aldri bombet eller led av at landet var fullstendig knust.

Nå sier ikke jeg at dette var urettferdig ovenfor tyskerne, men det er et faktum at Tyskland var rimelig ødelagt pga krigen. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, uname -l said:

Av det jeg kan se så er Mercedes investeringer i elbilteknologi mye større enn Teslas og de har også et modellprogram i nær fremtid som er mye mer omfattende enn Tesla sitt.

Man kan jo se på EQC. Om man legger godviljen til kan man kanskje kalle den middelmådig. Den ville være et godt stykke ned på listen min om jeg skulle bytte ut Model Xen.

7 hours ago, uname -l said:

$100 mill i overskudd før miljøkreditter? Husk at hvis du tar feil om det så kan jeg som @bshagen dra det opp i alle mulige sammenhenger i åresvis framover uten å ellers bidra med noe til diskusjonen😃.

(Neida, jeg synes det er kjempefint at noen tør å gjøre noen gjett selv om det av og til er feil.)

Skal ikke vedde veldig mye på at det er det de har fått til, men det er i hvert fall det som er forventningen blant analytikerne. Vi får se hva de havnet på.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (33 minutter siden):

Man kan jo se på EQC. Om man legger godviljen til kan man kanskje kalle den middelmådig. Den ville være et godt stykke ned på listen min om jeg skulle bytte ut Model Xen.

Hvorfor velger du EQC som er på eldre platform over kommende modeller med EQS i spissen?

Ta en kikk på ny S-klasse så får du innblikk og en prøvesmak av EQS som skal pushe teknologi der den vil være et steg videre og I fremtiden være en forløper for det ypperste derifra. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (11 timer siden):

Hvorfor velger du EQC som er på eldre platform over kommende modeller med EQS i spissen?

Ta en kikk på ny S-klasse så får du innblikk og en prøvesmak av EQS som skal pushe teknologi der den vil være et steg videre og I fremtiden være en forløper for det ypperste derifra. 

Stopper S klasse i lyskryss av seg selv? Gir beskjed når det er grønt lys? Hva med stopp skilt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Stopper S klasse i lyskryss av seg selv? Gir beskjed når det er grønt lys? Hva med stopp skilt? 

Det fungerer dårlig at noe kan stoppe ved lyskryss 50% av gangene. Heller ikke når den tar feil av grønt og rødt lys, og når stopp skilt er tegnet på baksiden av en buss som man stopper for.
 

Du får litt innblikk i hva S-Klassen kan gjøre der, og det er hintet til at EQS vil få litt ekstra ting for å differensieres fra ICEV og PHEV produktene. Så får man se om de får til en lavere missoppfattelses-rate mot slike ting. Personlig trur jeg slike ting ikke hører hjemme innunder SAE J3016 level 2 assists, og at slikt vil defineres over innenfor Nivå 3 når den får en ny iterasjon senere. 



 

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, oophus said:

Hvorfor velger du EQC som er på eldre platform over kommende modeller med EQS i spissen?

Ta en kikk på ny S-klasse så får du innblikk og en prøvesmak av EQS som skal pushe teknologi der den vil være et steg videre og I fremtiden være en forløper for det ypperste derifra. 

Forhåpentligvis er den mye bedre enn EQC, men jeg har lave forventninger. (Da er det i hvert fall lett for Mercedes å overgå mine forventninger.)

Jeg klarte ikke å finne særlig med specs på elektrisk S-klasse, men det virker som den skal ha 700 km rekkevidde og 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Det er altså 140 km mindre og 2,4 sekunder mer enn Model S. Vi får se om den er billig nok til å veie opp for de lave specsene...

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Forhåpentligvis er den mye bedre enn EQC, men jeg har lave forventninger. (Da er det i hvert fall lett for Mercedes å overgå mine forventninger.)

Jeg klarte ikke å finne særlig med specs på elektrisk S-klasse, men det virker som den skal ha 700 km rekkevidde og 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Det er altså 140 km mindre og 2,4 sekunder mer enn Model S. Vi får se om den er billig nok til å veie opp for de lave specsene...

Du har lave forventninger mot en dedikert hel-elektrisk platform? Har du i det hele tatt sett noenting som helst om de nye S-Klassen som inneholder endel av teknologien EQS vil få? Se filmen tidligere i tråden, og det finnes også mye "snacks" fra lanseringen av den. EQS hintes også til at de vil få noe mer greier enn det S-Klassen generelt sett har. Jensen Huang fra nVidia gjorde jo en gjesteopptreden angående autonomi og SW for den biten i S-Klassen. 

Jeg trur ikke de "specsene" er noe folk i den kundegruppen setter så stor pris på. Se heller på baksetene og luksusen man får der, mens man blir kjørt rundt med privatsjåføren sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Du har lave forventninger mot en dedikert hel-elektrisk platform? Har du i det hele tatt sett noenting som helst om de nye S-Klassen som inneholder endel av teknologien EQS vil få? Se filmen tidligere i tråden, og det finnes også mye "snacks" fra lanseringen av den. EQS hintes også til at de vil få noe mer greier enn det S-Klassen generelt sett har. Jensen Huang fra nVidia gjorde jo en gjesteopptreden angående autonomi og SW for den biten i S-Klassen. 

Jeg trur ikke de "specsene" er noe folk i den kundegruppen setter så stor pris på. Se heller på baksetene og luksusen man får der, mens man blir kjørt rundt med privatsjåføren sin. 

Tror jeg må investere litt mer i Tesla før jeg har råd til privatsjåfør, så baksetekomfort er ikke en prioritet for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus skrev (13 minutter siden):

Det fungerer dårlig at noe kan stoppe ved lyskryss 50% av gangene. Heller ikke når den tar feil av grønt og rødt lys, og når stopp skilt er tegnet på baksiden av en buss som man stopper for.
 

Du får litt innblikk i hva S-Klassen kan gjøre der, og det er hintet til at EQS vil få litt ekstra ting for å differensieres fra ICEV og PHEV produktene. Så får man se om de får til en lavere missoppfattelses-rate mot slike ting. Personlig trur jeg slike ting ikke hører hjemme innunder SAE J3016 level 2 assists, og at slikt vil defineres over innenfor Nivå 3 når den får en ny iterasjon senere. 



 

Fungerer helt fint her, ikke merket feil en eneste gang🤷 men klart, feil kan jo skje. Men det var ikke spørsmålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Tror jeg må investere litt mer i Tesla før jeg har råd til privatsjåfør, så baksetekomfort er ikke en prioritet for min del.

Ja, som sagt. Jeg trur du ikke klarer å se hva slags kundegruppe S-Klassen har, og hva den blir designet mot. Den blir nok tyngre enn TMS også, med luksus i alle kanter. 

Men jeg syns det er interessant at premisset har falt bort? Har du ingen kommentarer for teknologien de viser frem? Er ikke slikt av interesse? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Ja, som sagt. Jeg trur du ikke klarer å se hva slags kundegruppe S-Klassen har, og hva den blir designet mot. Den blir nok tyngre enn TMS også, med luksus i alle kanter. 

Men jeg syns det er interessant at premisset har falt bort? Har du ingen kommentarer for teknologien de viser frem? Er ikke slikt av interesse? 

Hvilken teknologi utover autonomi syns du er interessant fra Marcedes side? (For å være snill kan jeg anta at Mercedes vil være mer eller mindre tilsvarende på autonomi som Tesla.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Hvilken teknologi utover autonomi syns du er interessant fra Marcedes side? (For å være snill kan jeg anta at Mercedes vil være mer eller mindre tilsvarende på autonomi som Tesla.)

Det jeg er mest opptatt av er at autonomi blir innført på best mulig måte. Så jeg er mest spent på hva Mercedes og gjengen har kommet frem til angående nye iterasjoner rundt ISO og SAE definisjoner som berører autonomi. 

Men direkte til poenget, så vil HD-Kart, LIDAR bruk og støtte av Geo-Fencing være det som skiller seg mest mellom EQS og Tesla sånn i utgangspunktet. Altså vil Mercedes ha en enklere vei mot å løse sitt lokale coordinatsystem for å matche coordinatsystemet til kartet som har høyere oppløsning enn det man får fra et GPS system. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ser de har advarsler, det er jo bra. Men de ligger ikke foran. Utrolig kjedelig video forresten og går ut i fra at de slenger inn det "beste" først. 

De støtter jo alt det du spurte om? De støtter flere ting også, som det å løse rundkjøringer på en bedre metode for eksempel. For oss i Europa, så er de også direkte involvert i nye SAE og ISO regler som berører metoden å innføre autonomi på. Ergo kan man nok forvente at EQS kjapt hopper opp i ledelsen siden den med stor sannsynligvis designes for å imøtekomme nye krav derifra. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Det jeg er mest opptatt av er at autonomi blir innført på best mulig måte. Så jeg er mest spent på hva Mercedes og gjengen har kommet frem til angående nye iterasjoner rundt ISO og SAE definisjoner som berører autonomi. 

Men direkte til poenget, så vil HD-Kart, LIDAR bruk og støtte av Geo-Fencing være det som skiller seg mest mellom EQS og Tesla sånn i utgangspunktet. Altså vil Mercedes ha en enklere vei mot å løse sitt lokale coordinatsystem for å matche coordinatsystemet til kartet som har høyere oppløsning enn det man får fra et GPS system. 

OK, så ingenting utover autonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...