Gå til innhold

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, oophus3do said:

Men han har ikke brukt månedsvis på å kun si slike ting. Jeg editerte inn ord og uttrykk han har brukt, og det er jo ikke rart at folk tar av rundt forventninger når man leser at han hinter og hopper innom med ord som dette: 

Ord som "mind-blowing", "will blow your mind. It blows my mind.", "insane" og "very insane" er ord han har brukt angående BD. 

Det er ganske godt kjent at Musk blir ganske entusiastisk når det gjelder produktene de holder på med. Det er bare noe man må akseptere som et aspekt av personligheten hans, og justere forventningene deretter.

Det verste eksemplet på at man kan bli lurt av Musks positivitet syns jeg er baksetene til Model X, som Musk snakket opp i skyene. Og så var realiteten at de ikke kunne foldes flatt. De var så klart pene, men ganske upraktiske. Og så noen måneder senere kom Tesla med helt andre seter som kunne foldes flatt.

2 minutes ago, oophus3do said:

Vis i det minste at batteriene blir produsert, plassert i bilen, litt "under-the-hood" testing tidlig i utviklingsfasen, og lag en god historie ut av det, der bilen ender opp med å ta en god rundetid på banen -  som faktisk beviser at bilen kjørte med disse cellene fremfor Roadster utstyr f.eks. Den videoen de viste kan man kjapt spekulere for mye på. 

Det virker da uansett som om du er enig selv? Hvorfor snakke om en ny celle uten engang å ha den på scenen for å vise den frem i en eller annen form? 

De viste deler av celleproduksjonen, og de viste hvordan cellene skal bli plassert i en bil.

Når det gjelder timing på Battery Day antar jeg det er fordi de må fortelle mer om hva de holder på med nå, om det skal være noe å fortelle om. Ettersom produksjonen skaleres opp vil det lekke ut mer og mer informasjon. Tesla lekker som en sil til mediene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Lanseringene og presentasjonene til Tesla tar stort sett ikke å innfrir i forhold til forventningene. Det er en tendens til at forventningene pumpes skyhøyt av fans og media.

Men det betyr ikke at Teslas presentasjoner er dårlige. Det betyr egentlig bare at det er vanskelig å gjøre folk fornøyde.

 

Vel, helt ærlig. Om jeg var ansvarlig for PR for battery day ville jeg nok bedt Musk'n tone det ned en del. Allerede tidlig i vinter startet han kjøret med å love at alle ville bli mind blown på battery day. Fasit; nei alle ble ikke det. Men gjør det veldig mye? Det enkle svaret nei. En kan vel fortsatt forvente at Tesla skal inn på S&P 500? Da er det kanskje noen som benytter sjansen til å handle til rabatterte priser nå?

Nå må jeg si at for egen del så synes jeg de nye tabless 4180 cellene alene var verdt å miste nattesøvnen over sist natt. Og jeg er glad for at Tesla ms plaid fikk en dato. Ideelt sett burde kanskje leveringen av den startet i år slik det var sagt tidligere. Kanskje ville lansering av plaid gitt mer salg også av andre model S og det hadde kanskje vært helt ok å få en boost på ms salget nå? Endel har ventet en stund på enten en ny versjon utvendig såvel som innvendig evt. i det minste kanskje gjort en oppgradering av dash'n og samtidig lansert plaid. 

Men en får vel se på lansering av plaid satt til sent 2021 som Teslas forventninger til når de har fått grei nok produksjon av 4180 cellene for det er vel mer eller mindre konsensus at plaid leveres med 4180? Om alle utfordringer rundt den nye cellestørrelsen er løst og produksjonen er godt i gang om et års tid så er jo dette flisespikkeri. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Som trigges av Elons uttalelser på Twitter. Ord som "mind-blowing", "will blow your mind. It blows my mind.", "insane" og "very insane" er ord han har brukt angående BD. 

Presentasjoner som omhandler ting man kanskje kan få til om 2-3 år burde man ha som en bisetning frem til ting er mer håndfast. Det er jo dette folk er lei av, fra erfaring der man fremdeles venter på ting som kom som lovnader og "prognoser" tidligere. Om cellen skulle ha et så stort fokus, så hvorfor tok dem ikke med seg en TMS med cellene og viste dem i bruk f.eks? De kunne jo hatt dem på superlading på scenen slik at de viste frem ladekurve og hastighet, eller C-rate ut av cellene. Det er mye de kunne gjort som ville vært betydelig bedre angående det å gjøre investorer fornøyde. 

 

 

Her må jeg si meg enig, de kunne har presentert 4180 cellene på en mer spektakulær måte, og kanskje ville en "lade-scene" hjulpet folk å visualisere og forstå hvor signifikante fordelene faktisk er. Samtidig, kanskje ville det holdt om Musk hadde vært litt mindre på hype'n i forkant?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
5 hours ago, bojangles said:

@Espen Hugaas Andersen apropos Tesla X, hva tenker du om fremtidig refresh av model X? Vil vi fortsatt se falcon dører eller streamliner de heller produksjonen og går for tradisjonelle dører? 

Jeg tenker de beholder falkedørene. De er allerede igjennom det vanskelige utviklingsarbeidet, så nå er det relativt billig å fortsette med falkedørene. Og det er en feature som skiller Tesla fra konkurrentene.

Model Y vil nok stort sett absorbere kundene som ikke liker falkedørene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
20 hours ago, hekomo said:

Dra mest mulig ut av en modell? Mener du å si at de ikke skal komme med forbedringer på eksisterende modeller? Eller hva er poenget ditt?

Det var en observasjon. Tesla følger modellsyklus playbooken som de fleste bilfabrikanter har fulgt siste 40år, til punkt og prikke. Det er bra de gjør det, har vist seg å fungere. Så det var ikke kritikk mot Tesla, snarere kompliment om at de holder seg til en oppskrift som fungerer, og ikke hopper og spretter all over the place.

Gir mening å komme med en skikkelig verstingmodell på det aldrende Model S karosseriet, for å generere mer blest om det før de sender det inn i solnedgangen og introduserer et nytt om et par år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Gir mening å komme med en skikkelig verstingmodell på det aldrende Model S karosseriet, for å generere mer blest om det før de sender det inn i solnedgangen og introduserer et nytt om et par år.

Jeg syns nesten alle modeller egentlig burde ha en eller annen "versting-modell". Gir rom for å strekke seg, og folk vil i mindre grad kjøpe den billigste modellen, men holde seg i midten av sortimentet. 

Lenke til kommentar

Tesla model s plaid triple motor lap on Leguna SECA. For et helt sinnsykt skyv i den bilen. Legg merke til speedometeret, det virker som det er nesten samme skyvet til nordom 200 km/t.  Selv om startprisen på 140 000$, eller snaut 1.4 mill virker høy til Tesla å være så tror jeg man må tenke på at Tesla ms Plaid nærmest er en superbil - og ser man på effekt (1100hk!) og specs så er det vel strengt tatt gi bort pris. Og dette er altså en fullverdig familie bil, 5 seter, stort bagasjerom og frunk. 

Her er det også naturlig å tenke seg at det vil komme oppgradert firmware etter hvert som drar full nytte av torque vectoring. Ser virkelig ikke bort fra at Musk har rett, at de kan barbere bort minst 3 sekunder av rundetiden. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 minutes ago, bojangles said:

Tesla model s plaid triple motor lap on Leguna SECA. For et helt sinnsykt skyv i den bilen. Legg merke til speedometeret, det virker som det er nesten samme skyvet til nordom 200 km/t.  Selv om startprisen på 140 000$, eller snaut 1.4 mill virker høy til Tesla å være så tror jeg man må tenke på at Tesla ms Plaid nærmest er en superbil - og ser man på effekt og specs så er det vel strengt tatt gi bort pris. 

Ja, dette er ekstreme ytelser. I en "familiesedan".
Ser Brock (Dragtimes) sier at denne vil gjøre "high 8's" på 0-402m noe som er "uhørt" kjapt.
Alt av såkalte superbiler blir jo latterligjort i aks, og nå blir det vel "krav" om at Tesla Plaid må kjøre en runde på ringen. :)
Selv de råeste motorsyklene blir statister mot denne i aksen. Sier litt om hvor rå denne modellen er.

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (7 minutter siden):

Ja, dette er ekstreme ytelser. I en "familiesedan".
Ser Brock (Dragtimes) sier at denne vil gjøre "high 8's" på 0-402m noe som er "uhørt" kjapt.
Alt av såkalte superbiler blir jo latterligjort i aks, og nå blir det vel "krav" om at Tesla Plaid må kjøre en runde på ringen. :)
Selv de råeste motorsyklene blir statister mot denne i aksen. Sier litt om hvor rå denne modellen er.

Kan være verdt å isåfall bli betydelig mer imponert av hva Rimac Automobili får til, som har 240hk mer enn denne bilen på kun 1 e-aksel. Rimac Concept Two har altså 1340 hk på kun bakakselen med 2 motorer, mens det vi ser her er 3 motorer. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

At den skal komme under 9 vil være helt ekstremt. Dagens toppmodell gjør 10.4. Ett og et halvt sekund kjappere er særdeles mye i disse effektklassene. Hevdes det over 1000 hp? Noen sier den blir så kjapp at den kan bli bannet fra visse baner.

Jepp , Tesla sier 1100 hk. 1100 hk fra el-motor. Det er noe helt annet enn 1100 hk fra en ICE motor med turbo, for her kommer maks dreiemoment fra 0, og btw, Tesla sa vel at S Plaid skal runde 300+ km/t for de som ikke er redd for å sone i fengsel evt. for de som har tilgang på bane eller autobahn. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

Jepp , Tesla sier 1100 hk. 1100 hk fra el-motor. Det er noe helt annet enn 1100 hk fra en ICE motor med turbo, for her kommer maks dreiemoment fra 0, og Tesla så vel at S Plaid skal runde 300 km/t for de som ikke er redd for å sone i fengsel evt. for de som har tilgang på bane eller autobahn. 

320km/t og 0-100 på <2.1sek i følge konfiguratoren. Det er sykt ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Kan være verdt å isåfall bli betydelig mer imponert av hva Rimac Automobili får til, som har 240hk mer enn denne bilen på kun 1 e-aksel. Rimac Concept Two har altså 1340 hk på kun bakakselen med 2 motorer, mens det vi ser her er 3 motorer. 

Ja Rimac er helt spesielle, men det er jo ikke en bil mange kan kjøpe. Vanskelig å få tak i samt at prisen er høyere. Rent kjøreteknisk er det vel strengt tatt en fordel å ha 3 motorer på 2 aksler heller enn kun bakhjulsdrift for med 3 motorer på 2 aksler så kan du høste av fordeler med torque vectoring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

320km/t og 0-100 på <2.1sek i følge konfiguratoren. Det er sykt ?

Lurer på hvordan dekkene vil være. Jeg trur alle disse supersportsbilene på elmotorer som skilter med tider rundt dette må finne på noe artig angående dekk. Det finnes jo noen myke varianter nå som er lovlige på veier, men det blir spennende å se hva det blir til for standard-dekk på dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 minutter siden):

Ja Rimac er helt spesielle, men det er jo ikke en bil mange kan kjøpe. Vanskelig å få tak i samt at prisen er høyere. Rent kjøreteknisk er det vel strengt tatt en fordel å ha 3 motorer på 2 aksler heller enn kun bakhjulsdrift for med 3 motorer på 2 aksler så kan du høste av fordeler med torque vectoring. 

Nei, selve bilen kan ikke kjøpes (er utsolgt), men teknologien er tilgjengelig for de som er interessert. Rimac er jo stort sett en teknologi-underleverandør. Batterier og elmotorer og slikt derifra ser man jo i PHEV Koenigsegg f.eks. 

Jeg skrev kun om bakakselen fordi den er størst. Rimac Concept Two har 4 motorer, men kun bakakselen skilter med 1000kW kraft. Litt av et beist av en e-aksel. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Lurer på hvordan dekkene vil være. Jeg trur alle disse supersportsbilene på elmotorer som skilter med tider rundt dette må finne på noe artig angående dekk. Det finnes jo noen myke varianter nå som er lovlige på veier, men det blir spennende å se hva det blir til for standard-dekk på dem. 

Tipper det blir Michelin Pilot Sport Cup 2 eller lignende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Nei, selve bilen kan ikke kjøpes (er utsolgt), men teknologien er tilgjengelig for de som er interessert. Rimac er jo stort sett en teknologi-underleverandør. Batterier og elmotorer og slikt derifra ser man jo i PHEV Koenigsegg f.eks. 

Jeg skrev kun om bakakselen fordi den er størst. Rimac Concept Two har 4 motorer, men kun bakakselen skilter med 1000kW kraft. Litt av et beist av en e-aksel. 

 

Ah ok. Kjenner ikke detaljene på Rimac. Husker bare at den var vill og priset vilt også så det ble på en måte en bil man skjønte man aldri kommer til å eie eller kjøre. Og da forsvinner litt av begeistringen for min del. Model S plaid derimot, det er en bil svært mange kan ha mulighet til å eie. En må kanskje gjøre noen store forandringer i livet for å få det til, men 1.4 mill på bil er mulig om man feks takler å bo utenfor ring 3 eller på landet eller på færre kvm eller den kombinasjonen av slikt som får ned bo-utgifter. Og dermed er plaid i mine øyne langt mer spennende enn Rimac. Og 3-4 -5år frem i tid så kan man kanskje finne seg en brukt plaid til under millionen kanskje? Også er jo plaid en familiebil, en trenger ikke ha en hverdagsbil i tillegg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...