Gå til innhold

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, kremt said:

For de aller fleste bilister vil en bil som kjører 0-100 på 2 sekunder være direkte farlig. Vi får håpe så få som mulig slike biler finnes på veiene etterhvert. Det er nesten ingen vanlige folk som klarer å håndtere slikt på en korrekt måte, det er nødt til å bli råkjøring og "tøffe seg" i lyskryss mot andre biler, på offentlig vei. Dette hører hjemme på lukket bane.

Vi krangler litt av og til, men her er selv en "skurk" som meg helt enig med deg.
Har blitt "blåst" forbi av "vanlig" model S (i 200+) på rv4.. blitt forbikjørt i 60-sone av en sinn**k lokal helt i en i3 (meg på Gixxer 1000) hvor vedkommende holdt en vanvittig fart i tettbygd strøk!.
Slik kjøring hører *ikke* hjemme på offentlige (og trafikkerte) veier!.
Slike ytelser har ingenting på våre veier å gjøre egentlig. Selv om jeg gjerne skulle eid en slik "Plaid" og gjort noen tester på en øde vei her i "Mexico" (som de sier "over there").
Når det er sagt er vel alle R-sykler (MC) noe som kun hører hjemme på bane... Selv om det er "gamle øk" (som meg sjøl) som kjører rundt på disse. ?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

For de aller fleste bilister vil en bil som kjører 0-100 på 2 sekunder være direkte farlig. Vi får håpe så få som mulig slike biler finnes på veiene etterhvert. Det er nesten ingen vanlige folk som klarer å håndtere slikt på en korrekt måte, det er nødt til å bli råkjøring og "tøffe seg" i lyskryss mot andre biler, på offentlig vei. Dette hører hjemme på lukket bane.

 

Btw, hvor ofte tror du vanlige folk gir bånn pedel ut av kryss? Og da mener jeg ikke at de bare kjipper litt på, men virkelig slamrer pedalen rett ned i dørken, full gass og holder pedalen der? Hva blir annerledes om de kjører en plaid? Fordi de vet at de kjører en av de raskeste bilene i verden så tenker du de gir flatt jern ut av alle lyskryss? Folk flest ville vel røsket høyrebenet vekk fra gasspedalen temmelig raskt når bakhodet klistres i nakkestøtten og ryggtavla presses inn mot seteryggen. Skyvet kommer så momentant at hvermansen ville blitt så skremt om det max aks skjedde ved en feil at foten nok raskt ville blitt løftet av gassen. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, bojangles said:

Du snakker om å snu ting helt opp ned. Raskere akselerasjon er langt tryggere enn tregere akselerasjon. Så får hver eier av plaid finne ut hvordan høyrebenet virker. Gassen er ikke av eller på - det er opptil sjåføren å avgjøre hvor hurtig skyssen skal akselerere. 

Hvorfor er raskere akselerasjon tryggere enn treg?

Når har du bruk for "raskere" akselerasjon på våre veier med relativt sett moderate fartsgrenser?

Selv en "treg" familiebil har nok motorstyrke til å ta sikre forbikjøringer dersom det er argumentet?

På en vanlig dag med dagens trafikk er det få steder der det er noen vits i å kjøre forbi for å komme x antall sekunder fortere fram.. eller fortere i kista (og ta med seg noen flere på "turen" dersom de går til hel**e).

Men ja... jeg digger spreke biler/motorsykler, og liker rå aks. Men har jeg bruk for det annet enn for en liten ego-trip/adrenalin-kick? 

Svaret gir seg vel sjøl :D
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Just now, Drunkenvalley said:

Med det sagt ser eg liknande bragder utført av alt anna av kjøretøy... Og hugse at når eg jobba på Stord var det konsekvent stasjonsvogner, gjerne med flere familiemedlemmer i bilen, som hadde skapt ei ulykke...

Det er da ikke noe argument for at en 2 tonns farkost kan nå 200 på under 7 sekunder?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, TL1000S said:

Vi krangler litt av og til, men her er selv en "skurk" som meg helt enig med deg.
Har blitt "blåst" forbi av "vanlig" model S (i 200+) på rv4.. blitt forbikjørt i 60-sone av en sinn**k lokal helt i en i3 (meg på Gixxer 1000) hvor vedkommende holdt en vanvittig fart i tettbygd strøk!.
Slik kjøring hører *ikke* hjemme på offentlige (og trafikkerte) veier!.
Slike ytelser har ingenting på våre veier å gjøre egentlig. Selv om jeg gjerne skulle eid en slik "Plaid" og gjort noen tester på en øde vei her i "Mexico" (som de sier "over there").
Når det er sagt er vel alle R-sykler (MC) noe som kun hører hjemme på bane... Selv om det er "gamle øk" (som meg sjøl) som kjører rundt på disse. ?

Om du kan anslå farten til 200+ når du ble forbikjørt så sier det vel aller mest om du selv ikke var innenfor fartsgrensa? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, TL1000S said:

Det er da ikke noe argument for at en 2 tonns farkost kan nå 200 på under 7 sekunder?

Eg seie berre at det er rart å henge ut elbiler for dette, sida dette er skrekkelig normalt uavhengig av drivetrain. Med høg akselerasjon kan du i det minste avgrense kor omfattende skaden er sida ein farlig forbikjøring ble marginalt tryggere (ved å korte ned nødvendig avstand).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, TL1000S said:

Hvorfor er raskere akselerasjon tryggere enn treg?

Når har du bruk for "raskere" akselerasjon på våre veier med relativt sett moderate fartsgrenser?

Selv en "treg" familiebil har nok motorstyrke til å ta sikre forbikjøringer dersom det er argumentet?

På en vanlig dag med dagens trafikk er det få steder der det er noen vits i å kjøre forbi for å komme x antall sekunder fortere fram.. eller fortere i kista (og ta med seg noen flere på "turen" dersom de går til hel**e).

Men ja... jeg digger spreke biler/motorsykler, og liker rå aks. Men har jeg bruk for det annet enn for en liten ego-trip/adrenalin-kick? 

Svaret gir seg vel sjøl :D
 

 

Du skjønner nok hva jeg mente men ok. Noen ganger så skjer det uforutsette ting i trafikken. Ofte så handler man på autopilot, styrer, bremser etc. Men det kan være tilfeller der en faktisk trenger å akselerere ut av situasjonen. Da ratter jeg heller en plaid enn en feks undermotorisert xc90 med hvit røk ut av pipa. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 minutes ago, bojangles said:

Om du kan anslå farten til 200+ når du ble forbikjørt så sier det vel aller mest om du selv ikke var innenfor fartsgrensa? ;)

Når du ligger i 70-sonen i en rekke av biler forbi Stryken og det sier "woosh"... og en Tesla S passer hele køen på ett par sekunder (400m) så er det vel ikke sååå vanskelig å anslå farta?

Og ja..jeg har syndet selv... men ikke i tett trafikk i rush-tida... (I "mexico")... ?

Poenget er vel at flere av oss, meg inkludert,  synes det er stas at Tesla lanserer slike super-biler... men det er om å gjøre å bruke de med vett. 
Og det er det ikke alle som har.

 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (20 minutter siden):

Hvorfor ikke? Det kan komme en dag da de 1100 hk og det enorme dreiemomentet redder deg ut av en situasjon i byen der det ellers ville endt i en smell. 

De dagene er nok mindre enn dagene hvor 1,100 tilgjengelige krefter kan skape farlige situasjoner. 

Altså, det er tider hvor man kanskje trenger dem, midt i en by er ikke en av dem imo. 

Rimac gjør jo dette selv på bane. I starten har man ikke nesten 2,000hk tilgjengelig før man har gjort AI "racing driver" kurset som åpner opp for tilgangen av krefter over tid. 

Smart egentlig, og det blir nesten som et spill. Kjør bra og bli rewardet av bilen med mer krefter over litt tid. ?

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg seie berre at det er rart å henge ut elbiler for dette, sida dette er skrekkelig normalt uavhengig av drivetrain. Med høg akselerasjon kan du i det minste avgrense kor omfattende skaden er sida ein farlig forbikjøring ble marginalt tryggere (ved å korte ned nødvendig avstand).

Morsomt at du kan tolke dette som at jeg henger ut el-biler? Jeg er jo ikke uenig i at rask akselerasjon kan være "bra". 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
16 minutes ago, bojangles said:

 

Btw, hvor ofte tror du vanlige folk gir bånn pedel ut av kryss? Og da mener jeg ikke at de bare kjipper litt på, men virkelig slamrer pedalen rett ned i dørken, full gass og holder pedalen der? Hva blir annerledes om de kjører en plaid? Fordi de vet at de kjører en av de raskeste bilene i verden så tenker du de gir flatt jern ut av alle lyskryss? Folk flest ville vel røsket høyrebenet vekk fra gasspedalen temmelig raskt når bakhodet klistres i nakkestøtten og ryggtavla presses inn mot seteryggen. Skyvet kommer så momentant at hvermansen ville blitt så skremt om det max aks skjedde ved en feil at foten nok raskt ville blitt løftet av gassen. 

Siden dette er ett diskusjonsforum....:

Dersom du ikke "tør" å bruke aksen i en Plaid.. en Z H2... eller noe annet "overmotoriert"... da ser jeg ingen grunn til å kjøpe/eie en slik "farkost" annet enn behov for å markere seg?

Hadde jeg kjøpe en Plaid hadde jeg testet aksen første dagen jeg eide den. :D

Edit:
Men ikke i rushen med å kjøre forbi 20++ biler med motgående trafikk på vei hjem til kjøttgrytene (middag).
Skjønner du nå hva jeg forsøker å formidle?
Det går an å ha mer enn en tanke i hodet liksom..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
8 minutes ago, bshagen said:

Verdens raskeste bil er en varebil med dårlig tid. Det er i alle fall min erfaring, ser mye grisekjøring med Mercedes Sprinter ?

Vegen var relativt ofte stengt mellom Haugesund og Stord. Oftest ved ei strekning kor nokon fann ut at dei skulle ta ein siste liten forbikjøring med ein stasjonsvogn, eller ikkje hadde augene på vegen, eller kva enn orsaka var.

Hugse det alltid slo meg som spesielt horribelt sida det ofte framleis var folk ved bilene etter ulykka - nesten konsekvent foreldre med små barn som sto ved ein smadra stasjosnvogn. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Verdens raskeste bil er en varebil med dårlig tid. Det er i alle fall min erfaring, ser mye grisekjøring med Mercedes Sprinter ?

Hva som helst med grønne skilter egentlig. De kompenserer for dårlig aks ved å ligge 20-30+ over og legger seg gjerne på støtfangeren til dem som bare ligger 10 over..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Drunkenvalley said:

Morsomt er det ikkje ein plass. Det er ikkje akkurat vanskelig å sjå at du spesifikt henger ut kun elbiler her, samtidig som dette rett og slett er drittkjøring universalt. 

Hallo?
Ikke rart jeg er usikker på hva du prøver å poste innimellom.
:)
Jeg vil påstå at jeg er mer enn middels opptatt av elbiler, og da med positivt fortegn. Forsåvidt det meste av det som drives av strøm egentlig. Er vel derfor jeg stadig kjøper "hw" og "gadgets"...
Når det gjelder Tesla ser jeg det som min oppgave å "krangle" litt med de jeg oppfatter som motstander av Tesla (les:Elon Musk) "by default". Det skjønner jeg virkelig ikke. ?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
1 hour ago, TL1000S said:

 

Ok. Det er ikkje slikt du fremstår, og for å vera kortfatta er eg jævla drittlei av elbil-hatere. Så om du ærlig og redelig ikkje prøve vera noko i den banen er det berre ein misforståelse, og eg beklager.

Eg trur ikkje eg treng definere kva ein elbil-hater er egentlig, men me prate då om drittunger som skal argumentere med ljug, ignoranse og absurditet. F.eks når me har individer som prøver argumentere i banen av at rekkevidden for elbiler er for lav i visse deler av landet, men eksempelet deiras involvere ein 2012 nissan leaf på vinterstid, eller mange timer med køyring kvar morgon for å komme til jobb, osv.

Når nokon skal spesifikt dra frem akselerasjonen til elbiler som eit negativt og farlig punkt er det rett og slett tull med mindre me byrje snakke om å miste kontroll pga akselerasjonen i seg sjølv. Det er derimot ikkje det som blir angitt her det eg kan sjå, men heller ein vag sans av vill lystkjøring som medbringer fare... men det gjere folk enten det er ein Model S eller noko anna.

Eksemplet du har gitt fleire gonger no blir ikkje bedre om det er ein Mercedes Sprinter i staden for vel? Nei.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Hva som helst med grønne skilter egentlig. De kompenserer for dårlig aks ved å ligge 20-30+ over og legger seg gjerne på støtfangeren til dem som bare ligger 10 over..

Er mye mer nervøs for de som til stadighet legger seg lengre bak deg når man ser lengre strekninger blir tilgjengelig på GPS'en, ettersom de "henter fart" om muligheten byr seg for å komme forbi. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...