Gå til innhold

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (1 minutt siden):

 

Ah ok. Kjenner ikke detaljene på Rimac. Husker bare at den var vill og priset vilt også så det ble på en måte en bil man skjønte man aldri kommer til å eie eller kjøre. Og da forsvinner litt av begeistringen for min del. Model S plaid derimot, det er en bil svært mange kan ha mulighet til å eie. En må kanskje gjøre noen store forandringer i livet for å få det til, men 1.4 mill på bil er mulig om man feks takler å bo utenfor ring 3 eller på landet eller på færre kvm eller den kombinasjonen av slikt som får ned bo-utgifter. Og dermed er plaid i mine øyne langt mer spennende enn Rimac. Og 3-4 -5år frem i tid så kan man kanskje finne seg en brukt plaid til under millionen kanskje? Også er jo plaid en familiebil, en trenger ikke ha en hverdagsbil i tillegg. 

Hele Rimac Concept Two er jo bare en "show-piece" for at de kan kaste alt de jobber med i en bil. Den vil jo til og med støtte nivå 4 autonomi på bane, hvor den vil bli brukt til AI-Driver Training. Se for deg bilspillene hvor du f.eks kan få opp AR piler for å vise sporvalg, bremsepunkter osv per bane. I tillegg til at Aktiv Torque Vectoring kan justeres dynamisk etter måten du selv kjører på som lagres og forbedres per runde du tar liksom. 

Men alt av teknologi og utstyr i dem, er teknologi andre OEM's kan kjøpe. Det dukket jo opp rykter om at Porsche skulle få 49% eierskap i Rimac, mot at Rimac fikk Bugatti. 


Plaid, Concept_Two, Taycan osv med dyr teknologi drypper jo nedover i segmentene etterhvert. Så sånn sett så er det jo artig å følge med på det, selv om det kan ta noen år før man får en smakebit selv. Litt derfor jeg har likt å sett på WRC og Rallycross f.eks. Vi har hatt godt nytte av de motorsportene gjennom alle år det har foregått med ny teknologi som dukket opp der først. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (12 minutter siden):

Jada helt greit, Rimac ruler. Jeg skjønner det og det er helt fint. Og det skjer spennende ting, inkl at de overtar Bugatti. Men det blir litt o/t i forhold til tråden, og hva som ble vist på batteryday. 

TLDR handler jo ikke om Rimac sånn sett, men mer at det burde være av interesse siden slik teknologi ofte drypper nedover i klassene etterhvert. Det samme gjelder jo f.eks teknologi Telsa skulle finne på til Roadster 2.0. selv om den blir i overkant dyr, så kan man forvente at enkelte at nyvinningene hos dem, som idag koster alt for mye over tid faktisk lander hos TMS, TMX og kanskje TM3 og Y over tid. 

Lenke til kommentar
Panneband skrev (1 minutt siden):

Michelin sport cup 2 but with a special gum (available with the car when release) very close to the michelin cup 2 R ?? but more stiff to resist the weight of the car

Oi, artig! Med sånne dekk, så må folk starte å kjøpe seg nakkepute og hjelm for å stroppe seg til setet, hvis ikke kan det kjapt bli nakke-sleng i alle retninger om man skal teste litt. ?

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 23.9.2020 den 18.02):

image.png.c33ff7a222e84b782b9c7512119686ee.png

Som sagt, så forstår jeg ikke planen og argumentene som ble vist frem og trudde at markedet ville reagere som meg selv. Fremdeles god stund igjen av dagen, så det kan selvsagt snu med litt hyping og pumping iløpet av dagen. Men det å skulle gå ut og være ledende i enda flere segmenter og ha hele verdikjeden til batteriproduksjon trur jeg vil koste alt for mye. Det blir som trekke én lottokuppong for milliarder i flere retninger mens man blør penger uten å vite om man traff vinnerloddet eller ikke der man er avhengig av å treffe flere av dem samtidig for å levere - dette mot spesialister i hver av de ulike segmentene som fokuserer 100% på kun deres spesialitet i en verdenen med høy konkurranse og utvikling i dette kappløpet. 

Blør penger? Tesla har jo levert overskudd mens de har satt opp pilotlinjene til de nye batteriene.

Og i dag er Tesla over 400 igjen. Hva har skjedd? Er alle plutselig kjempefornøyde med det de fikk servert under presentasjonen? Eller kan det være at det er andre ting som driver markedet nå? Det er jo ikke akkurat uvanlig at en aksje kan gå ned selv med positive nyheter, og særlig hvis resten av markedet er rødt.  

oophus3do skrev (På 23.9.2020 den 20.50):

Ja, det var jo det jeg kommenterte også da, at jeg trur Battery Day ikke helt innfridde mot forventninger, og at innholdet ikke vil gi særlig mening etterhvert som folk får gått igjennom det og knasket på det et par runder. Fine og flotte muligheter for å få kostnader ned, men det å hoppe inn i det selv og alene er for meg en håpløs avgjørelse å ta. 

Se over. Betyr det som skjer nå at folk har funnet ut at de er fornøyde likevel?

Du kan ikke bruke kortsiktige svingninger i markedet som argument for dine feilaktige påstander.  

oophus3do skrev (På 23.9.2020 den 23.46):

Som trigges av Elons uttalelser på Twitter. Ord som "mind-blowing", "will blow your mind. It blows my mind.", "insane" og "very insane" er ord han har brukt angående BD.

Ordene hans var jo berettiget. Hadde man ikke hatt alle lekkasjene og folk som la sammen 2+2 så hadde ingen ant hva som kom, og de ville vært overrasket.

Det som ble presentert var faktisk objektivt et stort gjennombrudd totalt sett:

https://intercalationstation.substack.com/p/-intercalation-station-battery-day

Sitat

Presentasjoner som omhandler ting man kanskje kan få til om 2-3 år burde man ha som en bisetning frem til ting er mer håndfast.

Hvorfor? Dessuten var det jo håndfast: Produksjonen har allerede startet, og vil økes frem mot endelig masseproduksjon i 2022.

Samtidig må de jo være forsiktige så de ikke "skremmer" folk fra å la være å kjøpe seg Tesla nå fordi noe banebrytende er rett rundt hjørnet.

Endret av hekomo
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 24.9.2020 den 7.38):

Det var en observasjon. Tesla følger modellsyklus playbooken som de fleste bilfabrikanter har fulgt siste 40år, til punkt og prikke. Det er bra de gjør det, har vist seg å fungere. Så det var ikke kritikk mot Tesla, snarere kompliment om at de holder seg til en oppskrift som fungerer, og ikke hopper og spretter all over the place.

De gjør jo ikke som andre produsenter. De oppdaterer og oppgraderer bilene sine kontinuerlig i stedet for å ha bare en ny utgave i året.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå tenkte vel kanskje bzzlink på hvordan model s tar seg ut, både utvendig og innvendig?  Det er jo gjort endringer på bla. seter, grill, og det er vel der endel folk er utålmodig og venter på noe nytt. I  det minste noe som ser nytt ut, også glemmer de at mange av oppdateringene som virkelig er betydningsfulle har skjedd i form av oppgradert firmware og software oppdateringer. 

Men det å kjøre på uten oppgraderinger på utseende kan være en balanseøvelse på slakk på line. For det er potensielle kunder som til syvende og sist avgjør hva som er greit og om det burde ha kommet oppdateringer på utseende såvel som et mer moderne  design på dashboard/interiør. 

I bilverden så er vel strengt tatt model s litt på overtid mtp å fortsatt ha samme grunn-design? Ja bortsett fra den lille oppdateringen i 2016 ish der fronten ble endret. 

Men kanskje mange som tilgir det nå som plaid er på vei, den modellen kan komme til å bety mye for Tesla. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, hekomo said:

Det var en observasjon. Tesla følger modellsyklus playbooken som de fleste bilfabrikanter har fulgt siste 40år, til punkt og prikke. Det er bra de gjør det, har vist seg å fungere. Så det var ikke kritikk mot Tesla, snarere kompliment om at de holder seg til en oppskrift som fungerer, og ikke hopper og spretter all over the place.

S-en er vel nå nærme 10 år gammel, det er virkelig gammelt i bilsammenheng. Kun Nissan er verre, GTR er vel 13-14 år gammel. Men nisjemodell da. S-en kan vel sies å være en nisjemodell nå med det svært lave salget. Så en 20 modell S her en dag. Kun skiltet som tilsa det, ingenting annet. En helt ny bil så altså 6-7 år gammel ut. Skjønner ikke de som kjøper S nå, utdatert på mye i forhold til 3 f.eks.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, kremt said:

S-en er vel nå nærme 10 år gammel, det er virkelig gammelt i bilsammenheng. Kun Nissan er verre, GTR er vel 13-14 år gammel. Men nisjemodell da. S-en kan vel sies å være en nisjemodell nå med det svært lave salget. Så en 20 modell S her en dag. Kun skiltet som tilsa det, ingenting annet. En helt ny bil så altså 6-7 år gammel ut. Skjønner ikke de som kjøper S nå, utdatert på mye i forhold til 3 f.eks.

Den er 8 år. Det er ikke virkelig gammelt, og til å være en nisje modell er det ikke gammelt. Men vanlig run of the mill biler fra store produsenter bytter gjerne karosseri mellom 6 og 9 år et sted.
Sjekk ut Mercedes SL f.eks https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Mercedes-Benz_model_codes

For å kunne tjene penger på å lage biler må man ha storskala fordeler. Å sette opp en produksjonslinje for en modell koster insane mye, så jo mindre biler du selger jo lenger må du selge de. Kilde: Jeg gikk feil når jeg skulle på omvisning i Mercedes fabrikken i Bremen, og endte med å bli med på introduksjonsprogrammet for nyansatte :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

17 innlegg som enten er persondiskusjon eller off topic har blitt skjult. Dette er ikke første gangen dere får beskjed om å holde dere til tema, så hver og en av dere som bidrar til ytterligere støy i artikkeltråden etter denne moderatormeldingen, vil få advarsler og evt. utestengelse. Dette innlegget skal ikke kommenteres her i tråden, eventuelle reaksjoner eller spørsmål tas på PM til meg eller i kategorien for tilbakemeldinger. Hold en saklig og høflig tone, og hold dere til tema som er Tesla battery day. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva skjer i den tradisjonelle bilbransjen nå når battery day har fått sunket litt inn? Vil feks tyskerne fortsette å tenke på elbil som som "compliance only? De har jo brukt any and all tricks for å forsøke å trenere regelverk som strammer inn på utslipp, de harjukset med utslipp og de har senest i sommer forsøkt å bruke corona pandemien som gyldig grunn til å ikke selge nok el-biler selv om de var klar over regelverket for flere år tilbake. 4680 cellene i sin nye tabless design vil jo være unike på langt mer enn enn bare den fysiske størrelsen. C-raten må jo bli noe vi aldri har sett, samt at når cellene kan kjøles fra topp/bunn så vil temperaturen forbli langt mer stabil både under kraftig utlading og heftig lading. 

Telsa model S Plaid vil jo bli direkte ufin. En 5 seters familiebil med superbil specs. 0-100 under 2 sekunder. Vi er vel på rallycross akselerasjon da. Kvartmila på under 9 sekunder. Og den topper ut på 320 km/t. Du kan gjøre storhandel før jul, hente og bringe, kjøre på ferietur til spania med hele familien eller ta en langhelg med banekjøring. I samme bil. 

Hva gjør de hos de tradisjonelle bilprodusentene nå? Ingen har tatt overgangen til el-bil seriøst nok til å legge ned særlig FoU midler. De aller fleste har satset på hyllevarer fra tredjepartsleverandører. Og hva gjør de fremover med tanke på batterier? Klart LG, Panasonic, Sony etc kan øke størrelsen på cellene - men hvor mye kan de øke størrelsen før diameteren på cellene skaper problemer i forhold til temperaturkontroll? Det er sikkert måter å komme seg rundt patentet til Tesla på tabless. Men hvor mange år tar det før ICE produsentene kan skaffe seg batterier som blir i samme liga som Tesla? 

Og om kanskje 5-10 år så har kanskje tredjepartsleverandører funnet en vei rundt patentet til Tesla, men da sliter de kanskje fortsatt med våtkjemi og svære tørkeanlegg i fabrikkene. Så selv om de virkelig får stordriftsfordeler så er de kanskje såpass langt bak at de ikke makter å konkurrere på pris på batteriene, og de vil helt sikkert ikke klare å konkurrere på effekt, c-rate, energitetthet. Så da har kanskje ICE produsentene kun tilgang på dyrere og dårligere batterier, og hvordan vil det påvirke marginene på de solgte el-bilene? 

Jeg var litt skuffet over at ikke Plaid er i produksjon før neste år. Og litt skuffet over at ikke model S ble presentert med nytt design. Men det er jo ikke sagt at ikke Tesla benytter sjansen til vise fram sin nye model S i form av Plaid? Nå som batteripakken skal være en bærende del av karosseriet,  så gjør de kanskje noe helt annet enn alle forventer og lanserer den nye model S som plaid? Kanskje ville vet vært et sjakktrekk, hypen med å levere hyperbil til kostbar familiebilpris, kombinert med en ny design og nytt interiør kunne virkelig fått fart på salget av Plaid. Til den prisen er det nok en brukbar avanse på plaid, og kanskje har Tesla sin egen playbook? De har jo alt lansert de dyreste først også kommet med billigere modeller. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For de aller fleste bilister vil en bil som kjører 0-100 på 2 sekunder være direkte farlig. Vi får håpe så få som mulig slike biler finnes på veiene etterhvert. Det er nesten ingen vanlige folk som klarer å håndtere slikt på en korrekt måte, det er nødt til å bli råkjøring og "tøffe seg" i lyskryss mot andre biler, på offentlig vei. Dette hører hjemme på lukket bane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

Du snakker om å snu ting helt opp ned. Raskere akselerasjon er langt tryggere enn tregere akselerasjon. Så får hver eier av plaid finne ut hvordan høyrebenet virker. Gassen er ikke av eller på - det er opptil sjåføren å avgjøre hvor hurtig skyssen skal akselerere. 

Enig. Om denne ikke skulle få lov til å kjøres på vei, så må man banne alt annet av slike biler også. Samt motorsykler 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Enig. Om denne ikke skulle få lov til å kjøres på vei, så må man banne alt annet av slike biler også. Samt motorsykler 

Ja og da kan vi vel ikke stoppe der? Om alt som kan være farlig skal være forbudt så hva med salg av fyrstikker og parafin? Eller sukker? Alkohol? Det stopper jo aldri. Heldigvis tror jeg nok at mr. kremt er blant de få som tenker på den måten så det blir nok aldri en reell problemstilling vi trenger å tenke særlig på. Og det er kanskje ikke utenkelig at kommentaren ble postet bare for å få rakket ned på en så kjapp elbil?

Nei vi får forholde oss til vegtrafikkloven § 3. Den regulerer også det som ikke dekkes av feks fartsgrenser. Uvettig bruk av høyrebenet i en plaid vil rammes av § 3, akkurat på samme måte som det rammer de med motorsykler, ferrari eller eller andre raske kjøretøy. Det er jo noen biler som klarer 0-10 under 3 sekunder. At plaid vil klare det på under 2 gjør jo ikke plaid til et drapsvåpen i større grad enn andre dritraske biler.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...