Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Betroz skrev (2 minutter siden):
  • Så dere stoler mer på de som lager vaksinen, enn kroppens eget immunforsvar som har utviklet seg over mange tusen år?

Vaksiner "trener" opp imunforsvaret vårt, det er ikke en erstattning.

Betroz skrev (3 minutter siden):
  • Hvordan vet dere at vaksinen er effektiv mot et virus som har mutert og forandret sin genetiske kode allerede, og vil også endre seg over tid?

Det vet de som lager vaksiner og tester de.

Betroz skrev (3 minutter siden):
  • Skal vi måtte ta en eller to vaksiner hvert eneste år resten av livet?

Neppe behov for det.

Betroz skrev (3 minutter siden):
  • Hva om et nytt virus kommer ut? Ny runde med lockdown, restriksjoner og vaksine?

Spørs på viruset.

Betroz skrev (4 minutter siden):
  • Så etter x antall vaksiner, hvordan kan dere være så sikre på at det er bra for kroppen vår?

Det er derfor man tester det grundig før man gir det ut til øvrig befolkning

Betroz skrev (4 minutter siden):
  • Hva om det jeg har sagt om at de ønsker å endre vårt DNA er sant, og en dag om noen år så kan legemiddelselskapene si at de har patenter på vårt DNA? At de faktisk juridisk kan kreve eierskap over oss. Ja, jeg vet at det høres helt sci-fi ut .

Patent betyr ikke eierskap.
Noen har patent på tastaturet jeg skriver på, men jeg eier fortsatt tastaturet. Patenteier kan aldri kreve tastaturet mitt på noen som helst måte. Ser ikke hvordan det skal være noe annerledes med ett evt patent på DNA, gitt at det gir mening å ta patent over noe man verken kan produsere, kontrollere, har laget, eller på noen som helst har noe med. Blir som å ta patent på gråstein, meningsløst.
Det stilles en rekke krav på hva man kan ta patent på, det må f.eks være noe nytt. DNA er ganske gammelt..

Patent på bruk av DNA kan kanskje være fornuftig..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Betroz said:
  • Så dere stoler mer på de som lager vaksinen, enn kroppens eget immunforsvar som har utviklet seg over mange tusen år?

Det er ikke enten/eller. Vaksinen fungerer ikke uten immunforsvar. Immunforsvaret fungerer ikke (like bra) uten vaksine.

Jeg stoler på at f.eks brannvesenet klarer å stoppe en brann, men det betyr ikke at jeg vil at de skal forsøke uten brannslanger og annet utstyr. På samme måte trenger immunforsvaret vaksinen for å klare å bekjempe corona effektivt.

19 minutes ago, Betroz said:
  • Hvordan vet dere at vaksinen er effektiv mot et virus som har mutert og forandret sin genetiske kode allerede, og vil også endre seg over tid?

Man vet at vaksinene er effektive mot SARS-CoV-2 utifra studiene som er gjort. Vaksinene fra Modena og Pfizer ser ut til å være over 90% effektive.

Så klart, det er umulig å vite om viruset vil mutere videre i fremtiden. Foreløpig ser det ut til at viruset er relativt stabilt genetisk.

19 minutes ago, Betroz said:
  • Skal vi måtte ta en eller to vaksiner hvert eneste år resten av livet?

Forhåpentligvis ikke. Ting kan tyde på at det ikke blir nødvendig.

19 minutes ago, Betroz said:
  • Hva om et nytt virus kommer ut? Ny runde med lockdown, restriksjoner og vaksine?

Jepp. Men jeg tror vi har lært litt av denne runden i forhold til hvilke tiltak som virker og hvilke som ikke virker. Forhåpentligvis ville en eventuell neste pandemi ha mindre konsekvenser.

19 minutes ago, Betroz said:
  • Så etter x antall vaksiner, hvordan kan dere være så sikre på at det er bra for kroppen vår?

Det man vet om immunforsvaret tilsier at det blir bare bedre og bedre, jo flere vaksiner man tar.

19 minutes ago, Betroz said:
  • Hva om det jeg har sagt om at de ønsker å endre vårt DNA er sant, og en dag om noen år så kan legemiddelselskapene si at de har patenter på vårt DNA? At de faktisk juridisk kan kreve eierskap over oss. Ja, jeg vet at det høres helt sci-fi ut .

Det er rendyrket sci-fi for legeselskapene å klare å endre DNAet på et voksent menneske. Men uansett om det skulle være mulig å endre DNAet ville det ikke være juridisk mulig å kreve eierskap over en person. Man kunne kanskje kreve eierskap over spesifikke sekvenser, og metoder for å analysere og bearbeide DNA, men dette ville ikke ha noen praktisk betydning for folks liv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest 14458...497
Betroz skrev (11 minutter siden):
  •  
  • Jeg har en autoimmun sykdom, så immunforsvaret mitt kan ta seg en bolle. Har også hatt barndomsastma, og å se folk med pustevansker som følge av korona gir meg mild PTSD. 
  • Viruset muterer ikke så mye som vi tror, pluss at en RNA vaksine kan tilpasses mutasjonene.
  • Dette avhenger av viruset, hvor farlig og smittsomt det er m.m. 
  • Har tatt mange vaksiner allerede, og har planer om flere slik som skogflåttencefalittvaksine. Har ennå ikke blitt autistisk eller fått varige bivirkninger. Stoler heller på leger enn sjamaner o.l. 
  • Brukeren over har svart utdypende nok på dette, men jeg har allerede medisinsk utstyr koplet til meg og har ikke merket noen endringer i verken personlighet eller DNA. 

Morsomt at du kaller oss en sekt med tanke på hvem du bruker som kilder. Det er liksom overbevisning og ikke fakta som gjelder, det blir ikke mer kult enn det. 

Anonymous poster hash: 14458...497

Lenke til kommentar
Betroz skrev (6 minutter siden):

Jeg har hørt at tidligere vaksiner har tatt årevis å teste om de er sikre for oss. Covid vaksinen skal liksom ha blitt klar på under ett år? 

Det stemmer sikkert ja, hvor mye prioritet tror du de som utvikler og tester vaksiner har på vaksine for Covid?
Jeg vil anta veldig høy og at det dermed går raskere enn de med lav prioritet der de har veldig god tid og bruker lite ressurser på både utvikling og testing.

Når hadde vi sist ett akutt behov for vaksine raskt?

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, aklla said:

Når hadde vi sist ett akutt behov for vaksine raskt?

Aldri etter det jeg kan huske av mitt 40 årige liv. Selv synes jeg det er litt merklig da siden 99.8% av de under 70 år som får viruset overlever, og får influensa liknende symptomer. Kanskje med visse unntak da, som dere vet. Ikke alle får senskader og slikt.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Aldri etter det jeg kan huske av mitt 40 årige liv. Selv synes jeg det er litt merklig da siden 99.8% av de under 70 år som får viruset overlever, og får influensa liknende symptomer. Kanskje med visse unntak da, som dere vet. Ikke alle får senskader og slikt.

Det finnes ingen måte å effektivt avgrense smitten til kun de under 70 år. Du må ta med hele regnskapet:

- Alle aldersgrupper

- Alle grupper av helsetilstander

- Alle som kunne overlevd men ble rammet av manglende kapasitet i helsevesenet

- Alle som ble rammet av manglende kapasitet i helsevesenet (kirurgi, kreftbehandling etc)

- Alle som får langtidsskader

- Alle som er så heldige at de bare slipper unna med et par jævlig kjipe sykdomsuker

- Alle som er så heldige at de ikke blir syke, bare rammet av permisjon/arbeidsledighet eller redusert tjenestetilbud for alt annet man måtte trenge (tannbehandling, hårklipp, restaurant- og uteliv, ferier etc)

- Alle arbeidsgivere som må betale egenmeldingsdager til ansatte som er rammet på ulike måter eller rammes av redsert omsetning på grunn av karantener etc.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (24 minutter siden):

Svineinfluensavaksinen ble vel også tatt frem på under et år. Men der var det mindre nybrottsarbeid. Det var bare en annen form for influensa.

Hehe, men covid-fornekterne påstår jo hele tiden det samme om corona; "det er jo bare en vanlig influensa" og putter fingrene i ørene med hørerikkehørerikkehørerikkenananan når de forklares det enkle faktum hva som er forskjellen på coronavirus og influesavirus. Da kan de ihvertfall ikke komme og si "ja men man kan ikke sammenligne med svineinfluensavaksinen fordi det var et influensavirus og lettere å lage vaksine mot" når de standhaftig tviholder på at covid-19 er et influensavirus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (32 minutter siden):

Aldri etter det jeg kan huske av mitt 40 årige liv. Selv synes jeg det er litt merklig da siden 99.8% av de under 70 år som får viruset overlever, og får influensa liknende symptomer. Kanskje med visse unntak da, som dere vet. Ikke alle får senskader og slikt.

Men det er en ting jeg har spurt deg om før som du fortsatt ikke har svart på: mener du at ALLE former for vaksiner, uansett sykdom er not tull og svindel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Morromann said:

Men det er en ting jeg har spurt deg om før som du fortsatt ikke har svart på: mener du at ALLE former for vaksiner, uansett sykdom er not tull og svindel?

Tidligere, altså før 2020, så var jeg mest bekymret for kvikksølv og aluminium i vaksiner, og ja det der gjelder alle vaksiner etter det jeg vet. Ellers var jeg ikke akkurat anti-vaxxer, men jeg tok bevisst ikke influensa vaksina fordi jeg ser ikke noe poeng for meg som er frisk og tåler å bli litt syk. Dette endret seg med hele Covid greia, så det er spessielt den og fremover jeg er skeptisk til.

Min tillit til vitenskapen fikk seg også ett knekk med hele Covid greia. Før det så bidro jeg til å finne kurer mot sykdommer gjennom folding@home, som dere sikkert vet om. Jeg bidro der med godt over 3 milliarder PPD. Så jeg er ikke anti-vitenskap! Det som skjedde i 2020 er bare ikke det folk tror det er, men nok om det.

Lenke til kommentar
1 minute ago, bshagen said:

Det smalt fra rette kjeften, Betroz 🙄

Mitt poeng med immunforsvaret, var mer valid etter min mening. Men at du er sterkt uenig i alt jeg kommer med her, sjokkerer meg ikke lenger. Du vet at du kan blokkere meg her på forumet, så slipper du å lese noe mer fra meg? Bare et tips så roer du nervene litt :)

 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (12 minutter siden):

Mitt poeng med immunforsvaret, var mer valid etter min mening.

Du later til å argumentere for at kroppen har adaptert seg til en evne til å sørge for egen helse. Det er sant, vi har både immunforsvar og en evne til å koagulere sår.

Kroppens evne til å lege seg selv er imidlertid ikke vilkårlig stor. Både fordi teknologien til å lage pacemakere neppe er til stede i det "biologiske arsenalet" og fordi det ikke har vært selektivt press som har favorisert en slik evne. Vi som lever i Norge i dag har mulighet for å få hjelp av leger til å unngå tidlig død, skade eller smerte. Morfaren min hadde ikke det og fikk polio i ung alder. Hvor mange kjenner du i dag som har hatt polio?

Hvorfor skulle vi unngå å oppsøke denne hjelpen i tilfelle virus, men oppsøke den i tilfelle noen kutter oss med kniv? Hvorfor dro jeg på sykehus når mine barn skulle fødes, kroppen er jo ofte i stand til å føde barn på egen hånd? Hvorfor fikk jeg tatt blindtarmen, det er jo en naturlig betennelsesreaksjon, og kroppen kunne ha funnet ut av det på egen hånd?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...