Gå til innhold

Tesla stenger Supercharger-stasjon


Anbefalte innlegg

4 hours ago, XIFXEGLO said:

Hvorfor er dette en forsidesak på TU?

Dette er reklame for den nye V3 laderen. Sender Tesla ut pressemeldinger når de flytter en ladestasjon ihåp om litt gratis publisitet?

Dette er vel ikke så vanskelig å forstå?

Hvis ordet "Tesla" står i overskriften, klarer verken de som digger Tesla eller de som forakter Tesla (du er kanskje en av delene?) å la være å klikke seg inn på artikkelen. Og klikk er penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, RTA0VA7X said:

Nei, det er det ikke. Jeg har selv en 2017 Tesla X og Aksdal Supercharger'en er et viktig ladepunkt for å kjøre nordover for meg. Den nye v3 SC er ikke en gyldig erstatning til den gammel v2 SC siden at jeg kan ikke bruke det uten oppgradering. Artikkelen fortsetter å klargjøre at etter planen det samme skal skje fremover i hele landet. Altså for eiere av mer en 30 000 biler i Norge er tittelen "Tesla stenger Supercharger-stasjon" helt gyldig.

Eg forstår frustrasjonen, men ei oppgradering er uansett ikkje dumt.  I 2017 var det knapt andre hurtigladarar enn Tesla sine og nesten ingen med meir enn 50 kW effekt.  No er situasjonen ein heilt annan.  Med oppgraderinga har du mykje større fleksibilitet.

 

Vi oppgraderte vår 2014 Model S med CCS på service før sommaren, og vi fekk faktisk bruk for det under to veker seinare då vi skulle innom IKEA Tempelhof og Bauhaus i Berlin.  Begge ladarane med 22 kW AC utanfor IKEA var opptekne.  Då vart det CCS i staden.  Ladaren til IKEA er strupa ned til 20 kW, og soleis eit dårlegare val enn 22 kW AC for vår del, men han er gratis for kundar og sparte oss for å måtte ta ei ladepause utan anna føremål enn lading.  Det er òg greitt å ha høve til å hurtiglade med 100 kW lokalt i tilfelle noko skulle skje og batteriet nær tomt, sidan det ikkje er nokon superladar der vi ferdast til dagleg og vi berre har 10A i garasja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Simen1 said:

Enig! Det gir en ambivalent følelse når man har kjøpt en premium-bil og blir behandlet som en Ryan-air-kunde.

Er man med på leken får man tåle steken. Jeg har kun fløyet med Ryan Air en gang og når jeg bestilte billettene visste jeg at det tilsvarer å tatovere "gjerrig idiot" i pannen. Å klage i etterkant ville ikke falle meg inn da jeg visste akkurat hva jeg gikk til.

Når det gjelder Tesla sine biler er det ikke slik at de blir "premium" bare fordi Tesla ikke greier bedre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange av de som kjøpte disse tidlige Model S-modellene ble lovet gratis hurtiglading for all fremtid. Når Tesla da endrer ladestandard, bør de absolutt tilby oppgraderingen gratis. Men Tesla er jo ikke det mest pålitelige bilmerket. Føler det er litt som bilverdens Apple, og da i negativ forstand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kajac said:

Mange av de som kjøpte disse tidlige Model S-modellene ble lovet gratis hurtiglading for all fremtid. Når Tesla da endrer ladestandard, bør de absolutt tilby oppgraderingen gratis. Men Tesla er jo ikke det mest pålitelige bilmerket. Føler det er litt som bilverdens Apple, og da i negativ forstand.

Tesla tar vare på eierne sine på noen måter og på andre måter gjør de ikke det. Når leveransene av Model S startet i Norge, så fantes det 6 stk superladerlokasjoner. Siden den gang har det kommet til ca 50 nye lokasjoner, altså har nytten av gratis superlading mangedoblet seg.

For min egen del har ladeeffekten på min 2017 Model X gått fra 120 kW til 145 kW. Altså etter 121.000 km lader den raskere enn når den var ny.

Det går så klart an å være irritert på konsekvensene ved at Tesla går over til CCS (den vedtatte europeiske standarden), men så lenge Tesla ikke reduserer antallet Type 2 superladere så har man egentlig liten grunn til å bli irritert. Det at de nå fjerner denne superladerlokasjonen er så klart en god grunn til å være irritert, men jeg håper og tror denne er et unntak, som de sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som kjøpte Tesla i 2013 hadde nok en sterk forventning om at ladenettverket skulle utvides fra 6 steder. Skjønner at det er vanskelig å love et spesifikt antall og at det blir problematisk for noen når de legger ned V2 på enkelte steder. Dette kunne de løst elegant ved å la noen V2-ladere stå igjen på hvert sted for bakoverkompatibilitet, eller utstyre noen av V3-stolpene med T2-kabler.

Håper uansett at V2-laderne får nytt liv andre steder. Sånn som de i Svolvær.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Simen1 said:

Folk som kjøpte Tesla i 2013 hadde nok en sterk forventning om at ladenettverket skulle utvides fra 6 steder. Skjønner at det er vanskelig å love et spesifikt antall og at det blir problematisk for noen når de legger ned V2 på enkelte steder. Dette kunne de løst elegant ved å la noen V2-ladere stå igjen på hvert sted for bakoverkompatibilitet, eller utstyre noen av V3-stolpene med T2-kabler.

Håper uansett at V2-laderne får nytt liv andre steder. Sånn som de i Svolvær.

En del av de som kjøpte i 2013 hadde reservasjon fra før superlader-nettverket ble lansert. Jeg husker at det var en del som håpet på CHAdeMO. Så klart, Tesla gikk ikke den ruten - de valgte heller å bygge ut et nettverk av superladere i Europa. Og nå kan vi knapt tenke oss en alternativ virkelighet der superladernettverket ikke hadde blitt noe av.

Men jeg er enig i at det var dumt at Tesla ikke bare slengte opp i hvert fall et par V2 superladere ved den nye stasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting som slo meg, kan de eldre Model S og X hurtiglade på noen stasjoner som ikke er Tesla Supercharger? Jeg vet at Model 3 har innebygget CCS-kontakt, men S og X har jo bare Type 2. Kunne/kan ikke de hurtiglade andre steder enn hos Tesla selv? Ser liksom aldri teslaer på "vanlige" ladestasjoner.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kajac said:

En ting som slo meg, kan de eldre Model S og X hurtiglade på noen stasjoner som ikke er Tesla Supercharger? Jeg vet at Model 3 har innebygget CCS-kontakt, men S og X har jo bare Type 2. Kunne/kan ikke de hurtiglade andre steder enn hos Tesla selv? Ser liksom aldri teslaer på "vanlige" ladestasjoner.

Ja, hvis man betaler for det. Man kan kjøpe både CHAdeMO adapter og man kan oppgradere til å bruke CCS med adapter. (De nye V3 superladerne har CCS plugg.)

Jeg har begge adapterne, så jeg kan lade på alt av superchargere, CHAdeMO og CCS. Den eneste hurtigladingen for personbiler i Norge jeg egentlig ikke kan benytte meg av er 43 kW Type 2. Der får jeg bare 16,5 kW, altså bare semihurtig lading.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget med å ha alle standarder på ett sted er at det er rasjonelt, i motsetning til det motsatte. Spesielle stasjoner for hver type drivstoff (bilmerke) ville vært irrasjonelt også for flytende drivstoff og gasser under trykk.

Batterilading skiller seg ut fordi tidsbruken e 5x fylling av drivstoff, minimum!

For fylling underveis, så betyr det behov for 5x flere ladepunkt og plassbehov, kanskje mer om man skal ha egne stasjoner for visse merker.

Det er jo ganske åpenbart at tanking av drivstoff til el-drift og forbrenningsmotorer er mer funksjonelt enn lading. Batteri er vel sammenlignbart med svingjul, men med et langt mer ressurskrevende apparat for produksjon og drift. Kostnadene i dag sier nok ingenting om hva de vil bli når man scalerer opp med x100 000?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (9 minutter siden):

For fylling underveis, så betyr det behov for 5x flere ladepunkt og plassbehov, kanskje mer om man skal ha egne stasjoner for visse merker.

Husk at en gjennomsnittlig elbilist lader bare ~10% av sin årlige kjørelengde på hurtiglader

Den gjennomsnittlige bensinbilisten og dieselbilisten må fylle 100% av sin årlige kjørelengde på bensinstasjoner

Hvis vi antar at gjennomsnittlig ladetid er 10 ganger lengre enn for fylling av bensin/diesel og fyllemønsteret ellers er likt så kan likevel X ladestolper betjene en like stor bilpark som X bensinpumper. Så nei, det er en myte at elbiler krever mange flere hurtigladere og mye større plassbehov enn tilsvarende fossile biler gjør.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er et stort sprik mellom ca samme antall og 5x flere. Hvor tar du faktoren 5 fra?

Hurtigladere og bensinstasjoner vil nok plasseres litt ulikt, uten at det betyr noe for antall og plassbehov.

Ferietrafikk vil nok gi høyere toppbehov på hurtigladere enn på bensinstasjoner, men jeg sliter med å forstå at det skal utgjøre så mye som 5x. Hadde vært fint å få litt innsikt i ressonnementet bak det tallet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
XIFXEGLO skrev (12 timer siden):

Hvorfor er dette en forsidesak på TU?

Dette er reklame for den nye V3 laderen. Sender Tesla ut pressemeldinger når de flytter en ladestasjon ihåp om litt gratis publisitet?

Dette er lavmål fra TU. "Stenger" høres ut som de reduserer antallet superchargere, når det de egentlig gjør er å flytte den for å kunne utvide kapasiteten.

Ren clickbait. Latterlig.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Ja, hvis man betaler for det. Man kan kjøpe både CHAdeMO adapter og man kan oppgradere til å bruke CCS med adapter. (De nye V3 superladerne har CCS plugg.)

Jeg har begge adapterne, så jeg kan lade på alt av superchargere, CHAdeMO og CCS. Den eneste hurtigladingen for personbiler i Norge jeg egentlig ikke kan benytte meg av er 43 kW Type 2. Der får jeg bare 16,5 kW, altså bare semihurtig lading.

Bekrefter bare min sammenligning mellom Tesla og Apple tidligere. "You just need to buy an adapter" ?

Vel, i det minste bruker ikke Tesla fullstendig proprietære plugger i europa som de gjør i USA, så man kan i hvertfall lade normalt med Type 2 uten å betale ekstra ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 timer siden):

En ting som slo meg, kan de eldre Model S og X hurtiglade på noen stasjoner som ikke er Tesla Supercharger? Jeg vet at Model 3 har innebygget CCS-kontakt, men S og X har jo bare Type 2. Kunne/kan ikke de hurtiglade andre steder enn hos Tesla selv? Ser liksom aldri teslaer på "vanlige" ladestasjoner.

Alle som har betalt for CCS-oppgradering kan det. Vil du se mange Teslaer som lader på CCS (eller CHadeMO med det eldre adapteret) er det bare å kjøre en av rutene som ikke har SuC-dekning. F.eks Rv4, ser til stadighet Teslaer som CCS-lader f.eks i Gran, Roa, Lygnasæter, Gjøvik, Dokka (riktignok Fv33) osv. Selv bruker jeg i hovedsak Fortum sin 50kW på Gran og på Dokka, jeg lader MYE mer på disse enn på SuC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...