Gå til innhold

Tesla stenger Supercharger-stasjon


Anbefalte innlegg

48 minutes ago, Salvesen. said:

Aha, men ganske morsomt. Ingen friske personer tar en 4 minutters stopp på 120 mil. Det er trafikkfarlig og de burde blitt fratatt lappen, øyeblikkelig.

Man stopper vel når man har kommet frem til Trondheim? Ser forøvrig ingen grunn til å kommentere din påstand ang. trafikksikkerhet, det er ingen her som anbefaler at man kjører hundre mil uten stans. Det åpenbare poenget som dere nekter å innse er at med høyere energitetthet vil en fossilbil i mye mindre grad styre hvor man må stoppe enn det en elektrisk bil gjør. Ja, man kan stoppe 8 ganger på veien opp til Trondheim men man må ikke stoppe fordi bilen mangler energi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Du har folk som blir berørt av denne stasjonen. Om de brukte den til å lade pga mangelen på hjemmelading, eller om de brukte den på vei til hytta spiller jo ingen rolle, så lenge de blir berørt av det. Den stasjonen kan være grunnen til at enkelte valgte å kjøpe elbil i utgangspunktet. 

Som de fortsatt kan gjøre, med ett lite adapter til små kroner. 

Det er morsomt å se hvordan dere står på for en slik bagatell. Men ikke overraskende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om Tesla skulle holdt V2 stasjonene i live har vel mange ønske om å kunne bruke laderne til Circle-K, Fortum, Grønn kontakt, Ionity osv.

Da kan man kjøpe en CHAdeMO adapter til noen tusenlapper (men hvor lenge lever CHAdeMO?) eller man kan bygge om til CCS.
Så er nok av ganske mange folks interesse å få en CCS adapter uansett hva Tesla foretar seg.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

Man stopper vel når man har kommet frem til Trondheim? Ser forøvrig ingen grunn til å kommentere din påstand ang. trafikksikkerhet, det er ingen her som anbefaler at man kjører hundre mil uten stans. Det åpenbare poenget som dere nekter å innse er at med høyere energitetthet vil en fossilbil i mye mindre grad styre hvor man må stoppe enn det en elektrisk bil gjør. Ja, man kan stoppe 8 ganger på veien opp til Trondheim men man må ikke stoppe fordi bilen mangler energi.

Nei vi som kommenterer kjører elbil og har gjort det i årevis, vi vet akkurat hvordan det er. Bilen min styrer meg stort sett ikke hvor jeg skal stoppe, sommerferien i år var det minste barnet som styrte dette med matbehov. Og noen av disse behovene oppsto i umiddelbar nærhet til ladere...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

Det åpenbare poenget som dere nekter å innse er at med høyere energitetthet vil en fossilbil i mye mindre grad styre hvor man må stoppe enn det en elektrisk bil gjør.

Et like åpenbart poeng er at dette kan man fint leve med. Det går faktisk så fint at man må ty til ekstremeksempler for å 'synliggjøre' de påståtte ulempene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

De kunne gått ut og beklaget at det blir slik, men at folk som spør kan få et adapter uten spørsmål. Enkelt og greit. 
Eventuelt sette opp billigere ombygging til CCS i en periode etter at stasjonen forsvinner. 

De kunne også delt ut tusenlapper til kundene. Men Tesla er en bedrift som må tjene penger. Man kan ikke forvente at de gjør mye mer enn det de må gjøre i forhold til inngåtte avtaler og lovverk. Så klart, fornøyde kunder er viktig, men det må også veies opp mot bunnlinjen.

Just now, oophus3do said:

Du kan utnytte samme linje i hundrevis av varianter, og selvfølgelig prøver selgerne å selge FSD. Noe annet ville vært søkt. 

Tesla har egentlig ikke "selgere". De fleste bestiller på nett uten å egentlig ha pratet med noen person i Tesla. Og de som er i butikkene og hjelper folk med bestillingene sine er ikke i nærheten av pushy. https://evannex.com/blogs/news/the-anti-dealership-tesla-finishes-last-in-being-salesy

  • Liker 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Simen1 said:

@6RCURCGB De siste 12 månedene har jeg kjørt ca 8 000 km og brukt 30 + 30 + 20 = 80 minutter på hurtigladere (kort bilferie i år ja). Det blir i snitt 1 minutt per 100 km. Jeg tipper gjennomsnittlig kjørehastighet dette året har vært 60 km/t. Det vil si i gjennomsnitt 1 minutt hurtiglading per 100 minutter kjørt.

Hadde jeg kjørt min forrige bil, en diesel Nissan NV200, så ville jeg antagelig brukt rundt 0,8 l/mil, fyllt 640 liter dette året, fordelt på 16 fyllinger a ca 2,5 minutter. Bonuskort og kortbetaling tar ca 1,5 minutt. Jeg regner med i gjennomsnitt 4 minutter køståing hver 4 gang. Altså i snitt 5 minutter per fylling. Det gir 80 minutter fylling i året. Tilfeldigvis akkurat samme tid som jeg har brukt på hurtiglading det siste året.

Fremdeles anekdotisk. En fossilbil kan ikke fylles opp hjemme over natten.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

De kunne også delt ut tusenlapper til kundene. Men Tesla er en bedrift som må tjene penger. Man kan ikke forvente at de gjør mye mer enn det de må gjøre i forhold til inngåtte avtaler og lovverk. Så klart, fornøyde kunder er viktig, men det må også veies opp mot bunnlinjen.

Fornøyde kunder og "gratis" PR er det de selv sier de lever på. Vil ikke en slik sak som dette være en billig måte å berolige folk på som har kjøpt eldre TMS og TMX modeller? Er helt i orden at man tar det per kunde, siden et fåtall vil være berørt av akkurat denne stasjonen, men det å ta kostnaden for de som blir berørt hadde gitt gode ord og fin PR for resten av landet angående Tesla. 

Poenget er at de ville tjent per penger på å ta en slik mindre kostnad, enn å bare fjerne muligheten for enkelte uten å kompensere for det. Det å berolige folk med at de kan kontakte Tesla for å få tilbud om CCS ombyggingen, eller få adapteren hadde jo vært nydelig PR og et sikringsnett for alle som nå lurer på om de vil fortsette å gjøre dette med mye av V2 nettverket. Jeg trur alle vet at Tesla selv ikke hadde sagt rett ut at de kom til å gjenta dette flere ganger. 

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Tesla har egentlig ikke "selgere". De fleste bestiller på nett uten å egentlig ha pratet med noen person i Tesla. Og de som er i butikkene og hjelper folk med bestillingene sine er ikke i nærheten av pushy.

Det holder at du får referral bonuser fra en kamerat av deg  til å kjøpte bilen, og du kun formidler lovnadene som Tesla og Elon Musk har gitt. Om han da velger å lease med FSD, så burde han fått pengene tilbake når han leverte bilen igjen, om de lovnadene ikke bærte frukter mens han hadde bilen. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Når man selger biler utelukkende med ei "carrot on a stick" der man senere fjerner den, så er det selvfølgelig et problem. 

Nei ingen biler har blitt solgt med Aksdal som en gulerot. Igjen, jeg mener du overdriver. Men det er bare som forventet. Vi er stort sett uenige, vi får innse at det blir slik denne gangen også. Snart skal jeg bort å kose meg på den nye stasjonen på aksdal, heidå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kahuna said:

Et like åpenbart poeng er at dette kan man fint leve med. Det går faktisk så fint at man må ty til ekstremeksempler for å 'synliggjøre' de påståtte ulempene.

Selvfølgelig kan man tilpasse seg og leve med en elektrisk bil. Det ser man jo på utbredelsen og alle de fornøyde eierene. Dette er hevet over enhver tvil.

Men kan dere ikke bare anerkjenne at det er forskjeller? Hvorfor bagatellisere forskjellene som gjør at elektrisk ikke er et alternativ for alle? Og siden ekstreme eksempler er så populært vil en elektrisk bil med dagens batterier aldri ta noen cannonball rekord for eks.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Nei ingen biler har blitt solgt med Aksdal som en gulerot. Igjen, jeg mener du overdriver. Men det er bare som forventet. Vi er stort sett uenige, vi får innse at det blir slik denne gangen også. Snart skal jeg bort å kose meg på den nye stasjonen på aksdal, heidå. 

Folk kan ha kjøpt en elbil pga Aksdal's V2 stasjon, med lovnader om gratis lading der resten av bilens liv. Når den forsvinner, så kan det selvfølgelig berøre folk, og når løsningen ikke koster allverden for Tesla så er det rart at folk her inne mener at kundene skal ta den kostnaden, og ikke Tesla selv?  Om kundene ikke tar den kostnaden, så overdriver dem? Dobbeltmoral.no. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bagatellisere forskjellene som gjør at elektrisk ikke er et alternativ for alle?

Fordi det er *bagateller*? Og fordi elbiler er et alternativ for stadig flere. Før eller siden er tilbudet så bra at vi ikke trenger bry oss med resten.

6RCURCGB skrev (2 minutter siden):

Og siden ekstreme eksempler er så populært vil en elektrisk bil med dagens batterier aldri ta noen cannonball rekord for eks.

De tar andre ekstreme rekorder, akselerasjon for eksempel. ;)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Folk kan ha kjøpt en elbil pga Aksdal's V2 stasjon, med lovnader om gratis lading der resten av bilens liv. Når den forsvinner, så kan det selvfølgelig berøre folk, og når løsningen ikke koster allverden for Tesla så er det rart at folk her inne mener at kundene skal ta den kostnaden, og ikke Tesla selv?  Om kundene ikke tar den kostnaden, så overdriver dem? Dobbeltmoral.no. 

Nei det er ingen som har fått lovnader om gratis lading på aksdal. Det er dette vi er uenig i. 

Uansett, som sagt får vi bare være uenig. Om du klarer å la det gå, men jeg tviler.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg mener det ikke er grunnlag for det. 

Jeg er enig. Sånn er det med utvikling og det er ikke slik at standardene for ladekontakter vil endre seg ofte fremover så dette må eierene svelge. Det er et piss i havet selvom Tesla sikkert har ekstrem avanse på disse adapterene. De kunne kanskje solgt de til selvkost men.

OT og anekdotisk:  Jeg har lagt merke til at endel Tesla elskere er ekstremt kravstore, jeg fant for eks. en tråd på et Tesla forum hvor det ble uttrykt stor skuffelse over at tesla model 3 bare hadde Cd på 0.23 selvom Musk hadde "lovet" utopiske 0.21.

Er det mulig å være så sutrete?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-frontal-area.94907/

Realitet:

https://unpluggedperformance.com/aerodynamic-study-of-tesla-model-3/#conclusion

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Og de som er i butikkene og hjelper folk med bestillingene sine er ikke i nærheten av pushy.

Da kan du ikke ha vært innom Tesla Tromsøs utstillingslokale. Det virker som hjernene deres går helt i frys dersom man spør om noe som helst som kan tenkes å virke kritisk eller stille Tesla i et dårlig lys. F.eks spørsmål om ladenettverket videre nordover, bekymringer om kvalitet og mangler, degradering, servicekostnader etter garantiperioden osv. Jeg vet om mange uavhengige i Tromsø som har reagert på glansbildehistoriene og det totale fraværet av realisme der. Selgerne er i helt annen divisjon enn hos andre bilforhandlere og ikke i en positiv retning.

6RCURCGB skrev (7 minutter siden):

Fremdeles anekdotisk. En fossilbil kan ikke fylles opp hjemme over natten.

Det er jo en kjempefordel og en av de store positive aha-opplevelsene mange nye elbilister får. Det er veldig fossil tankegang å ikke ha peiling på hvor behagelig det er i hverdagen. Dette er en av grunnene elbilister oppgir for at de aldri skal ha fossilbil igjen. Så, hva blir neste store elbilfordel du skal velge å ignorere?

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Hva er det du ikke forstår? Aksdal er en del av ladenettverket, og for enkelte folk så kan Aksdal være grunnen til at de kjøpte elbilen... 

Det forstår jeg helt fint, men det var ikke det jeg kommenterte. Det var dette:

 

Sitat

med lovnader om gratis lading der resten av bilens liv.

Har selv kjøpt 3 biler, og bor nærme aksdal. Ingen har noen gang lovet meg dette, verken skriftlig eller muntlig. Moving on. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...