Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (1 minutt siden):

Vi har alle forskjellige behov. Jeg kan ikke forholde meg til at jeg alltid må ha 100% når jeg skal noe. Og jeg må kunne ta en dagstur på 25 mil i høy motorvei hastighet. Alle må ikke det, men jeg krever det av min eneste bil.  

Jeg hører hva du sier. Må være kjedelig å bruke så mye av livet sitt i en bil uten å være yrkessjåfør da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hvis man absolutt skal sammenligne med Model Y, så er det jo også en del ting der den er helt klart bedre. I forhold til iV 80X er Model Y større og kan ha 7 seter, den har 45 km lengre WLTP rekkevidde, den har 57 km/t høyere topphastighet, 2 sekunder mindre på 0-100 km/t, dobbelt så rask hurtiglading, 200 kg mer hengervekt, osv.

Her er det jeg ser man må legge på iV80X for å noenlunde matche Model Y. 

Det er jo noen fundamentale forskjeller som er viktig for noen, og ubetydelig for andre, som Skodaen ikke kan matche. Og det samme andre veien som Tesla ikke kan matche.

 

Komfortpakke pluss- KESSY full, Phonebox med trådløs lading, Sun Set med ekstra lyddemping,    5300
tretthetsvarsling og sensorstyrt bakluke     
Førerpakke sport - 3-eket sportsratt med varme, reku-paddles, DMS, HOD og progressiv sportsstyring     2600
Infotainmentpakke - Navigasjon med online infotainment i 3 år og predictiv cruise control     7600
Familiepakke - Elektrisk barnelås, mekaniske solgardiner bak, 230V uttak og 2 USB-C i baksete     3800
ŠKODA Sound System med 9 høyttalere    9600
Panorama Soltak    10200
Hengerfeste    9800
Utvidet garanti 5 år/150.000 km     5200
Ekstra uttyr    54100
Bil iV80X    478520
Totalt    532620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 minutter siden):

Hva får deg til å si at en typisk Skoda eier er fattige? Mange rike er rike pga de har prioritert bort tull og brukt penger på smartere metoder enn biler. 

Jeg har ikke sagt en typisk skoda eier er fattig, det er dine ord. Det jeg sier er at mange hester i biler har historisk sett kostet mye penger i Norge. Dette har endret seg. Derfor har folk flest ikke vurdert biler med mye hestekrefter pga prisen. Ikke pga de ikke har råd totalt sett, men at de ikke tar seg råd osv. Men nå står de med biler til tilsvarende priser hvor en får mye mer av dette i den ene bilen. Da endrer preferanser seg, og det har en sett på Tesla. 

Mange, inkludert meg selv gikk vekk i fra Tyskerne som de ellers pleide å velge på grunn av hestekrefter eller annet. Men det er ingen tvil om at 0-100 og hestekrefter har spilt en stor rolle for de fleste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (49 minutter siden):

Jeg har ikke sagt en typisk skoda eier er fattig, det er dine ord. Det jeg sier er at mange hester i biler har historisk sett kostet mye penger i Norge. Dette har endret seg. Derfor har folk flest ikke vurdert biler med mye hestekrefter pga prisen. Ikke pga de ikke har råd totalt sett, men at de ikke tar seg råd osv. Men nå står de med biler til tilsvarende priser hvor en får mye mer av dette i den ene bilen. Da endrer preferanser seg, og det har en sett på Tesla. 

Trur man hadde blitt overrasket om man så økonomien til en generell Skoda eier. Jeg vet om mange som kunne kjøpt betydelig dyrere biler uten at det ville merkes så mye på lommeboka, men de har alltids hatt sitt forhold til penger, som har gjort dem rike i utgangspunktet. Skoda har nå i mange år gitt ekstremt mye bil for pengene, og det er jo derfor slike folk har havnet der. Skoda Enyaq ser ut til å bli tilsvarende. 

At en nisje plutselig finner glede i mer hestekrefter gjennom elektriske motorer stemmer nok det, men jeg trur på ingen måte at dette er beskrivende for en generell bileier. Dette beskriver mer 18-30 åringer som hopper fra å ha hatt bruktbiler, til å kjøpe sin første nybil gjennom elbilene pga fordelene og avgiftskutt - med drakraften av hestekrefter og det som ofte tiltrekker folk i denne alderen som har vokst opp med "gaming", hvor man nå kan spille spill i en bil i tillegg. 
 

Salvesen. skrev (49 minutter siden):

Mange, inkludert meg selv gikk vekk i fra Tyskerne som de ellers pleide å velge på grunn av hestekrefter eller annet. Men det er ingen tvil om at 0-100 og hestekrefter har spilt en stor rolle for de fleste. 

For min del så valgte jeg elbil i 2015 pga jeg sparte penger på å gjøre det (gjennom leasing mot månedlige utgifter på en diesel bil). Dog etter å ha kjørt elbil en stund, så setter jeg nok nå stillheten høyt oppe i prioritet, og betydelig høyere opp enn mest hestekrefter. 

Bilhenger har jeg, og hvis jeg ønsker fart og spenning, så kjøper jeg heller en typisk brukt Ariel Atom bil, som vil gi betydelig mer glede på en bane hvor man faktisk vil dra nytte av 0-100 km/t tider og toppfart enn hva man trenger på norske veier med 80 fartsgrense. Har faktisk undersøkt om det er noen firma som lager slikt med batteri og elmotorer i det siste. Er noen på gang, men det tar nok sin tid før det går ann å kjøpe slikt. Så det får bli bensin til den tid. 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Jeg tenkte mer på at Tesla opererer i premium-segmentet mens Skoda er et billig-merke. Men godt forsøk.

Hehe, sist eg nevnte at Tesla forsøkte å være premium fikk eg grei beskjed fra Tesla menigheten at det var heeeelt feil og at eg måtte slutte å sammenligne audi vs tesla. 

Enyaq vs Tesla generelt er det vel liten tvil om hvem som foreløpig ser mest premium ut, også får vi se hva den faktiske kvaliteten er på enyaq når den tid kommer. 

 

Med det sagt så håper eg virkelig Tesla får løftet kvaliteten, og at stempelet vedrørende dårlig kvalitet forsvinner med tid, og stunder. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Trur man hadde blitt overrasket om man så økonomien til en generell Skoda eier. Jeg vet om mange som kunne kjøpt betydelig dyrere biler uten at det ville merkes så mye på lommeboka, men de har alltids hatt sitt forhold til penger, som har gjort dem rike i utgangspunktet. Skoda har nå i mange år gitt ekstremt mye bil for pengene, og det er jo derfor slike folk har havnet der. Skoda Enyaq ser ut til å bli tilsvarende. 

At en nisje plutselig finner glede i mer hestekrefter gjennom elektriske motorer stemmer nok det, men jeg trur på ingen måte at dette er beskrivende for en generell bileier. Dette beskriver mer 18-30 åringer som hopper fra å ha hatt bruktbiler, til å kjøpe sin første nybil gjennom elbilene pga fordelene og avgiftskutt - med drakraften av hestekrefter og det som ofte tiltrekker folk i denne alderen som har vokst opp med "gaming", hvor man nå kan spille spill i en bil i tillegg. 
 

For min del så valgte jeg elbil i 2015 pga jeg sparte penger på å gjøre det (gjennom leasing mot månedlige utgifter på en diesel bil). Dog etter å ha kjørt elbil en stund, så setter jeg nok nå stillheten høyt oppe i prioritet, og betydelig høyere opp enn mest hestekrefter. 

Bilhenger har jeg, og hvis jeg ønsker fart og spenning, så kjøper jeg heller en typisk brukt Ariel Atom bil, som vil gi betydelig mer glede på en bane hvor man faktisk vil dra nytte av 0-100 km/t tider og toppfart enn hva man trenger på norske veier med 80 fartsgrense. Har faktisk undersøkt om det er noen firma som lager slikt med batteri og elmotorer i det siste. Er noen på gang, men det tar nok sin tid før det går ann å kjøpe slikt. Så det får bli bensin til den tid. 

 

 

Ikke at det er relevant, men...

Eiere av Lada, Daihatsu og Skoda har lavest inntekt. Gjennomsnittlig yrkesinntekt overstiger her ikke 270 000 kroner. Familier med Lada har også desidert lavest gjennomsnittlig kapitalinntekt med kun 9 200 kroner, eller for eksempel under 5 prosent av kapitalinntektene til familier med BMW.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

 

Ikke at det er relevant, men...

Eiere av Lada, Daihatsu og Skoda har lavest inntekt. Gjennomsnittlig yrkesinntekt overstiger her ikke 270 000 kroner. Familier med Lada har også desidert lavest gjennomsnittlig kapitalinntekt med kun 9 200 kroner, eller for eksempel under 5 prosent av kapitalinntektene til familier med BMW.

Finn frem kilden din, så antar jeg at den går tilbake til tiden hvor Skoda ikke vant beste bil i 5 år på rad, slik de har gjort nå i det siste i en tid de har startet å rebrande seg selv. 

Skoda i Norge er også litt annerledes med våre importører som setter en annen minste-standard enn i f.eks østblokk-land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ikke at det er relevant, men...

Eiere av Lada, Daihatsu og Skoda har lavest inntekt. Gjennomsnittlig yrkesinntekt overstiger her ikke 270 000 kroner. Familier med Lada har også desidert lavest gjennomsnittlig kapitalinntekt med kun 9 200 kroner, eller for eksempel under 5 prosent av kapitalinntektene til familier med BMW.

Og poenget?

Lenke til kommentar

Alt for dyr med 4 hjuls trekk og utstyr. Helt utrolig priset. Hvis man sammenligner med en Tesla Y eller Volvo XC40 recharge, med ca. samme utstyr, så er begge disse billigere og med mye større motor. Konfigurerte en Skoda med ca. samme utstyr. Den kom på 590.000, og har over 100 hk mindre enn de to andre. Skoda har tydeligvis begynt å prise ekstrautstyr(som IKKE burde være ekstra) på samme måte som BMW og Audi.

I tillegg er det nesten svindel. Reserverte en i Juni i fjor. Få tidligst en med 4 hjuls trekk i September neste år. Godt over 2 år senere.

Endret av Helt uenig
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Finn frem kilden din, så antar jeg at den går tilbake til tiden hvor Skoda ikke vant beste bil i 5 år på rad, slik de har gjort nå i det siste i en tid de har startet å rebrande seg selv. 

Skoda i Norge er også litt annerledes med våre importører som setter en annen minste-standard enn i f.eks østblokk-land. 

Du er fri til å motbevise/bevise påstanden din selv. Kilden min finner du på google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Du er fri til å motbevise/bevise påstanden din selv. Kilden min finner du på google.

Du avslører jo litt hva kilden har kikket på i påstanden din, så jeg trenger i grunnen ikke motbevise så mye forutenom det jeg allerede har sagt. 

Påstanden min handler ikke om slikt lavmål som det du kommer med her, den får du beholde selv. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, gamlefar said:

Både denne og ID4 er klare konkurrenter til Model Y. I det norske markedet vil de trolig knuse Tesla. De er mye bedre på de viktigste områdene og har i tillegg rimeligere alternativer. Farvel Tesla.

Kan godt være du har rett.

Modellene til Tesla, foruten den bebudede Model Y er jo nisjesegment i Norge. 
 

Gleder meg til å se rekkevidden på Enyaq’en i 120km/t testen til Bjørn Nyland. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...