Gå til innhold

Model 3 topper listene over "complaint sales ratio" med 0,7 av 10000 biler


hekomo

Anbefalte innlegg

bshagen skrev (11 minutter siden):

Det går litt «rykter» om at hvit og rød er tykkere, siden den er multicoat, men da stemmer kanskje ikke det? 

Det er målbart tykkere ja, men ligger fortsatt ofte i nedre del av det som er vanlig å måle. Husker når noen på detailersclub for flere år siden målte en Renault eller hva der var under 100my og det var helt krise den gangen. ?

Bilene har ofte fin lakk da i det minste, ingen appelsinhud og blir alltid veldig blank å fin etter behandling. 

Complexity skrev (8 minutter siden):

Blå er utrolig myk iallefall. Masse riper i bilen min etter snekosten. Ikke vært borti det på andre biler.

Men jeg bryr meg ikke så mye om det.

Greit med å ikke ha for hard lakk eller som visse tyskere. Lett å ordne opp i men samtidig ganske utsatt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk noen med utstyr til å ta en kjapp måling av lakktykkelse på min røde TM3. Husker ikke lenger tallene men det fordelte seg på 2 forskjellige tykkelser. Utvendige karrosserideler i stål var de tykkeste (120-150um?) mens dørbrønnene og aluminiumspanelene var tynnere (70-90um?). Konklusjonen var uansett at tykkelsen var som forventet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gavekort skrev (På 7.8.2020 den 15.11):

Det tilsier ikke 0,7 av 10000 biler. Selvsagt er det flere problem-eksemplarer enn det, som ikke kan fikses med sluttlinjekontroll. Jeg ga deg to eksempler som ikke kan fikses med sluttlinjekontroll. Hvis man sier at 50% av de 0,7 bilene var at det fortsatt eksisterte dårlige rutiner på bygging og sluttlinjekontroll, tror du de to eksemplene jeg dro frem var en del av de 0,35?

At Model 3 ikke lenger er worst in class etter de har fått skikkelig sluttkontroll? Ja vel. Flott! Men 0,7..? Om det var så lett å bli verdens mest pålitelige bil så tror jeg Musk hadde øket bemanningen i USA også...

Litt usikker på hvor mange ganger jeg skal måtte gjenta at det ikke er det konkrete tallet her som er så viktig, men det er tydelig at her når jeg ikke gjennom. Når du ikke engang klarer å forholde deg til det jeg faktisk skriver så tenker jeg at jeg bare avslutter her før jeg får meg selv i trøbbel.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 timer siden):

Litt usikker på hvor mange ganger jeg skal måtte gjenta at det ikke er det konkrete tallet her som er så viktig, men det er tydelig at her når jeg ikke gjennom. Når du ikke engang klarer å forholde deg til det jeg faktisk skriver så tenker jeg at jeg bare avslutter her før jeg får meg selv i trøbbel.

Innlegget er 2 uker gammelt, så du trenger ikke å avslutte noe. Om man tror sluttkontroll er alt som skal til så tror jeg ikke man har særlig innsikt i problemene. Sluttkontroll oppdager ikke designdefekter, kun produksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Innlegget er 2 uker gammelt, så du trenger ikke å avslutte noe. Om man tror sluttkontroll er alt som skal til så tror jeg ikke man har særlig innsikt i problemene. Sluttkontroll oppdager ikke designdefekter, kun produksjonsfeil.

Du endrer jo bare tema. Som sagt, jeg takker for meg, for jeg ser at jeg ikke kommer noen vei.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Du endrer jo bare tema. Som sagt, jeg takker for meg, for jeg ser at jeg ikke kommer noen vei.

Jeg sier det jeg har sagt hele tiden. 0.7 er et fantasitall fordi alle biler har mer defekter enn det, jeg vet at Model 3 har design-defekter (ikke nødvendigvis verre enn andre biler) og sluttkontroll er ikke alt som skal til for å gå fra worst in class til verdens mest pålitelige bil. Du kan uffe og paffe så mye du bare vil, men du har ikke overbevist meg mer enn disse uoffisielle bloggertallene.

Hadde det vært så lett å bli verdens mest pålitelige bil så må jo Tesla gjøre verdens største tabbe å ikke forbedre USA-fabrikken umiddelbart.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@hekomo: altså, tallet som kom fram i rapporten er helt ute på bærtur og det skjønner du selv. Når tallet helt åpenbart er tull så har man altså ikke noe tall. Dermed kan man ikke bestemme om trenden går opp eller ned.

Hvis du vil ha et eksempel med teskje så blir det sånn: jeg veier 75kg. Jeg går på slankeren. Jeg veien meg igjen på en kinesisk vekt som sier at jeg veier 10 tonn. Vekta er åpenbart helt tullete og jeg kan ikke bruke dette tallet. Det du sier er at jeg sannsynligvis har gått opp i vekt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke det at jeg ikke tror at en sluttkontroll kan gjøre kinesiske modeller bedre, siden de opplagt har tilnærmet null på fabrikken i USA. Jeg blir bare ekstremt skeptisk når Tesla-bloggere, kjent for å være litt i overkant entusiastiske, kommer med helt hinsides tall fra Kina, som om det bare var kvalitetskontroll som skulle sende et ungt bilmerke i verdensklasse innen pålitelighet og kvalitet.

Har Tesla blitt bedre? Det tror jeg. Bedre enn snittet? Kanskje bedre enn tyske biler med forbrenningsmotor. Bedre enn absolutt alle, med god margin? Svært skeptisk.

Model 3 har design-defekter. Tynn lakk, fuktingress i lykter og 12V-ladere som streiker er ikke arbeidere som drikker for mye Budweiser. Det er ting som Tesla har tabbet seg ut på, og som de fikser gjennom iterative prosesser, slik som ALLE produktutviklere. Model 3 er en feilbar bil, som forventet av alle merker og biler, spesielt på nyere plattformer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Model 3 har design-defekter. Tynn lakk, fuktingress i lykter og 12V-ladere som streiker

Det stemmer ikke. Eventuell tynn lakk er ikke design-defekt, men har med produksjon å gjøre. Ingen Model 3 jeg personlig har vært borti har hatt problemer med fukt i lykter. 12V-batteri som streiker har jeg heller ikke sett noe til.

Prøv igjen, du.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (52 minutter siden):

Det stemmer ikke. Eventuell tynn lakk er ikke design-defekt, men har med produksjon å gjøre. Ingen Model 3 jeg personlig har vært borti har hatt problemer med fukt i lykter. 12V-batteri som streiker har jeg heller ikke sett noe til.

Prøv igjen, du.

Det er svært vanskelig å drive med objektiv debatt når du tvert benekter at lakken ikke skulle vært tynn i første omgang, at fukt i lykter ikke er en ting og at 12V-ladere som streiker ikke er en ting, på tross av at jeg har gitt deg to eksempler. Dette er ikke en gang eksempler jeg anser som vanlige eller dealbreakere, men det er nok til at man klager og ønsker utbedring.

Man kan ikke slenge ut tvilsomme data (som du selv sier er av tvilsomt opphav), bruke anekdoter om at man aldri har sett ditten eller datten selv og så gå i kverulant-modus. Jeg føler vi prøver å opprettholde en pie in the sky desillusjon om at Model 3 er en bil som blåser alle andre av banen når det kommer til pålitelighet, og alt som skulle til var at Tesla endelig orket sluttlinjekontroll... Og dette kun basert på én kilde av tvilsomt opphav? Dette er ikke særlig rasjonelt.

Hvis målet ditt var å slite meg ut så kan jeg gledelig meddele at du har seiret, fordi dette er håpløst. Jeg kommer ikke til å prøve igjen.

Lenke til kommentar

Noen har fått bil med tynn lakk, noen med tykk lakk. Veldig varierende det der desverre, men alle biler produsert i California har veldig "myk" lakk som desverre ripes lett.

Nå er jo California veldig strenge på bruk av kjemikalier, kontra Kina hvor "alt" er lov. Så ryktes at bilene produsert i Kina har bedre lakk.

Lyktene på Model 3 er designet litt dumt så de fleste får litt dugg i dem. Det har jeg opplevd på mine egne baklykter også. Men er det dråper inni dem er det feil og Tesla bytter lykta på garanti.

Problemet med 12V laderen har jeg heller aldri sett eller opplevd noen nevne, men googler man det er det jo tydeligvis ett problem. (Kan det ha blitt fikset før Norge fikk biler?)

Generelt veldig lite problemer med Model 3 kontra S/X, men enig i at man må ta tall fra Kina med en klype salt. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men vi driver med anekdoter.

Volvo / polestar har 300 biler på veien..... Det er masse slurv, lys ikke riktig justert, de aner ikke hvilken programvareversjon utleverte biler har.

12v lader seg ut når bilen står i park

Bilen slår seg av, inkludert blinklys når man går ut av den, lager trafikkfarlige situasjoner. 

Infotainment bugger og henger seg opp, mange biler får komplett meltdown.

OG dugg i lyktene... :)

5FEAE552-A8C0-44F2-BB09-382FA4202643.jpeg

F98E9201-B881-4979-B776-7EC9C34CA3DF.jpeg

80E40F23-4D4A-45D7-97F1-41523F253293.jpeg

CAA172C2-A00B-4B2F-846A-F8713C51FC17.jpeg

18E22934-0499-4B08-B276-F18F81F6512F.jpeg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo og folk som rapporterer at Polestar 2 lades til 100%, selv om man setter en lavere grense.
Litt ironisk når det står på lademenyen at bilen at det annbefales å bare lade til 80% i hverdagen (Bilen har ikke buffer i topp)

Så både 12V batteriet og hovedbatteriet skades av bugsene til Polestar. Er jo litt alvorlig det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kahuna said:

Det er vel heller normalen at det er rusk på ferske modeller.

Så forresten en polestar for 2-3 dager siden. Om det var noe galt med den var det ikke ille nok til at det var synlig mens den passerte. :p

 

Joda, er bare litt morsomt med alle som alltid har sakt at de store produsentene ikke gjør som Tesla, de passer på at bilen er perfekt før den selges.

Det har vært mest rettet mot biler som mangler OTA dog, noe Polestar 2 har/får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...