Gå til innhold

Model 3 topper listene over "complaint sales ratio" med 0,7 av 10000 biler


hekomo

Anbefalte innlegg

E.C. skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle jeg ikke det? Tesla er en global merkevare og bør da ha en felles kvalitetsstandard, uansett hvor enhetene er produsert. Jeg går gjerne med på at kvaliteten kan ha blitt bedre i Kina, men under 1 feil per 10 000 biler virker å være litt for godt til å være sant.

Hva de nøyaktige tallene er vet jeg ikke, men det er ingen grunn til å tvile på at de har evnen til å heve kvaliteten i fabrikken i Kina, med tanke på at den er bygget opp fra bunnen med lærdom fra Fremont, samt at kinesiske arbeidere er kjent for å være meget dyktige (i dag er mye outsourcing til Kina like mye fordi de har meget kvalifisert arbeidskraft som at det er billig, for det er ikke alltid så billig å produsere der).

Og ingenting av dette er relevant for en enkelthistorie fra Norge.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (26 minutter siden):

Jeg ser ingen grunn til at f.eks. bedre kvalifisert/erfarent personell i Kina ikke skal kunne produsere bedre biler enn i USA. Fabrikken i Kina er også lagt opp på en helt ny måte etter at de lærte mye av hvordan ting ble gjort i Fremont-fabrikken. Fremont-fabrikken er en ombygget fossilbil-fabrikk, mens Shanghai-fabrikken er bygget opp fra bunnen og optimalisert til Teslas formål.

Jeg har ikke mye innsyn i Tesla sin nye fabrikk, men jeg har nok erfaring med produktutvikling til å vite at sluttlinjekontroll bare er ett steg i et produkt sin livslange pålitelighet. Jeg tror man blir møtt med ganske konsekvent skepsis med slike påstander utrettet av denne dataen. Jeg prøver å forklare deg hvorfor jeg synes denne tilnærmingen er irrasjonell.

Sitat

12-voltsbatterier? Der skjønner jeg ikke hva du snakker om, dessverre.

Det var et tilfeldig eksempel på hvordan et produkt kan ha designfeil. Men siden du spurte så kan du se her.

Sitat

Ja, vi må vente og så. Og det var også det jeg skrev, at Electrek ikke nødvendigvis er en pålitelig kilde, men at dette kan love godt for fabrikken i Tyskland. Musk har jo også sagt at lakkeringen i Tyskland vil bli mye bedre, for eksempel, så det er merkelig å anta at nye og bedre tilrettelagte fabrikker ikke kan gi bedre resultater.

Jeg vil ikke nødvendigvis avblåse kilden heller. Jeg vil bare vite mer om hva dataen betyr, og at det i det minste blir gransket før vi ekstrapolerer det til at Model 3 plutselig har blitt feilfrie biler. Det er bare en invitasjon til skuffelse etter min mening, noe som er svært unødvendig når Tesla allerede lager gode biler og tar ansvar for sine opplagte kvalitetsproblemer.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (17 timer siden):

Jeg har ikke mye innsyn i Tesla sin nye fabrikk, men jeg har nok erfaring med produktutvikling til å vite at sluttlinjekontroll bare er ett steg i et produkt sin livslange pålitelighet. Jeg tror man blir møtt med ganske konsekvent skepsis med slike påstander utrettet av denne dataen. Jeg prøver å forklare deg hvorfor jeg synes denne tilnærmingen er irrasjonell.

Det var et tilfeldig eksempel på hvordan et produkt kan ha designfeil. Men siden du spurte så kan du se her.

Jeg vil ikke nødvendigvis avblåse kilden heller. Jeg vil bare vite mer om hva dataen betyr, og at det i det minste blir gransket før vi ekstrapolerer det til at Model 3 plutselig har blitt feilfrie biler. Det er bare en invitasjon til skuffelse etter min mening, noe som er svært unødvendig når Tesla allerede lager gode biler og tar ansvar for sine opplagte kvalitetsproblemer.

Hvordan konkluderer du med at Model 3 har en designfeil ut fra en enkeltperson som rapporterer om problemer med 12v-batteriet? Det er mer sannsynlig at det var en produksjonsfeil på selve batteriet eller lignende. Jeg vet at andre elbiler har hatt problemer med 12v-batteriet, men har ikke sett noen særlig rapporter på det med Model 3. Uansett ser jeg ikke relevansen for temaet.

Hva gjelder det vi faktisk snakket om så sier det seg selv at en ny og mer moderne fabrikk med all lærdommen fra tidligere fabrikker og produksjon kan ha forbedringer, samt at kompetansen til de ansatte vil ha noe å si. Som sagt så er ikke selve de påståtte tallene så viktige (og Electrek er ikke verdens beste kilde), men det kan tyde på at kvaliteten kan være bedre utenfor USA.

Så nei, det er slett ikke sikkert at man vil ha samme kvalitet over hele verden.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (19 timer siden):

Hvorfor skulle jeg ikke det? Tesla er en global merkevare og bør da ha en felles kvalitetsstandard, uansett hvor enhetene er produsert. Jeg går gjerne med på at kvaliteten kan ha blitt bedre i Kina, men under 1 feil per 10 000 biler virker å være litt for godt til å være sant.

Sukk. Det er jo det jeg sier. Selve tallet er ikke så viktig. Poenget er at det kan tyde på at det er bedre kvalitet i Kina, noe som lover godt for fabrikken i Europa.

En felles kvalitetsstandard betyr ikke at ikke forbedringer og læringspunkter fra tidligere fabrikker, samt kompetansen til arbeiderne, ikke kan ha innvirkning på sluttproduktet. Som jeg nevnte over.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (45 minutter siden):

Hvordan konkluderer du med at Model 3 har en designfeil ut fra en enkeltperson som rapporterer om problemer med 12v-batteriet? Det er mer sannsynlig at det var en produksjonsfeil på selve batteriet eller lignende. Jeg vet at andre elbiler har hatt problemer med 12v-batteriet, men har ikke sett noen særlig rapporter på det med Model 3. Uansett ser jeg ikke relevansen for temaet.

Det er ikke et enkelttilfelle. Uansett så var poenget mitt at Model 3 som andre biler har fundamentale designfeil som tilsvarer mer enn 0.7 klager per 10.000 biler.

Hvis du trenger enda et eksempel så kan du se her. Jeg kan fortsette å grave frem disse til du anerkjenner at selv Model 3 er feilbar.

Det er vesentlig forskjell på hva som kan fikses på en sluttlinjekontroll, og hva som er et fundamentalt designproblem som må utbedres i kommende revisjoner. Gamle BMWer f.eks. er kjent for å ha eksploderende radiatorer fordi plasten blir sprø av varmesykluser.

Sitat

Hva gjelder det vi faktisk snakket om så sier det seg selv at en ny og mer moderne fabrikk med all lærdommen fra tidligere fabrikker og produksjon kan ha forbedringer, samt at kompetansen til de ansatte vil ha noe å si. Som sagt så er ikke selve de påståtte tallene så viktige (og Electrek er ikke verdens beste kilde), men det kan tyde på at kvaliteten kan være bedre utenfor USA.

Så nei, det er slett ikke sikkert at man vil ha samme kvalitet over hele verden.

Så si at vi bruker BMW-eksempelet over igjen, så kunne det vært fikset ved å bare finne riktig fabrikk? Jeg sier ikke at Tesla ikke kan forbedre kvaliteten sin om de får arbeidskraft nok til å i det minste ha en sluttlinjekontroll, noe de neppe har hatt før basert på biler levert med opplagt skade. Men det som kan fikses i en sluttlinjekontroll er svært begrenset. Panel gaps og lakkskraper? Ja. Kjempeflott! Kudos Tesla.

Et så komplisert og ungt produkt som Model 3 vil ha fundamentale designfeil, det er det ikke vits å så tvil rundt. Det er ikke verre enn å se på vann som renner i bagasjerom, glasstak som eksploderer, eMMC flash som blir utslitt, 12 volt ladere som streiker og bakfangere som faller av. Jeg sier ikke at dette er eksempler på dårlig kvalitet. Jeg sier at det er eksempler på et feilbart produkt, og at vi må slutte å lyve til oss selv om at Model 3 er ufeilbar og alt som skulle til var å trylle frem en magisk fabrikk i Kina.

Lenke til kommentar

Igjen så vil jeg understreke at jeg ikke prøver meg på skitkasting. Jeg velger ut tilfeldige gjengangere. Jeg sier ikke at bakfangeren din vil falle av, men det er unektelig et designproblem og blir brukt som illustrasjon på hvorfor 0.7 per 10.000 biler er et fantasitall. Jeg tror ikke Tesla er langt under snittet, men jeg har godt grunnlag til å så tvil rundt denne soleklare ledelsen, fikset av intet mer enn et fabrikkbytte.

Det er vel ikke stort verre enn å spørre seg selv om man har fått en bil med defekter, og om den defekten kunne blitt oppdaget med en 10 minutters inspeksjon eller bedre montering.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 5.8.2020 den 9.47):

Det er ikke et enkelttilfelle. Uansett så var poenget mitt at Model 3 som andre biler har fundamentale designfeil som tilsvarer mer enn 0.7 klager per 10.000 biler.

Hvis du trenger enda et eksempel så kan du se her. Jeg kan fortsette å grave frem disse til du anerkjenner at selv Model 3 er feilbar.

Det er vesentlig forskjell på hva som kan fikses på en sluttlinjekontroll, og hva som er et fundamentalt designproblem som må utbedres i kommende revisjoner. Gamle BMWer f.eks. er kjent for å ha eksploderende radiatorer fordi plasten blir sprø av varmesykluser.

Nå har jeg allerede sagt at de konkrete tallene ikke er det som er poenget her.

Hva hjelper et eksempel på noe helt annet for det du opprinnelig snakket om? Jeg kan ikke se at du har påvist at det er noen fundamentale designfeil i Model 3, og det å linke til en annen person med et annet problem hjelper heller ikke.  

Gavekort skrev (På 5.8.2020 den 10.36):

Igjen så vil jeg understreke at jeg ikke prøver meg på skitkasting. Jeg velger ut tilfeldige gjengangere. Jeg sier ikke at bakfangeren din vil falle av, men det er unektelig et designproblem og blir brukt som illustrasjon på hvorfor 0.7 per 10.000 biler er et fantasitall. Jeg tror ikke Tesla er langt under snittet, men jeg har godt grunnlag til å så tvil rundt denne soleklare ledelsen, fikset av intet mer enn et fabrikkbytte.

Da må du jo påvise at det er noen fundamental designfeil og ikke f.eks. feilmontering eller lignende. Hvis det er en fundamental designfeil så vil man jo kunne forvente at et problem er svært vanlig.

Sitat

Det er vel ikke stort verre enn å spørre seg selv om man har fått en bil med defekter, og om den defekten kunne blitt oppdaget med en 10 minutters inspeksjon eller bedre montering.

Men da motsier du jo deg selv, siden det at defekten kunne vært oppdaget ved inspeksjon etter montering tydeligvis ikke er noen designfeil likevel, og vil avhenge av hvor god kvalitetskontrollen er.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke se at du har påvist at det er noen fundamentale designfeil i Model 3, og det å linke til en annen person med et annet problem hjelper heller ikke.

Hva er det du forsøker å si her? At Model 3 er den eneste bilen her uten designproblemer? De har fått alt til på første forsøk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Hva er det du forsøker å si her? At Model 3 er den eneste bilen her uten designproblemer? De har fått alt til på første forsøk?

Jeg sier at det ikke er noe som tilsier at det er noen fundamentale designproblemer som skaper problemer for veldig mange. Du sier jo selv at det kommer an på kvalitetskontroll.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 minutter siden):

Jeg sier at det ikke er noe som tilsier at det er noen fundamentale designproblemer som skaper problemer for veldig mange. Du sier jo selv at det kommer an på kvalitetskontroll.

Det tilsier ikke 0,7 av 10000 biler. Selvsagt er det flere problem-eksemplarer enn det, som ikke kan fikses med sluttlinjekontroll. Jeg ga deg to eksempler som ikke kan fikses med sluttlinjekontroll. Hvis man sier at 50% av de 0,7 bilene var at det fortsatt eksisterte dårlige rutiner på bygging og sluttlinjekontroll, tror du de to eksemplene jeg dro frem var en del av de 0,35?

At Model 3 ikke lenger er worst in class etter de har fått skikkelig sluttkontroll? Ja vel. Flott! Men 0,7..? Om det var så lett å bli verdens mest pålitelige bil så tror jeg Musk hadde øket bemanningen i USA også...

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
samco skrev (18 timer siden):

For håpe på at litt tysk bil bygge kunnskap drypper litt på tesla tyske giga fabrikk. .Det trengs liker godt Tesla men bygge kvalitet og lakk som er skremmende dålig.

Den siste der ser jeg går igjen. Selv hadde jeg en skade på mitt panser (Model X) som skulle rettes ut og lakkeres hos en aktør som jobber med mer enn bare Tesla og jeg ble snakkende med en av lakkererne om dette med lakk og Tesla. Hans påstand var at nyere biler generelt har dårligere lakk fordi det er stilt strengere miljøkrav som gjør lakken dårligere (hans ord var "miljølakk"). Hans mening var at VW hadde den dårligste lakken på nye biler per dags dato og pekte på en Caddy som stod og ventet på lakkering som så helt pepret ut i panseret (hvor klarlakken hadde fått omfattende skader da det har løsnet fra lakken). Men siden det ikke er en Tesla så får det heller ikke spalteplass.

Nå er dette riktignok meningen til én lakkerer på et lakkeringsverksted. Men kanskje det er noe hold der... Mulig han bare sa det av sympati for en stakkars Tesla-eier med dårlig lakk ?

Endret av CaZpeR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, CaZpeR said:

Den siste der ser jeg går igjen. Selv hadde jeg en skade på mitt panser (Model X) som skulle rettes ut og lakkeres hos en aktør som jobber med mer enn bare Tesla og jeg ble snakkende med en av lakkererne om dette med lakk og Tesla. Hans påstand var at nyere biler generelt har dårligere lakk fordi det er stilt strengere miljøkrav som gjør lakken dårligere (hans ord var "miljølakk"). Hans mening var at VW hadde den dårligste lakken på nye biler per dags dato og pekte på en Caddy som stod og ventet på lakkering som så helt pepret ut i panseret. Men siden det ikke er en Tesla så får det heller ikke spalteplass.

Nå er dette riktignok meningen til én lakkerer på et lakkeringsverksted. Men kanskje det er noe hold der... Mulig han bare sa det av sympati for en stakkars Tesla-eier med dårlig lakk ?

Er vel en grunn til at Tesla som blir produsert i Kina har mye bedre kvalitet på lakken.

Der får de lov å bruke skikkelig lakk 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (37 minutter siden):

Det er ikke bare typen lakk som er problemet, men rett og slett at det er for lite! Som hobbydetailer har jeg behandlet to teslaer, og hadde en tredje jeg skulla ta i fjor, men valgte å ikke ta jobben pga at lakktykkelsen var 30-50my flere plasser. 

Det var tynt ja. Er det model 3 eller annen Tesla det var snakk om?

Min blå model x ligger på alt fra 85-105my (3% feilmargin på Måleverktøy som ble brukt). Riktignok ikke altfor mye det heller, men betydelig bedre enn 30-50my ?

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (37 minutter siden):

Det var tynt ja. Er det model 3 eller annen Tesla det var snakk om?

Min blå model x ligger på alt fra 85-105my (3% feilmargin på Måleverktøy som ble brukt). Riktignok ikke altfor mye det heller, men betydelig bedre enn 30-50my ?

Det var Model 3 ja. Og laveste målingene var på dørene. Det er neon på detailersclub som har litt mer avanserte målere som kan måle tykkelse på lakk, grunning osv som også har fått noen skremmende målinger. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Hva slags farger er det snakk om? 

Det er hvilken som helst. Jeg veit noen har jobbet med biler derfra som også har mer enn nok lakk, som kan bety at de har gått over en ekstra gang eller noe. 
Men generelt så får du ofte lave og veldig varierende målinger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...