Gå til innhold

SIAN-leder Lars Thorsen slått ned av voldelige motdemonstranter i Bergen.


Gjest

Innlegg som fokuserer på person blir fjernet, det samme med alt annet som er OT.

Anbefalte innlegg

hekomo skrev (1 time siden):

Hva er det du snakker om? Jeg har da ikke sagt noe om muslimer eller ikke muslimer. Jeg kom igjen med en generell kommentar.

Si meg, skjønner du ikke norsk?

Nei men eg snakker om muslimer. SIAN snakker om muslimer. Og det var da vitterlig du som hoppet inn i min diskusjon med ein anna person. Sei meg, forstår ikkje du on topic?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (17 timer siden):

Nei, jeg tror neppe man kan argumentere for det. Det skjer vold og drap rundt i Norge hele tiden. Politiets hovedoppgave er å forebygge slik og annen kriminalitet. Man kan ikke derfor utlede at politiet ikke har ivaretatt oppgavene sine, bare fordi det fortsatt skjer lovbrudd der ute.

Enig. Jeg er litt i tvil, men støtter i all hovedsak ditt syn.

Skylden ligger alltid på den som utfører den kriminelle handlingen, kun sekundært på samfunnet som evt. ikke gjør mer for å hindre dette.


Han ble hindret i å ytre sine meninger, men politiet prøvde etter beste evne å la ham gjøre det. At det dukket opp enda flere bråkebøtter enn de hadde sett for seg kan kanskje politiet kritiseres for, men i den virkelige verden er det nok urealistisk. Politiet har også andre oppgaver som er viktige.

Som du sier i et annet innlegg, bør man i så fall plassere ansvaret hos politikerne. 
Her mener jeg de har feilet på (minst) to plasser:

1. Ikke rustet politiet godt nok til å håndtere slike situasjoner

2. Ikke tatt nok avstand fra vold som virkemiddel mot sine meningsmotstandere. ALLE politikere burde enstemmig fordømme vold mot sine meningsmotstandere. Det er jo dette som har vært en styrke i Norge. Man kan være rivende uenig med sine politiske "fiender", men likevel klare å ta hverandre i hånden og prate sivilsert sammen. Jeg ønsker ikke at vi beveger oss i en mer splittende og polarisert retning der det er umulig å diskutere sivilsert. 

Jeg er rivende uengi med Moxnes og mener den ideologien han står for til tider er farlig, men vil likevel la ham si hva han har å si og støtter ham i å ha den meningen han har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (30 minutter siden):

Eller er det du som bommer?

Tror du misforstår hva folk har problem med ift islam.
Folk kan tro på eller ikke tro på akkurat hva de vil, så lenge de lar andre tro på det DE vil.

Men det er jo akkurat dette som er problemet med Islam. Som du sier har de strenge regler for at det ikke er lov med andre  religioner enn islam. Det er jo DETTE folk er redd for skal skje her også. 
Det er helt greit at folk er muslimer så lenge de ikke ønsker at samfunnet skal endre seg for å tilpasse seg islam. 
Det finnes helt sikkert noen rasister i SIAN, men hovedbudskapet er stopp ISLAMISERINGEN av Norge.
Dvs det er ikke muslimene de har noe mot, men at man ikke skal la islam påvirke måten vi gjør ting på her i Norge.

Hvis du virkelig ønsker å bo i et fritt land hvor det er lov å tro på akkurat det du vil, burde du også være redd islam.
Det er ytterst få steder man praktiserer en liberal islamisme. De aller fleste praktiserer og tilhører en ganske streng konservativ tolkning av islam. 
I land hvor islam er statsreligionen blir andre troende fengslet, forfulgt og drept. Ofte med statens velsignelse.
(Og selv i de landene hvor det offiselt er OK med andre religioner, blir andre religioner kjeppjagd)
Det er DETTE folk er redde for.

...

Men løsningen på problemet er altså å lære dem toleranse, slik vi lærer alle andre nordmenn toleranse, ikke intoleranse.

Seriøst.

Vi har klart å temme de kristne her i landet, og det er ikke vanskeligere med islam.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (10 minutter siden):

...

Men løsningen på problemet er altså å lære dem toleranse, slik vi lærer alle andre nordmenn toleranse, ikke intoleranse.

Seriøst.

Vi har klart å temme de kristne her i landet, og det er ikke vanskeligere med islam.

Ja, men da er det jo ISLAMISMEN man vil til livs.

Vi ønsker ikke å gå tilbake i tid. Vi bør stå opp mot ALLE bakstreverske holdninger.

Og ja, vi må lære å tolerere hverandre. Det kan godt hende SIAN ikke er god til å fremme dette synspunktet, og at retorikken legger seg for tett opp mot "vi vil ikke ha muslimer" i stedet for å fokusere på islamismen.

Men vi må i hvertfall ta FULLSTENDIG avstand fra vold mot meningsmotstandere. Alle vi andre må stå opp for toleransen og at det SKAL være lov å være uenig. 
Alle fra Arfan Bhatti til Lars Thorsen skal få lov til å ytre seg uten å risikere vold. 
Det eneste de evt. kan risikere er bøter eller fengsel i ettertid hvis de bryter med norsk lov.

Men utfordrignen er at veldig mye av budskapet i dagens islam er intolerant og at man dermed trenger en reformasjon av islam.
Utfordringen er at da må man samtidig ta avstand fra mye det Mohammed sto for, og siden islam og Mohammed er ett tror jeg dette blir veldig vanskelig. 

Edit: Så jo, jeg tror det er vanskeligere med islam gitt det som faktisk er innholdet og grunnpilarene i religionen.

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om diverse budskap i Koranen er intolerant, betyr ikke det at majoriteten av norske muslimer er intolerante.

Norske kristne cherrypicker fra bibelen hele tiden. Norske kristne tolker også bibelen på en rekke ulike måter.  Vi må kunne trygt anta at dette er vurderinger majoriteten av norske muslimer også foretar. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 timer siden):

Ja huff for en voldelig 14-åring :wallbash:

  Vis skjult innhold

 

 

Hvorfor legger du ut en link til en helt annen hendelse? Kan du svare på det jeg faktisk skrev?

Den hendelsen du linker til viser en person som er uidentifisert, og som flere sier er over 20, samt at vedkommende skal ha kastet stein mot politiet like før. Men akkurat nå snakker vi altså om NRK-videoen som du tydeligvis mener viser fredelige tenåringer som ikke gjør noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (27 minutter siden):

Ja, men da er det jo ISLAMISMEN man vil til livs.

Vi ønsker ikke å gå tilbake i tid. Vi bør stå opp mot ALLE bakstreverske holdninger.

Og ja, vi må lære å tolerere hverandre. Det kan godt hende SIAN ikke er god til å fremme dette synspunktet, og at retorikken legger seg for tett opp mot "vi vil ikke ha muslimer" i stedet for å fokusere på islamismen.

Men vi må i hvertfall ta FULLSTENDIG avstand fra vold mot meningsmotstandere. Alle vi andre må stå opp for toleransen og at det SKAL være lov å være uenig. 
Alle fra Arfan Bhatti til Lars Thorsen skal få lov til å ytre seg uten å risikere vold. 
Det eneste de evt. kan risikere er bøter eller fengsel i ettertid hvis de bryter med norsk lov.

Men utfordrignen er at veldig mye av budskapet i dagens islam er intolerant og at man dermed trenger en reformasjon av islam.
Utfordringen er at da må man samtidig ta avstand fra mye det Mohammed sto for, og siden islam og Mohammed er ett tror jeg dette blir veldig vanskelig. 

Edit: Så jo, jeg tror det er vanskeligere med islam gitt det som faktisk er innholdet og grunnpilarene i religionen.

...

Du argumenterer ironisk nok for at ekstreme islamister fritt skal få rekruttere folk i den hensikt å omdanne Norge til er kalifat, så lenge de gjør det gjennom misjon, spredning av løgn og propaganda, og ikke vold.

Bytt så ut islamister med vestlige fascister, og det virkelige problemet viser seg:

SIAN sin løsning virker mot folk som kan kastes ut, men hva er løsningen på at grupper som SIAN og andre nasjonalkonservative gjør det samme som de anklager muslimer for å gjøre..?

Siv Jensen jobber hardt fra å stoppe partiet fra å skli i retning UKIP, og det er rart så se FrP begynne å fremstå som moderate, i forhold til bevegelsene i gressrøttene, som vokser frem som ugress i plattformen deres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 time siden):

Merkelig vurdering av politiet der, hun utgjør åpenbart ingen reell trussel og betjenten skal slite med å forsvare bruken av CS-gass der. Samtidig er det noen foreldre som har en virkelig jobb å gjøre med denne ungdommen.

Jeg er ikke enig i at det er en merkelig vurdering av politiet. Det hun gjør er å forstyrre dem midt under en voldelig demonstrasjon når de har mer enn nok med å prøve å ha kontroll på omgivelsene. De prøver først lenge å få henne til å trekke unna, og prøver også rettet tåregass, som i verste fall er litt irriterende akkurat når det kommer ut. Men ute i friluft så forsvinner tåregassen med en gang, og personen er jo tilbake etter noen få sekunder og ble tydeligvis ikke særlig påvirket av det.

Faktum er at politiet var utsatt for angrep og en person hadde allerede blitt overfalt og skadd. Da har de ikke tid til å fokusere på en person som nekter å trekke unna når hun får beskjed om det.

At det er en ungdom er forresten ikke bekreftet. Jeg har hørt flere steder at personen er over 20. Og jeg har også hørt at hun hadde kastet stein mot politiet tidligere. Vær forsiktig med hva du tar for god fisk i sosiale medier.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Dette var en veldig forsiktig bruk av CS, og helt forsvarlig.
Det var her kun brukt for å få henne til å flytte seg. Mye bedre en alternative metoder. Hun hørte jo helt klart ikke på utallige oppfordringer.
Du ser jo at hun var så og si upåvirket, siden hun kom tilbake så raskt.
Nei, hun var ingen reell trussel, men man skal følge pålegg fra politiet. Dette var den mest effektive måten å få henne til å fjerne seg på.
Og hun er tross alt 14 år, ikke 10.
Bra at hun til slutt blir tatt inn når hun for n'te gang ikke vil adlyde. 

Jeg synes folk skal slutte å ukritisk gjengi den ubekreftede påstanden om at hun var 14. Andre sier hun var godt over 20. Med tanke på alle løgnene politihaterne har kommet med i denne saken bør alt som kommer derfra tas med en gigantisk klype salt.

Uansett er det ikke så veldig relevant, som du påpeker. En veldig kort dusj med CS-gass ute i friluft på denne måten er litt ubehagelig, men helt ufarlig, og effekten forsvinner ganske raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (2 timer siden):

Alle fra Arfan Bhatti til Lars Thorsen skal få lov til å ytre seg uten å risikere vold. 

Absolutt. Men ein må kunne ha i bakhodet at ein kan ikkje ytre kva som helst, uten å møte motreaksjoner. Den motreaksjonen er viktig, sjøl om vold ikkje er den korrekte motreaksjonen.

Ein kan i henhold til ytringsfriheita, rope til ein persons mor, og ytre kva ein vil, om kordan ho ser ut i negativ forstand, kor dum ho her etc, men om sønnen slår ein ned, nåke som ikkje er løysinga selvfølgelig, framstår ein ikkje som det største offeret. Ingen sympati fra meg, sjøl om vold ikkje er løysinga.

Husker eit utrykk fra gamledager. "Er ein med på leiken, må ein tåle steiken". 

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror du må bruke proxy, sånn som høyreekstreme.

Angrip gruppene hun tilhører -- ikke henne.
Er hun hvit, kritiser hvite.
Er hun arbeidsledig, kritiser de som naver.
Er hun politi, kritiser politiet.
Er hun feit eller bare lubben, kritiser fedmeepedemien og folk sine manglende evne til å holde kroppen i form og materialisme.

Så kan du provosere så mye du bare vil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

En veldig kort dusj med CS-gass ute i friluft på denne måten er litt ubehagelig, men helt ufarlig, og effekten forsvinner ganske raskt.

Ganske påfallende at vold stort sett er greit, så lenge det er fra den "riktige side". Du viser her total mangel på objektivitet. Politiet kan også siktes og dømmes for overdreven voldsbruk. Eg seie ikkje at det er tilfellet her, men din bortforklaring, vitner kun om ein enorm bekreftelsestendens.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Vi har klart å temme de kristne her i landet, og det er ikke vanskeligere med islam

Nei, det tror jeg faktisk ikke. Ikke vi ihvertfall.

Eneste som stort sett funker er knallharde regimer, type diktatur eller lignende. Vet det er kontroversielt og hevde, men ta en titt på land og styresett der ute.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (21 minutter siden):

Du må gjerne utdjupe. Mulig eg tar feil.

Dette er ordlyden i Grunnloven § 100:

"Ingen kan holdes rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer og budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse. Det rettslige ansvar bør være foreskrevet i lov."

Det du beskriver er tilnærmet hensynsløs atferd etter straffeloven § 266. Slik oppførsel omfattes ikke av ytringsfriheten. Det kan også argumenteres for at volden er straffri da den gjengjelder en særlig provoserende ytring etter straffeloven § 271 andre ledd bokstav b.

Endret av RaptorStrike
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (15 minutter siden):

Dette er ordlyden i Grunnloven § 100:

"Ingen kan holdes rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer og budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse. Det rettslige ansvar bør være foreskrevet i lov."

Det du beskriver er tilnærmet hensynsløs atferd etter straffeloven § 266. Slik oppførsel omfattes ikke av ytringsfriheten. Det kan også argumenteres for at volden er straffri da den gjengjelder en særlig provoserende ytring etter straffeloven § 271 andre ledd bokstav b.

Jøss. Så alle som har blitt utsatt for ad hominems her på forumet, kan fritt utøve vold mot personen, då ifølge deg det omhandler ein særlig provoserende ytring.

Fint du ikkje er dommer eller advokat i dette landet. Eg trur eg står på mitt første innlegg. Ein kan faktisk ytre kva ein vil om ein person i dette landet, så sant som det ikkje er hatefulle ytringer i henhold til § 185, også kalt rasismeparagrafen.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...