Gå til innhold

SIAN-leder Lars Thorsen slått ned av voldelige motdemonstranter i Bergen.


Gjest

Innlegg som fokuserer på person blir fjernet, det samme med alt annet som er OT.

Anbefalte innlegg

debattklovn skrev (4 minutter siden):

De skulle ha beskyttet Thorsen bedre. De reagerte for sent, rett og slett, eller var ikke forberedt godt nok. 
På plussiden ser det ut som at Politiet ganske raskt fikk kontroll på situasjonen og fikk stanset slagsmålene relativt hurtig. 
Det er ganske åpenbart at du mener Thorsen er en rasist og bryr deg lite om hans helse. 

Se bildene fra SIAN-standen i Bergen - og den politiske volden fra  motdemonstrantene | Lykten

Men dette er en mann som ikke gjorde noe ulovlig, bare uttrykte sin politiske mening. 


 

Er heldigvis ikke noen stor risiko for å skade noe inni det hodet der.  

Nei du. Du viser igjen at du endrer kriterier etter hvem du forsvarer. 

Politiet kan ikke klandres for at rasisten fikk juling. De reagerte kjapt når det utartet seg og fikk berget den forsvarsløse rasisten i trygghet. 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (2 minutter siden):

Mon tro om Thorsen rekker å ta av seg plastrene før de nye kommer på?
Kanskje burde han kjøpe seg klippekort på legevakten, spare tid og penger? 

Eller kanskje slutte å provosere og heller formidle et budskap som faktisk kan endre noe? 

Du har ikke noe problem med denne Krenkefesten med bilde av en koran som blir tråkket på? Det forsterker bare bildet ditt av SIAN som rasjonelle og tolerante? ?

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (10 minutter siden):

Du svarte igrunn ikke på noe av det han skrev. Da er greit å kunne avskrive det som at ikke har tid til å krangle da. Synd! Det kunne vært starten på en interessant diskusjon når det ble gått litt mer i dybden, i stedet for disse overfladiske og forenklede meningene hele tiden. 

Jeg svarte på essensen i det han skrev. Har ikke tid til å skrive (eller lese) en doktoravhandling. Viktigere ting står på spill.

Interessant diskusjon her inne? ?

Stort sett en gjeng med tullinger som aldri hadde innrømmet at de tok feil eller korrigert sine synspunkter i møte med sannheten uansett. Og du er en av de. ?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Psykake said:

Eller kanskje slutte å provosere og heller formidle et budskap som faktisk kan endre noe? 

Så han bør sensurere seg selv? Javel. 

Quote

 Du har ikke noe problem med denne Krenkefesten med bilde av en koran som blir tråkket på? Det forsterker bare bildet ditt av SIAN som rasjonelle og tolerante? ?

Det har jeg ingen problemer med.
EDIT: Det hadde vært veldig bra og sunt for samfunnet om ingen andre heller hadde problemer med at man tråkker på en bok. 
Koranen er en kontroversiell bok som jeg personlig misliker, sammen med en hel rekke andre religiøse bøker forøvrig. 
Å kritisere islam og Koranen er ikke intolerant. 
Toleranse innebærer blant annet at man klarer å erkjenne at andre har synspunkt helt ulike enn en selv og fortsatt ikke begå vold. 
 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Så han bør sensurere seg selv? Javel. 

Det har jeg ingen problemer med.
Koranen er en kontroversiell bok som jeg personlig misliker, sammen med en hel rekke andre religiøse bøker forøvrig. 
Å kritisere islam og Koranen er ikke intolerant. 
Toleranse innebærer blant annet at man klarer å erkjenne at andre har synspunkt helt ulike enn en selv og fortsatt ikke begå vold. 
 

Nei. Det sier jeg ikke. Han får som sagt si det han vil i henhold til norsk lov. 

 

Å tråkke på Koranen er en rasjonell og tolerant form for kritikk i dine øyne? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
29 minutes ago, debattklovn said:

Helt enig. Det er veldig dumt, faktisk. 

Det burde ikke være nødvendig i et sterkt samfunn, å måtte beskytte fringe-grupper som bruker sin yttringsfrihet.
Det gjelder forsåvidt også om Bastian Vasquez eller andre fra Umma-klubben vil holde en markering og spre salafismens glade budskap mens de brenner bibelen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (7 minutter siden):

Jeg svarte på essensen i det han skrev. Har ikke tid til å skrive (eller lese) en doktoravhandling. Viktigere ting står på spill.

Interessant diskusjon her inne? ?

Stort sett en gjeng med tullinger som aldri hadde innrømmet at de tok feil eller korrigert sine synspunkter i møte med sannheten uansett. Og du er en av de. ?

 

Ja. Det kunne blitt interessant å se deg forklare mer i dybden av hvorfor du mener som du mener,  i stedet for å bare spy ut simple meninger uten særlig substans. 

Jeg synes det er interessant å lære hvordan. mennesker med irrasjonelle redsler tenker?

 

Å jeg tar ofte feil og forsøker å innrømme det ?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (4 minutter siden):

Det burde ikke være nødvendig i et sterkt samfunn, å måtte beskytte fringe-grupper som bruker sin yttringsfrihet.
Det gjelder forsåvidt også om Bastian Vasquez eller andre fra Umma-klubben vil holde en markering og spre salafismens glade budskap mens de brenner bibelen. 

Skulle likt å sett de gjorde det i samme skala som SIAN uten å blitt møtt med vold en eneste gang ?

Lenke til kommentar
Psykake skrev (6 minutter siden):

Ja. Det kunne blitt interessant å se deg forklare mer i dybden av hvorfor du mener som du mener,  i stedet for å bare spy ut simple meninger uten særlig substans. 

Jeg synes det er interessant å lære hvordan. mennesker med irrasjonelle redsler tenker?

 

Får se hva jeg rekker i helgen. Ukedagene er stort sett veldig tettpakket med jobb fra morgen til leggetid. Beinhardt. 

Hva slags irrasjonell redsel viser du til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg sa over var forøvrig seriøst ment. Jeg har av og til lurt på hva vitsen egentlig er med å diskutere. Som regel er folk fastlåst i sine synspunkt uansett og det sitter langt inne å innrømme om man har tatt feil av noe. Så man kommer som regel ingen vei. 

Vi ser det her og vi ser det stort sett i debatter ellers. 

Men det kan jo være nyttig for de som eventuelt sitter på gjerdet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 minutter siden):

Tror du kristne nordmenn ville blitt så fornærmet at de tydde til vold p.g.a Bibelbrenning? 

Jeg er rimelig sikker på at noen ville blitt såpass provosert at de ville gått til angrep, hvis de hadde gjort det i samme skala som SIAN. . Hadde ikke nødvendigvis vært noen kristne. Kunne ha vært noen som bare ikke liker ekstreme muslimer ?

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (Akkurat nå):

Det jeg sa over var forøvrig seriøst ment. Jeg har av og til lurt på hva vitsen egentlig er med å diskutere. Som regel er folk fastlåst i sine synspunkt uansett og det sitter langt inne å innrømme om man har tatt feil av noe. Så man kommer som regel ingen vei. 

Vi ser det her og vi ser det stort sett i debatter ellers. 

Men det kan jo være nyttig for de som eventuelt sitter på gjerdet.

Samme her. Det går som regel i sirkel hvis det er to ytterpunkter av en mening. Og da tenker jeg ikke nødvendigvis på venstre/høyre. 

Så jeg forstår hva du mener. Noen ganger får man dog en god diskusjon og får servert helt nye synspunkter man selv ikke hadde vurdert. Det synes jeg er veldig givende. ? 

Også forhåpentligvis lærer man noe av å diskutere og argumenter x antall timer om dagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (6 minutter siden):

Får se hva jeg rekker i helgen. Ukedagene er stort sett veldig tettpakket med jobb fra morgen til leggetid. Beinhardt. 

Hva slags irrasjonell redsel viser du til?

Redsel for f. eks Islam. Som jeg føler ikke nødvendigvis er basert på fakta. 

Bare så det er sagt. Jeg har ikke låst meg til tanken om at folk som frykter Islam garantert tar feil. Jeg holder muligheten åpen for at det er jeg som tar feil og at det kan være en reel trussel. Pr nå har jeg ikke noe håndfast å basere dette på, så da synes jeg det blir dumt for min egen del å lande på den konklusjonen. 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, debattklovn said:

Tror du kristne nordmenn ville blitt så fornærmet at de tydde til vold p.g.a Bibelbrenning? 

Jeg tviler sterkt på at de hadde møtt noe særlig motdemonstrasjon. Har liksom vanskelig å se for meg at Smiths Venner mobiliserer sin paramilitære gren 'Smith & Wessons venner' og busser til Oslo for å kaste stein og slåss.

Muligens Unge Venstre hadde arrangert en motdemonstrasjon pga Ummah-ene's syn på HBTQ, men noe sier meg at det er ennå mindre sannsynlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (5 minutter siden):

Jeg tviler sterkt på at de hadde møtt noe særlig motdemonstrasjon. Har liksom vanskelig å se for meg at Smiths Venner mobiliserer sin paramilitære gren 'Smith & Wesso' og busser til Oslo for å kaste stein og slåss.

Muligens Unge Venstre hadde arrangert en motdemonstrasjon pga Ummah-ene's syn på HBTQ, men noe sier meg at det er ennå mindre sannsynlig.

Man må vel ikke være kristen for å la seg provosere av ekstreme muslimer som står å messer budskapet sitt? 

Det er ikke et satt krav om at man være religiøs fordi man lar seg provosere av noen religiøse duster, eller? 

Har man i tillegg dårlig impulskontroll, så ja. ?

 

Men en tommel opp for" Smith & Wessons venner" ?

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 minutter siden):

Redsel for f. eks Islam. Som jeg føler ikke nødvendigvis er basert på fakta. 

Bare så det er sagt. Jeg har ikke låst meg til tanken om at folk som frykter Islam garantert tar feil. Jeg holder muligheten åpen for at det er jeg som tar feil og at det kan være en reel trussel. Pr nå har jeg ikke noe håndfast å basere dette på, så da synes jeg det blir dumt for min egen del å lande på den konklusjonen. 

 

Så nå vil du diskutere islam? Tidligere i tråden avviste jo du den diskusjonen.

Problemet ditt jf. det jeg skrev over er at du har bestemt deg for at islam ikke er en trussel. Derfor ser du kun det som støtter dine synspunkter og ignorerer alt annet. Det er en kognitivt bias. Vi ser jo at islam tar stadig mer plass i vårt samfunn og i Vesten forøvrig. Hvordan utviklingen blir på sikt er vanskelig å vite sikkert, men det er naivt å bare lukke øynene og tenke at det går seg til på sikt.

Problemene knyttet til innvandring er enorme. Om du og andre sier noe annet, så lukker dere øynene deres for veldig, veldig mye.

Men det får bli en annen debatt og en annen dag. Nå skal jeg drikke pils.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...