Gå til innhold

Boikotter du noen?


Sharpings

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvilken kategori dette bør være i, men jeg legger den her.

Er det noen selskaper du boikotter? Og hvorfor? Hadde vært interessant å lese andres syn på dette, og muligens lære noe nytt. Jeg kan starte:

Amazon. Amazon boikotter jeg fordi de prøver å knuse all konkurranse slik at de selv blir enerådende og får monopol. De kjører gjerne andre selskaper helt konkurs ved å selge med tap helt til de andre gir opp. Slik har de blitt størst i verden på det meste, og fortsetter å vokse, mens andre selskaper sliter og går konkurs som resultat. 
 

Gillette: Mye det samme som Amazon, men på sitt eget marked. Mange år siden hadde vi en god del valg når det gjaldt å kjøpe barberhøvler og slikt utstyr. Men Gillette priset sine produkter veldig lavt og fikk de andre til å forlate det norske markedet. Deretter satte de opp prisene veldig, siden all konkurranse var borte.

Nestle : Kjøper opp vannrettighetene i fattige land og selger flaskevann tilbake til befolkningen til en høy pris. Sjefen for Nestle har uttalt at «vann er ikke en menneskerett». Hyggelig?

 

Hvilke boikotter du? Og hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å boikotte noe/noen, vil de fleste beskrive som basert på egne normer, altså en moral basert på en etikk. Det vil da automatisk bety at det er umoralsk eller uetisk å ikke bare benytte ytelsene fra det man ønsker å boikotte, men også det å bare delvis boikotte noe eller noen.
Eksempelvis: Hvis du skal boikotte Amazon fullt ut, så må du også boikotte alt der Amazon har en finger med i spillet. Her kan nevnes; Netflix, Disney, HBO.. Kilde: amazon_ft.png
f05boa4uw2b31.jpg
 

 

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Apple. Alle produktene er for dyre og med for kort levetid, i tillegg er reparasjon vanskelig og eller dyrt. Noe Apple selv er skyld i ved å være vanskelige. I tillegg låses man inne i et økosystem som gir meg fnatt.

Skal være enig i at de er for dyre og vanskelige å reparere. At de har kort levetide er derimot litt feil. Mange av Apples produkter er brukbare mange år etter at konkurrentenes produkter har tatt kvelden. Skal man gå den veien, så må man jo innrømme at en iPhone/iPad støttes mye lenger med oppdateringer enn tilsvarende Samsung, Sony eller Huawei produkter.

Men det er et eget valg, som du har rett til å ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Sharpings said:

Er det noen selskaper du boikotter? Og hvorfor?

Nei, fordi jeg føler det er ganske barnslig.  Akkurat som det blir feil når en butikk og arbeidsgiver filtrerer ut kunder og arbeidstakere basert på kjønn og politiske holdninger, er det like feil den andre veien også. 

Lenke til kommentar

Har sjelden en egen agenda ved å konsekvent ikke benytte meg av spesifikke produkter/tjenester. Som oftest så er det helt personlige årsaker. Som f.eks Apple. Jeg liker bare ikke produktene. Eller Rema 1000 - handler ikke der fordi dem ikke har enkelte varer jeg handler i hverdagen (Evergood kaffe f.eks).

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (4 timer siden):

Mange av Apples produkter er brukbare mange år etter at konkurrentenes produkter har tatt kvelden.

Og dette er i samme prisklasse mener du? Har du noen eksempler?

Sharpings skrev (4 timer siden):

[..] en iPhone/iPad støttes mye lenger med oppdateringer enn tilsvarende Samsung, Sony eller Huawei produkter.

Oppdateringer er bra, men Apple har jo passet på å gjøre gamle produkter tregere så brukeren tvinges til å kjøpe nytt. Bare dette alene er nok til å mislike de sterkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (6 timer siden):

Hvilke boikotter du? Og hvorfor?

jeg boikotter ikke, men gjør helt klart en forskjellsbehandling når jeg handler. som du sier, amazon, nestle og andre store multinasjonale konsern legger jeg aldri igjen penger hos dersom det finnes et norsk, og aller helst lokalt alternativ som ikke koster veldig mye mer. det samme gjør jeg når jeg handler lokalt, legger igjen penger hos butikker jeg synes det er verdt å beholde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (14 timer siden):

Apple. Alle produktene er for dyre og med for kort levetid, i tillegg er reparasjon vanskelig og eller dyrt. Noe Apple selv er skyld i ved å være vanskelige. I tillegg låses man inne i et økosystem som gir meg fnatt.

Apple-gate her også.

I tillegg boikotter jeg en spesifikk REMA 100-butikk jeg tidligere jobbet på etter forferdelig oppførsel fra sjefen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (18 timer siden):

Og dette er i samme prisklasse mener du? Har du noen eksempler?

Oppdateringer er bra, men Apple har jo passet på å gjøre gamle produkter tregere så brukeren tvinges til å kjøpe nytt. Bare dette alene er nok til å mislike de sterkt.

Det er Samsung også blitt dømt for og de er sannsynligvis ikke de eneste de heller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rema 1000 - Fordi de ikke greier personvern og går etter de som avdekker sikkerhetshull i appen deres. 

Nestle - Skader miljøet og folk. 

Amazon - Driver rovdrift på ansatte. Er på god vei til å skaffe monopol verden over. 

Apple - For å låse ting ned unødvendig. 

Cola - Samme som nestle. 

Netflix - Betaler for programmer som sprer farlig pseudo-vitenskap (goop)

DIsney - Er en jævel på copyright. 

Activision / Blizzard - Lar kina sitt kulturelle hegemoni dominere produktene deres. 

Valve - Spre gambling for barn. Jeg bruker Steam, men kjøper ikke noe i butikken deres. 

XXL - Driver råvdrift på ansatte.

Kjøttindustrien - Dreper og torturerer dyr og later som de gjør alt riktig. 

Mcdonalds / Burger king - Lager drittmat som skader miljøet og folk.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...