Gå til innhold

Skodas el-SUV blir et unntak fra regelen


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, Salvesen. said:

Gratulerer. Feilmarginen er nok upåklagelig. Forøvrig var påstanden jeg siterte deg på feil, uansett. Nå, skjerp deg og hold deg saklig i trådene du diskuterer i. Med alt det arbeidet kunne du fint ha opprettet en egen tråd for dette. 

Påstanden min var at Taycan var like gjerrig. Basert på tallene fra Bjørn Nyland er den mer effektiv. Den økte effektiviteten er antagligvis en blanding av mer effektiv drivlinje, muligens mer effektivt klimaanlegg og muligens dekk med lavere rullekoeffisient. Utetemperaturen var 3grader høyere når Taycan kjørte. Disse sammenligningene er høyst uhøytidlige og det er vanskelig å forstå hvorfor du mener det skulle innebære mye arbeid når både formel og alle inngangsdataene var opplyst.

Du synes å ha et stort behov for å kjefte på folk. Kanskje det hadde vært noe å lære når flere brukere påpeker at argumentene dine ikke henger på greip istedenfor å blindt forsvare gamle dogmer?

Skal bli interessant å se hvor mye VAG holder igjen Skoda Enyak teknologimessig. Og generelt om børsteløse motorer og girkasser finner veien ned i C/D segmentet etterhvert. Børsteløse motorer er på vei inn i tyngre industri så hvorfor skal elektriske biler kjøre rundt med "gamle vaskemaskinmotorer"?

Endret av 6RCURCGB
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, sverreb said:

Kilder:

https://www.caradvice.com.au/812614/2019-jaguar-i-pace-se-long-term-review-off-the-beaten-track/
https://fullycharged.show/reviews/audi-e-tron/

Søker du etter bilmodellen og 'ground clearance' gir google deg svaret med kildehenvisningene.

Kilde for 230 mm på i-Pace: https://ipaper.ipapercms.dk/NicChristiansenGruppen/Jaguar/NO/Brochurer/i-pace/?page=16

Kilde for 222 mm på e-tron: https://trondheim.audi.no/audi-e-tron/audi-e-tron-er-audis-forste-helelektriske-bil/

Bakkeklaringen er 172 mm, og så kan man justere opp maks 50 mm, eller ned 26 mm. *Total* justeringsmulighet er 76 mm, men det er da fra 146 mm til 222 mm, ikke fra 172 mm til 248 mm.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Hvorfor Skoda, når du kan gå da???

Hørt at Skoda ligger bra i svingene... - Det ligger 2 stykker borti svingen der...??

Spøk til side. Synes det er flott at det kommer gode elbiler fra flere produsenter??

Bedre utvalg = flere elbiler solgt.

Hva som er premium vs Tesla etc. kjeder meg. Selv har jeg TMS 75D som selvsagt har sine panel gaps, orange peel og småting som må taes på garantien, men super fornøyd. Det er forøvrig min andre TMS. Den første var en S85D.

Står på reservasjon for en model Y som skal erstatte en tilårskommen Nr 2 bil Nissan Leaf. Om denne Skoda elbil kommer til å forandre de planene, gjenstår å se. Den må koste en god del midre enn Model Y for at det skal skje.

 

  • Liker 1
Skrevet
6RCURCGB skrev (11 timer siden):

Påstanden min var at Taycan var like gjerrig. Basert på tallene fra Bjørn Nyland er den mer effektiv. Den økte effektiviteten er antagligvis en blanding av mer effektiv drivlinje, muligens mer effektivt klimaanlegg og muligens dekk med lavere rullekoeffisient. Utetemperaturen var 3grader høyere når Taycan kjørte. Disse sammenligningene er høyst uhøytidlige og det er vanskelig å forstå hvorfor du mener det skulle innebære mye arbeid når både formel og alle inngangsdataene var opplyst.

Du synes å ha et stort behov for å kjefte på folk. Kanskje det hadde vært noe å lære når flere brukere påpeker at argumentene dine ikke henger på greip istedenfor å blindt forsvare gamle dogmer?

Skal bli interessant å se hvor mye VAG holder igjen Skoda Enyak teknologimessig. Og generelt om børsteløse motorer og girkasser finner veien ned i C/D segmentet etterhvert. Børsteløse motorer er på vei inn i tyngre industri så hvorfor skal elektriske biler kjøre rundt med "gamle vaskemaskinmotorer"?

Tror du skal gå tilbake til tråden å se hva du selv sa og hva jeg svarte. 

Og igjen, prøv å hold deg saklig og til tema. Denne tråd kapringen er ikke særlig flatterende.

Les også reglene, som du til stadighet bryter. Rapportert.

  • Liker 3
Skrevet
N8591NB4 skrev (10 timer siden):

Hva som er premium vs Tesla etc. kjeder meg. Selv har jeg TMS 75D som selvsagt har sine panel gaps, orange peel og småting som må taes på garantien, men super fornøyd. Det er forøvrig min andre TMS. Den første var en S85D.

Om du hadde fått en A8, 7-serie eller S-klasse til samme prisen, hadde du fortsatt valgt en Model S?

Skrevet
RaptorStrike skrev (12 minutter siden):

Om du hadde fått en A8, 7-serie eller S-klasse til samme prisen, hadde du fortsatt valgt en Model S?

Det finnes andre grunner til å gå for elbil, kontra fossilt. Det er ikke bare interiørkvalitet som gjør at folk velger seg en elbil :)

Skrevet
13 minutes ago, RaptorStrike said:

Om du hadde fått en A8, 7-serie eller S-klasse til samme prisen, hadde du fortsatt valgt en Model S?

Model S er jo mye billigere i bruk en disse. Ikke bare innkjøpsprisen som spiller inn.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Complexity skrev (6 minutter siden):

Model S er jo mye billigere i bruk en disse. Ikke bare innkjøpsprisen som spiller inn.

Riktig! Pendlet 10mil hver dag i vinter med elbil, 50mil i uken. Ikke at det er utrolig langt, men om man legger inn forbruk på 0,6L/mil x 50 så bruker man 30liter diesel i uka. Det blir da med en pris på diesel på si 14,- for literen = 420,-
Med elbilen så brukte jeg ca 20kWh hver dag, og hvis vi er grådig enkle, så ligger vi da på ca 20,- per dag - 100kr i uka. Dramatisk forskjell om man gjør dette hver dag, noe  veldig mange gjør

Endret av bshagen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, Salvesen. said:

Tror du skal gå tilbake til tråden å se hva du selv sa og hva jeg svarte. 

Og igjen, prøv å hold deg saklig og til tema. Denne tråd kapringen er ikke særlig flatterende.

Les også reglene, som du til stadighet bryter. Rapportert.

Rapporter i vei, det er ingen som oppfatter dine poster som seriøse uansett så hvorfor være en mann å innrømme at du tok feil ang. effektiviteten?

  • Liker 1
Skrevet (endret)
6RCURCGB skrev (3 minutter siden):

Rapporter i vei, det er ingen som oppfatter dine poster som seriøse uansett så hvorfor være en mann å innrømme at du tok feil ang. effektiviteten?

Som sagt, les hva som ble sagt og ingenting var feil, nei. Foruten din post.

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Skrevet

Jeg håper at Skoda lager en bil som er enkel å bekjene. Folk som kjøper Skoda er ofte folk som vil ha noe å komme fra a til b.

Har sett endel videoer av nye el biler. Utrolig stor fokus på alle funksjonene som kommer frem i div undermenyer. Mange testere sliter med å finne rett funksjon for innstillinger. Jeg tror at en av årsakene til at e golf selger godt er at den er basert på en vanlig golf.

Jeg forstår at frykten for å kjøre tom batteriet gjør at navigasjon er påkrevet, men det må være måte på funksjoner

Gjennom årene har jeg kjørt en masse leiebiler. Har som regel bare satt meg inn og kjørt. I de senere år har det kun vert å legge inn adressen i GPS og kjøre. Dette har vert litt utfordrende når bilen er konfigurert på fransk eller italiensk. Derfor bruker jeg stort sett telefonen for navigasjon da det ofte tar for lang tid å finne menyen for engelsk eller tysk.

Det er helt greit med en komplisert bil om man kun kjører den selv. Men verdien av bilen er større om man kan låne den ut til en nabo, sine gamle foreldre eller en kollega som må et ærend i lunchen. Det hadde ikke jeg turt med endel av moderne elbiler.

  • Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, Trestein said:

Jeg håper at Skoda lager en bil som er enkel å bekjene. Folk som kjøper Skoda er ofte folk som vil ha noe å komme fra a til b.

Har sett endel videoer av nye el biler. Utrolig stor fokus på alle funksjonene som kommer frem i div undermenyer. Mange testere sliter med å finne rett funksjon for innstillinger. Jeg tror at en av årsakene til at e golf selger godt er at den er basert på en vanlig golf.

Jeg forstår at frykten for å kjøre tom batteriet gjør at navigasjon er påkrevet, men det må være måte på funksjoner

Gjennom årene har jeg kjørt en masse leiebiler. Har som regel bare satt meg inn og kjørt. I de senere år har det kun vert å legge inn adressen i GPS og kjøre. Dette har vert litt utfordrende når bilen er konfigurert på fransk eller italiensk. Derfor bruker jeg stort sett telefonen for navigasjon da det ofte tar for lang tid å finne menyen for engelsk eller tysk.

Det er helt greit med en komplisert bil om man kun kjører den selv. Men verdien av bilen er større om man kan låne den ut til en nabo, sine gamle foreldre eller en kollega som må et ærend i lunchen. Det hadde ikke jeg turt med endel av moderne elbiler.

Så du håper den blir slik alle andre biler har vært i 20år? Godt mulig Skoda går for noe slikt.

Men personlig synes jeg det blir litt kjedelig.

Skrevet
Trestein skrev (11 minutter siden):

Men verdien av bilen er større om man kan låne den ut til en nabo, sine gamle foreldre eller en kollega som må et ærend i lunchen. Det hadde ikke jeg turt med endel av moderne elbiler.

Av ren nysgjerrighet, er dette noe du noensinne gjør? ?

Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Så du håper den blir slik alle andre biler har vært i 20år? Godt mulig Skoda går for noe slikt.

Men personlig synes jeg det blir litt kjedelig.

Spennende hadde det nok vert å låne ut teslaen til en eldre kollega som skal  finne ut hvordan man justerer speil og ratt, varmeapparat, åpe panser og hanskerom. Spesielt etter han har startet å kjøre.  Forstår egentlig skadestatestikkene 

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Spennende hadde det nok vert å låne ut teslaen til en eldre kollega som skal  finne ut hvordan man justerer speil og ratt, varmeapparat, åpe panser og hanskerom. Spesielt etter han har startet å kjøre.  Forstår egentlig skadestatestikkene 

Hvorfor skal du gjøre alt dette mens du kjører? Det er jo ingen som gjør dette, ikke i Tesla eller noen andre biler. Også begynner du med skadestatistikkene pga dette? Snakker om å konstruere en debatt ?

  • Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg synes det ser helt greit ut. Mer enn nok topphastighet til å bryte en hver fartsgrense i Europa og til og med til forbikjøringer på autobahn. Nok aks til å oppfattes som generelt kvikk i trafikken, med unntak av innstegsmodellen, men selv den er ikke plagsomt treg. Rekkeviddene er helt ok.

Det eneste nevneverdige skjæret i sjøen er at den med kortest rekkevidde og dermed størst behov for hurtiglading, har fått kraftig begrenset hurtiglading og litt begrenset AC-lading. Regner med det er for å kunne presse innstegsprisen lavest mulig og maksimere antallet som oppgraderer. En slags lokkeprising, omtrent som TM3 SR (uten plussen) og TMS 40.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
syar2003 skrev (26 minutter siden):

Er ikke særlig imponert av ytelsene (aks/topphastighet) :

Skoda har skjeldent hatt et slikt fokus. Samt så mener jeg de ikke får lov til å yte mer enn VW når de bruker felles platform. Arrester meg gjerne der da jeg er litt usikker, men mener det var noe ala slik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...