Gå til innhold

Skodas el-SUV blir et unntak fra regelen


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Nei, det er forskjell på folk. Dette med autonomi har vi vært igjennom før. Jeg har en annen ide om det hele og jeg vet at de er langt forran pr i dag så har ikke noe grunn til å bytte over. T-roc'en min er ikke i nærheten av å kjøre meg til jobb. Det er Teslaen, ganske nære faktisk. 

Du kan tru det du vil. Det som er tilgjengelig hos allmenheten normalt sett er ikke det ypperste man har, da man slipper ikke ut slikt før det er sikkert. I motsetning til Tesla som til stadighet kjører seg selv inn i vegger, har uønsket aksellerasjon, og ikke ser en liggende lastebil på motorveien, eller stående politi og brannbiler. Tesla drar strikken for langt, og du måler teknologi mellom folk som er reaktive mot folk som er proaktive. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Nei, ser en på standard interiør er det langt over VW. Hilsen Tesla og VW eier. Men det er absolutt under BMW/Mercedes/Audi totalt sett når en ser på interiør. 

Absolutt ikke. Setene i en Tesla er ikke bedre enn en Passat. Og "premium" er mer enn interiøret.

Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Det stemmer. Det er mer i området av Audi A6/BMW 5-serie, Mercedes E-klasse, osv. Fortsatt premium.

Vel, den er i prissegmentet til A8, 7-serie og S-klasse, og nesten like stor som dem. Da kan du ikke sammenlikne med klassen under. Den er ikke premium i sin klasse.

At vi har en merkelig bilpolitikk her i Norge kan ikke legges til grunn for hva som er premium. Tesla S er en god totalpakke, men ikke premium.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

 

 

Sitat

Stemmer, så da må en veie opp hvor man forventer minst risiko. Tesla blir for min del flere etasjer over selv østeuropeiske biler for risiko. 

Lurer fortsatt på hvorfor. Er det kun basert på reddit og tilsvarende poster? Eller har du tilgang på noen datasett som faktisk tilsier dette? Samme for meg, men det er interessant. For min del har jeg ikke tilgang til slikt og har så god personlig erfaring at jeg ikke ser noen grunn til å skygge unda. Kan jo forandre seg om jeg får en mandagsbil såklart. Men det er litt opp til hvordan det da evt håndteres. 

Sitat

Gav deg nettopp et perfekt eksempel på noe som normalt sett ville vært en garantisak. Enig eller uenig i dette? Så får vi målt hvor langt du er villig til å gå, samt hvor du legger lista for hva du er villig til å tolerere. 

Litt av det jeg har poengtert tidligere, jeg baserer meg ikke på nitpick. Og ett eksempel er såklart skremmende, men leter en finner en dette "overalt". Men store datasett med god data er absolutt spennende om du har. 

 

Sitat

Noe som er helt i orden. Jeg har byttet verksted selv 2 ganger pga jeg ikke likte personen som var tilegnet meg, og det var null problem. Noen ganger blir folk ansatt som rett og slett er late og som ikke engang gidder undersøke lover og regler for ting, der de prøver seg på en "frekkis" først. Sånne folk tolererer jeg ikke og da bytter jeg person eller verksted. For alt annet av vedlikehold og små-fiksing så har jeg uansett tilgang til 2 verksteder som blir drevet av bekjente. En fordel jeg ikke vil gi slipp på, og den muligheten ville ha forsvunnet om jeg kjøpte en Tesla. 

Problemet mitt var kompetanse problemer og holdninger til å ikke akseptere egne feil. Så det går på hele butikken der borte, dessverre. Mulig det har endret seg nå, men tar ikke kjangsen. Gikk til BMW heller, og der var ting ganske bra. Bare litt penge hungrige. 

Sitat

Det ene verkstedet bygger om Teslaer til kjøreskoler. Dog de har ikke fått inn søknaden om å fikse på Teslaer ellers. Fantastisk god logikk. 

Ja det synes jeg er god logikk, en skal ha god kontroll på kompetansen om en tillater noen å skru på produktene med sertifiseringer. Vi gjør det samme hos oss på jobb. Det er viktig å ha kontroll på slike ting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 minutt siden):

Absolutt ikke. Setene i en Tesla er ikke bedre enn en Passat. Og "premium" er mer enn interiøret.

Det kommer vell litt i hva en legger i "bedre". Ser en på materialene i standard seter hos Passat og standard seter hos Tesla er Tesla absolutt over. De tilbyr "skinn" som standard, selv på de billigste modellene. Samt elektrisk styring, minne osv. 

I vår t-roc er det seter i fra 80 tallet i forhold. Men de er behaglige, skal ikke si noe på det. Men jeg har likt alle setene til Tesla og jeg. foruten de første. De var håpløse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Joda, det er premium. Premium betyr ikke at man er best på alt.

Premium er høyst subjektiv tydeligvis men man kan si at hvis en bil føles som en for eks. BMW 5/7 serie så er det en premium bil.

Ingen av Tesla eierene jeg kjenner omtaler dette som premium bil. Det er heller ikke viktig for de da de ikke trenger bevise/kommunisere noe ved bilvalget sitt.

Er Passat en premium bil?

Lenke til kommentar
1 minute ago, RaptorStrike said:

Vel, den er i prissegmentet til A8, 7-serie og S-klasse, og nesten like stor som dem. Da kan du ikke sammenlikne med klassen under. Den er ikke premium i sin klasse.

At vi har en merkelig bilpolitikk her i Norge kan ikke legges til grunn for hva som er premium. Tesla S er en god totalpakke, men ikke premium.

Det vil alltid være slik at om man sammenligner forskjellige premiumbiler, så er det fordeler og ulemper. Tesla har et interiør som ikke er helt på høyde med de beste interiørene i en del av sine konkurrenter, men det er fortsatt godt innenfor premium-segmentet.

Det at de er svake på interiør veier de opp for med å være sterke på ytelser, kjøreopplevelse, infortainment, osv.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Du kan tru det du vil. Det som er tilgjengelig hos allmenheten normalt sett er ikke det ypperste man har, da man slipper ikke ut slikt før det er sikkert. I motsetning til Tesla som til stadighet kjører seg selv inn i vegger, har uønsket aksellerasjon, og ikke ser en liggende lastebil på motorveien, eller stående politi og brannbiler. Tesla drar strikken for langt, og du måler teknologi mellom folk som er reaktive mot folk som er proaktive. 

Ja altså jeg snakker om det som er tilgjengelig for meg i dag jeg. Det er det som er viktig for meg. Prototypene til de forskjellige vet en lite om. Altså, min t-roc hadde kjørt i første mulige vegg om den fikk lov den, uønsket akselerasjon har jeg ikke opplevd på noen av de, stillestående objekter sliter alle med(bare til å starte å lese manualer). 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, 6RCURCGB said:

Premium er høyst subjektiv tydeligvis men man kan si at hvis en bil føles som en for eks. BMW 5/7 serie så er det en premium bil.

Ingen av Tesla eierene jeg kjenner omtaler dette som premium bil. Det er heller ikke viktig for de da de ikke trenger bevise/kommunisere noe ved bilvalget sitt.

Hva de kaller bilen sin eller ikke har svært liten betydning for hva den faktisk er.

2 minutes ago, 6RCURCGB said:

Er Passat en premium bil?

Jeg vil si nei. Men jeg har lite erfaring med VW generelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Lurer fortsatt på hvorfor. Er det kun basert på reddit og tilsvarende poster?

Nei, idag så er det 1 Tesla igjen på arbeidsplassen. Tidligere var det 5. I går kom faktisk en Polestar dit, og jeg fikk meg en prøvetur som passasjer. Veldig fin bil. 

Fetteren min hadde en av de første TMS i landet når den kom, så jeg var like hypet jeg som alle andre ovenfor Tesla og akselerasjon o.l. Den var konge. Men vinteren kom, og problemene dukket opp etter at man ble vandt med det man syns en Tesla overrasket med. Idag er ikke akselerasjon så veldig spesielt, da man vet at BE drivverket uansett gir slike opplevelser bare i ulik skala. Da dukker problemene opp i større grad, og for de fleste jeg vet om, så har det resultert i enten et skifte allerede, eller planlagt skifte senere. Om dette grunner av ren uflaks kan man jo spekulere i, men personlig trur jeg ikke det. Han ene på jobb hadde bilen sin på verksted mer enn han kjørte bilen i starten det første året han hadde den. Den bilen var den første som forsvant etter at han følte det var mulig å selge den uten å totalt juge seg gjennom salget. 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):
Sitat

Gav deg nettopp et perfekt eksempel på noe som normalt sett ville vært en garantisak. Enig eller uenig i dette? Så får vi målt hvor langt du er villig til å gå, samt hvor du legger lista for hva du er villig til å tolerere. 

Litt av det jeg har poengtert tidligere, jeg baserer meg ikke på nitpick. Og ett eksempel er såklart skremmende, men leter en finner en dette "overalt". Men store datasett med god data er absolutt spennende om du har. 

På hvilken måte er det "nitpick"? Det er jo en åpenbar produksjonsfeil? Alle bilene som ikke installerer skvettlapper vil få samme problemet på den modellen (aner ikke hvor lenge de produserte dem slik, og om de fremdeles gjør det). Men det er jo ikke ukjent at Telsa eiere fikk ettersendt skvettlapper? Altså var problemet ganske stort. 

Så jeg spør igjen. Hadde du forventet å få dekket det på garantien om du var denne personen i artikkelen? 
Jeg hadde det, og når man da ser at folk ikke får det, så er det en grunn til å holde seg unna. Når de kan nekte på slike åpenbare saker, så tør jeg ikke tenke på hvilke andre saker de nekter på. Som f.eks det å miste bakfangeren pga en vannpytt. 

 

Salvesen. skrev (8 minutter siden):
Sitat

Det ene verkstedet bygger om Teslaer til kjøreskoler. Dog de har ikke fått inn søknaden om å fikse på Teslaer ellers. Fantastisk god logikk. 

Ja det synes jeg er god logikk, en skal ha god kontroll på kompetansen om en tillater noen å skru på produktene med sertifiseringer. Vi gjør det samme hos oss på jobb. Det er viktig å ha kontroll på slike ting. 

De har alle sertifiseringene i orden etter søknadsprosessen rundt det å bygge en Tesla om til en skolebil. Det er litt av en jobb på en elektrisk bil. Så nei, det finnes ikke logisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

Nei, idag så er det 1 Tesla igjen på arbeidsplassen. Tidligere var det 5. I går kom faktisk en Polestar dit, og jeg fikk meg en prøvetur som passasjer. Veldig fin bil.

Skjønner ikke helt hvorfor du trekker frem dette. Det vil være flere av eksempler på det motsatte, der antallet Teslaer på en arbeidsplass stiger, ettersom antallet Teslaer bare stiger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hva de kaller bilen sin eller ikke har svært liten betydning for hva den faktisk er.

Jeg vil si nei. Men jeg har lite erfaring med VW generelt.

Stemmer, du må gjerne omtale Tesla som premium men du vil finne svært få som er enige med deg. Og rask akselerasjon fra 0-100 km/t er ikke et parameter i en slik vurdering av opplevd kvalitet, i tillegg bruker det bare energi unødvendig.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

 

Sitat

Nei, idag så er det 1 Tesla igjen på arbeidsplassen. Tidligere var det 5. I går kom faktisk en Polestar dit, og jeg fikk meg en prøvetur som passasjer. Veldig fin bil. 

Fetteren min hadde en av de første TMS i landet når den kom, så jeg var like hypet jeg som alle andre ovenfor Tesla og akselerasjon o.l. Den var konge. Men vinteren kom, og problemene dukket opp etter at man ble vandt med det man syns en Tesla overrasket med. Idag er ikke akselerasjon så veldig spesielt, da man vet at BE drivverket uansett gir slike opplevelser bare i ulik skala. Da dukker problemene opp i større grad, og for de fleste jeg vet om, så har det resultert i enten et skifte allerede, eller planlagt skifte senere. Om dette grunner av ren uflaks kan man jo spekulere i, men personlig trur jeg ikke det. Han ene på jobb hadde bilen sin på verksted mer enn han kjørte bilen i starten det første året han hadde den. Den bilen var den første som forsvant etter at han følte det var mulig å selge den uten å totalt juge seg gjennom salget. 

Men det er litt av poenget mitt. Dette er for nitpick for min del. Skulle jeg levd livet slik måtte jeg holdt meg unna alt som er. Men så har jeg heller ikke lignende erfaringer.

De første TMS var latterlige ja. Prøvdekjørte de i 2013 tror jeg det var, da kjøpte jeg en 5 serie uken etterpå. Var helt uaktuelt. Men det er jo en helt annen bil i dag. Og model 3 er enda bedre, etter min mening. Selv om de også har ting å gå på. 

 

Sitat

På hvilken måte er det "nitpick"? Det er jo en åpenbar produksjonsfeil? Alle bilene som ikke installerer skvettlapper vil få samme problemet på den modellen (aner ikke hvor lenge de produserte dem slik, og om de fremdeles gjør det). Men det er jo ikke ukjent at Telsa eiere fikk ettersendt skvettlapper? Altså var problemet ganske stort

Sitat

o be excessively concerned with or critical of inconsequential details.

datagrunnlaget er for lite for meg til å være så bekymret. For meg er det nitpicking. Og ja,  det var ett realt problem som nå er fikset. Men det var ikke ett problem for alle. Mange som kjører uten som ikke har problemer. Dette er jo ett kjent problem for mange merker, søk etter det på google så kommer det opp ekstremt mange tilfeller. 

Det er mengden saker jeg mener er nitpic. 

Sitat

Så jeg spør igjen. Hadde du forventet å få dekket det på garantien om du var denne personen i artikkelen? 
Jeg hadde det, og når man da ser at folk ikke får det, så er det en grunn til å holde seg unna. Når de kan nekte på slike åpenbare saker, så tør jeg ikke tenke på hvilke andre saker de nekter på. Som f.eks det å miste bakfangeren pga en vannpytt. 

Hadde jeg forventet å få dekket sandblåsing ved normalt bruk? Ja såklart. Men det problemet har jeg ikke hatt og dette har blitt dratt opp siden 2012 fra når model S kom. 

Sitat

De har alle sertifiseringene i orden etter søknadsprosessen rundt det å bygge en Tesla om til en skolebil. Det er litt av en jobb på en elektrisk bil. Så nei, det finnes ikke logisk. 

De sertifiseringene går vell til biltilsynet. Det jeg påpeker er å være godt nok opplært til å drive vedlikehold og service på tesla i fra Tesla sitt ståsted. det er de som skal sikre for garanti, omdømme osv. 

Det er det samme hos oss. En må først igjennom opplæring og ha blitt godkjent før en kan starte å skru på "lovlig" vis. Det er helt normalt i bransjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 minutter siden):

Stemmer, du må gjerne omtale Tesla som premium men du vil finne svært få som er enige med deg. Og rask akselerasjon fra 0-100 km/t er ikke et parameter i en slik vurdering av opplevd kvalitet, i tillegg bruker det bare energi unødvendig.

Undrer, hva er dine kriterier til Premium og hva er det Tesla mangler? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, 6RCURCGB said:

Stemmer, du må gjerne omtale Tesla som premium men du vil finne svært få som er enige med deg. Og rask akselerasjon fra 0-100 km/t er ikke et parameter i en slik vurdering av opplevd kvalitet, i tillegg bruker det bare energi unødvendig.

Jeg vil anta noe sånt som 80-90% av Norges befolkning vil kalle Tesla premium. Stort sett de eneste som ikke kaller Tesla premium er feinschmeckere og hatere. De fleste i Norge er mer der at om bilen koster over 400k så er det en fin premiumbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lydanlegget er det lite å utsette på iallefall.

Faktisk ett av tidenes beste ifølge ITavisen.

https://itavisen.no/2019/08/22/her-er-grunnen-til-at-tesla-model-3-har-et-av-tidenes-beste-lydanlegg/

"Sound system that sounds better than the $12,000 Bang and Olufsen option on an Audi A8"

Tro hvor bra Skoda sitt blir da siden det sannsynligvis blir mye bedre ifølge noen her.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvorfor du trekker frem dette. Det vil være flere av eksempler på det motsatte, der antallet Teslaer på en arbeidsplass stiger, ettersom antallet Teslaer bare stiger.

Jeg teller jo ikke kun antall biler som er forsvunnet, jeg har jo selvfølgelig snakket med dem og de tar opp problemer man ser går igjen overalt ellers. 

Nå kommer det jo flere biler til landet, så man får jo bedre muligheter i å måle etterspørsel nå som markedet her har levd med produktene en stund. Personlig tror jeg folk flest vet at Tesla er et sjansespill, og at det vil være en grunn til at de vil miste markedsandeler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg vil anta noe sånt som 80-90% av Norges befolkning vil kalle Tesla premium. Stort sett de eneste som ikke kaller Tesla premium er feinschmeckere og hatere. De fleste i Norge er mer der at om bilen koster over 400k så er det en fin premiumbil.

Og der kom hater stempelet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...