Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

Blesten_i_vesten skrev (På 24.9.2020 den 12.59):

Helt ærlig så misunner jeg dem! Noen ødelegger kroppene sine, ja, men jeg føler jeg har nok med meg selv til å tenke på hva andre gjør, så lenge det ikke direkte går utover meg. 

Det er estimert at 1 av mellom hver 9 og 10 kvinne har diagnosen lipødem. (kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5055019/#:~:text=Lipedema is described as “adiposis,1 in 9 adult women.

Det betyr at vi alle kjenner eller vet om minst en person med lipødem (jeg har en liten omgangskrets, men kommer allikevel på 8 stykker på rappen jeg vet om som har lipødem, uten at de har diagnose på det). 

Om man går utifra at det er anslagsvis 2500000 kvinner i Norge (litt flere menn enn kvinner i Norge, så det er et grovt tall), så vil det si at omlag 250 000 kvinner i Norge har fedmesykdommen.

Når det gjelder menn sies det at menn kan ha lipødem, men jeg har enda til gode å lese eller høre om noen som har det. Lymfødem derimot diskriminerer ikke kjønn. 

Det jeg vil frem til med dette er at vi ikke vet hva som skjer bak lukkede dører. Overvektige kan slite med fedmen av forskjellige årsaker. Noen må gå på livsviktige medisiner som forårsaker overvekt og må velge mellom to onder. Noen kan ha underliggende og udiagnostiserte sykdommer. Andre kan være deprimerte og spiser fordi de finner trøst. Noen har dårlige vaner fra barndommen. 

Uansett årsak så er dette så personlig og individuelt at det ikke vil finnes en "formel" for svaret. Det kan være noen andre har nevnt det før: men for å hjelpe noen til å gå ned i vekt og legge om kostholdet så bør dette være noe som de kjenner er riktig selv. Når de først erkjenner det, så er de klare for å få hjelp. 

Å legge om til andre kosthold halvhjertet vil oftest bare medføre flere plager og kan derfor virke mot sin hensikt. Det vil nok ikke ha så mye å si om regjeringen bestemmer at "nå skal alle på slankekur" (satt veldig på spissen) .

Ps: Søk gjerne opp antibeitestoffer. Litt segway, men mange kan være syke i dag fordi de ikke tåler husmannskost, uten å være klar over det. 

Jeg har også nok med meg selv, kan ikke ta innover meg at andre ikke gjør noe med vekten. Er det latskap? Selv har jeg gått ned ni kilo siden Mai, det er jeg godt fornøyd med. Men det er mange kilo som skal slankes bort. Må komme ned i en BMI PÅ 27. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan godt si at fedme er individuelt og at folk har sine grunner til at det har blitt sånn, men vi må ta innover det faktum at 70% av befolkningen er overvektige, og 25% lider av fedme. Det er en utrolig skummel utvikling, og det bør være massivt fokus på å stoppe nettopp denne utviklingen. det er det ikke, isteden er man fredet for kritkk dersom man er feit.

Ja, jeg skjønner at det kan være sårende for de som ikke kan noe for det, men det må gjøres noe med denne nye folkesykdommen. det begynner allerede i barndommen, der nå 1 av 4 barn, er overvektige. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/70-prosent-av-oss-er-overvektige-eller-feite_-firebarnsmor-fortviler-over-utviklinga-1.15173434

Regjering og politikere kan fint få oss på en slankekur, ved å vri folket over på sunnere matvaner. 

Fredet for kritkk ble litt feil å si her, jeg er sikkert på at tjukke folk opplever stigmatisering, blikk og kommentarer, men det å kritisere fedme eller andre ting i media, er ikke godt mottatt.

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (18 timer siden):

Man kan godt si at fedme er individuelt og at folk har sine grunner til at det har blitt sånn, men vi må ta innover det faktum at 70% av befolkningen er overvektige, og 25% lider av fedme. Det er en utrolig skummel utvikling, og det bør være massivt fokus på å stoppe nettopp denne utviklingen. det er det ikke, isteden er man fredet for kritkk dersom man er feit.

Ja, jeg skjønner at det kan være sårende for de som ikke kan noe for det, men det må gjøres noe med denne nye folkesykdommen. det begynner allerede i barndommen, der nå 1 av 4 barn, er overvektige. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/70-prosent-av-oss-er-overvektige-eller-feite_-firebarnsmor-fortviler-over-utviklinga-1.15173434

Regjering og politikere kan fint få oss på en slankekur, ved å vri folket over på sunnere matvaner. 

Fredet for kritkk ble litt feil å si her, jeg er sikkert på at tjukke folk opplever stigmatisering, blikk og kommentarer, men det å kritisere fedme eller andre ting i media, er ikke godt mottatt.

Når det gjelder barn vet jeg at helsesøster kaller inn foreldre på banen dersom barn på barnetrinnet viser tegn til vektutfordringer. Så noe blir jo gjort. 

Det blir mer og mer stillesitting i barnas hverdag også. Esport sentere fokuserer på å gi kurs innen ernæring, og som mor til en sønn som er glad i gaming, så er dette et fokus her hjemme også. 

13-åringen min er kalt inn til helsesøster neste uke. Da er det obligatorisk veiing og måling, noe som ikke er så godt mottatt hos noen tenåringer https://www.ung.no/oss/helse/364880.html

Men fungerer fint for andre https://www.bt.no/sprek/i/Xg6MvW/jonas-14-la-om-kostholdet-etter-aa-ha-blitt-veid-paa-skolen-her-er-raa

Jeg slet selv med anoreksi i slutten av tenårene og fryktet å bli som som mine foreldre og besteforeldre som alle er store. Et virkelig ømt tema, og jeg syns syns på 13 åringen som jeg ser allerede sliter med forholdet til mat. Ønsker å spise sunt, men blir lett fristet av søtsaker. Spesielt når alle venninnene hennes spiser drittmat hver dag (dette har jeg selv sett). 

Temaet føler jeg er så omfattende at jeg ikke vet hvor jeg skulle begynt å se etter en løsning. Det som virker for en, virker ikke for en annen. Man kan ikke skylde alt på bivirkninger av medisiner eller genetikk, men så langt vet jeg om rundt 18 i min vennerkrets som er overvektige, og 4 av de kan ikke skylde på medisiner eller genetikk (som jeg vet om). 

Istedenfor å prøve å finne en løsning på hvordan få folk til å spise sunt, så tror jeg spørsmålet heller må være: "Hva er det i et individ sitt liv som har ført til at de er havnet i den situasjonen at de er blitt overvektige?"

Sabotasje? Psykiske problemer? Trøstespising? Spiseforstyrrelser? Mobbing? Bivikrninger? Lavt selvbilde? 

Listen er lang. 

 

 

 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Blesten_i_vesten said:

Istedenfor å prøve å finne en løsning på hvordan få folk til å spise sunt, så tror jeg spørsmålet heller må være: "Hva er det i et individ sitt liv som har ført til at de er havnet i den situasjonen at de er blitt overvektige?"

Sabotasje? Psykiske problemer? Trøstespising? Spiseforstyrrelser? Mobbing? Bivikrninger? Lavt selvbilde?

Det ene utelukker ikke det andre.

Ja, fedme er ofte et symptom på andre underliggende problemer, og selvfølgelig bør det være et mål å ta tak i disse. Disse problemene kan også være svært komplekse og sammensatte, som det meste annet i den menneskelige psyke.

Samtidig skal man heller ikke umyndiggjøre mennesker i forhold til ansvaret for egen livssituasjon og egen helse. For det er til syvende og sist bare en selv som kan ta tak i egne problemer. Ønsker man ikke hjelp, eller bortforklarer alle problemer med eksterne faktorer utenfor egen kontroll, kan man heller ikke komme noen vei.

Personlig anser jeg fedme-epidemien som et av mange symptomer på en samfunnsutvikling - eller en kulturell utvikling - som i større og større grad fritar mennesker for ansvaret i deres egne liv, hvor vi umiddelbart hiver oss på "eksterne faktorer" som default forklaringsmodell på alt som er urettferdig, og alt av problemer og utfordringer folk måtte støte på i livet:

Heter du Abdullah, og klarer ikke å skaffe deg en jobb? Da må det være fordi samfunnet er rasistisk.

Ikke nok kvinner på ingeniørstudiet? Da må det være fordi samfunnet er sexistisk.

Får du ikke pult? Da må det være fordi kvinner har for høye krav.

Holder eggene dine på å skrumpe inn? Da må det være fordi det ikke finnes nok gode menn.

Er ungen din en taper? Da må det være skolen sin feil.

Er du feit? Da må det være fordi samfunnet legger til rette for det.

Eksterne faktorer, eksterne faktorer, eksterne faktorer.

Og det er ikke det at eksterne faktorer ikke har noe å si - selvfølgelig har de det. Helhetsbildet er som oftest komplekst. Men det er en ekstremt destruktiv livsfilosofi å frita seg selv og andre for kontrollen i våre liv. "Hva jeg kan gjøre for meg" bør alltid være første og beste stoppested når man vil gjøre en forandring, rett og slett fordi det er dette man har kontroll over. Uansett hva man rent teoretisk kan si om fri vilje, reelle muligheter og interne og eksterne faktorer, må man leve livet sitt som om man kontrollerer det selv. Jeg tror også at et slikt tankesett gjør folk lykkeligere - selv om det også betyr at man må svelge noen kameler når det gjelder ansvar og disiplin i eget liv.

Endret av Kastrup
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kastrup skrev (4 timer siden):

Jeg tror også at et slikt tankesett gjør folk lykkeligere - selv om det også betyr at man må svelge noen kameler når det gjelder ansvar og disiplin i eget liv.

Er ordspillet med hensikt? To kameler veier minst 300 kg til sammen :)

Folk tenker forskjellig. Noen ungdommer tenker at de skal bruke lønna for avisjobben til å kjøpe nye treningssko, mens andre tenker at de endelig kan kjøpe smågodt uten å spørre foreldrene. Og det er god tilgang på matbutikker. Det er bra for vekta hvis matbutikken ligger på naboøya.

I tillegg gjør alle maskinene at vi beveger oss mindre enn tidligere. Før i tida var det normalt å gå og sykle langt, uten elektrisk sykkel. 

Lenke til kommentar

Generell overvekt kommer nok sansyneligvis av at maten vår er blitt så kaloririk og fiber- og nærings- fattig, men ekstrem overvekt ser ut til oftest å komme av psykiske problemer. De fleste vil med andre ord se ut til å skjerpe seg før den tid kommer.

Men hvorfor fokusere bare på vekt som metrikk? Det er mange ting vi mennesker gjør som er usunt. FHI kom nylig og stadfestet at nordmenn hadde lagt på seg 12kg - men blitt sunnere.

Hvorfor? Vel. Det er nok flere grunner. Blant annet at fler trener f.eks, samt at vi spiser mindre av det som snevrer inn årene våre aller mest, animalsk fett, og at vi passer på og tar blodtrykksmedisiner og statiner osv.

Norge hadde sin største helsefremgang under den tyske okkupasjonen ifra 1939-1945 når tyskerne beslagla nesten alt av kjøtt og smør. Etter 1945 steg kardivaskulær sykdom igjen som en rakett. 

Mange ønsker også å skylde på sukker. Men faktum er at sukker, til og med i raffinert form, er fullstendig ufarlig, frem til det møter på fett. Det er kombinasjonen av sukker og fett folk ønsker seg, og som spesielt aktiverer deler av hjernen ansvarlig for dopaminproduksjon mht. rewards.

En lege i USA på 40-tallet som het Dr. Walter Kempner kurerte de fleste av diabetes-pasientene sine med en diett bestående av frukt, ris og sukker. Diabetes skulle i utgangspunktet ikke kalles "sukkersyke" på folkemunne, men "fettsyke". Det er nemlig lipotoksisitet. Diabetikere som bare spiser sukker får ikke høyt blodsukker. Det er fett som infiltrerer muskel og lever-celler som sender signalmolekyler til kroppen om å holde sukkeret ute i blodet. Antagelig for å spare mest mulig næring. Men jo tjukkere du blir, jo verre blir denne mekanismen. 

Den kanadiske legen som fant opp glukoseindeksen har til og med sagt at han skulle ønske folk heller tittet på insulinindeksen og ble vegetarianere. X gram rødt kjøtt er nemlig akkurat like insulinogenisk som samme mengde sukker. Bortsett ifra at kjøtt også inneholder fett og enda verre animalsk fett.

Sist men ikke minst - protein fordøyes sist av kroppen, og folks konsum av protein fortsetter å øke. Alle tre makronæringsformene karbohydrater, protein og fett bidrar til vektøkning gjennom forskjellige mekanismer, ikke bare i form av kalorier.

Lenke til kommentar
Thorny skrev (7 timer siden):

Det er kombinasjonen av sukker og fett folk ønsker seg, og som spesielt aktiverer deler av hjernen ansvarlig for dopaminproduksjon mht. rewards.

Er en mengde mennesker som finner det rewarding å helle mye sukker oppi teen. Bare én teskje sukker til, og bare én teskje sukker til...

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (På 16.8.2020 den 14.23):

De skal ikke bli straffet, men de må få behandling med en gang. For denne utviklingen er ikke bra, og vi kan ikke bare la folk gå rundt å spise så mye mat at det er farlig for helsa.

Kanske begynne med o ikke spise bröd til frukost lunch og kvellsmiddag 365 dager i året? :) mindre karbohydrater og mer fett og protein i vår mat hade löst problemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (12 timer siden):

Generell overvekt kommer nok sansyneligvis av at maten vår er blitt så kaloririk og fiber- og nærings- fattig, men ekstrem overvekt ser ut til oftest å komme av psykiske problemer. De fleste vil med andre ord se ut til å skjerpe seg før den tid kommer.

Men hvorfor fokusere bare på vekt som metrikk? Det er mange ting vi mennesker gjør som er usunt. FHI kom nylig og stadfestet at nordmenn hadde lagt på seg 12kg - men blitt sunnere.

Hvorfor? Vel. Det er nok flere grunner. Blant annet at fler trener f.eks, samt at vi spiser mindre av det som snevrer inn årene våre aller mest, animalsk fett, og at vi passer på og tar blodtrykksmedisiner og statiner osv.

Norge hadde sin største helsefremgang under den tyske okkupasjonen ifra 1939-1945 når tyskerne beslagla nesten alt av kjøtt og smør. Etter 1945 steg kardivaskulær sykdom igjen som en rakett. 

Mange ønsker også å skylde på sukker. Men faktum er at sukker, til og med i raffinert form, er fullstendig ufarlig, frem til det møter på fett. Det er kombinasjonen av sukker og fett folk ønsker seg, og som spesielt aktiverer deler av hjernen ansvarlig for dopaminproduksjon mht. rewards.

En lege i USA på 40-tallet som het Dr. Walter Kempner kurerte de fleste av diabetes-pasientene sine med en diett bestående av frukt, ris og sukker. Diabetes skulle i utgangspunktet ikke kalles "sukkersyke" på folkemunne, men "fettsyke". Det er nemlig lipotoksisitet. Diabetikere som bare spiser sukker får ikke høyt blodsukker. Det er fett som infiltrerer muskel og lever-celler som sender signalmolekyler til kroppen om å holde sukkeret ute i blodet. Antagelig for å spare mest mulig næring. Men jo tjukkere du blir, jo verre blir denne mekanismen. 

Den kanadiske legen som fant opp glukoseindeksen har til og med sagt at han skulle ønske folk heller tittet på insulinindeksen og ble vegetarianere. X gram rødt kjøtt er nemlig akkurat like insulinogenisk som samme mengde sukker. Bortsett ifra at kjøtt også inneholder fett og enda verre animalsk fett.

Sist men ikke minst - protein fordøyes sist av kroppen, og folks konsum av protein fortsetter å øke. Alle tre makronæringsformene karbohydrater, protein og fett bidrar til vektøkning gjennom forskjellige mekanismer, ikke bare i form av kalorier.

Kutter du ut karbohydrater og sukker så rasar du i vikt, du blir ikke fet av fett og protein, möjligtvis blir du det hvis du spiser det sammen med karbohydrater og sukker. 

Men i slutändan så handlar det om kalorier. Spiser du mer än vad du gör av med så blir du tjukk oavsett hva du spiser. 

Vi spiser helt enkelt allt för mye. 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Thorny said:

Generell overvekt kommer nok sansyneligvis av at maten vår er blitt så kaloririk og fiber- og nærings- fattig, men ekstrem overvekt ser ut til oftest å komme av psykiske problemer. De fleste vil med andre ord se ut til å skjerpe seg før den tid kommer.

Men hvorfor fokusere bare på vekt som metrikk? Det er mange ting vi mennesker gjør som er usunt. FHI kom nylig og stadfestet at nordmenn hadde lagt på seg 12kg - men blitt sunnere.

Hvorfor? Vel. Det er nok flere grunner. Blant annet at fler trener f.eks, samt at vi spiser mindre av det som snevrer inn årene våre aller mest, animalsk fett, og at vi passer på og tar blodtrykksmedisiner og statiner osv.

Norge hadde sin største helsefremgang under den tyske okkupasjonen ifra 1939-1945 når tyskerne beslagla nesten alt av kjøtt og smør. Etter 1945 steg kardivaskulær sykdom igjen som en rakett. 

Mange ønsker også å skylde på sukker. Men faktum er at sukker, til og med i raffinert form, er fullstendig ufarlig, frem til det møter på fett. Det er kombinasjonen av sukker og fett folk ønsker seg, og som spesielt aktiverer deler av hjernen ansvarlig for dopaminproduksjon mht. rewards.

En lege i USA på 40-tallet som het Dr. Walter Kempner kurerte de fleste av diabetes-pasientene sine med en diett bestående av frukt, ris og sukker. Diabetes skulle i utgangspunktet ikke kalles "sukkersyke" på folkemunne, men "fettsyke". Det er nemlig lipotoksisitet. Diabetikere som bare spiser sukker får ikke høyt blodsukker. Det er fett som infiltrerer muskel og lever-celler som sender signalmolekyler til kroppen om å holde sukkeret ute i blodet. Antagelig for å spare mest mulig næring. Men jo tjukkere du blir, jo verre blir denne mekanismen. 

Den kanadiske legen som fant opp glukoseindeksen har til og med sagt at han skulle ønske folk heller tittet på insulinindeksen og ble vegetarianere. X gram rødt kjøtt er nemlig akkurat like insulinogenisk som samme mengde sukker. Bortsett ifra at kjøtt også inneholder fett og enda verre animalsk fett.

Sist men ikke minst - protein fordøyes sist av kroppen, og folks konsum av protein fortsetter å øke. Alle tre makronæringsformene karbohydrater, protein og fett bidrar til vektøkning gjennom forskjellige mekanismer, ikke bare i form av kalorier.

Dette er et godt eksempel på hvorfor folk kobler ut og heller velger å ikke fokusere på ernæring og vekt i det hele tatt. Det blir for komplisert og man føler man ikke kan gjøre det riktig uansett hva man gjør uten doktorgrad.

Så hvorfor prøve?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emilias skrev (På 29.9.2020 den 4.27):

Kutter du ut karbohydrater og sukker så rasar du i vikt, du blir ikke fet av fett og protein, möjligtvis blir du det hvis du spiser det sammen med karbohydrater og sukker. 

Men i slutändan så handlar det om kalorier. Spiser du mer än vad du gör av med så blir du tjukk oavsett hva du spiser. 

Vi spiser helt enkelt allt för mye. 

Hva er det du prøver å si her?

Man blir ikke fet av fett og protein, utenom hvis man spiser for mye. Vi spiser for mye. Altså blir vi fete av fett og protein?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Hva er det du prøver å si her?

Man blir ikke fet av fett og protein, utenom hvis man spiser for mye. Vi spiser for mye. Altså blir vi fete av fett og protein?

-k

Ja akkuratt, men skillnaden är at hvis du spiser fett o protein kan du spise bra mye mer innan du överskrider kalori intaget, mens du fort överskrider kalori intaget med sukker o karbohydrater. 

Lenke til kommentar
Just now, Emilias said:

Ja akkuratt, men skillnaden är at hvis du spiser fett o protein kan du spise bra mye mer innan du överskrider kalori intaget, mens du fort överskrider kalori intaget med sukker o karbohydrater. 

Jeg testet dette selv en gang. Jeg satt meg ned en kveld med en kjempepose peanøtter og spiste til jeg ikke klarte mer. Regnet ut etterpå at jeg hadde spist cirka 3000kcal bare fra peanøttene, så i all hovedsak fett. Jeg ble ikke sulten igjen før cirka 20 timer senere. Altså fikk ikke kroppen et overskudd den måtte håndtere med en gang men snarere satt den med en kilde den kunne porsjonere utover i tid i stedet for å lagre i kroppsvevet.

Lenke til kommentar
Emilias skrev (22 minutter siden):

Ja akkuratt, men skillnaden är at hvis du spiser fett o protein kan du spise bra mye mer innan du överskrider kalori intaget, mens du fort överskrider kalori intaget med sukker o karbohydrater. 

Så en utvetydig framstilling ville kanskje være "fett og protein gir mer metthetsfølelse per calori enn karbohydrater"? Evt "vi har større kapasitet til å innta kalorier i form av karbohydrater enn fett og protein"?

Mulig. Jeg tror at det er individuelle forskjeller. Jeg har ikke stor motivasjon for å spise sukkerprodukter (brus, smågodt), og produkter med karbohydrater + fiber begrenser seg litt mekanisk hvor mye jeg gidder å spise. 1 liter coca cola er 400kcal klarer jeg ikke hvis jeg vil.

Jeg tror lett at jeg kunne spise 500g blodig entrecote (1000kcal) hvis jeg ikke visste at det var usunt for meg.

For meg virker det som om søtsmak ofte har stor appell til barn, mens umami, fett og protein har appell når man blir eldre.

 

Mosley argumenterte i ett eller annet BBC-program for at blandingen av sukker og fett som man finner i iskrem har en unik appell: samme blanding som man finner i morsmelk, og noe man veldig skjelden finner ellers i naturen. Altså at det er vanskelig å styre seg.

https://www.matoppskrift.no/kalorier-i-entrecote

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...