Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Melonskall said:

Problemet er jo å få de feiteste som virkelig trenger det til å delta. Det er ikke nevneverdig dyrt å holde seg noenlunde frisk og bare være en aning tykk. Når folk først har blitt så overvektige at det går på helsa løs så er terskelen for å ta tak i seg selv og problemet ganske høy.

På mange måter er det da nesten bedre å ha høyt kroppsfokus fra ung alder så ingen nye havner i fella, ikke det at å regelrett ha statsstøttet mobbing av veldig overvektige unger er så veldig moralsk å gjøre.

Ja vet vi egentlig at det er et problem å få de som trenger trening mest til å delta? Åssen kan vi vite det om vi ikke har forsøkt å skape en arena for trening der overvektige kan trene ut i fra sine forutsetninger, uten skam i garderobene, uten å føle seg mindreverdig mens de trener fordi at de puster og peser så tungt, at svetten siler eller må hvile veldig hyppig? 

Jeg vil vel heller snu det du sier, vi vet at slik systemet er idag, så vet vi at de som trenger trening mest ikke klarer å delta. Da er det kanskje på tide å forsøke å skreddersy et opplegg som kan virke også for den gruppen mennesker. På deres premisser. Mine forslag er jo bare forslag. Det kan godt tenkes jeg tar helt fullstendig feil. Men dette kan jo kommunene faktisk finne ut av selv. Sammen med nav, kommuneleger, fastlager i kommunene, bedriftshelsetjenesten osv så kan de lodde stemningen, snakke med de som faktisk er overvektige, hva trenger de av hjelp og støtte for at de skal klare å få til å trene, slik at det blir enklere å gå ned i vekt, samt bedre kondisjon, hjertemuskelen og blodomløp? 

Kanskje er det nok med bare en egen tjukkasgruppe. Kanskje trenger noen gradert sykemelding for å ha ork til å trene, kanskje trenger andre barnepass, etc. Noen trenger kanskje også kostveiledning, raskere hjelp mot spiseforstyrrelser eller annen hjelp og støtte? Vi trenger en ny tilnærming, som spiller på lag med de som sliter med vekten. Vi må sy sammen et opplegg ikke basert på hva du og jeg tenker om trening, matvaner og vekttap. For dagens modeller de virker ikke for alle, for da hadde vi ikke stått midt i en "overvektspandemi". 

Poenget er at har vi egentlig råd til å la være å utrede dette med skreddersøm for overvektige og et spsialtilbud basert på hva overvektige faktisk trenger for å endre livsstil, få nye vaner og ta rev i seilene? Tørr vi la være å teste det ut? Har vi råd til å ikke skreddersy tilbud som kan hjelpe overvektige til bedre helse, økt arbeidskapasitet og et bedre og enklere liv? 

For om vi velger å gjøre ingenting, så er det ikke gratis det heller. Det koster allerede slik tilstanden er idag. Og ser vi på økningen i overvekten så er det vel ingen grunn til å tro at kurven raskt skal flates ut og reverseres? 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært nok av forsøk oppgjennom årene og staten støtter faktisk med en god del penger når det kommer til overvekt, det er ansett som en sykdom. Du kan jo lese litt her https://www.helsedirektoratet.no/tema/overvekt-og-fedme

Problemet er at du igjen på mange måter argumenterer for tvang (ja, det er å legge ord i munnen på deg, men det er eneste mulighet jeg ser med løsningene du foreslår), de sykelig overvektige og de i risikosonen er 100% klar over det og velger å ikke gjøre noe med det.

Hvordan får vi disse menneskene ut i en setting som vil hjelpe dem helsemessig?

Dette blir det samme problemet som psykisk sykdom, noe som ofte inngår i problematikken, det var et forferdelig stigma og veldig "tabu" i mange år. Har blitt bedre i dag etter diverse kampanjer.

Det blir brukt og mer enn nok penger og tilrettelagt mer enn nok for å fikse problemet med sykelig overvektige og de i risikosonen. Det er veldig ofte gratis på lik linje med andre helsetilbud. Ikke kom her og si at de som er tykkere enn anbefalt ikke får støtte for det får de. Folk som trener og er sterke og flotte er også ofte veldig flinke til å hjelpe andre, se på treningssenter når man får personlig trener time.

Men du mener kanskje at man skal ansette en egen person til hver overvektige så de har konstant motivasjon. Kanskje egen kokk også? På et eller annet punkt sier det stopp og folk må klare å ta tak i egen situasjon, slik man gjør med de fleste andre uansett problem.

Blir som å si at en heroinist skal ha noen til å holde seg i hånda resten av livet. De aller fleste som kommer ut av det kommer ut pga. egeninnsats og at de aktivt ønsker å ta tak i egen situasjon.

/rant :D

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Melonskall said:

Har vært nok av forsøk oppgjennom årene og staten støtter faktisk med en god del penger når det kommer til overvekt, det er ansett som en sykdom. Du kan jo lese litt her https://www.helsedirektoratet.no/tema/overvekt-og-fedme

Problemet er at du igjen på mange måter argumenterer for tvang (ja, det er å legge ord i munnen på deg, men det er eneste mulighet jeg ser med løsningene du foreslår), de sykelig overvektige og de i risikosonen er 100% klar over det og velger å ikke gjøre noe med det.

Hvordan får vi disse menneskene ut i en setting som vil hjelpe dem helsemessig?

Dette blir det samme problemet som psykisk sykdom, noe som ofte inngår i problematikken, det var et forferdelig stigma og veldig "tabu" i mange år. Har blitt bedre i dag etter diverse kampanjer.

Det blir brukt og mer enn nok penger og tilrettelagt mer enn nok for å fikse problemet med sykelig overvektige og de i risikosonen. Det er veldig ofte gratis på lik linje med andre helsetilbud. Ikke kom her og si at de som er tykkere enn anbefalt ikke får støtte for det får de. Folk som trener og er sterke og flotte er også ofte veldig flinke til å hjelpe andre, se på treningssenter når man får personlig trener time.

Men du mener kanskje at man skal ansette en egen person til hver overvektige så de har konstant motivasjon. Kanskje egen kokk også? På et eller annet punkt sier det stopp og folk må klare å ta tak i egen situasjon, slik man gjør med de fleste andre uansett problem.

Blir som å si at en heroinist skal ha noen til å holde seg i hånda resten av livet. De aller fleste som kommer ut av det kommer ut pga. egeninnsats og at de aktivt ønsker å ta tak i egen situasjon.

/rant :D

 

Hm du forsetter å fokusere på at vi gjør nok allerede. At vi bruker nok penger på tiltak mot denne gruppen. Men da må mitt svar bli at da bruker vi midlene feil, eller vi har tatt noen feile valg underveis. For vi vet at slik ting er idag, så er det ikke god nok hjelp. 

Om du leser tråden så ser du at det også er døgnbehandling for overvekt, det er operasjoner, og det egne poliklinikker som jobber mot problematikken overvekt og spiseforstyrrelser. Til tross for alle tiltak som er idag, så blir altså flere og flere mennesker overvektige, og mange blir også så overvektige at det ødelegger kroppen, helsen og til sist livet deres. 

Det er 1 ting å få råd på en poliklinikk. Samtaler, motiverende hjelpere og alt det der. Men om det er slik at det er så mye skam, stigma og stress rundt overvekt at de overvektige faktisk ikke klarer å benytte av dagens tilbud til trening, da må faktisk storsamfunnet ta grep og stille med skreddersøm, basert på brukernes behov. Og hvordan vet vi hva behovet er? Vel, vi må snakke med de som er overvektige, vi må la de fortelle hva de faktisk trenger. For det er tydelig at noe mangler i dagens behandling mot overvekt. 

Da er det kanskje på tide at fagpersoner, leger, spesialister,  personlige trenere, fysioterapeuter, ernæringsfysiologer, sykepleiere og danner et panel sammen med de overvektige slik at det blir en felles forståelse av hva som må gjøres? 

Kan vi forvente at en som er normalvektig men har studert overvekt skal forstå akkurat hvor skoen trykker hos overvektige? Fagpersoner naturlig nok til metodikken, de forstår årsakene og skjønner hva som må til for å gå ned i vekt. Likevel så blir det altså feil. Kanskje er det ikke nok å gå på en poliklinikk å få beskjed om å trene x antall ganger i uken. Kanskje må treningen tilrettelegges?

Hvorfor er ikke ikke flere suksesshistorier på døgnbehandling for overvekt? Blir den type behandling først aktuelt den dagen overvekten har havnet i øverste klasse, det som kalles sykelig overvekt? Kanskje må det tilbudet komme på banen før en person blir klassifisert som overvektig, eller i det minste før vekten stopper på farlig overvektig? Eller kanskje er det mangefull eller for svak ettervern og oppfølging etter at de skrives ut fra døgnbehandling? Jeg aner ikke. Og det gjør tydeligvis ikke ekspertene heller. 

Et "tjukkaspanel" med både fagpersoner, kommunen og nok representanter fra de overvektige til å få et bredt innblikk i behovet deres kan kanskje løse de problemene som er idag. Og kanskje er ikke løsningen veldig kostbar. Kanskje vil løsningen koste mindre enn dagens løsninger. 

En fastlege, bedriftslege osv vil jo se og forstå at det går gale veien med vekten til en pasient lenge før pasienten er blitt sykelig overvektig. Kanskje må legen da våge og ta den ubekvemme samtalen? Rett og slett spørre hva kan vi gjøre for at du skal få det bedre?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Så du foreslår at jeg leser tråden, men du klarer ikke lese innlegget mitt engang? Jeg sammenliknet situasjonen med den psykiske situasjonen som har blitt bedre. Å kjøre kampanjer koster veldig veldig lite i forhold til hva vi bruker i dag, en dråpe i havet.

Til syvende og sist så er det opp til enkeltpersonen med problemet. Å fjerne stigmaer er vel og bra, men hvorfor blir fler og fler overvektige når fokuset alerede er der i veldig stor grad? Hjelpen er der. Alt ligger til rette for at personer skal kunne unngå å bli overvektige og å få hjelp hvis det skjer.

Argumentene dine er bare merkelige og du setter sykelig overvektige og de som er nær i en offersituasjon de ikke bør være i. Å ha en offermentalitet er noe av det som gjør at folk med disse problemene ikke tar tak i det selv. "Det er ikke min skyld, jeg er et offer, jeg får ikke gjort noe med dette, det er ikke min feil".

Tror heller det er mer moralsk riktig å si det som det er. "Det er din egen jævla skyld og du er den eneste som kan fikse problemet. Men, du skal selvfølgelig få hjelp på veien!"

Alle jeg kjenner som har vært for feite og har kommet ut av det og den livsstilen har innsett at det er deres egen feil og deres eget problem. Samma som de jeg kjenner som har ruset seg litt mer enn de burde. Det er når virkeligheten banker på døra at man åpner øynene.

Edit; Og for å være ærlig så er jeg på vei til risikosonen for overvekt, spesiellt siste året. Jeg kunne fint ha klandret Corona, men ingenting har hindret meg i å være i nok aktivitet, jeg har bare brukt det som en unnskyldning for å gi faen mer enn vanlig. Jeg prøver å si at jeg snakker av erfaring her, men du har kanskje også erfaring du snakker utifra. Poenget er at jeg argumenterer ikke ut fra ingenting og jeg har ingenting imot feite folk.

Endret av Melonskall
Lenke til kommentar

 

31 minutes ago, Melonskall said:

Argumentene dine er bare merkelige og du setter sykelig overvektige og de som er nær i en offersituasjon de ikke bør være i. Å ha en offermentalitet er noe av det som gjør at folk med disse problemene ikke tar tak i det selv. "Det er ikke min skyld, jeg er et offer, jeg får ikke gjort noe med dette, det er ikke min feil".

Tror heller det er mer moralsk riktig å si det som det er. "Det er din egen jævla skyld og du er den eneste som kan fikse problemet.

Det er så mange faktorer og årsaker til overvekt at det du sier bare blir hvitt støy i mine ører. Jeg ser ikke på overvektige som ofre for noe som helst. De er per definisjon rammet av en sykdom. Og syke mennesker skal få den hjelpen de trenger for å bli frisk. Så enkelt er det. Og kan vi ikke hjelpe dem godt nok idag, ja da må vi faktisk bare endre måten vi hjelper dem. 

Det spiller faktisk ingen rolle hvem som har skylden. Om det er for stor apetitt, psykiske problemer, medisiner, gener, flaks eller uflaks, svak vilje eller dårlig sportsånd. Fordeling av skyld løser ingenting. Vi må forholde oss til at overvekt er for mange et problem, det er klassifisert som en sykdom og da må vi storsamfunnet gjøre de nødvendige endringene når vi ser at dagens behandling ikke treffer godt nok. Overvekt er ikke bra for den overvektige, for deres nærmeste og heller ikke for storsamfunnet. 

Vi trenger ikke engang trekke inn moral, etikk og det at tjukke mobbes og shames. Men der må det også gjøres noe. For slik ting er nå kan ikke være heldig og helsebringende for de overvektige. Nrk har blant annet fulgt opp med mange saker om overvekt etter at serien til P3 Ronny gikk på tv. Mye av det er vond lesing. Og tanken på jeg kanskje også har bidratt til stigmatisering med måten jeg i min navlebeskuende mr know it all tankegang har slengt ut kommentarer, gitt råd eller på andre måter kanskje bidratt til å ødelegge stemningen eller dagen til overvektige gjør at jeg faktisk blir en anelse flau på egne vegne. Det er neppe så ofte, men likevel. Jeg er ikke uskyldsren jeg heller. For jeg tror jo som mange andre at min oppskrift virker. Jeg går i skogen, på ski i fjellet, padler, er en godværsgolfer, trener litt og spiller fortsatt fotball, eller jeg spilte fotball. Nå har jeg jo nesten ikke sett fotball engang. Sukk. 

Og for meg virker det jo. Og i min dårskap så har jeg nok formidlet mine valg som en universal løsning mot overvekt. Ikke fordi jeg er ond eller liker å disse andre mennesker eller skape drama. Men fordi jeg ikke har forstått kompleksiteten forbundet med overvekt. 

Det at jeg nå bedre ser kompleksiteten betyr ikke at jeg ser på overvektige som ofre, ei heller tenker jeg at de får skylde seg selv. Jeg tenker at vi som samfunn, må yte dem nødvendig hjelp, fordi de er syke. Akkurat som en utslitt gikt hofte kan byttes, eller de med alvorlig psoriasis kan få behandlingsturer til sol og varme. For mange sykdommer har vi funnet gode løsninger som hjelper mange syke, også noen kostbare løsninger eller utradisjonelle løsninger. Men vi har funnet løsninger. Men vi er ikke i mål ennå når det gjelder overvekt. Det viser jo tallene. Og jeg tenker at de overvektige selv kanskje må få mer taletid. Kanskje bør deres stemme høres når løsninger diskuteres, for de vet vel best hvor skoen trykker?. 

 

 

Endret av bojangles
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Og jeg tenker at de overvektige selv kanskje må få mer taletid. Kanskje bør deres stemme høres når løsninger diskuteres, for de vet vel best hvor skoen trykker?. 

De alvorlig overvektige som har vært innom tråden, har gitt uttrykk for at de ikke ønsker noen innspill. De ønsker ikke fokus på overvekten sin, kort og godt. En åpenbar årsak til det er at overvekten er en tydelig del av utseendet, og de får nok av kommentarer og reaksjoner. Du kan ikke avgjøre å legge igjen 40 kilo hjemme og gå på butikken som en normalvektig person. Og det er plagsomt. Spørsmålet blir da hvorfor en aldri gjør noe med overvekten, men kanskje trøstespiser enda mer og går enda sjeldnere ut.  

Plutselig tynn blir sikkert som dette :) Henrykt, og går ut på restaurant. Trening også, da. 

 

 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 27.5.2021 den 18.50):

De alvorlig overvektige som har vært innom tråden, har gitt uttrykk for at de ikke ønsker noen innspill. De ønsker ikke fokus på overvekten sin, kort og godt...

Det forstår jeg. Antagelig finnes det ikke noen enkel løsning på alvorlig overvekt.

For alle andre som har barn og egen helse så må det fremdeles vær «lov» å delta i en diskusjon om overvekt. Hvordan skal vi hjelpe barna våre til et godt liv? Hvordan skal vi unngå å pådra oss selv for mange kilo (som etter alt å dømme er enklere enn å bli kvitt dem i etterkant).

Jeg har deltatt i diskusjoner om alkoholisme og narkotika, og tenker at det (også) er for store problemer for den enkelte og for samfunnet til at man skal overlate debatten til bare dem som selv er rammet.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skjønner at de som er veldig overvektige ikke ønsker fokus på overvekten. Men det tolker jeg mer som at det gjelder som en generell regel. At de ikke ønsker at folk kommer bort og tilbyr å coache dem i trening, matvaner osv. 

Men å sette sammen tverrfaglig panel der en også inkluderer brukerne, altså de overvektige det tror faktisk de ville blitt med på. Flere overvektige er jo alt "i systemet". De går kanskje til ernæringsfysiolog, eller har timer på overvektspoliklinikk. De det gjelder har både akseptert status quo, men også at tiden er inne for endring. Og hvorfor ikke da få kartlagt hvilket behov som ønsket dekket for at trening, kosthold og slanking skal fungere for dem?

Lenke til kommentar
BadCat skrev (28 minutter siden):

Det er ikke noe som heter "veldig overvektig". Det er overvekt og så er det fedme grad 1, 2 og 3.

Det er helt sikkert korrekt! Om alle skal forventes å skrive like korrekt som fagpersoner er noe annet.. jeg brukte uttrykket fedme etter å ha sett programserien til Ronny, men så "datt" ordet vekk igjen etterpå. 

 

knutinh skrev (19 timer siden):

Jeg har deltatt i diskusjoner om alkoholisme og narkotika, og tenker at det (også) er for store problemer for den enkelte og for samfunnet til at man skal overlate debatten til bare dem som selv er rammet.

Tråden stiller spørsmålet "skal vi bare akseptere at folk er tjukke". Men det er vanskelig å gi noe svar. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Budeia said:

Tråden stiller spørsmålet "skal vi bare akseptere at folk er tjukke". Men det er vanskelig å gi noe svar. 

Det er ikke et godt spørsmål da det åpner for endel kreativitet. Eksempelvis kan man også spørre "Skal vi bare akseptere at det er krig i verden?"

På den ene siden skal vi jo ikke det da krig er noe de fleste av oss helst ikke vil ha, men på den annen side kan vi ikke behandle verden som om det ikke finnes krig, og for å klare dette må vi først akseptere at krig finnes.

Lenke til kommentar
18 hours ago, BadCat said:

Det er ikke noe som heter "veldig overvektig". Det er overvekt og så er det fedme grad 1, 2 og 3.

Nå kan du faktisk bare rulle inn. Jeg er ingen fagperson, jeg er mr anyman. Jeg trenger ikke bruke faglig korrekte termer, og når jeg ikke gjorde det så forstod helt sikkert både du og mange andre at veldig overvektig, faktisk gjelder de tyngste i blant oss. 

For å returnere serven din, så er en av de faglige termene som benyttes "sykelig overvekt". iirc så er det bmi 40+. Feks P3 Ronny var ikke der ennå, men har var på alvorlig overvekt. Og det er trinnet før sykelig overvekt. 

Det er helt sikkert mange fagtermer som kan benyttes. Og det må dere gjerne gjøre. Men for å ta en muntlig og folkelig tilnærming så kan vi bare kalle alt over fedme smellfeit. Folk vil forstå hva vi mener, at vi snakker om de tyngste, men det er ikke et bra ordvalg fordi det kan oppleves sårende el krenkende. 

Det blir nesten litt meningsløst å diskutere ord og uttrykk i en slik alvorlig tråd. Det er så mye annet en kan diskutere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (10 timer siden):

Eksempelvis kan man også spørre "Skal vi bare akseptere at det er krig i verden?"

Ganske godt eksempel, siden tiltak for fred gjerne er fredsmarsjer, fakkeltog og sånn. Som er aktive ting. Men de som er målgruppa vil vel mene det er mobbing å invitere dem med ut på marsj. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...