Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

jae-ols skrev (1 time siden):

Ja

Så vi har en befolkning som blir fetere, og mindre aktiv, som blir et større problem for vår neste generasjon dersom vi ikke jobber med disse utfordringene, og det bør vi bare la være, siden folk må få gjøre som de selv vil? 

Synes du feks det som skjer med vekta til folk i USA er bra? Er det ønsket at samfunnet blir sånn dersom folk vil gjøre som de vil? I 1975 var det 12% som led av fedme der borte, nå er tallet 40%! Vi har nesten samme utvikling 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, jae-ols said:

Jeg tror  ikke at det er noe stort  problem. Det blir hauset  opp.

Hva er det som blir hauset opp? At barn blir mobbet på skolen? At voksne dør av slag i en alder hvor de normalt skulle kunne løpt en maraton? At barn tar selvmord fordi de befinner seg i en utålelig situasjon?

Hva er det du finner opphauset her?

1 hour ago, jae-ols said:

Blir et lite problem når vi tenker på terroren rundt oss.

Hvorfor gjøre noe med mobbing på skolen når det finnes terror. Det gir jo mening...

1 hour ago, jae-ols said:

Folk gjør så godt de kan.

Akkurat. De gjør så godt de kan. Og du motsetter deg at de skal kunne gjøre bedre fordi...
Er det fordi da slipper de som ikke klarer selv med nødvendig kunnskap å føle seg ille til mote? Man begynner å ane en aldri så liten Munchausen by proxy her.

1 hour ago, jae-ols said:

Noen ønsker ikke å gå ned i vekt, og det må vi respektere.

Selvfølgelig skal de som ønsker å være overvektige kunne være overvektige. Hva med de som ikke ønsker det men ikke aner hvordan de skal gjøre noe med det? Skal de lide fordi slike som deg ikke ønsker at befolkningen skal få lære hvordan de kan unngå det? For det er nøyaktig slik det høres ut.

Du selv har jo slitt med nettopp dette. Du visste ikke hvordan unngå det og har lidd i årevis av den grunn alene. Ingen annen grunn. Kun at du ikke visste hvordan du skulle endre din egen situasjon. Og nå motsetter du deg at leger (skolelærere også kanskje?) skal få lov til å fortelle folk hvordan unngå slikt.
Hva er egentlig logikken din bak dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, jae-ols said:

Ja

Jeg husker da vi fikk vårt første barn. På helsestasjonen fikk vi utdelt en haug med papirer som omhandlet amming og sykdommer og masse greier man ikke tar for gitt at folk kan. Det å putte et papir om kosthold og hvordan fedme påvirker barns fysiske og mentale utvikling i dette er i følge deg å gå for langt? Eller er det bare det at dersom overvektige blir snakket til av legen om fedme så er det for mye? Vanskelig å helt si hva problemet ditt med dette er.

Jeg husker også at i denne strømmen av informasjon vi fikk utdelt var det ett eneste papir som ikke havnet i bunken. Det var et papir om hva som kan gå galt om man rister en baby. Dette papiret ble puttet rett i hånden min (i stedet for på bunken på bordet) da jeg er offer for den store synden av å være en mann.

Så er man mann må man finne seg i å mistenkeliggjøres som overgriper. Men overvektige kan ikke snakkes til om ernæring. Det kunne jo sende feil signaler da noen tross alt vil ha en overvektig familie - i følge deg.

Jeg må si jeg sliter med å se hva som skal stille overvekt i slik en særstilling i samfunnet. Og du forteller jo ikke heller hvorfor du vil at det skal være slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Knetten82x skrev (På 30.10.2020 den 20.12):

Hei. Eg har vært fet selv eg. Og eg skjønner helse og alt det. Men han kunne like gjerne skrevet bør vi få lov å drepe fete folk!😉

Det er vel noen som mener det. Voldsom aggresjon mot folk som er overvektige. De burde skamme seg for å drive slik hets mot folk som ikke har det greit. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (55 minutter siden):

Hva er positivt med å være feit? 

Noen unge tenker at de kan leve livet, og så er det ikke så farlig om de blir 70. Alle skal jo dø engang, så hvorfor ikke 10 år før? Har hørt noen si det. 

Men hvem er det som ikke vil angre, når de blir bundet til senga nokså tidlig i livet? De kan ikke komme seg ut av huset pga fedme. Det ser ikke bra ut når de klager over at dusjen er for liten, og at avstanden mellom toalettet og vasken er for liten. Mange plager ved diabetes er grusomme. 

Så det er tvilsomt om det å drikke 10 brusbokser til dagen, virkelig er et godt og fritt liv. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (6 minutter siden):

Det gjør vi alle og det gjør meg ingen ting. Stopp sutringa. Er du virkelig så grådig? 

Handler ikke kun om penga, det handler om at alle skal ha rett til ett best mulig liv, og slik utviklingen er nå, så er det mange barn, unge og voksne som blir altfor tjukke, får livsstilssykdommer og ikke har det bra pga det. Mener du vi ikke burde prøve å snu denne utviklingen? Altså fremme helse, sunn kost og trim blant befolkningen, og ha fokus på dette fra tidlig alder, så vi slipper en situasjon der man blir feit?  Du selv ønsker jo ikke å være feit? De aller færreste ønsker vel dette? Bør vi ikke jobbe for at folk flest slipper å havne der? 

samfunnet nå, hyller faktisk tilm dels, ekstremt overvektige som er "stolt" av kroppen sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Handler ikke kun om penga, det handler om at alle skal ha rett til ett best mulig liv, og slik utviklingen er nå, så er det mange barn, unge og voksne som blir altfor tjukke, får livsstilssykdommer og ikke har det bra pga det. Mener du vi ikke burde prøve å snu denne utviklingen? Altså fremme helse, sunn kost og trim blant befolkningen, og ha fokus på dette fra tidlig alder, så vi slipper en situasjon der man blir feit?  Du selv ønsker jo ikke å være feit? De aller færreste ønsker vel dette? Bør vi ikke jobbe for at folk flest slipper å havne der? 

samfunnet nå, hyller faktisk tilm dels, ekstremt overvektige som er "stolt" av kroppen sin. 

Du får si det til dem det gjelder. Si at de må slanke seg, for du er bekymra for helsa. Tror ikke mange vil høre på deg. De har hørt det før. Og du vet godt at de gjør så godt de kan. Skal du bruke makt? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, jae-ols said:

Det er vel noen som mener det. Voldsom aggresjon mot folk som er overvektige. De burde skamme seg for å drive slik hets mot folk som ikke har det greit. 

Vær gjerne litt spesifikk. Kanskje pek på hvor i tråden du opplever hets mot overvektige slik at vi andre ikke bare trenger tro det er noe i ditt eget hode men en faktisk oppførsel, da som en motsats til fokus på et problem.

Og når du har funnet den posten du mener er hets mot overvektige, tenk så på den samme posten som om den omhandlet skjørbuk eller røyking og fortell hvordan posten hetser skjørbuklidende eller røykere.
Kanskje du kan åpne med å fortelle hvordan du hadde tatt det om usunn mat hadde tilsvarende bilder påtrykket slik tobakk har i dag. For du er vel imot denne type behandling og ikke bare har en slagside når det gjelder overvekt får vi håpe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, jae-ols said:

Du får si det til dem det gjelder. Si at de må slanke seg, for du er bekymra for helsa. Tror ikke mange vil høre på deg. De har hørt det før. Og du vet godt at de gjør så godt de kan. Skal du bruke makt? 

Hva er det med denne diktatorvarianten dere liker å fronte? Hva med litt informasjon? Opplæring? Ting som gjør det mulig å ta et veloverveid valg. Du vet - slik en lege kan gi. For problemet er vel ikke at man rett og slett bare ikke vil snakkes til om overvekt og kaller det hets når det skjer, er det vel?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Blåbanan: Mecum in aeternum said:

Grunnen til at jeg mener overvekt ikke burde aksepteres, er at det er umoralskt. Det er på en måte en samfunnsordning. Samfunnet har jo lagt opp til at folk blir overvektige. Tenk på alle de sultne barna i Jemen. Og så har vi en overflod av mat, som vi eter i oss?

Tja..
Slik fedme man ser i fks. USA handler mye mer om feilernæring enn overflod, Martin Caparros omtaler det som i lands-sult, da en slik fedme, har lignende grad av underærnering som tradisjonell sult, med tilsvarende helselidelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

Du får si det til dem det gjelder. Si at de må slanke seg, for du er bekymra for helsa. Tror ikke mange vil høre på deg. De har hørt det før. Og du vet godt at de gjør så godt de kan. Skal du bruke makt? 

Nei, ikke makt, men opplysning, men ikke ovenfor de som allerede er feite, men i større grad for å forhindre at flere kommer dit. Altså, de neste generasjonene. Kanskje burde drittmat, og godteriprodukter også blitt 2-3 ganger dyrere, slik at folk ikke trøkka i seg så mye av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Nei, ikke makt, men opplysning, men ikke ovenfor de som allerede er feite, men i større grad for å forhindre at flere kommer dit. Altså, de neste generasjonene. Kanskje burde drittmat, og godteriprodukter også blitt 2-3 ganger dyrere, slik at folk ikke trøkka i seg så mye av det.

Så du vil straffe folk? Sier det meste om deg. Det burde heller vært billigere. Det er alt for dyrt nå. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 minutt siden):

Så du vil straffe folk? Sier det meste om deg. Det burde heller vært billigere. Det er alt for dyrt nå. 

Hvordan er det å straffe folk? Usunn mat er helseskadelig, og bør begrenses. Det samme er alkohol og tobakk, som også er veldig mye dyrere enn de må være, i ett forsøk på å få folk til å begrense inntaket. 

Hvorfor skal sjokolade og brus være enda billigere og enda mer tilgjengelig enn det er nå? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Baranladion said:

Hvordan er det å straffe folk? Usunn mat er helseskadelig, og bør begrenses. Det samme er alkohol og tobakk, som også er veldig mye dyrere enn de må være, i ett forsøk på å få folk til å begrense inntaket. 

Hvorfor skal sjokolade og brus være enda billigere og enda mer tilgjengelig enn det er nå? 

Det jeg ikke forstår er hvorfor sjokolade og brus skal ha en så anderledes behandling enn alkohol og tobakk. Ikke nok med det, de av oss som lurer beskyldes for hetsing. Jeg skjønner at det er lettere å rope opp om hets enn å gi fornuftige svar, men spesielt konstruktivt er det ikke.

Man kan jo likegjerne bruke alle disse "argumentene" på absolutt alt. Narkjotika burde være overalt og billig. Tobakk burde ligge i øyehøyde sammen med godteriet (og kun med fabrikantens design). Få tilbake sjokoladesigarettene man brukte for å venne barn til sigaretter. Alkohol burde selges etter markedspris og i alle butikker fra hyller ved siden av melk og juice.
Og, nei, jeg mener ikke dette flåsete. Dette er nøyaktig slik helseskadelig mat og drikke behandlies i dag, men der er det greit av en eller annen grunn. Og vi kan ikke snakke om det for da hetser man visst folk.

Er det noen som kan gi meg et forståelig svar på dette da trådens overvektsforkjemper ignorerer postene mine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Det jeg ikke forstår er hvorfor sjokolade og brus skal ha en så anderledes behandling enn alkohol og tobakk. Ikke nok med det, de av oss som lurer beskyldes for hetsing. Jeg skjønner at det er lettere å rope opp om hets enn å gi fornuftige svar, men spesielt konstruktivt er det ikke.

Man kan jo likegjerne bruke alle disse "argumentene" på absolutt alt. Narkjotika burde være overalt og billig. Tobakk burde ligge i øyehøyde sammen med godteriet (og kun med fabrikantens design). Få tilbake sjokoladesigarettene man brukte for å venne barn til sigaretter. Alkohol burde selges etter markedspris og i alle butikker fra hyller ved siden av melk og juice.
Og, nei, jeg mener ikke dette flåsete. Dette er nøyaktig slik helseskadelig mat og drikke behandlies i dag, men der er det greit av en eller annen grunn. Og vi kan ikke snakke om det for da hetser man visst folk.

Er det noen som kan gi meg et forståelig svar på dette da trådens overvektsforkjemper ignorerer postene mine?

At du vil at ting skal bli dyrere sier alt om deg. Du har ingen sympati for tykke folk bare hat og aggresjon. Tror du de vil slanke seg om maten blir dyrere? Det er å tro på julenissen. De vil kjøpe det uansett, og det har du ingen ting med. La de nå få være i fred. Vi har penger nok i Norge. Se hva vi sløser på bistand og innvandring, der er det mye å spare. Du går for å ta de svakeste, det bør gi deg en vond smak i kjeften. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...