Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

On 9/29/2020 at 8:01 AM, fokkeslasken said:

Dette er et godt eksempel på hvorfor folk kobler ut og heller velger å ikke fokusere på ernæring og vekt i det hele tatt. Det blir for komplisert og man føler man ikke kan gjøre det riktig uansett hva man gjør uten doktorgrad.

Så hvorfor prøve?

Da er det i så fall en bortforklaring fordi man rett og slett ikke gidder. Og det er det kun en selv som har ansvaret for, ikke de som med gode intensjoner deler kunnskap om kosthold og helse.

"Eksterne faktorer" igjen, som jeg snakket om i forrige innlegg. Go-to forklaringsmodellen for alle som er allergiske mot ansvar i sine egne liv.

Egentlig er det veldig enkelt:

Kalorier inn - kalorier ut = lagret som fett

Kalorier ut kan økes med fysisk aktivitet, men det mest effektive ved slanking er helt klart å begrense kalorier inn. Så hvis man ikke orker begge deler, begrens kalorier inn. Er du mye småsulten, gjør du sannsynligvis noe riktig. Det er ikke farlig å være sulten - spesielt når sultfølelsen allerede er basert på et overdrevent kaloriinntak.

Endret av Kastrup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (På 30.9.2020 den 8.00):

Regnet ut etterpå at jeg hadde spist cirka 3000kcal bare fra peanøttene, så i all hovedsak fett. Jeg ble ikke sulten igjen før cirka 20 timer senere.

Ja, visse ting tar mer tid å fordøye. Men jeg mener at en går ned i vekt, selv om en spiser hveteprodukter som tortillaer, pasta, pannekaker, loff... så hvis du ikke spiser noe av dette, lurer jeg på hvordan du i det hele tatt klarer å opprettholde vekten. Ved å spise peanøtter, kanskje. Eller mye kjøtt.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Budeia said:

Ja, visse ting tar mer tid å fordøye. Men jeg mener at en går ned i vekt, selv om en spiser hveteprodukter som tortillaer, pasta, pannekaker, loff...

Man kan fint gå ned i vekt selv om man spiser disse tingene. Problemet er at det fort blir mange kalorier på en gang som kroppen må gjøre noe med. Til sammenligningen med peanøttene ga det kroppen god tid til å sette mesteparten av kaloriene på vent. Spiser du 3000 kalorier med stivelse (som korn hvete, o.l.) i ett måltid blir kroppen tvunget til å gjøre noe med det med en gang. Om du ikke løper maraton umiddelbart kommer brorparten av dette til å bli lagret i kroppen.

Det er mulig, men det er vanskelig uten stålkontroll på mengden man spiser. Si at man sikter på 2000 kalorier per dag. Dette burde da deles opp i tre-timers spiseøkter utover de 16 timene man er våken, så cirka fem måltider av 400 kalorier hver. Ved kun karbohydrater er det 80 gram potetgull per måltid (eller 250 gram spagetti) og burde ikke overskrides for ikke å tvinge kroppen til å lagre det overskytende.

Da er det lettere å spise noe annet om man skal gå ned i vekt.

4 hours ago, Budeia said:

så hvis du ikke spiser noe av dette, lurer jeg på hvordan du i det hele tatt klarer å opprettholde vekten. Ved å spise peanøtter, kanskje. Eller mye kjøtt.

Det blir mye kjøtt og grønnsaker. Jeg må innrømme at etterhvert har det blitt mange måltider bestående av bare grønnsaker.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 12.10.2020 den 20.20):

Jeg må innrømme at etterhvert har det blitt mange måltider bestående av bare grønnsaker.

Her er et vitnesbyrd om ei dame som begynte å spise masse salat. Men etterhvert har hun vel nådd et punkt der hun ikke ønsket å gå mer ned i vekt (siden videoen er over 10 år gammel). Dette kan linkes til evangelisering til dem som lever lastefulle liv (Hallelujah Acres, dere!) "The sin of gluttony" gir også noen interessante treff. 

 

Lenke til kommentar

Syntes tråden ikke reflekterer hva som er problemet her.

De som spiser "for mye" spiser fordi de trenger medisinene sine, som alt annet mennesket foretar seg.

De som spiser, spiser fordi de er i utålelige smerter, og maten lindrer disse smertene.

For de som kan ting og tang, så alt du inntar være seg det ene eller det andre, er fordi du nå "trenger" dette, være seg mat alkohol eller hva som helst, og det er kun grunnet at smertene er for voldsomme.

Så er du for feit, så er du enten skadet eller har en eller annen sykdom som gjør at du trenger medisinene dine for å klare deg gjennom dagen. For noen så er dette å ta seg en løpetur, andre tar seg en tur på byen, andre slapper av på sofaen, sover noen timer, hører på musikk, spiller dataspill, eller diskuterer med andre om ting de ikke vet noenting om... - og andre spiser..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Blåbanan: Mecum in aeternum skrev (På 25.10.2020 den 19.39):

slik at tråden blir mere aktiv

Er det nevnt slankeoperasjoner i tråden?

https://www.aftenposten.no/norge/i/Mgyp0/skal-vurdere-restriksjoner-for-fedmeoperasjoner

Noen eksperter antyder at sykelig overvekt kan være arvelig, selvsagt i kombinasjon med en ekstrem tilgang på kaloririke matvarer.

Bør slankeoperasjon være tilgjengelig for dem som er 25 år, på lik linje med dem som er 55 år?

Slanke personer vil si at slike operasjoner helst bør unngås, fordi det kan føre til varig underskudd på vitaminer. Enkelte blir altfor tynne. Andre igjen spiser seg relativt fort opp igjen, til de igjen har en stor magekapasitet. 

Jeg er enig i at operasjonene helst bør unngås, men det jo en del mennesker der ute som har som sitt eneste mål i livet å få en slankeoperasjon. 

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (9 timer siden):

Jeg er enig i at operasjonene helst bør unngås, men det jo en del mennesker der ute som har som sitt eneste mål i livet å få en slankeoperasjon. 

Jeg er enig i at kirurgi er en av få metoder som later til å funke.

Det er dog veldig drastisk å skulle skjære i en stor andel av befolkningen for å kurere et problem som knapt fantes for 100 år siden.

Kan man ikke da også/heller legge andre drastiske tiltak på bordet? Forby fastfood? Forby matreklame? Pålegge arbeidsgivere 1 time tai chi hver morgen?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Slankeoperasjon er en dårlig og ekstrem løsning. Gå bort fra prosessert mat tilsatt fett/olje, salt og sukker og kjør på med faste.

Folk vil ha løsninger som sier at deres tilstand ikke er deres feil eller ansvar. Helst begge, om mulig. Der det ikke er mulig nøyer man seg med å ville endre folkeopinionen til at deres tilstand skal aksepteres. Alt for ikke å ta ansvar selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Alt for ikke å ta ansvar selv.

Har sett flere intervjuer der folk tar ansvar selv, i et tilbakeskuende perspektiv. De kan si at de var i en krise som unge, og avviste dem som ville hjelpe dem med å gå ned i vekt. Og nå har situasjonen eskalert slik at deres eneste håp er slankeoperasjon, er det typiske budskapet. 

Det er en liten "hær" av mennesker på Youtube, som har tatt slankeoperasjon (ofte gastric sleeve) og heies fram av kommentarfeltene. 

Lenke til kommentar

Jeg får ikke nyhetene mine fra youtube så det kan jeg ikke si noe om. Derimot kan jeg på generell basis si at det å innse egen situasjon ikke er det samme som å ta ansvar.

Tvert imot vil jeg si at dersom man velger en operasjon der hard arbeid kunne gjort det samme og med bedre resultat, så er det vanskelig å si at det er å ta ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hardrocktarzan skrev (På 19.10.2020 den 19.46):

Folk som er tjukke har bedt om det og kan ikke klage. Men siden det er et personlig valg så må vi respektere valget dem har tatt. Det innebærer en form for aksept. 

Ja vi skal bare akseptere at folk er tykke, vi andre har ingen ting med det å gjøre. Folk får leve som de vil. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (3 minutter siden):

Ja vi skal bare akseptere at folk er tykke, vi andre har ingen ting med det å gjøre. Folk får leve som de vil. 

Jeg er uenig, vi kan ikke bare sitte stille og se på at fedme blir et større og større problem og at 70% av befolkningen er overvektig... Det er ikke folk sin skyld sånn egentlig, det må drastiske tiltak til, slik at alle lærer kosthold og viktigheten av dette og trim, fra ung alder.,

De som er tjukke nå, de skal man ikke tvinge til verken operasjon eller hets, men de bør få beskjed av legen sin om hva de burde gjøre og hvorfor

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (59 minutter siden):

Jeg er uenig, vi kan ikke bare sitte stille og se på at fedme blir et større og større problem og at 70% av befolkningen er overvektig... Det er ikke folk sin skyld sånn egentlig, det må drastiske tiltak til, slik at alle lærer kosthold og viktigheten av dette og trim, fra ung alder.,

De som er tjukke nå, de skal man ikke tvinge til verken operasjon eller hets, men de bør få beskjed av legen sin om hva de burde gjøre og hvorfor

Hvorfor skal de bli fortalt at de må slanke seg? Hva har du og meg med det? Folk må få være som de er. Hvis det irriterer deg å se tykke mennesker så får du se en annen vei. Dette er et utrolig lite problem, og samfunnet skal ikke bestemme at folk må slanke seg. Nei folk må få gjøre som de vil. Vi lever i et fritt land. Moralisme er utgått på dato. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (42 minutter siden):

Hvorfor skal de bli fortalt at de må slanke seg? Hva har du og meg med det? Folk må få være som de er. Hvis det irriterer deg å se tykke mennesker så får du se en annen vei. Dette er et utrolig lite problem, og samfunnet skal ikke bestemme at folk må slanke seg. Nei folk må få gjøre som de vil. Vi lever i et fritt land. Moralisme er utgått på dato. 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/05/07/fedme-koster-norge-68-milliarder-kroner-arlig/

Derfor.  At 23% av nordmen lider av fedme , som koster samfunnet 68milliarder i året... 

Utrolig lite problem

Leger anbefaler røykere å slutte feks, hvorfor skal man ikke gjøre dette ovenfor folk som lider av noe som er like farlig?  Om du, eller noen andre har skikkelig lyst til å være overvektig, så skal jeg ikke blande meg inn i det, men jeg håper folk snart kan forstå, at måten vi lever på nå, ikke er bra mtp dette problemet

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (56 minutter siden):

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/05/07/fedme-koster-norge-68-milliarder-kroner-arlig/

Derfor.  At 23% av nordmen lider av fedme , som koster samfunnet 68milliarder i året... 

Utrolig lite problem

Leger anbefaler røykere å slutte feks, hvorfor skal man ikke gjøre dette ovenfor folk som lider av noe som er like farlig?  Om du, eller noen andre har skikkelig lyst til å være overvektig, så skal jeg ikke blande meg inn i det, men jeg håper folk snart kan forstå, at måten vi lever på nå, ikke er bra mtp dette problemet

Så du er redd for at det blir for dyrt? Trøst deg med at det har Norge råd til. Vi har større problemer en at noen er overvektige. Ser du ikke andre utfordringer? Jeg er overvektig og ingen skal få gjøre noe med det, det har du ingen ting med. Prøv å finn andre problemer. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (36 minutter siden):

Så du er redd for at det blir for dyrt? Trøst deg med at det har Norge råd til. Vi har større problemer en at noen er overvektige. Ser du ikke andre utfordringer? Jeg er overvektig og ingen skal få gjøre noe med det, det har du ingen ting med. Prøv å finn andre problemer. 

Jeg har ingen som helst mål om å stoppe noen i å leve ett liv som livstruende overvektig, hvis noen ønsker å bli hentet med kran hver gang de skal ut, så er det ok for meg. Det jeg håper, er at samfunnet kan ta seg sammen og forstå at når vi har en slik livsstil som vi har, og spiser så mye dritt som vi gjør, så får det følger for utrolig mange mennesker, og særlig barn som da ikke får lært viktigheten av å spise sunt og trene for å unngå overvekt og alle de problemer det medfører. 

Eller er du enig i at det er supert, at 70% av befolkning er overvektig, og at alle disse menneskene er kjempeglad for at de er overvektige?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...