Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

Nei, samfunnet har gått radig mot helvete hva angår direkte latskap og "tvang" til det. Samt hvordan mat produseres og viktigheten av å lære om ett sunt kosthold. 

I gode gamle dager, når jeg gikk på barneskolen, så gikk vi til skolen, sykla til fotballtrening, sykla til fotballbanen for å spille enda mer fotball, og fikk kjeft hvis vi var inne når det ikke regna. 

Barn nå, blir kjørt overalt, tar elektriske sparkesykler når de skal noe og sitter mye mer inne foran en pc eller playstation. 

Snop og brus var kun lov på lørdager, og frossenpizza var nesten et fremmedord. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (22 minutter siden):

Det høres absurd ut, men jeg er på en eller annen merkelig måte litt enig med deg banan. Det er mye å vinne på, både for samfunnet og individene det gjelder, dersom man hadde klart å få folk flest innenfor en grei normalvekt. Noe ekstra fett er selvfølgelig greit, men skikkelig overvekt bør det jobbes skikkelig mot å forebygge. 

Jeg ville sagt at shitty mat og søtsaker burde blitt mye dyrere, men dessverre så er alternativene også ofte dyre, så det ville kanskje ført til mer fattigdom

Så flott at du er enig.

 

det er heller ikke bra å være undervektig. Det er mange med spiseforstyrrelser i Norge. Disse må få hjelp med en gang. Det er minst like viktig som å prioritere overvekt.

Lenke til kommentar

Mykje bilkjøring tilkommer ofte fordi det ikkje er like lokale tilbud lengre, i tillegg til veger som for lenge sida burde vore oppgradert med eit betre alternativ for trygg ferdsel for fotgjengere og syklister. 

Niesen min meine eg går til bussholdeplass for å nå skulen, men då med veil 2 km gåavstand. Dette er mykje meir attraktivt enn kilometeren eg hadde da, sida me har tatt til vet og gått over til å ha meir av utstyret på skulen eller digitalt. Ingen skit-tung skulesekk lengre no... ??

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg er konsekvent for betre norsk helse, men også konsekvent i mot lov om korleis ein skal sjå ut. Skal me byrje sterilisere pasienter med mentale lidelser, osv, igjen når me først er i gang?

Jeg tror ikke noen her taler for lov om utseende. Derimot helse og vaner som er så ille at det går ut over andre er noe man ser at helst ikke skjer. Tillegge helsevesenet en byrde kun ved å spise er en slik, da typisk gjennom hjerteoperasjoner og uføretrygd. En annen er da ens påvirkning på egne barn.

Mye kunne vært gjort med bedre opplysning. Ikke reklameplakater, men ren og skjær undervisning på skolen.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, fokkeslasken said:

 

Eg hadde hatt mykje meir tru på at det var kostnader som var grunnen om dykk kom med meir enn tilsynelatende spekulasjon om kor skadeleg det er, og noko som ein gong kjem i nærleiken av estimater for kva påkjenning det utgjer, og med strategier som fremstår som at dei har håp om å redusere totale kostnaden.

I staden får eg vage påstander om det. Då høyres motivasjonen fælt hul og for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 minutter siden):

Nei, det er fedme, alvorlig fedme til og med. 25-29.9 er overvekt.

Vedkommende er helt på jordet, men jeg er ikke overrasket med tanke på nivået i den tråden her.

Anbefalt fettprosent hos kvinner er 21-33%. For høy fettprosent er over 33%. Ergo kan en kvinne med fettprosent på 30% være sunn og frisk. Menn derimot burde ha mye lavere fettprosent. 

Endret av Lakrisen
Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (21 minutter siden):

Vedkommende er helt på jordet, men jeg er ikke overrasket med tanke på nivået i den tråden her.

Anbefalt fettprosent hos kvinner er 21-33%. For høy fettprosent er over 33%. Ergo kan en kvinne med fettprosent på 30% være sunn og frisk. Menn derimot burde ha mye lavere fettprosent. 

BMI for kvinner og menn er forskjellig. BMI er en ok skala å måle på, sammen med fettprosent og høyde så klart. Og vi snakker ikke om sunn og frisk og kvinne her, vi snakker om hva som er overvekt ( som ikke nødvendigvis betyr feit). 

Du må gjerne si at jeg er på jordet, men hvis du mener at de beste og største sumobryterne ikke ser overvektig ut, og ei heller er det ifølge den BMI og fettprosenten jeg viser til, så er det ikke jeg som er på jordet

image.png.5303a39c66868144ebbe301f79b594b9.pngimage.png.11c664df98ed2677154424551d8dd4fb.pngArnold Scwarzenegger hadde en BMI på 30 ish når han var på topp, sykelig overvektig ifølge skalaen, så du er nødt til å ta med fettprosent for at det skal bety noe

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Jeg hadde BMI på 19-22 da jeg var trent. Stor forskjell på å drive med dans på 19 BMI og 28.6-32.6. Selv på 26 BMI fikk jeg overbelastet ei sene under dans så jeg ikke greide å gå normalt på 8-9 måneder på venstre fot og året etter 5 måneder på den andre foten. Overvekt er noe dritt. Kjente det litt i knærne da jeg var noen hundre gram unna 115 kg. Bedre nå på 98,5.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
10 hours ago, Drunkenvalley said:

Eg hadde hatt mykje meir tru på at det var kostnader som var grunnen om dykk kom med meir enn tilsynelatende spekulasjon om kor skadeleg det er,

Spekulative..?
Mener du at overvektige barn ikke får en haug av problemer som vil følge dem i lang tid, mest sannsynlig resten av livet? Mener du at overvektige ikke ligger i toppsjiktet av statistikken med hjerteproblemer? Mener du overvektige ikke får helseproblemer som problemer med rygg og hofte som gjør at de blir kan bli uføretrygdet grunnet vekt etter et visst antall år?

Hva spesifikt med dette er spekulativt i din bok?

10 hours ago, Drunkenvalley said:

og noko som ein gong kjem i nærleiken av estimater for kva påkjenning det utgjer,

Fra Helsedirektoratet om de økonomiske konsekvensene:

"Vektrelaterte helseproblemer står for 2–6 % av de totale helsekostnadene i industrialiserte land (20;21). Samlede samfunnsomkostninger relatert til sykdommer knyttet til fysisk inaktivitet, overvekt og usunt kosthold anslås til 1–2 % av BNP (22). Anslag fra Danmark viser at overvekt fører til mer enn 1.8 millioner ekstra fraværsdager fra arbeid årlig, og nærmere 1 100 tilfeller av førtidspensjonering er relatert til overvekt. Den danske helsetjenestens årlige nettokostnader relatert til overvekt er på 1 473 mill. DKK. Det årlige produksjonstapet knyttet til overvekt i Danmark er beregnet til om lag 6,3 milliarder DKK (23).

I en studie fra Colorado/USA sammenlignet man utgifter til helse- og sosialtjenester i befolkningen i forhold til KMI (24). Personer med KMI > 30 hadde et merforbruk av samlede tjenester svarende til 36 %, mens merforbruket for gruppen med KMI mellom 25–30 var 10 %. For medisinutgifter var tallene henholdsvis 105 % og 37 %.

Dette tyder på at det er en god investering for samfunnet å satse midler på tiltak som kan bidra til bedre kostholdsvaner og resultere i mer omfattende fysisk aktivitet i befolkningen. Behandlingstiltak for pasienter med fedme kan altså være lønnsomt i det lange løp."

10 hours ago, Drunkenvalley said:

og med strategier som fremstår som at dei har håp om å redusere totale kostnaden.

Om man ikke anerkjenner at det er et problem er det jo helt likegyldig hva annet man gjør.

10 hours ago, Drunkenvalley said:

I staden får eg vage påstander om det. Då høyres motivasjonen fælt hul og for meg.

Jeg mener jeg har vært ganske konkret. Hva er det du mener mangler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, BadCat said:

Jeg hadde BMI på 19-22 da jeg var trent. Stor forskjell på å drive med dans på 19 BMI og 28.6-32.6. Selv på 26 BMI fikk jeg overbelastet ei scene under dans så jeg ikke greide å gå normalt på 8-9 måneder på venstre fot og året etter 5 måneder på den andre foten. Overvekt er noe dritt. Kjente det litt i knærne da jeg var noen hundre gram unna 115 kg. Bedre nå på 98,5.

Jeg  hadde samme greia. Gikk ned i vekt og både ryggproblemer og kneproblemer forsvant.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Drunkenvalley said:

Takk, det var mykje meir utfyllende. Ja, det er sjølvfølge at overvekt og fedme er eit problem, men det hadde ikkje vore første gangen eg høyre folk spekulere vilt om kva faktiske konsekvensen av det er innad helsevesenet.

Og for å være helt ærlig - at jeg i det hele tatt behøvde å finne frem slike tall viser jo ganske greit hvorfor det i det hele tatt er en greie med "sunn i alle størrelser" og alle avarter av slik samfunnsaksept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta røykerne som et eksempel i stedet. Sikkert omtrent like helsefarlig som å være ekstremt overvektig. 

Røykere blir mye mer uglesett, får høyere og høyere avgifter på sine behov og blir også mobbet fordi de selvpåførere seg uvaner og skader ifbm dette. Hva er forskjellen på en som får kicket sitt fra nikotin og en som får det av Freia melkesjokolade og baconsvor? 

En røyker må finne seg i å gå langt unna folk for å ta seg en blås, det er greit, men feite folk som må betale for 2 flyseter, føler seg krenket og urettferdig behandlet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

 

Ekstremt overvektige blir da møtt ganske likt. Med det sagt er den mest openbare forskjellen at røyking har ein direkte skade på dei i umiddelbare omgivelsene.

Ekstremt overvektige hadde nok møtt meir aktiv motstand enn dei gjere i dag om det å spise Freia melkesjokolade direkte gjekk utover andre innad fleire meters avstand.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Ekstremt overvektige blir da møtt ganske likt. Med det sagt er den mest openbare forskjellen at røyking har ein direkte skade på dei i umiddelbare omgivelsene.

Ekstremt overvektige hadde nok møtt meir aktiv motstand enn dei gjere i dag om det å spise Freia melkesjokolade direkte gjekk utover andre innad fleire meters avstand.

Det har vært en ganske så stor mobilisering rundt det å få folk til å stumpe røyken, kontra det å stompe koteletten. Å kjørt noe tilsvarende ovenfor ekstremt overvektige hadde ikke vært ok i dagens samfunn. 

En som røyker er forhindret fra å skade andre, allikevel går avgiftene opp, det er massive advarsler rundt skadene det gjør på kroppen osv

På en annen side så blir jo overvektige nok utsatt for mer direkte hets osv, så det går kanskje opp i opp alikevel

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

 

Røyking er da direkte skadelig for dei i umiddelbare omgivelsene. Røyking er ikkje berre skadeleg for den som røyke, men også for alle som oppbevarer seg i nærleiken. Dette er nok orsaken til den offentlige responsen.

Overvekt er mykje meir usynleg slikt sett.

Med det sagt er det mykje som kunne eller burde gjeres for å bekjempe hamstring av søppel. Butikker burde ha betre reguleringer for å samsvare med korona-tiltak, men også for å redusere fristelsen av søppelmat.

Eg undres også om me ikkje ville sett gunst i å begrense inntak av gigant-produkter i butikken. Me treng ikkje 200g Freia melkesjokolade-plater, og om 200g plater forsvant mistenke eg at folk flest framleis berre kjøper ein plate med sjokolade, sjølv om dei er halvparten av størrelse.

Om 4-pakninger med Coca Cola for 99 kr forsvann ville eg neppe kjøpt 4 separate flasker med Cola. Om 1.5 liter flasker Coca Cola forsvann ville eg neppe kjøpt tre halv-litere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...