Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?


Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

  1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

    • Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

    • Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

    • Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36


Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Og derfor snakker jeg om at man må ha informasjon om dette, for slik tankegang kan kun komme fra at man ikke kan nok om det.

Jeg kjenner røykere som insisterer på at røyking ikke er så farlig.

Folk har en sterk evne til å avskrive lett tilgjengelig informasjon dersom konsekvensen av den informasjonen er utålelig.

Se også: forskjellen i virkelighetsforståelse mellom demokrater og republikanere i USA om dagen. 

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (Akkurat nå):

Da er det vel strengt tatt litt sent. Den samtalen burde vel vært tatt for mange år siden.

Jeg har en mann i familien med et solid overvektsproblem. For noen år siden fikk han slag og to stenter ble satt inn ved hjertet. Han fikk beskjed om å slutte å røyke.

Enig i det.

Er det ikke også slik at mange som slutter å røyke går opp i vekt? Sånn sett var det jo helt feil råd.

For de som har lett for å legge på seg, er det veldig vanskelig å gå ned i vekt. Det burde vært treningsgrupper for folk med fedmeproblem. Ikke for å stigmatisere, men for å få bedre oppfølging og hyggelig fellesskap med andre som har samme utfordring. Folk som deltar i idrett eller gymgrupper er ofte både spreke og ganske slanke. Tykke møter ikke opp.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, knutinh said:

1. Hvor stor skade snakker vi om for den enkelte, de rundt ham/henne og samfunnet generelt

2. Hvor effektive tiltak er mulige?

3. Vil dette være et urimelig inngrep i folks frihet?

Jeg vil igjen si at informasjon er det viktigste våpenet her. Denne informasjonen finnes ikke i dag og burde vært en del av barneskolepensum.
Jeg mener - man kan jo ikke engang spørre to personer om egg er sunt og regne med sammenfallende svar. Folk aner ikke noe om ernæring, og det er jeg helt sikker på at er grunnproblemet. Det er ikke det at de ikke vet at sjokolade er usunt, men de vet det på samme nivå som de vet at lim er usunt. De kjenner ikke omfanget og feier derfor problemene under teppet.

For la oss være helt ærlige her - hadde lim smakt sjokolade hadde folk spist det om de ikke kjente til problemene bedre enn de i dag gjør med sjokolade.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, knutinh said:

Jeg kjenner røykere som insisterer på at røyking ikke er så farlig.

Ja, ikke sant? Og folk generelt sett kjenner problemene ved røyking mye bedre enn de gjør med mat.

4 minutes ago, knutinh said:

Folk har en sterk evne til å avskrive lett tilgjengelig informasjon dersom konsekvensen av den informasjonen er utålelig.

Helt greit. Men da har man hvertfall en sjanse til å gjøre et valg. Dette valget finnes ikke i dag. Altså, det finnes dersom man selv søker opp informasjonen, men i den jungelen av vås man har på internet i dag gjør at folk slutter å lete når de finner informasjon de liker uansett om det er sant eller ikke.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (19 minutter siden):

Jeg vil igjen si at informasjon er det viktigste våpenet her. Denne informasjonen finnes ikke i dag og burde vært en del av barneskolepensum.

Vi har hatt den diskusjonen tidligere i tråden og jeg tror ikke at vi blir enige.

Jeg har vist at tilstrekkelig informasjon er presentert for de som har gått på skole i Norge i alle fall de siste 40 åra, antagelig lengre. Den viser at brus er noe man bør drikke med måte. Likevel er det en betydelig andel av oss som drikker mye brus. Hvilket skulle bevise at folk handler mot bedre vitende.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Oppvekstmiljøet blir på en måte verre og verre. Før 1980 var det vel ikke stillesittende barn. Og ikke like stor tilgang på snop.

Jeg kan godt forstå at det føles som et overgrep å veie seg hos legen, og bli tilsnakket. Likevel kan vel ikke legen unngå å kommentere en vekt som går oppover og oppover. 

Lenke til kommentar

Fastlegen kan anbefale ernæringsfysiolog til overvektige. Etter min erfaring og ev. fastlegene? er ernæringsfysiologenes råd ganske ekstreme i forhold til "vanlig" livsførsel. Og det er en jungel av informasjon. Leser man på nettet, ser man at å drikke et glass appelsinjuice hver morgenen er som å begynne dagen med en sukkerbombe mens det før var for å få i seg nok C-vitaminer.

Man kan utvikle spiseforstyrrelse av redsel for å spise feil mat.

Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Vi har hatt den diskusjonen tidligere i tråden og jeg tror ikke at vi blir enige.

Jeg har vist at tilstrekkelig informasjon er presentert for de som har gått på skole i Norge i alle fall de siste 40 åra, antagelig lengre. Den viser at brus er noe man bør drikke med måte. Likevel er det en betydelig andel av oss som drikker mye brus. Hvilket skulle bevise at folk handler mot bedre vitende.

-k

Joda, du har rett i dette. Jeg tror ikke vi er uenige som sådan. Jeg bare mener det går lengre enn som så. Prøv å finn informasjon som fraråder frokostblanding, brød, joghurt, soja eller en hel myriade av annen mat folk spiser masse av uten å vite hva de egentlig spiser. Alle disse tingene er mat folk spiser uten å sjenke det en ekstra tanke. Det er jo tross alt sunt, er det ikke? Det er det vi har lært hvertfall.

Sågar, leter man på nettet vil man finne at soja er sunt og fullt av bra greier, og definitivt bedre enn kjøttet det normalt erstatter. At det inneholder like mye kalorier som sjokolade er dessverre litt vanskeligere å finne om man ikke spesifikt leter etter det.
Altså, soja inneholder tre ganger så mye kalorier som rødt kjøtt.
Man kunne likegjerne ha spist sjokolade og en kosttilskuddstablett. Men det ville ingen gjort for det er jo så usunt.

Og på den måten spiser folk til vanlig uten å ha det minste begrep om hvorfor de legger på seg.

Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

...Leser man på nettet, ser man at å drikke et glass appelsinjuice hver morgenen er som å begynne dagen med en sukkerbombe mens det før var for å få i seg nok C-vitaminer.

Man kan utvikle spiseforstyrrelse av redsel for å spise feil mat.

I min oppvekst så var juice noe vi hadde i helga. Og det var en sur affære fra Mills eller Nen som knapt smakte appelsin.

Etterhvert så ble juice noe vi drakk hver dag som tørstedrikk. Mens det å spise 2kg appelsiner er ganske mye slit så er det lett å tømme en liter juice hvis man er tørst.

Tannlegen har frarådet meg og mine barn å drikke juice daglig pga syren. Hvis man spanderer ett blikk bakpå en juice kartong så ser man at den inneholder ca 10g sukker per 100g, det samme som Coca Cola.

Ingen har sagt at 10g sukker er skadelig. Tvert imot så er karbohydrater bra for kroppen og vanskelig å finne i naturen. Sannsynligvis er det derfor vi har en slik hug etter søtsmak. Men summen av kalorier du inntar over tid har rimeligvis betydning for om du legger på deg. Og søte drikker gjør det lettere å innta for mange kalorier per dag enn hva vann gjør. Eller en appelsin.

 

Spis mye grønnsaker, frukt og bær. Gjerne rå, hele og ferske. Spis grove korn-produkter. Spis fisk. Spis magre meieri-produktet. Spis noe nøtter. Vis måtehold med kjøtt, spesielt rødt og fett kjøtt. Begrens alkohol og olje/smør/fløte. Begrens raffinert sukker og salt. Alt dette kunne man hente ut fra kostholdssirkelen i «matlaging» i 5.-klasse på tidlig 80-tall.


Det krever minst å spise sunt hvis du går for hel mat med fiber og træler som er lett behandlet. En kokt kålrot med litt melk og pepper er opplagt pluss-poeng. Hvis matvaren har svært mange rare ingredisenser og har vært igjennom mange prosesser så les nøye på forpakningen. Mange av oss har ikke spist for lite sunn mat, men for mye totalt. Så utfordringen er ikke å fase inn brokkoli, men å spise mindre porsjoner.

Det er kjedelig lesning for de av oss som synes at en stor rosa entrecote med urtesmør og et glass vin er veldig godt også på onsdager, men trøsten er at det finnes mye god frukt og fisk.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (42 minutter siden):

Spis mye grønnsaker, frukt og bær. Gjerne rå, hele og ferske. Spis grove korn-produkter. Spis fisk. Spis magre meieri-produktet. Spis noe nøtter. Vis måtehold med kjøtt, spesielt rødt og fett kjøtt. Begrens alkohol og olje/smør/fløte. Begrens raffinert sukker og salt. Alt dette kunne man hente ut fra kostholdssirkelen i «matlaging» i 5.-klasse på tidlig 80-tall.

Det virker som helsdirektoratet anbefaler omtrent det kostholdet i dag.

Hvis vi ser bort i fra fedme, som blir litt utenfor diskusjonen er det økt antall av folk med allergier. For å sjekke ut hva kroppen tåler, unngås matvarer som inneholder sukker, hvetemel og melk, gjerne alt på en gang. Det er en god oppskrift på slankekur selv om det ikke var målet. Men oppdager da at uskyldige matvarer som frukt og enkelte grønnsaker inneholder "sukker", heldigvis med vitaminer og fiber i tillegg. Uansett litt av en jungel med kostholdsråd ute på nettet nå.

Sjokolade og brus vet folk at man skal holde seg unna. Men så legger man på seg likevel, så da er det ikke enkelt. Ja, mindre porsjoner på tallerkenen må dessverre til. Også tror jeg på å ikke kjøpe inn de varene man ikke har godt av, og i hvert fall ikke hamstre når de er på salg.

Lenke til kommentar
Subara skrev (10 minutter siden):

Det virker som helsdirektoratet anbefaler omtrent det kostholdet i dag.

Hvis vi ser bort i fra fedme, som blir litt utenfor diskusjonen er det økt antall av folk med allergier. For å sjekke ut hva kroppen tåler, unngås matvarer som inneholder sukker, hvetemel og melk, gjerne alt på en gang. Det er en god oppskrift på slankekur selv om det ikke var målet. Men oppdager da at uskyldige matvarer som frukt og enkelte grønnsaker inneholder "sukker", heldigvis med vitaminer og fiber i tillegg. Uansett litt av en jungel med kostholdsråd ute på nettet nå.

Sjokolade og brus vet folk at man skal holde seg unna. Men så legger man på seg likevel, så da er det ikke enkelt. Ja, mindre porsjoner på tallerkenen må dessverre til. Også tror jeg på å ikke kjøpe inn de varene man ikke har godt av, og i hvert fall ikke hamstre når de er på salg.

Jeg anbefaler programmet "folkeopplysning" om sukker. Selv-erklærte eksperter på kosthold har ikke alltid den faglige tyngden som de hevder selv. Regelen på nettet er : hvis temaet er kontroversielt eller innebærer mye penger, vær selektiv med kilder. www.wikipedia.org og www.helsedirektoratet.no 

Det kan være vanskelig å vite om bønner sammen med ris gir en synergi-effekt, eller om protein krever ekstra energi i fordøyelsen eller hundre andre spissfindigheter. Kjepphesten min er at ekspertene gjerne må få krangle om de vanskelige tingene. Vi andre vet i det minste at store mengder brus og potetgull er usunt. Eller burger. Eller øl. Likevel spiser vi det fordi det er innmari godt. Da kan man ikke beskytte seg med "jammen, det er jo så mange sprikende kostholdsråd". Nei, "alle" er enige om at sukker-brus er usunt. Drikk mindre av det så er det bra for helsa di.

Hvis man har kuttet ned til beinet på alt som er opplagt usunt, spiser et variert kosthold vektet med kostsirkelen med moderate porsjoner og allikevel plages med overvekt eller dårlig helse så kan man begynne å klage på at det er vanskelig, evt oppsøke hjelp av noen som kan dette.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Flere som lider av mindre alvorlig fedme, søker til private klinikker. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-rapport_-flere-skulle-aldri-vaert-fedmeoperert-1.15251490

Det er for tida en økning i henvendelser fra folk som ønsker slankeoperasjon. Det kan være fordi de ikke kommer seg til utlandet for å bli operert der. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/private-sykehus-fedmeopererer-mange-flere-i-ar-enn-i-fjor-1.15251806

Det er klart det er vanskelig å gå ned i vekt, også "bare" 20 kg. Men for dem som ikke lider av alvorlig fedme, må det vel være et bedre alternativ med fettsuging. Som ikke innebærer å skjære opp friske organer og stifte dem sammen igjen. Eller rett og slett begynne og trene. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Flere som lider av mindre alvorlig fedme, søker til private klinikker. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-rapport_-flere-skulle-aldri-vaert-fedmeoperert-1.15251490

Det er for tida en økning i henvendelser fra folk som ønsker slankeoperasjon. Det kan være fordi de ikke kommer seg til utlandet for å bli operert der. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/private-sykehus-fedmeopererer-mange-flere-i-ar-enn-i-fjor-1.15251806

Det er klart det er vanskelig å gå ned i vekt, også "bare" 20 kg. Men for dem som ikke lider av alvorlig fedme, må det vel være et bedre alternativ med fettsuging. Som ikke innebærer å skjære opp friske organer og stifte dem sammen igjen. Eller rett og slett begynne og trene. 

20 kg er veldig mye, og det er ikke bare bare. 5 kg derimot, det er faktisk "bare" 5 kg. 

Det beste alternativet er å få en holdbar livsstil som består av et variert kosthold og fysisk aktivitet, enten det er trening, gåturer eller pilates. Så og si hele jobben skjer på kjøkkenet og når du skal kjøpe deg mat på butikken fordi du er småsulten. Trening vil ha minimal til ingen effekt om du trykker i deg overskuddskalorier på flere tusen. 

Jeg stemmer for mer kunnskap om ernæring og helse i skolen, flere overvektsklinikker/rehabiliteringssentre med fokus på sykelig overvekt og generelt bedre tilbud for de som lider av fedme, samt økt kunnskap hos den vanlige fastlegen. 

Å si til tjukke folk at de skal begynne å trene begynner å bli sabla utdatert sånn forresten. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

På en måte, men det finnes suksesshistorier der de virkelig har begynt å trene. En av livets realiteter, på linje med at du må vaske deg for å bli ren. Osv. 

Og det finnes mange ikke-suksesshistorier om folk som får et dårlig, eventuelt usunt forhold til trening som følge av rådet "når du trener blir du slank/alle verdens problemer forsvinner". Langt ifra på lik linje med faktumet at du må vaske deg for å bli ren, kanskje jeg er dum men jeg ser ikke likhetene. Sunt og variert kosthold derimot, det kan nok sammenlignes, fordi det er åpenbart og fakta. 

Lenke til kommentar

 

fokkeslasken skrev (3 minutter siden):

Ja Gud forby om vi skulle prøve å hjelpe folk. La folk være ulykkelige om det er det de vil.

Det er slik at man kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. Om en overvektig person gir faen og ønsker å være overvektig så er det fint lite vi kan gjøre med det. Samme gjelder rusmisbrukere som ikke vil bli nykter og alkoholikere som ikke vil bli tørrlagte. Kriminelle som ikke vil slutte å gjøre kriminelle handlinger. Pedofile som ikke vil slutte å forgripe seg på mindreårige. Folk som ikke vil slutte å kjøre for fort. Du kan sette folk i fengsel, sende dem på rehab, ha laserkontroll på veiene og selv om handlingen vil få konsekvenser så vil mange fortsette å gjøre det samme når straffen/behandlingen er ferdig, om de ikke ønsker å forandre seg. 

Sett bort ifra at tjukke folk koster samfunnet ganske mye penger så gjør de ikke verdens største skade. De eksisterer akkurat som alle andre mennesker, men til noens store frustrasjon er de ikke et fryd for øyet, og blir hetset deretter. 

Vet ikke om du spøker men det er faktisk helt riktig: om folk vil være ulykkelig, vær så god, la de være det. 

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (42 minutter siden):

Ja Gud forby om vi skulle prøve å hjelpe folk. La folk være ulykkelige om det er det de vil.

Er det noe som tyder på at de er ulykkelige? Er det noe du innbiller deg? De fleste har det helt fint. Og du skal ikke bry deg om at andre er tykke, det har du ingenting med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...