Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
gamlefar skrev (10 minutter siden):

Model 3 ligger nok mye nærmere enn VW ID enn en BMW. Fokuset på akselerasjon alene blir litt meningsløst når mye annet ikke er på stell. Hvem leverer f.eks en bil uten skikkelig lakkering? Model 3 finnes ikke premium.

Folk har forskjellig syn på premium, model 3 ee absolutt premium for meg. Men det er ikke alt som er like bra som hos bmw nei, som interiøret. På samme måte som bmw ikke leverer på software...

 

Vw er jo latterlig langt bak, kanskje id serien blir bedre men ser ut som de sliter massivt. Vi har en t-roc også. Det er kjipe greier.

 

Forøvrig har model 3 en min mer enn nok lakk, ingen kjente feil osv. Helt topp er den faktisk. 0-100 er vell det jeg bryr meg minst om. Men kjekt at den er responsiv og kjapp. Men det er leafen til mor også. Sammenlignet med fossilene, er stort sett uresponsive greier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
48 minutes ago, gamlefar said:

En  stor SUV finnes ikke sportslig eller morsom å kjøre. Du mangler referanser og er neppe nøytral når det kommer til Tesla.

De fleste SUVer finnes ikke sportslig eller morsom å kjøre. Model X er et unntak. Den har ganske stiv fjæring og lavt tyngdepunkt, for ikke å snakke om kraftoverskudd som er umiddelbart tilgjengelig, så den takler vekten ganske bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Vw er jo latterlig langt bak, kanskje id serien blir bedre men ser ut som de sliter massivt. Vi har en t-roc også. Det er kjipe greier.

 

Forøvrig har model 3 en min mer enn nok lakk, ingen kjente feil osv. Helt topp er den faktisk. 0-100 er vell det jeg bryr meg minst om. Men kjekt at den er responsiv og kjapp. Men det er leafen til mor også. Sammenlignet med fossilene, er stort sett uresponsive greier.

Vel, jeg tror VW kommer til slå Tesla med veldig god margin. At softwaren henger litt etter, betyr ikke noe for folk flest. 

Fornøyd når bilen ikke er lakket på innsiden av dørene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (5 minutter siden):

Vel, jeg tror VW kommer til slå Tesla med veldig god margin. At softwaren henger litt etter, betyr ikke noe for folk flest. 

Fornøyd når bilen ikke er lakket på innsiden av dørene?

Det har betydd veldig mye for dere opp igjennom når tesla ikke har levert... De må iallefall langt opp i nivå fra en 2019 t-roc. For det er 80 talls tech og sørgelige greier. 

 

Mine dører er helt fine de, ser ikke farge forskjell engang... Jeg har ingenting å klage på, faktisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

For å ikke bare svartmale så kan jeg skyte inn at som daglig beater inn og ut av byen, til og fra barnehage og andre hverdagslige gjøremål fungerer den bra, billig i drift er den selvsagt også (hvis du ser bortifra høye forsikringspremier). Men for meg er det ikke en bil jeg tenker «nå hadde det vært digg med en kveldstur på litt svingete veier», slik jeg har gjort med flere biler jeg har hatt tidligere. Det skuffer meg. Det er tross alt en «performance». Kanskje jeg har lagt lista for høyt. Men at den er «ekstremt morsom» å kjøre går jeg aldri med på. Ja, du kommer deg kjapt ut på motorveien, men så mye mer enn det innbyr den ikke til.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 23.7.2020 den 23.34):

OK, skal jeg enda en gang vise deg grafen som viser at det ikke stemmer slik at du enda en gang kan løpe og gjemme deg?

Hva mener du? Antall leverte biler har økt YoY, med unntak av katastrofekvartalet Q2 2020. Så har man inntekter (og dette med fallende gjennomsnittspriser på grunn av økende salg av Model 3 i forhold til Model S og X):

EdkMPsOWAAEzAyE.png.9145dc6657c780fd6ad70ddb7cf5686a.png

Hvilken graf snakker du om? Den som bevisst er lagt opp for å villede folk om situasjonen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (15 minutter siden):

Hva mener du? Antall leverte biler har økt YoY, med unntak av katastrofekvartalet Q2 2020. Så har man inntekter (og dette med fallende gjennomsnittspriser på grunn av økende salg av Model 3 i forhold til Model S og X):

EdkMPsOWAAEzAyE.png.9145dc6657c780fd6ad70ddb7cf5686a.png

Hvilken graf snakker du om? Den som bevisst er lagt opp for å villede folk om situasjonen?

Jeg tenkte på denne som viser omsetningen per kvartal. Sammen med alle tegnene på lavere etterspørsel(priskutt etc) så ser det ut som interessen er i ferd med å kjøles ned betraktelig. Ikke rart når man nå får elbiler fra produsenter som faktisk kan designe og bygge biler og hvor man slipper å troppe opp med advokat om man trenger å få utført en garantireparasjon.

Enhver med minst ett øye ser at det ikke er noen vekst å spore. At du kaller en graf over omsetningen hentet fra egne kvartalsrapporter som "villedende" viser hvor langt ute på jordet noen av tilhengerne er.

image.png.4587dee4ce9205b370eaa94163eef22d.png

Endret av uname -l
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 24.7.2020 den 10.41):

Kreativ bokføring, det virker som om det å komme inn på S&P500 er uhyre viktig for de NÅ. Prisingen av selskapet er interessant for å si det mildt. Kan noen av Tesla elskerene forklare prisingen (P/E)?

Tesla lå rundt samme nivå i flere år før den brøt ut og opp, som spådd av Cathie Wood:

Tidligere var det langt større usikkerhet om Tesla ville klare å nå målene sine. Nå har usikkerheten blitt langt mindre og flere har tro på selskapet. Dermed har flere kjøpt seg inn, og kursen har gått oppover.

Samtidig har jo hele aksjemarkedet skutt i været, så aksjen har fått hjelp der også.

Jeg tror ikke S&P 500 er så viktig for Tesla som sådan, men det vil jo gjøre det enklere å eventuelt hente inn kapital på høy aksjekurs da, ved eventuelt behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Tesla lå rundt samme nivå i flere år før den brøt ut og opp, som spådd av Cathie Wood:

Det eneste Cathy Wood er interessert i er å skrike høyest og ha de villeste forhåpningene om Tesla slik at hun kan komme på CNBNC og lokke småsparere inn i fondet hennes.

(Samtidig som hun hausser opp Tesla så selger hun aksjer med begge henda.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (21 minutter siden):

Jeg tenkte på denne som viser omsetningen per kvartal. Sammen med alle tegnene på lavere etterspørsel(priskutt etc) så ser det ut som interessen er i ferd med å kjøles ned betraktelig. Ikke rart når man nå får elbiler fra produsenter som faktisk kan designe og bygge biler og hvor man slipper å troppe opp med advokat om man trenger å få utført en garantireparasjon.

Enhver med minst ett øye ser at det ikke er noen vekst å spore. At du kaller en graf over omsetningen hentet fra egne kvartalsrapporter som "villedende" viser hvor langt ute på jordet noen av tilhengerne er.

image.png.4587dee4ce9205b370eaa94163eef22d.png

Dette er som å se klimanektere sitte og vise til værgrafer (kortsiktige variasjoner) for å "bevise" at det ikke skjer klimaendringer (langsiktig trend). Hvorfor ser du på kvartalsvise svingninger i stedet for å se hele år under ett? Cherry-picking kalles det. Du må se på trenden, ikke begrave deg i kvartalsvise variasjoner.

Og da er spørsmålet: Hvordan kan du påstå at det ikke er noen vekst å spore, når det har vært vekst i alle år, i tillegg til at det ligger an til å bli det også i 2020 til tross for et kvartal sterkt påvirket av en global pandemi?

I tillegg er det jo rart at Tesla planlegger å ha tre fabrikker under konstruksjon ved slutten av året, hvis det ikke er noen etterspørsel.  

uname -l skrev (14 minutter siden):

Det eneste Cathy Wood er interessert i er å skrike høyest og ha de villeste forhåpningene om Tesla slik at hun kan komme på CNBNC og lokke småsparere inn i fondet hennes.

(Samtidig som hun hausser opp Tesla så selger hun aksjer med begge henda.)

Pussig at hun har hatt rett om Tesla da. Men for all del, kjør på med personangrep når du ikke klarer å imøtegå det faktiske innholdet i videoen eller det hun sier.

Når det gjelder salg av Tesla så er det ikke hun personlig som selger. Hun driver et aktivt forvaltet fond, hvilket betyr at fondet har regler og grenser for hva slags verdipapirer de skal sitte med. Tesla utgjør allerede en stor andel av fondet, men når Tesla blir for stor så må de selge seg ned fordi den overgår grensen for hvor stor del av fondet en enkeltaksje kan utgjøre. De har også kjøpt når Tesla har gått under det de har definert som nedre grense.

Men du kjenner kanskje ikke til aktivt forvaltede fond, og det er derfor du kommer med en slik merkelig uttalelse?

Edit: ARK-fondene gjør det visst meget bra, forøvrig.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
JØI skrev (På 23.7.2020 den 23.39):

Trenger frisk kapital hele veien på tross av at de aldri skulle hente inn friske penger i 2012 og 12 ganger til etter det:

https://elonmusk.today/#tesla-capital-raise

I tillegg har Musk flere ganger påstått at NÅ, nå skal Tesla være selvfinansierende.

Slik er det i et stadig omskiftende market - ting endrer seg, og når ting endrer seg så må man også endre på det man gjør.  

JØI skrev (På 23.7.2020 den 23.41):

Etterspørselen er flat siste drøye to år, på tross av nye markeder og økt produksjonskapasitet. Noe som igjen betyr at markedsandelen er kraftig synkende.

Flat etterspørsel siste to år? Hva er det du snakker om? I 2020 forventer de forresten å levere over 500.000 biler. Så hvor er denne flate etterspørselen din?

8547.thumb.jpeg.b7cfcbd10bde997ad495533730817f24.jpeg

  

JØI skrev (På 24.7.2020 den 0.43):

Så det er derfor Tesla hele tiden henter inn frisk kapital? Alle bare venter jo nå på at Tesla skal bruke den absurd høye aksjekursen til å hente enda mer penger. I tillegg er vel pengene for fabrikken i Kina lånt fra kinesiske myndigheter? Altså, tesla hadde neppe hatt pengene til å bygge fabrikken ut av egen lomme. Hvordan står det til med finansieringen av fabrikken i Tyskland?

Nei og nei, tenk at de tar opp lån for å bygge fabrikk. Hvilken katastrofe. Men hva skal de med alle disse fabrikkene når det er null etterspørsel, tro?  

JØI skrev (På 24.7.2020 den 11.40):

e-Tron og i-Pace har jo tatt knekken på MX. Polestar 2 og Volvo XC 40 kommer til å ta knekken på Model 3 og Y alene. I tillegg til søle andre modeller som vil gjøre det samme.

LOL. Så søtt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Fleskefjeset said:

For å ikke bare svartmale så kan jeg skyte inn at som daglig beater inn og ut av byen, til og fra barnehage og andre hverdagslige gjøremål fungerer den bra, billig i drift er den selvsagt også (hvis du ser bortifra høye forsikringspremier).

Hva koster forresten full kaskoforsikring (80% bonus) på Tesla model 3?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (16 minutter siden):

Dette er som å se klimanektere sitte og vise til værgrafer (kortsiktige variasjoner) for å "bevise" at det ikke skjer klimaendringer (langsiktig trend). Hvorfor ser du på kvartalsvise svingninger i stedet for å se hele år under ett? Cherry-picking kalles det. Du må se på trenden, ikke begrave deg i kvartalsvise variasjoner.

Har du i det hele tatt sett på tallene? De er for de siste 2,5 årene. Jeg vet at du gjerne vil sammenligne med 2010 og vise at det har vært en eventyrlig vekst siden det, men det som teller er hvordan det ser ut nå, mister faktafornekter. Hvis man skal se på hele år så var det en omsetningsvekst på bare 14% fra 2018 til 2019 og TTM er flatt.

Man kan skylde på pandemien, men i Europa så har det vært en enorm salgsvekst i elbiler fra de ordentlige bilprodusentene mens Tesla har hatt en sterk nedgang. Usle 14 000 solgte de siste kvartal. Igjen fakta.

hekomo skrev (16 minutter siden):

Pussig at hun har hatt rett om Tesla da. Men for all del, kjør på med personangrep når du ikke klarer å imøtegå det faktiske innholdet i videoen eller det hun sier

Hvor i all verden er personangrepet? Hennes modeller er ikke verd 5 flate øre. Den ene hun la ut som "open source" kunne man legge inn 0 salg av biler og allikevel ende opp med en astronomisk verdivurdering av selskapet. Hun appellerer til dumminger for dumminger er det nok av.

Endret av uname -l
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...