Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

hekomo skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle de legge ned i California?

Lite subsidier å hente derifra nå. CA er tømt, på samme måte NY ble tømt. 

 

hekomo skrev (4 minutter siden):

Var ikke disse skipene i Q3? Hvilken relevans har eventuelle skip som går til Asia i Q3 med Q2-resultatene å gjøre?

Dette har du blitt forklart flere ganger allerede. 

 

hekomo skrev (5 minutter siden):

et bilde som viser at Tesla ikke har fabrikk i Europa

Et bilde som viser mindre og mindre markedsandeler. 

 

hekomo skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg så på de kirsebærplukkede grafene dine og viste grafer over hele år, som viser en klar økning fra år til år.

År er bygget opp av kvartaler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
44 minutes ago, oophus3do said:

Lite subsidier å hente derifra nå. CA er tømt, på samme måte NY ble tømt.

Så vidt jeg vet har Tesla aldri fått noen insentiver/subsidier i California, som krevde at Tesla var lokalisert i California. De får litt subsidier ved å bygge en ny fabrikk i Texas, men ikke mer enn andre bilprodusenter ville fått for å gjøre det samme.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

Folk som vurderer Taycan til 1.6mill vurderer også andre Porscher. Taycan konkurrerer ikke mot andre elbiler

Nettopp, Taycan er en sportsbil. Den er laget for å yte helt konsistent hver gang man trår på gassen som en fossilbil gjør.

Tesla har mulighet for vanvittig akselerasjon men da går jo både batteri, drivlinje og hjuloppheng åt skogen etterhvert. For at ikke bilene skal gå helt opp i limingen  har Tesla lagt inn "fatigue" programvare som fjerner full effekt etter X antall drag.

Igjen, ytelsen til Tesla bilene er oppblåst akkurat som aksjeprisen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Kommer vel an på selskap. Jeg har bare 75% bonus (på minst 10. året) og betaler 4409,- pr. år for full kasko uten leiebil, 8k egenandel og 20kkm kjørelengde. Model 3 SR+. 

Det er jo en helt vanlig forsikringspremie det i mine øyne, takk for info.

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Det morsomste er at disse nye solcelle-taksteinene(V3 eller4) som noen få uten vett har fått installert på hustakene sine, er importert fra Kina.

Nei, de produseres ved fabrikken i Buffalo. Men det kan hende at deler eller en andel av volumet produseres andre steder. Man har ikke helt innsikt i logistikk-kjeden til Tesla.

1 hour ago, uname -l said:

Fabrikken i Buffalo som New York brukte én milliard dollar på står i praksis uvirksom. Produksjonsutstyr for millioner av dollar er demontert og stuet på lager.

Tesla har møtt alle krav til antall ansatte på fabrikken i Buffalo (kravet var 1460 ansatte i midten av april). I dag produserer den Megapack, superladere og solcelletakstein, så vidt jeg vet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Nei, de produseres ved fabrikken i Buffalo. Men det kan hende at deler eller en andel av volumet produseres andre steder. Man har ikke helt innsikt i logistikk-kjeden til Tesla.

Tesla har møtt alle krav til antall ansatte på fabrikken i Buffalo (kravet var 1460 ansatte i midten av april). I dag produserer den Megapack, superladere og solcelletakstein, så vidt jeg vet.

Jaha? Har du noe info om solcelletakstenen til Musk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Rimelig fantastisk I denne perioden med veksten som har vært innenfor PV på generell basis. 

Tanken var aldri å videreføre businessmodellen til SolarCity. Det å installere billige solceller importert fra Kina kan hvem som helst gjøre. Tanken var å fokusere på solar roof og egenproduserte solceller, i kombinasjon med batterier. Det har ikke vært så lett som man tenkte for noen år siden, men volumet er på vei opp. Volumet med solar roof installert i Q2 ble tredoblet fra Q1.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Så vidt jeg vet har Tesla aldri fått noen insentiver/subsidier i California, som krevde at Tesla var lokalisert i California. De får litt subsidier ved å bygge en ny fabrikk i Texas, men ikke mer enn andre bilprodusenter ville fått for å gjøre det samme.

De fikk vell noe slikt som $600M i skattelette i 2019 ellernoe alene? 

Slike ting får dem for å opprettholde lovnader og fortsette bygge arbeidsplasser. Slik de gjorde i NY, men på langt nær leverte etter hva de lovet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

De fikk vell noe slikt som $600M i skattelette i 2019 ellernoe alene? 

Slike ting får dem for å opprettholde lovnader og fortsette bygge arbeidsplasser. Slik de gjorde i NY, men på langt nær leverte etter hva de lovet.

Du må komme med en bedre kilde (eller påstand, egentlig) enn det.

Og Tesla har overholdt alle sine forpliktelser i avtalen med NY.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Du må komme med en bedre kilde (eller påstand, egentlig) enn det.

Og Tesla har overholdt alle sine forpliktelser i avtalen med NY.

Sitter i bil på mobil. Så jeg får undersøke det mer siden. Dog det å finne subsidiene og skattelettelsene de har fått burde vell ikke være så vanskelig. Du satte ordet "litt" til det, så hva er ditt tall for det? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Sitter i bil på mobil. Så jeg får undersøke det mer siden. Dog det å finne subsidiene og skattelettelsene de har fått burde vell ikke være så vanskelig. Du satte ordet "litt" til det, så hva er ditt tall for det? 

Vi er vel ikke uenige i at Tesla får noe subsidier ved å bygge i Texas, så det er vel ikke så viktig hvilket tall jeg kommer med. Men litt rask googlig gir meg tallet $65 millioner, i form av en prosentmessig reduksjon av eiendomsskatt over 10 år. (Altså om de bygger ingenting, så får de ingenting.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 hours ago, 6RCURCGB said:

Kan du forklare hva du mener med ekstremt morsomme å kjøre? Er det dette pubertale fokuset på rask akselerasjon (på bekostning av batteriets og drivlinjens levetid) du mener eller mener du bilen har gode kjøreegenskaper?

Hadde Tesla knyttet til seg bedre kompetanse på design, konstruksjon og produksjon hadde ikke kvalitetsavvikene deres blitt en stående vits. Men når de er så uprofesjonelle og desperate at de tom. bruker bygningsarbeidere for å opprettholde produksjonstakten sier det mye om filosofien til selskapet.

Mener du at TM3 performance ikke har gode kjøreegenskaper? Hva med BMW M3, Alfa Romeo quatroffåglarna vet hva den heter? Har de gode kjøreegenskaper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Vi er vel ikke uenige i at Tesla får noe subsidier ved å bygge i Texas, så det er vel ikke så viktig hvilket tall jeg kommer med. Men litt rask googlig gir meg tallet $65 millioner, i form av en prosentmessig reduksjon av eiendomsskatt over 10 år. (Altså om de bygger ingenting, så får de ingenting.)

Hva med subsidiene nærmere 2012-2013? Litt småfrekt å true med å flytte sted etter å ha fått gratis fabrikk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Hva med subsidiene nærmere 2012-2013? Litt småfrekt å true med å flytte sted etter å ha fått gratis fabrikk. 

De fikk fabrikken (nesten) gratis av Toyota, ikke California.

Jeg kunne finne at de har unngått purchase tax på produksjonsutstyr. Men dette er ikke spesielt for Tesla, det gjelder for alle selskaper som jobber med grønn teknologi i California. Det er altså bare sånn skattesystemet deres er satt opp.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, bzzlink said:

Mener du at TM3 performance ikke har gode kjøreegenskaper? Hva med BMW M3, Alfa Romeo quatroffåglarna vet hva den heter? Har de gode kjøreegenskaper?

Nei, det mener jeg ikke.

Jeg har vært aktiv i bilmiljøet i endel år og kjørt på Nordschleife, Rudskogen, Vålerbanen, ACR osv.

Når man snakker med folk som liker å KJØRE bil kan de alltid fortelle hvordan en bil kommuniserer med sjåføren. Om bilen er understyrt eller overstyrt. Om bilen er skarp på grensen eller vennlig. Hvordan veigrep kommuniseres gjennom rattet osv.

Ingen Tesla eiere jeg har snakket med sålangt har greit å formidle noe av dette. Derfor lurer jeg på hva dere legger i gode kjøreegenskaper? BMW M3 har gode kjøreegenskaper i mine øyne ja, man vet hvor mye av tilgjengelig veigrep man bruker osv.

Jeg innser jo det at mange kjøper Tesla for å slippe å kjøre bil men det er jo litt sjansespill. Det sitter et par stykker i norske fengsler som fant ut hvordan autopilot (ikke) virker the hard way.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

På tide å spore av tråden ved å komme med ett av tusen kutt som vil ta livet av Tesla. Legg merke til hva som lovprises og at det som ikke er på plass kan leveres OTA

 

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...