Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

Akkurat, det ble jo litt pinlig for han...

Sammenligner man rekorder før og etter Cup2 dekkene, så tjente man ca 1 sekund per kilometer. På NR så utgjør det ca 20 sekunder på dekk alene på samme bil. 

Så ja, det er lett å lure Tesla klanen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
6RCURCGB skrev (16 minutter siden):

Hva koster forresten full kaskoforsikring (80% bonus) på Tesla model 3?

Jeg har 75% 6 år eller mer, rundt 11.000 i året hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, uname -l said:

Man kan skylde på pandemien, men i Europa så har det vært en enorm salgsvekst i elbiler fra de ordentlige bilprodusentene mens Tesla har hatt en sterk nedgang. Usle 14 000 solgte de siste kvartal. Igjen fakta.

Fakta, ja, men samtidig fullstendig irrelevant. Tesla produserer bilene som skal til Europa i første halvdel av kvartalet ved Fremont, og Fremont var stengt i nesten hele denne perioden i Q2. Når det ikke har blitt produsert biler for Europa så har de ingen biler å selge!

Q3 vil se en kraftig vekst igjen i både antall og omsetning. Trolig rundt $8 mrd og 140k. Q4 vil trolig forbedre på det igjen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Fakta, ja, men samtidig fullstendig irrelevant. Tesla produserer bilene som skal til Europa i første halvdel av kvartalet ved Fremont, og Fremont var stengt i nesten hele denne perioden i Q2. Når det ikke har blitt produsert biler for Europa så har de ingen biler å selge!

Den unnskyldninga kan du ikke bruke når de sender skip til HK fremfor EU. Da er det et bevist valg, og den må forklares. 

I Asia så må Fremont  biler konkurere mot GF3 biler lokalt i et segment de har kuttet priser mest. Det gir null mening å erstatte biler som normalt sett skulle gått til EU med større avanse til et marked med en egen fabrikk og mindre avanse på bilene. 

Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Q3 vil se en kraftig vekst igjen i både antall og omsetning. Trolig rundt $8 mrd og 140k. Q4 vil trolig forbedre på det igjen.

140k er jo ikke bra med 2 fabrikker i full sving? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (3 minutter siden):

Målet for Tesla er 500k solgte biler i 2020 ja. Sist jeg sjekket hadde de kun solgt ca 105k. Hvor mange har de solgt nå?

Fra q1+q2 180k biler. Ikke så værst i og ned at de har hatt stengt fabrikk både her og der tenker jeg iallefall langt bedre enn taycan som ligger på under halvparten av forventet minstemål og 1/4 av håpet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus3do said:

Den unnskyldninga kan du ikke bruke når de sender skip til HK fremfor EU. Da er det et bevist valg, og den må forklares. 

I Asia så må Fremont  biler konkurere mot GF3 biler lokalt i et segment de har kuttet priser mest. Det gir null mening å erstatte biler som normalt sett skulle gått til EU med større avanse til et marked med en egen fabrikk og mindre avanse på bilene.

De kommer trolig til å levere det meste av det de har av bestillinger i EU i Q3. Kanskje 20-25k biler. Da er det ikke vits i å sende flere biler, ettersom de da vil måtte jobbe for å selge de. Da er det bedre å levere de til ventende kunder i Kina. (Grand Dahlia forlot forresten kai i SF i dag på vei til Panama/EU, med omkring 4000 biler. )

11 minutes ago, oophus3do said:

140k er jo ikke bra med 2 fabrikker i full sving? 

Der har jeg tatt hensyn til at de vil produsere flere enn de leverer, og at produksjonen trolig ikke er på makskapasitet helt ennå. Fabrikken i Shanghai er fortsatt ikke helt ferdig, og opprampingen av Model Y vil trolig påvirke totalproduksjonen av 3/Y ved Fremont. Jeg tenker at Q3 vil ha en produksjon på omkring 150k, og leveranse på omkring 140k, og så har Q4 produksjon på omkring 170k, og leveranser på omkring 175k. (Kan hende de akkurat klarer 500k for året.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Fra q1+q2 180k biler. Ikke så værst i og ned at de har hatt stengt fabrikk både her og der tenker jeg iallefall langt bedre enn taycan som ligger på under halvparten av forventet minstemål og 1/4 av håpet...

Taycan? Du kan ikke sammenligne Porsche som er en av verdens mest profitable merker per modell mot Tesla som skulle lage bilen for hvermannsen. 

Porsche er ikke avhengig av å selge like mange biler for å tjene mer totalt sett. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Taycan? Du kan ikke sammenligne Porsche som er en av verdens mest profitable merker per modell mot Tesla som skulle lage bilen for hvermannsen. 

Porsche er ikke avhengig av å selge like mange biler for å tjene mer totalt sett. 

Sammenligner ikke bilene jeg, bare poengterte at det er andre som sliter mer. 

Porsche er såklart avhengig av å nå budsjett, som alle andre. De ønsker såklart ikke å selge under minimum. Slik de gjør nå. Å påstå noe annet er åpenbar galskap. I tillegg selger de unna reservasjoner om dagen. Det er nok god krise i det prosjektet nå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

De kommer trolig til å levere det meste av det de har av bestillinger i EU. Kanskje 20-25k biler. Da er det ikke vits i å sende flere biler, ettersom de da vil måtte jobbe for å selge de. Da er det bedre å levere de til ventende kunder i Kina.

Så etterspørselen i EU er 20-25k fra et skrapt marked? Hvor blir det av eksponensiell vekst i et marked med større insentiver enn noen gang tidligere? 

Hvorfor sende skip til HK først? 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Der har jeg tatt hensyn til at de vil produsere flere enn de leverer, og at produksjonen trolig ikke er på makskapasitet helt ennå. Fabrikken i Shanghai er fortsatt ikke helt ferdig, og opprampingen av Model Y vil trolig påvirke totalproduksjonen av 3/Y ved Fremont. Jeg tenker at Q3 vil ha en produksjon på omkring 150k, og leveranse på omkring 140k, og så har Q4 produksjon på omkring 170k, og leveranser på omkring 175k. (Kan hende de akkurat klarer 500k for året.)

150k mens markedet i EU er på 20-25k?

Markedet I NA er også dalende? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Sammenligner ikke bilene jeg, bare poengterte at det er andre som sliter mer. 

Porsche er såklart avhengig av å nå budsjett, som alle andre. De ønsker såklart ikke å selge under minimum. Slik de gjør nå. Å påstå noe annet er åpenbar galskap. I tillegg selger de unna reservasjoner om dagen. Det er nok god krise i det prosjektet nå. 

Luksus er hardest straffet i tider som nå ja. Porsche leverer luksus og det er naturlig at biler til 1M+ først får merke nedgangen hos folk som blir litt mer forsiktig i forbruket. 

Hvordan går det med X og S til 1M?

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus3do said:

Så etterspørselen i EU er 20-25k fra et skrapt marked? Hvor blir det av eksponensiell vekst i et marked med større insentiver enn noen gang tidligere?

Dollarkursen er ikke spesielt gunstig. Ting vil bli bedre når Berlin er i gang, og man kan produsere biler i Euro.

10 minutes ago, oophus3do said:

Hvorfor sende skip til HK først? 

Hvorfor ikke?

10 minutes ago, oophus3do said:

Markedet I NA er også dalende? 

Nei, salget øker sterkt, med leveransene av Model Y.

140k i Q3 kan bli noe i området av 40k i Kina, 75k i USA og 25k i EU.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Luksus er hardest straffet i tider som nå ja. Porsche leverer luksus og det er naturlig at biler til 1M+ først får merke nedgangen hos folk som blir litt mer forsiktig i forbruket. 

Hvordan går det med X og S til 1M?

X og S salget er og har vært dårlig lenge før Corona. Er vell liten til ingen endring? Du har nok bedre oversikt så opptatt som du et av temaet:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

X og S salget er og har vært dårlig lenge før Corona. Er vell liten til ingen endring? Du har nok bedre oversikt så opptatt som du et av temaet:)

Er mer interessert i logikken du bruker, og hvorfor du tar opp sammenligningen. Luksus burde man forvente at prioriteres annerledes i et scenario som idag, og flere burde gå ned i prisnivå. 

Med vekst i EV segmentet så prises Tesla til å være i enorm majoritet i segmentet de har produkter i, noe som går litt i feil retning. 

Screenshot_20200725_182803.thumb.jpg.a79a4856923471d248d3fb7b246a9457.jpg

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Er mer interessert i logikken du bruker, og hvorfor du tar opp sammenligningen. Luksus burde man forvente at prioriteres annerledes i et scenario som idag, og flere burde gå ned i prisnivå. 

Med vekst i EV segmentet så prises Tesla til å være i enorm majoritet i segmentet de har produkter i, noe som går litt i feil retning. 

Screenshot_20200725_182642.thumb.jpg.779e5e7b7e191962ce3cc39127d20d5d.jpg

Jeg tok det opp for det er fakta. Men det gjør tydligvis vondt bak. Tesla har jo vekst i salg fra q1 til q2 de. Selv med stengte fabrikker osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Dollarkursen er ikke spesielt gunstig. Ting vil bli bedre når Berlin er i gang, og man kan produsere biler i Euro.

Avansen burde fremdeles være betydelig bedre her i EU enn i Asia for Fremont modeller. Så jeg finner det merkelig at de ikke metter dette markedet først?

Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Bedre avanse? 

Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Nei, salget øker sterkt, med leveransene av Model Y.

140k i Q3 kan bli noe i området av 40k i Kina, 75k i USA og 25k i EU.

Klagene øker sterkt også. Jeg har aldri opplevd kunder som "flooder" egne FB grupper slik de gjør nå. 

Nå tar de med seg en bøtte til leveransen for å kaste vann på taket.... 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Avansen burde fremdeles være betydelig bedre her i EU enn i Asia for Fremont modeller. Så jeg finner det merkelig at de ikke metter dette markedet først?

Bedre avanse? 

Klagene øker sterkt også. Jeg har aldri opplevd kunder som "flooder" egne FB grupper slik de gjør nå. 

Nå tar de med seg en bøtte til leveransen for å kaste vann på taket.... 

Noen klarer å se forbi avanse og tenker langsiktig. Ærlighet og redelighet er viktig for omdømme. Spesielt i Asia. Så det er jo en mulighet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jeg tok det opp for det er fakta. Men det gjør tydligvis vondt bak. Tesla har jo vekst i salg fra q1 til q2 de. Selv med stengte fabrikker osv. 

En logisk slutning rundt mindre forbruk mot luksus gjør ikke "vondt", da det er forventet. Dog i en periode hvor folk vil spare penger, og man sparer på EV der dette segmentet fremdeles opplever vekst så burde Tesla i overlegen stil lede i markedsandeler. Spesielt siden argumentene om vekst er vært såpass stor. 

Se igjen på bildet:

Screenshot_20200725_182803.thumb.jpg.6c6db8b5b49a6deab7e5d9a1e883a456.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...