Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, 6RCURCGB said:

Kan du forklare hva du mener med ekstremt morsomme å kjøre? Er det dette pubertale fokuset på rask akselerasjon (på bekostning av batteriets og drivlinjens levetid) du mener eller mener du bilen har gode kjøreegenskaper?

Hadde Tesla knyttet til seg bedre kompetanse på design, konstruksjon og produksjon hadde ikke kvalitetsavvikene deres blitt en stående vits. Men når de er så uprofesjonelle og desperate at de tom. bruker bygningsarbeidere for å opprettholde produksjonstakten sier det mye om filosofien til selskapet.

Gode kjøreegenskaper og god akselerasjon. Performance Model 3 slår BMW M3 på bane. Min Model X 100D er så klart ikke helt der, men det er fortsatt ganske morsomt å kaste den gjennom rundkjøringene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Det som er litt unikt er at jeg har alltid fått Model X lånebil. Om jeg hadde fått en kjip fossilbil hadde servicebesøk vært betydelig mindre akseptabelt.

Ekstremt individuelt, og det optimale er selvfølgelig å slippe å måtte kjempe mot garantisaker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Performance Model 3 slår BMW M3 på bane.

Du må vise hvilke typer baner det er snakk om. Golf GTI slår TM3 om banen har lite med akselerasjon gjennom banen. Så det å si at TM3 slår M3 på generell basis blir feil. 

Elbilene gjør seg godt med lav snitthastighet i banene, der banen krever mye og god akselerasjon. På baner med høyere toppfart og lengre kurver i fart så sliter elbilene mer. 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Model 3 er ekstremt morsom å kjøre iallefall.

Kjører gjenlig på en ganske svingete vei og det er vanvittig morsomt. Bilen sitter utrolig godt i svingene med sitt lave tyngdepunkt og fenomenale firehjulstrekk. Og når man gir på ut av svingene kan man ikke unngå å glise altså.

Er som en stor gocart.

Og jeg har bare en Long Range. Tipper Performance utgaven er enda morsommere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, oophus3do said:

Du må vise hvilke typer baner det er snakk om. Golf GTI slår TM3 om banen har lite med akselerasjon gjennom banen. Så det å si at TM3 slår M3 på generell basis blir feil. 

Elbilene gjør seg godt med lav snitthastighet i banene, der banen krever mye og god akselerasjon. På baner med høyere toppfart og lengre kurver i fart så sliter elbilene mer. 

Kommer litt an på banen, ja, men poenget er at den er oppe i det sjiktet med svært sportslige biler. Det får man ikke om man kjøper en kjedelig ID.3 eller Polestar 2 eller noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Kommer litt an på banen, ja, men poenget er at den er oppe i det sjiktet med svært sportslige biler. Det får man ikke om man kjøper en kjedelig ID.3 eller Polestar 2 eller noe.

Öhlins Dual Flow Valves støtdemper gjør sikkert Polestart 2 ræva på bane...

 

ID.3 selger på at den er det folk vil ha i hverdagen og vil selge i bøtter og spann i årevis. Dette fanatiske fokuset på 0-100 og baekjøring er for prepubertalt til å bety noe når en skal selge til massene.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, JØI said:

Öhlins Dual Flow Valves støtdemper gjør sikkert Polestart 2 ræva på bane...

 

ID.3 selger på at den er det folk vil ha i hverdagen og vil selge i bøtter og spann i årevis. Dette fanatiske fokuset på 0-100 og baekjøring er for prepubertalt til å bety noe når en skal selge til massene.

Demperne hjelper nok på kjøregleden, men litt tungvindt at man må frem med verktøy for å justere dem.

Det som gjør polestar "ræva" på bane er nok 300kg mere vekt enn Model 3 og det at bilen er bygget på en fossil plattform så batterier er puttet der det er plass og neppe der det gir best vektfordeling.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Gode kjøreegenskaper og god akselerasjon. Performance Model 3 slår BMW M3 på bane. Min Model X 100D er så klart ikke helt der, men det er fortsatt ganske morsomt å kaste den gjennom rundkjøringene.

Så du mener at en Tesla model 3 er raskere enn en BMW M3 på bane? På hvilke bane(r) er dette og under hvilke forutsetninger?

Jeg husker at Elon Musk sa noe om å ta rundetiden på Nürburgring Nordschleife. Jeg har ikke fått med meg noen offisielle tider, noen som vet hva de evt. ble?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Kommer litt an på banen, ja, men poenget er at den er oppe i det sjiktet med svært sportslige biler. Det får man ikke om man kjøper en kjedelig ID.3 eller Polestar 2 eller noe.

Både ID. 3 X/R og Polestar 2 vil nyte godt av de samme fordelene som naturlig nok følger eldrivlinjen. 

Polestar har I tillegg lang fartshistorie med motorsport, og R linjen til VW ID serien vil få samme erfaring, så du skal være forsiktig med hva du antar. 

Det å I det hele tatt sammenligne to drivlinjer blir litt eppler og pærer. Forbrenningsmotorer vinner på høy fart og bedre deaksellerasjon, mens elbilen vinner med god akselerasjon og bedre kontroll over dreiemoment. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (42 minutter siden):

Jeg husker at Elon Musk sa noe om å ta rundetiden på Nürburgring Nordschleife. Jeg har ikke fått med meg noen offisielle tider, noen som vet hva de evt. ble?

Han måtte prøve med Cup2 dekk for å kunne få opp noen rykter om noe. De som har peil på hvor mye dekk har å si forstår at forsøkene var mislykket. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, 6RCURCGB said:

Så du mener at en Tesla model 3 er raskere enn en BMW M3 på bane? På hvilke bane(r) er dette og under hvilke forutsetninger?

F.eks denne:

7 hours ago, 6RCURCGB said:

Jeg husker at Elon Musk sa noe om å ta rundetiden på Nürburgring Nordschleife. Jeg har ikke fått med meg noen offisielle tider, noen som vet hva de evt. ble?

Dette var i forbindelse med Model S plaid, som skal slå Taycan. Den har ikke gått i produksjon ennå, så de har ikke sluppet offisielle tall ennå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (8 timer siden):

 

ID.3 selger på at den er det folk vil ha i hverdagen og vil selge i bøtter og spann i årevis. Dette fanatiske fokuset på 0-100 og baekjøring er for prepubertalt til å bety noe når en skal selge til massene.

Nemlig. Fokuset på ekstrem akselerasjon i forhold til tro på salg er en fullstendig avsporing. De aller fleste er mer nok fornøyd hvis bilen går fra 0-100 under 10 sek.

ID.3 kommer med all sannsynlighet til å selge i helt andre tall enn Model 3. Ser ikke vekk ifra at Seat sin tilsvarende modell også vil fort passere Model 3 i salgstall til tross for at merket starter nesten på nytt i Norge.

Lenke til kommentar
Just now, gamlefar said:

Nemlig. Fokuset på ekstrem akselerasjon i forhold til tro på salg er en fullstendig avsporing. De aller fleste er mer nok fornøyd hvis bilen går fra 0-100 under 10 sek.

Det er på ingen måte en avsporing. Model 3 er en konkurrent til BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4. Den er ikke en konkurrent til Golf eller ID.3. Hvis Model 3 hadde vært en konkurrent til Golf eller ID.3, så hadde ikke kjøreglede vært et poeng, men da kunne Tesla også kuttet drastisk i kostnadene til bilen også. De kunne byttet ut Brembo med noe billige greier, de kunne laget mye enklere fjæring, de kunne endret mye på motor/motorkontroller, osv.

Just now, gamlefar said:

ID.3 kommer med all sannsynlighet til å selge i helt andre tall enn Model 3. Ser ikke vekk ifra at Seat sin tilsvarende modell også vil fort passere Model 3 i salgstall til tross for at merket starter nesten på nytt i Norge.

Jeg håper VW klarer å slå Tesla på salgstall. Det ville være veldig unaturlig om f.eks BMW 3-serie solgte mer enn VW Golf. Men Model 3 gjør det bra, og vil trolig fortsette å gjøre det bra. Jeg vil tro det selges omkring 500.000 Model 3 i 2021. Supert om VW kunne klare å selge 600.000 ID.3. (Men jeg tror de ikke kommer i nærheten av det, desverre.)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
8 hours ago, 6RCURCGB said:

Så du mener at en Tesla model 3 er raskere enn en BMW M3 på bane? På hvilke bane(r) er dette og under hvilke forutsetninger?

Jeg husker at Elon Musk sa noe om å ta rundetiden på Nürburgring Nordschleife. Jeg har ikke fått med meg noen offisielle tider, noen som vet hva de evt. ble?

M3 har vel blitt slått flere ganger, og er masse videoer på YouTube om dette.

De fleste er vel fra før Model e fikk nye Track Package og TrackMode V2. Nå er den jo enda bedre på bane.

Litt forklaring om hvorfor den er så bra på bane her: 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hatt min model 3 performance i snart ett år, og det er på ingen måte «en ekstremt morsom» bil å kjøre. Den går fort opp til 100, ellers er den helt middels. BMWs M-modeller f.eks er langt mer morsomme å kjøre.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Fleskefjeset said:

Hatt min model 3 performance i snart ett år, og det er på ingen måte «en ekstremt morsom» bil å kjøre. Den går fort opp til 100, ellers er den helt middels. BMWs M-modeller f.eks er langt mer morsomme å kjøre.

Hvis du syns det så hadde det kanskje vært bedre for deg å ha en M3. (Men skjønner f.eks kostnader er et aspekt, spesielt i Norge.)

Kostnadsmessig er disse to alternativene ca likeverdige i USA, og fortsatt gjør Model 3 det bra, så det er ikke alle som deler din mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Hvis du syns det så hadde det kanskje vært bedre for deg å ha en M3. (Men skjønner f.eks kostnader er et aspekt, spesielt i Norge.)

Kostnadsmessig er disse to alternativene ca likeverdige i USA, og fortsatt gjør Model 3 det bra, så det er ikke alle som deler din mening.

Jeg har eid M-bil før og det er ingen tvil om hva jeg synes er mest morsomt. Hadde kostnadsnivået på eierskap og bruk vært like hadde jeg valgt M-bil ti av ti ganger.

Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Ser at Model 3 har 33% lengre bremselengde enn M3. Jeg lurer også på hva slags bane Teslaen vinner på. Dragrace igjen?

I tillegg er BMW premium så sammenlikningen blir litt feil.

Er vel og en gammel test før Track Package kom med nye bremser?

Teslan er vel en del tyngre med sine batterier og firehjulstrekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...