Gå til innhold

Bilindustrien vil utsette nye utslippskrav. Miljøorganisasjoner steiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"ACEA estimerer at produsentene sitter med 600.000 kjøretøy som ikke oppfyller kravene til personbiler, som trer i kraft 1. januar 2021."

De som har gamle diesel biler over 10 - 15 gamle, kan få byttet de inn mot de 600.000.

Og få lov til å kjøre de i 5 år!

Hurra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye må egentlig byttes ut for å oppdatere de til nye krav? Hva med å sette opp en "produksjonslinje" for nødvendige utbytter, og så få brukt resten av bilen likevel? Da risikerer de å sitte igjen med 600 000 eksemplarer av "noe innmat" i stedet for 600 000 komplette biler.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kanskje Mercedes,BMW Audi etc kan begynne å fokusere på fremtidens biler,nemlig elektriske,istedenfor å fortsette å bruke milliarder på å utvikle fossile muskelbiler som er helt hinsides all miljøtenkning fremover..? Disse produsentene skyter seg selv i foten hver dag,til slutt kan de ikke komme seg på føttene igjen når Tesla og kineserne overtar bilmarkedet i Europa og i verden. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg antar at logistikken rundt å skulle sette opp denne produksjonslinjen vil bli svært så kostbar selv om det skulle vise seg å være små endringer per bil. Derav ønsket om utsettelse.

Men det er uansett bare tøvete av bilindustrien å fortsette å gnåle om at alt er så vanskelig. De har visst om kravene lenge nok til at dette ikke skulle ha vært noe problem, men sånn går det når man kjører fort og tett inntil kanten...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Frobe skrev (8 timer siden):

Hvor ble det av fossilbilindustrien og deres tilhengere, som skrøt av at dagens biler er nesten uten utslipp?

Gikk tåkepraten deres opp i røyk?

CO2 er ingen livsfarlig gass som vil ta knekken på jorden. 

Lenke til kommentar

De har hatt massevis av tid på å tilpasse seg, og tross i årevis med utsettelser er dem like langt virker det som. Sett ned foten en gang for alle. Enten tilpasser de seg eller så kan de takke seg selv om de får bøter med påfølgende potensielle konkurser. Det er ingen andre enn deres egen feil.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
The Very End skrev (21 minutter siden):

De har hatt massevis av tid på å tilpasse seg, og at dem tross i årevis med utsettelser er dem like langt virker det som. Sett ned foten en gang for alle. Enten tilpasser de seg eller så kan de takke seg selv om de får bøter med påfølgende potensielle konkurser. Det er ingen andre enn deres egen feil.

Går de konkurs så blir det slutt på elbiler også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

De har hatt massevis av tid på å tilpasse seg, og at dem tross i årevis med utsettelser er dem like langt virker det som. Sett ned foten en gang for alle. Enten tilpasser de seg eller så kan de takke seg selv om de får bøter med påfølgende potensielle konkurser. Det er ingen andre enn deres egen feil.

 

Koronakrisen slo til i mars. Hva mener du med massevis av tid?

Endret av StigVidar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Dubious Og da kommer nye leverandører på plass. Slik har det alltid vært, de som ikke fortjener livets rett skiftes ut til fordel for dem som faktisk har det.

Ellers tror jeg de fleste er godt inneforstått med treneringsprosessen som industrien har gjort over flere år. Dette er noe som har vært bestemt for mange år siden  (coronakrise eller ei), og at dem nå kommer i skvis fordi dem drar beina etter seg får være på deres regning. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (3 timer siden):

Jeg antar at logistikken rundt å skulle sette opp denne produksjonslinjen vil bli svært så kostbar selv om det skulle vise seg å være små endringer per bil. Derav ønsket om utsettelse.

Selvsagt er utsettelse ennå billigere, men jeg mener det er et fiktivt alternativ. Hvis de måtte velge mellom å enten kassere 600 000 biler eller fikse utslippene på de, så tipper jeg det er god økonomi i å fikse de. For alt jeg vet er det eneste som skal til bytte av katalysator + ny firmware som reduserer utslipp (og motorytelse som bieffekt).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (50 minutter siden):

 

Koronakrisen slo til i mars. Hva mener du med massevis av tid?

Koronakrisen har ingenting med dette å gjøre. Dette er konsekvensen av dieselskandalen i 2015, og lovendringen til Euro6 fra 2016. 
Så de har hatt plenty av tid ja. 
Og det blir ingen utsettelse. De nye utslippskravene er vedtatt ved Lov med effekt fra nyttår. En lovendring i EU vil ta lengre tid å saksbehandle enn fristen de ber om.

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2019/01/16/co2-emission-standards-for-cars-and-vans-council-confirms-agreement-on-stricter-limits/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Så omtrent det dobbelt av hva andre produsenter larger å sele i løpet av et år skal bare kastes? Det høres jo kjempefornuftig ut... 

 

Likte forslaget i første post, selg de mot innbytte (og vraking) av 10-15 år gamle biler. Verre er det ikke. 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Selvsagt er utsettelse ennå billigere, men jeg mener det er et fiktivt alternativ. Hvis de måtte velge mellom å enten kassere 600 000 biler eller fikse utslippene på de, så tipper jeg det er god økonomi i å fikse de. For alt jeg vet er det eneste som skal til bytte av katalysator + ny firmware som reduserer utslipp (og motorytelse som bieffekt).

En par mer omfattende oppgraderingsalternativer er:

- Oppgradere den til parallell-hybrid med elmotor og batteri

- Demontere og erstatte hele ICE-motoren med batteri og elmotor

- Selge bilene billig til noen andre fabrikanter som vil bygge de om

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å bli drittlei den konservative ICE bilbransjen. De har virkelig brukt alle midler for å trenere overgangen til lavutslipp og ikke minst nullutslipp, de har jukset med utslippstall og generelt gitt faen i både miljøet og alle som sliter tungt pga av grådigheten de har utvist. Og nå skal de samme bandittene/bilprodusentene forsøke å bruke en global krise til å dytte konsekvensene fremfor seg ennå lengre?

Bare å håpe at politikerne er våkne nå og setter ned foten og krever handling. Disse nye kravene til utslipp har vært vedtatt i et tiår nå vel? Og det har sikkert vært debattert og analysert i minst et tiår forut for vedtak. På tide å stramme skruene og tvinge fram mindre utslipp fra avgasser, mindre partikler og bedre luft for oss og de etter oss. 

Bransjen forsøker å bruke en skremselsretorikk her, bilene må jo på ingen måter kastes. De får jo bare sørge for at de brukere motorer og avgasssystemer som er i henhold til de nye kravene. Bransjen viste om endringene, når de trer i kraft, men forsøkte med treneringen å melke gammel, skitten og utdatert mekanikk og teknikk i det lengste. Og nå skal de altså skremme med "konkurs-spøkelser" for å få fortsette å selge oss dritt som sakte med sikkert kveler oss alle sammen. 

Nok er nok nå!

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For oss som overlevde forgassermotoren, og til dels blyholdig bensin, så merker vi en ganske stor forbedring, ja.

Det er så rent, at de har måttet ty til CO2-argumentet får ha ha noe de skal ha sagt.

Motorene har i de siste årene hatt så mye rensegreier, at forbruket går opp, og motoren i sin tur, blir raskere slitt, med enda mer forbruk og utslipp som resultat.

Jada, der er ting på gang, men er det noen vits i å gi det motsatt effekt i mellomtiden???

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...